PDA

Bekijk Volledige Versie : spirea

Henk3
24-09-2012, 09:41
Wie weet of ik spirea zaad "zonder gevaar voor het van de stok vallen" kan voeren aan de vogels? Er staan nog wat mooie zaaddragende planten van in mijn tuin.

krien
24-09-2012, 15:05
Zoals met alles niet te veel van geven.
Ik geloof dat het ontstekingremmend moet werken, schijnt ook je vogels iets op te kleuren.

Henk3
24-09-2012, 15:18
Alvast bedankt Krien.

Ik lees net dat ze niet of weinig giftig zijn.
http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=744#Saintpaulia

loodje
24-09-2012, 17:13
De spirea (Filipendula ulmaria) is een vaste plant uit de rozenfamilie (Rosaceae). Het is een rechtop groeiende, 0,6-2 m hoge plant. In het nederlands wordt het ook wel moerasspirea, geitebaard en schaafstro genoemd.. Moerasspirea komt oorspronkelijk uit Europa en Azië.

Werkzame bestanddelen: Etherische olie, looistoffen, flavonglycosiden, citroenzuur, slijmstoffen, glycoside(zwak giftig) en salicylzuur.

Het salicylzuur in Spirea werkt goed tegen milde pijn en en werkt koortsverlagend. Spirea wordt ook wel het "natuurlijk aspirientje" genoemd. Spirea bevat stoffen met een ontstekingsremmende en vochtafdrijvende werking.Voor een gezonde spijsvertering, een soepel bewegingsapparaat en goede bloedsomloop wordt ook vaak Spirea gegeven. Spirea is één van de kruiden die veel wordt gebruikt voor het bestrijden van pijn in de gewrichten. Spirea is om de overmatige productie van maagzuur verminderen, en dus om het maagzuur te neutraliseren.

Voeradvies:
De spirea spaarzaam geven. Het zwak giftige glycoside, kan bij zeer hoge doses hoofdpijn veroorzaken.
Paarden: ong. 20 gr. per dag.

Spirea kan o.a. aan de volgende dieren gegeven worden:
Konijnen, cavia's, ratten, muizen, hamsters, kippen, vogels, duiven en paarden.

Van den Broeck Alfons
24-09-2012, 20:17
Ik lees net dat ze niet of weinig giftig zijn.
http://www.poisoncentre.be/article.p...44#Saintpaulia

Goed lezen wat er staat : niet of weinig giftig, VOOR MENSEN.
Doel : aanplantingen in tuinen, allerhande...

Betekent nog niet dat het niet giftig zou kunnen zijn voor vogels.

"Voor mensen, niet of weinig giftig" : mensen met een cardiovasculaire aandoening zou ik toch willen afraden gebruik te maken van deze plant.

guy van Peteghem
24-09-2012, 20:39
mijn vogels zijn er verzot op. Zeer goed in de rui.
Groetjes,
Guy

Henk3
25-09-2012, 10:07
Vandaag even een stukje gegeven, gelijk erbij.

loodje
25-09-2012, 10:20
Altijd leuk om te zien als onze vogeltjes, met plezier, van de wilde planten eten, als wij die geven.
Ik vindt het heerlijk om naar te kijken.

Josly
25-09-2012, 13:29
Hallo,

Om welke soort(en) spirea gaat het?

Spirea zaad is niet giftig.
Zoals al vermeld, met mate. Het niet verschaffen bij/aan al te "jonge" vogels. Zeker niet wanneer er nest jongen zijn.
De ene vogel/vogelsoort lust het al liever dan een andere vogel/vogelsoort.
Vooral Midden-Zuid Amerikaanse vogels/vogelsoorten zijn er op verlekkert.

Sommige van de ongeveer 80 soorten spirea worden aanzien als giftig.( stengels,sap, etc,)

Zo wordt onder andere de Filipendula (Spiraea) Ulmaria (moerasspirea) gebruikt bij/voor het aanmaken van aspirine. Waar spir verwijst naar spirea.

Henk3
25-09-2012, 16:22
Ik heb witte, roze en rode kleur spirea meer weet ik er niet van. Gewoon in de tuin planten.

Van den Broeck Alfons
25-09-2012, 19:57
Zoals al vermeld, met mate. Het niet verschaffen bij/aan al te "jonge" vogels. Zeker niet wanneer er nest jongen zijn.

Josly, ik heb toch een bedenking, maar jij zou daar wel een antwoord op kunnen formuleren.

Ik sta nogal weigerachtig met het geven van hetgeen de natuur ons kan verschaffen, inzonderheid als daar salicylzuur, of chemische afgeleiden ervan, aanwezig zijn, want dat zou op termijn wel eens een bepaalde ziektetoestand kunnen maskeren, door het zwakkere ontstekingsremmend vermogen van salicylzuur. Tevens als je zegt : "met mate" (en daar heb je gelijk in), dan wordt dat na twee jaar : "à volonté". Dan zouden er wel eens ongelukken kunnen gebeuren.

Tevens kan salicylzuur, bij mensen, in lagere dosissen fungeren als een bloedverdunner. Is dat ook zo bij vogels ? Ik veronderstel van wel, maar ben absoluut niet zeker. Dit zou van belang kunnen zijn bij eventuele toekomstige trauma's.

Quasi farmodynamics/kinetics : "het niet verschaffen aan al te jonge vogels, zeker niet aan nestjongen". Bestaat er ook zoiets als een bloed/hersenbarriëre bij vogels, zoals dat gekend is bij mensen.

Josly
26-09-2012, 15:42
Hallo,

Eigenlijk kan ik je voor het grootste deel daarin volgen, en heb je voor een groot deel gelijk.
Maar het totaal plaatje voeding van mens-dier-vogel is niet altijd hetzelfde, integendeel. Dus kunnen de eventuele aanwezige producten/stoffen verschillend zijn. Onder andere wat betreft hoeveelheid/%, en kan daardoor de werking producten/stoffen verschillend zijn.
De "giftige" producten/stoffen die je aanhaalt. Waar vindt men die terug, waar komen ze voor. Bij de plant zelf, of bij de vrucht-zaad, of bij beide. En in welk hoedanigheid, hoeveelheid.
Sommige Spirea soorten bevatten blauwzuurverbindingen. Bij inname van een bepaalde hoeveelheid bestaat de kans van blauwzuurvergiftiging. Bij sommige Spirea soorten bevinden deze blauwzuurverbindigen bij , komen ze voor in de wortelstokken en bladeren. Maar nooit bij/in het zaad. Als men het over zaad heeft, bedoeld men rijp zaad. Sommigen noemen dit "droog" zaad.
Dit is een van de grote problemen als men het heeft over "giftige" planten. Wat, welk deel van de plant-vrucht-zaad is er giftig, wordt als giftig aanzien. En welke aanwezige producten/stoffen zijn giftig, worden aanzien als giftig. die schadelijk "kunnen" zijn voor een of ander levend wezen. En in welke hoedanigheid, hoeveelheid/%.

Wil men meer weten wat betreft " giftige" planten.
Gebruik de zoekterm;
" Gids risicoplanten Marcel De Cleene "

www.nl.wikipedia.org/wiki/Marcel_De_Cleene

Wat blauwzuur betekent en de eventuele gevolgen.

www.poicephalus.nl/voeding_3.htm

PS. Er wordt toch meer en meer beweert dat de hersenen van mens en vogel gelijkend zijn. Hersenen is het brein-zuurstof van elk levend wezen. Die eventueel zorgt voor te weinig, of te veel zuurstof-hormonen-etc.
Dus kunnen bepaalde producten/stoffen die eventueel bij mensen voor problemen zorgen, ook bij dieren-vogels voor "dezelfde" problemen zorgen. Zoals verdunnen van het bloed.
Maar alles hangt in de eerste plaats af van het totaal plaatje wat betreft voeding.

Van den Broeck Alfons
26-09-2012, 16:23
Josly, bedankt voor het antwoord. Ik kan uw denkwijze volgen en hiermee kom ik een stuk verder.

Ben gisteren gestart met het lezen van een studie over NSAID's bij roofvogels van Prof. Dr. Dorrestein. NSAID's sluit nogal aan bij salicylzuur, als we praten over ontstekingsremmende eigenschappen. Zal dat wel tweemaal moeten lezen, want mijn grijze hersenmassa heeft nogal problemen met opslagcapaciteit.