PDA

Bekijk Volledige Versie : Stofzuiger

mylife
17-09-2012, 20:08
Ik heb een stofzuiger met zak in mn vogelhok. Nu zit dat ding nogal snel vol wat natuurlijk irritant is.
Nu is mijn vraag is het geheel ook zo te verbouwen dat ik er iets anders dan een stofzak tussenplaats? Bijv. een 30liter vat die ik 1x in de zoveel tijd leeg?
Zo ja hoe pak ik dat constructief aan en waar moet ik rekening mee houden. het geheel hoeft niet verrijdbaar meer te zijn.

andre 44
17-09-2012, 21:14
ik gebruik een stofzuiger zonder afval zak leeg deze om de dag nooit geen last van volle zakken :)

Animal
17-09-2012, 21:21
Gewoon een alles zuiger aanschaffen waar geen zak in hoeft.
Die zijn er soms al voor 50 euro in de grote bouwmarkten. (zelfs van Karcher)

Zwartkopje
17-09-2012, 21:40

Klopt dat? Ik heb er eens naar gekeken maar daar bleken wel papieren zakken bij te zitten.
Ben ook al een tijdje op zoek.

sneaky
17-09-2012, 23:37
Klopt dat? Ik heb er eens naar gekeken maar daar bleken wel papieren zakken bij te zitten.

Dit klopt wel er zit een zak in maar die kan je er ook uitlaten alleen regelmatig ook het filter even schoon maken.
Zo doe ik het al jaren en werkt prima.

Van den Broeck Alfons
18-09-2012, 06:45
Bijv. een 30liter vat die ik 1x in de zoveel tijd leeg?

Bij Hubo, ik veronderstel ook Gamma, heb je een systeem om tijdens de wintermaanden, als je verwarmt met een houtkachel/allesbrander, deze kachel achteraf te reinigen van alle brandresten.

Het is een blauwkleurig vat, met een inhoud van ongeveer 20 - 30 liters. Je kan het deksel eraf nemen om de inhoud te ledigen. Op het deksel bevindt zich een gat, waarin je de slang (met mondstuk) van de stofzuiger steekt. Eveneens op het deksel is er een andere slang waarmee je kan zuigen in de kachel zelf.

Ik gebruik dit systeem al enkele jaren om de vervuilde bodembedekking van mijn kooien te verwijderen. Gaat snel en efficiënt.

Ik dacht dat de prijs van zo'n vat ongeveer 20 euro was.

Er bestaat eenzelfde systeem met eigen motor, zodat je de stofzuiger kan weglaten. Dat systeem niet gebruiken, want die stoffilter werkt niet goed.
Voor het reinigen van vogelkooien is het belangrijk dat je de stoffilters van de stofzuiger gebruikt. Deze kunnen veel beter de zéér kleine deeltjes stof tegenhouden. Liefst een stofzuiger met een hepa-filter gebruiken.

Als je geen goede stoffilters gebruikt, blaas je gewooweg alle rotzooi terug de binnenruimte in, hetgeen de gezondheid van uw vogels allesbehalve ten goede komt.

die ik 1x in de zoveel tijd leeg?

Je moet dat vat, telkenmale na gebruik ledigen. Als je het niet doet, dan garandeer ik u schimmel binnen de korst mogelijke tijd. Ook, als je het hebt geledigd, moet je naspoelen met een beetje warm water met detergent en afdrogen met een doek. Een beetje netheid, is een eerste vereiste, in het houden van vogels.

peerpm
18-09-2012, 08:41

Helemaal eens met Animal, ook bij Aldi en Lidl zijn deze vaak voor een prikkie te koop; oersterk (alleszuiger) en niet te duur. Ik heb de stofzuiger onder mijn werkbank ingebouwd en een schakelaar geplaatst onder het werkblad (en deze verbonden met de zuiger) hierdoor kan ik snel de zuiger in werking stellen zonder de schakelaar op de zuiger te bedienen.

Suc6,

Peer

Animal
18-09-2012, 09:52

Voor de kleinste van karcher moet je dan nog een los filter kopen ,en dan kun je hem zonder zakken gebruiken.

mylife
20-09-2012, 08:54
thnx voor alle antwoorden

ele
20-09-2012, 09:29
Eventueel zou je met pvc-buis en wat koppelingen de stofzuiger ergens anders onder kunnen brengen. Dit is even uitzoeken en passen en meten natuurlijk omdat niet alle stofzuigerslangen even dik zijn.
Zelf heb ik de slangen van een paar oude stofzuigers bewaard en aan elkaar vast gemaakt.
In de volieres heb ik een buisje (iets van rond 40mm) aangebracht waarop ik aan de buitenkant de stofzuiger kan zetten (zuigt zich wel vast).
Op de binnenkant / in de voliere plaats ik dan een losse slang aan dit iets uitstekende buisje (met een sokje welke vastgekit zit aan de slang).

Zal straks ff een fototje maken.

mvg. Eelke

annejb
20-09-2012, 16:13
Waar blijft dat fotootje Eelke ben zeer nieuwsgierig :confused:
Groet,
Anne

natuurkweker
20-09-2012, 16:32
ik heb ook maar een goedkoop dingetje van karcher doet het perfect
http://www.promofolder.nl/nl/winkels/gamma/alleszuiger-29179

Animal
20-09-2012, 16:39
ik heb ook maar een goedkoop dingetje van karcher doet het perfect
http://www.promofolder.nl/nl/winkels/gamma/alleszuiger-29179

Dat is inderdaad een prima ding ,maar ik heb er wel een filter voor gekocht ,zodat hij zonder zak te gebruiken is.
Wat er bij zat was een schuimfilter ,voor als je hem voor water gebruikt.

ele
20-09-2012, 17:20
Een Ghibli, type 2-motorig vliegtuig (gereviseerd) met zak en vlotter:
http://imageshack.us/a/img207/5586/dsc05579m.jpg

De aansluiting onderling (de slang met het sokje is iets dunner):
http://imageshack.us/a/img801/1347/dsc05575q.jpg

Los gemaakt:
http://imageshack.us/a/img585/13/dsc05576yh.jpg

Het buisje in de muur van de voliere (blijft droog, en ik moet het nog even afwerken)
http://imageshack.us/a/img6/7676/dsc05571b.jpg

ele
20-09-2012, 17:27
Binnen en buiten steekt het buisje ongeveer evenveel uit:
http://imageshack.us/a/img405/4999/dsc05572v.jpg

De aansluiting op de buitenkant (zuigt zichzelf wel vast):
http://imageshack.us/a/img849/9/dsc05573l.jpg
Op de binnenkant past het sokje er weer op (van klein naar groot omdat anders de slang snel verstopt raakt).

Deze 2 slangen zijn met MacGyvertape aan elkaar geplakt:
http://imageshack.us/a/img27/7302/dsc05580yy.jpg

Misschien is het een idee om langs plaatsen te gaan waar ze eventueel oude stofzuigers hebben voor de slangen (of de hele stofzuiger meenemen) om wat te knutselen?

mvg. Eelke

natuurkweker
20-09-2012, 17:47
een echte knutsel friek onze eelke hahaaa goed bedacht ik rol hem de andere kelder in deurtje dicht geen mens die het ziet lol:D

Zwartkopje
20-09-2012, 20:56
Dat is inderdaad een prima ding ,maar ik heb er wel een filter voor gekocht ,zodat hij zonder zak te gebruiken is.
Wat er bij zat was een schuimfilter ,voor als je hem voor water gebruikt.

Dat zijn gewoon filters van het merk die je dan ipv het schuimfilter plaats?

Animal
20-09-2012, 21:28
Dat zijn gewoon filters van het merk die je dan ipv het schuimfilter plaats?

Ja dat is dan zo'n geribbeld bruine filterbus.
Bij de gamma heb ik er toen geen gezien ,maar ik kwam toen een keer bij hornbach en daar lagen ze wel.

Josly
22-09-2012, 14:57
een echte knutsel friek onze eelke hahaaa goed bedacht ik rol hem de andere kelder in deurtje dicht geen mens die het ziet lol:D

Hallo natuurkweker,

Dat kan wel waar zijn.
Maar dan wel een met een zeer groot risico.
Hopelijk krijgt men (Eelke) dat deurtje nog open.

ele
22-09-2012, 23:24
Hallo Josly,
Dat buisje zit in de borstwering van de volieres, dit is dus in de buitenlucht.
De stofzuiger staat ook buiten.

Wanneer ik binnen de rommel opzuig staat de deur op een kier omdat de slang daar doorheen moet.

Ook zijn er nog de invlieggaten van de volieres waar verse lucht naar binnen kan komen.
Op bepaalde tijden gaat er een doucheventilator aan dmv. een tijdklokje, deze zuigt de lucht uit de ruimte. Zomers draait deze iets vaker.
Om een goede ventilatie te garanderen zit ik nog te overwegen om een 2de ventilator aan te brengen die de lucht in de ruimte brengt in plaats van er uit.

mvg. Eelke

Josly
22-09-2012, 23:43
Hallo Eelke,

Dat snapte/wist ik wel.

Mijn bedoeling was/is om op sommige "gevaren" te wijzen.
Een deur die naar buitendraait en op een kier staat, slaat altijd dicht in/bij deze omstandigheden, wanneer men geen extra verluchting, verse lucht, voorziet.

ele
23-09-2012, 00:01
Inderdaad zeer terecht Josly,
Het is zelf zo dat bij gebruik van bijv. een gaskachel in een ruimte die vacuüm wordt gezogen de verbrandingsgassen in de ruimte kunnen worden gezogen met alle gevolgen van dien.

Hoe de ontluchting is geregeld van / bij bijv. een mazouttank weet ik niet.

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
23-09-2012, 08:45
Op bepaalde tijden gaat er een doucheventilator aan dmv. een tijdklokje, deze zuigt de lucht uit de ruimte....Om een goede ventilatie te garanderen zit ik nog te overwegen om een 2de ventilator aan te brengen die de lucht in de ruimte brengt in plaats van er uit.

Om een goede verluchting van de binnenruimte te bekomen, en je zou die tweede ventilator installeren, dan mogen die eigenlijk nooit tegelijkertijd draaien. Je kan best eerst de (verontreinigde) lucht wegzuigen uit de binnenruimte, om daarna buitenlucht aan te zuigen. Maar, dat kan je instellen met tijdschakelaars.

Als je onvoldoende verlucht tijdens de wintermaanden en daar bovenop nog eens onvoldoende kuist, dan wordt de luchtkwaliteit in die binnenruimten dermate verontreinigd met bacteriën, schimmels ect..., dat je wel andere- en ernstiger ziekteproblemen gaat tegenkomen. Verzin, eer je begint. Laat uw vogels maar eens een frisse neus halen. Zelfs bij mensen kan dat wonderen doen quasi gemoedstoestand.