PDA

Bekijk Volledige Versie : Blauwe verlichting?

Cynnie
16-09-2012, 16:08
Hallo allemaal,

Onze voliere is dinsdag klaar. De voliere wordt 200 L x 100 B x 200 H en daarnaast een sluisje en een binnenhok van 60 L x 50 B x 100 H.

We willen gaan voeren in het binnenhok.

We zitten alleen nog met de verlichting overdag (omdat het binnenhok van donkergroen trespa wordt, is het ws donker binnen). Nu hebben we nog een zogenaamde maanlichtlamp voor het aquarium (dus waterdicht) die bestaat uit een buis met 6 blauwe ledlampjes. Zoiets als deze, maar dan met 6 lampjes:
http://www.virtualvillage.nl/2x-12-led-licht-stick-licht-blauw-maanlicht-voor-aquarium-001492-097.html

Kunnen we dit gebruiken zodat de vogels het eten overdag kunnen vinden? Of is dat blauwe licht niet bevorderlijk voor de kanaries hun gezondheid? 's Nachts willen we geen verlichting, dus er gaat een tijdklok op.

Anders moeten we toch even langs Ikea voor zo'n ledstrip pakketje ;)

Ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar kon niet iets specifiek over blauw licht vinden, sorry als ik niet goed gezocht heb.

Groeten,
Cynthia

Animal
16-09-2012, 16:58
Gewoon normaal licht gebruiken .
Kan ook een tl of spaarlamp zijn ,daar hoef je helemaal niet voor naar de ikea.

Cynnie
16-09-2012, 17:01
Gewoon normaal licht gebruiken .
Kan ook een tl of spaarlamp zijn ,daar hoef je helemaal niet voor naar de ikea.

Oké dank je wel! Zal mijn vriend blij mee zijn ;)
Ik zal een normale led of spaarlamp kopen, zodat het niet te warm wordt in het binnenhok.

Groeten,
Cynthia

populier
16-09-2012, 17:06
Ik begrijp ook niet waarom ze deze blauwe leds voor aquaria verkopen, kanarie of vis het lijkt me niet echt echt prettig voor de beestjes.

Cynnie
16-09-2012, 17:16
Ik begrijp ook niet waarom ze deze blauwe leds voor aquaria verkopen, kanarie of vis het lijkt me niet echt echt prettig voor de beestjes.

Dat is voor als je maanvissen eitjes hebben, kunnen ze die goed bewaken ;)
Tenminste daarom hadden wij het gekocht (baadt helemaal niet want de maanvissen slapen en de ancistrussen gaan gewoon over het blad en hopla weg eitjes :huh ).
Maar het staat wel mooi en de vissen doen het nog goed.

ele
16-09-2012, 19:52
Dat is voor als je maanvissen eitjes hebben, kunnen ze die goed bewaken

Hoi Cynthia, heb je daar ook informatie over?

mvg. Eelke

natuurkweker
16-09-2012, 20:11
kippen die worden wel gevangen met blauw licht voor de slacht .
dat zien ze niet blauw
maar ja maanvissen heb vroeger wel eens visssen gehad maar maan vissen heb nog nooit jongen gehad en we hadden een paarse lamp en een witte lamp in de aqaurium
nog nooit van gehoord eigenlijk

Henk Adelerhof
16-09-2012, 20:39
Ik heb vroeger behoorlijk wat maanvissen gekweekt, maar zonder die ancistrussen.

Misschien is het beter dat je die uit je aquarium verwijderd :)

https://www.google.nl/search?hl=nl&tok=uO3Mu5wObUaHkfwJniH6zg&cp=12&gs_id=b&xhr=t&q=ancistrussen&safe=off&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&biw=1600&bih=775&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=fxxWUJvUL9Cp0AWB8oHgDw

En om bij het topic te blijven, ik denk niet dat vogels blauw licht zien, omdat bijvoorbeeld Dutchies ook geleverd worden in die blauwe houders.

Het is bewezen volgens de site van de leverancier, dat vogels die kleur negeren.

Cynnie
17-09-2012, 00:05
Hoi Cynthia, heb je daar ook informatie over?

mvg. Eelke

Hoi Eelke,

Maanvissen leggen hun eieren op een blad en het duurt ca 4 dagen tot de larven uitkomen. Deze larven leven dan enkele dagen op de eidooier (net zoiets als bij vogels), daarna moet je de larven voeren met heel klein granulaat, opvokvoer zeg maar.
Maar.... andere (maan)vissen vinden de eitjes erg interessant en lekker. De ouders beschermen de eitjes zolang zij kunnen, maar als het donker is.... Maanlichtlampen, zoals wij hebben in de vorm blauw ledlicht, geeft een natuurlijke lichtbron zodat ze hun eitjes nog een tijdje kunnen bewaken tegen andere maanvissen die happig zijn op de eitjes. Maar ancistrussen, die meer bekend zijn als algeneters, zijn vooral nachtdieren, dus wij verdenken hen van het afstropen van de bladeren met eitjes. Dat vinden wij wel sneu voor de ouders, maar omdat wij niet zozeer kweken met maanvissen vinden we het niet zo erg (hoewel ik altijd 'meeleef' met onze beesten probeer ik toch te denken dat zij niet denken zo als wij).

Wij hebben eigen kweek maanvissen omdat wij de eitjes apart hebben gezet en intensief hebben verzorgd (zonder de ouders). Vanavond hebben wij weer eitjes en zeer fel bewakende ouders, maar morgen zijn de eitjes weer weg.

Dat is geen antwoord op je vraag. We hebben ons laten verleiden in een aquariumwinkel om zulk soort maanlichtlampen te kopen. Ze zijn zodanig zwak dat de vissen er voor zover wij kunnen zien geen last van hebben. En het ziet er best kek uit ;)

Door eerdere topics over (led)verlichting begin ik wel te twijfelen, daarom mijn vraag over het blauwe licht.

Wij hebben het beste voor al onze dieren voor. Ik probeer me zoveel in te lezen als mogelijk. Om heel eerlijk te zijn (en de pepernoten liggen al in de winkel :p) heb ik een led kerstboompje voor in het aquarium. Echt heel erg kitsch maar toch... ;)

Wij hebben heel erg zin in dinsdag, wanneer onze kanaries,lekker naar buiten kunnen! We hebben vandaag de vloer getegeld en ik zal woensdag foto's plaatsen. Met name omdat wij afgelopen 11 maanden zijn bevangen door het vogelvirus en zo enthousiast zijn ;)

Kritiek en aanbevelingen; altijd welkom!

Groeten Cynthia

Cynnie
17-09-2012, 00:16
Ik heb vroeger behoorlijk wat maanvissen gekweekt, maar zonder die ancistrussen.

Misschien is het beter dat je die uit je aquarium verwijderd :)

https://www.google.nl/search?hl=nl&tok=uO3Mu5wObUaHkfwJniH6zg&cp=12&gs_id=b&xhr=t&q=ancistrussen&safe=off&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&biw=1600&bih=775&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=fxxWUJvUL9Cp0AWB8oHgDw

En om bij het topic te blijven, ik denk niet dat vogels blauw licht zien, omdat bijvoorbeeld Dutchies ook geleverd worden in die blauwe houders.

Het is bewezen volgens de site van de leverancier, dat vogels die kleur negeren.

Hoi Henk,

We hebben weer maanviseitjes EN we hebben kleine baby ancistrussen (2 verschillende bakken). Op een gegeven moment hadden we 6 aquaria en 1 kanarie.... Maar na 11 maanden hebben we drie nestjes kanaries en hebben we een aantal aquaria weggedaan. De eitjes vd maanvissen laten we voor nu even zitten.

Ik wil het allemaal.... Vroeger wilde ik een "dolle fijn" (want die kon toch makkelijk in een zwembadje in de tuin) en ik wilde van die kleine geitjes ("ja leuk die kunnen toch op en af mijn bed springen") haha maar ja... Je snapt het... jeugdtrauma's haha.

Het is allemaal leuk, maar op een gegeven moment moet je er weer vanaf (ik ben er al achter; niet al je dieren een naam geven want... Punkie moet weg etc.).

Ik hoop dat we straks overhouden; 3 katten, 2 aquaria (oké mss eentje erbij als quarantaine), een kamervoliere en een buitenvoliere. En dat in het centrum van Alkmaar... Als we later groot zijn....... :D

Henk Adelerhof
17-09-2012, 00:37
één tip: neem geen ijsvogeltjes dan is je visbak zo leeg :D
en als het nog gekker wordt met jullie, hebben jullie over nog 11 maanden zeker vliegende vissen? -0- -0- -0- hahaha ach ja ik ken het

Cynnie
17-09-2012, 01:16
één tip: neem geen ijsvogeltjes dan is je visbak zo leeg :D
en als het nog gekker wordt met jullie, hebben jullie over nog 11 maanden zeker vliegende vissen? -0- -0- -0- hahaha ach ja ik ken het

Wowwww ijvogeltjes...hebben hebben hebben

:-P

populier
17-09-2012, 08:45
Dat is voor als je maanvissen eitjes hebben, kunnen ze die goed bewaken ;)
Tenminste daarom hadden wij het gekocht (baadt helemaal niet want de maanvissen slapen en de ancistrussen gaan gewoon over het blad en hopla weg eitjes :huh ).
Maar het staat wel mooi en de vissen doen het nog goed.

De nieuwe ontwikkelingen op het aquarium gebied heb ik al een tijd niet gevolgd, ik had s'nachts gewoon een nachtgloeilampje van 5 watt in mijn bak hangen, ik heb deze maanleds wel gezien in een dierenwinkel die het gewoon overdag gebruikt, de echte kleuren van de vissen zijn dan niet meer te zien:rolleyes:

Ik heb ook ancistrussen bij mijn discuvissen gehad en idd. je houd geen eitje meer over:D
De enige die goed kweken zijn de ancistrussen zelf, en heb je er in no time 100 jonkies bij zwemmen.

Op het forum van de Discusclub zijn ze er ook nog niet uit, maanledvdelichting wel of niet doen: http://discusclubholland.nl/topic/5988-maanlicht-wel-of-niet

Animal
17-09-2012, 09:26
Blauw licht wordt ook op boor eilanden gebruikt.
Speciaal om de trekvogels daar weg te houden ,want als die daar landen vergeten ze door te vliegen of raken te veel verzwakt om door te vliegen.
Waarschijnlijk zien ze het blauwe licht niet(goed) en worden daar dan niet tot aangetrokken.

ele
17-09-2012, 11:30
Leuk om jou (ik denk nuchtere) manier van benaderen te lezen Cynthia.

Mijn ervaring is dat je met een gezelschapsaquarium al snel hebt dat er weinig terecht komt van nakomelingen. (hangt natuurlijk o.a. af van de soorten en bezetting)
Zo "ben ik niet verder gekomen" dan wat o.a. jonge kersenbuikjes en grote hoeveelheden jongen van diverse levendbarenden.
Wanneer er "teveel" vis in zit worden deze jongen al snel opgegeten, voordeel is dat ze weer minder voer nodig zijn:rolleyes:

Door dat zogenaamde "maanlicht" zou het kunnen zijn dat de "nachtvissen" juist actiever werden en de eitjes nog sneller werden vonden en opgegeten.
Rood licht schijnt door water het snelst te worden geabsorbeerd, daarom lijkt water als snel blauw.
Of maanlicht ook echt als blauw gezien kan worden weet ik niet.

Voor vogels denk ik dat het niet goed is om constant in een bepaalde kleur licht te zitten.
Reflectie speelt ook nog een zekere rol in de uitwerking van licht, vooral hoe iets wordt waargenomen, maar ook biologische effecten (op processen in het lichaam) zou ik zeker niet uit willen sluiten.
Door alle informatie die ik ben tegengekomen heb ik het idee dat eenzijdige lichtkleuren net zoiets als gevolg hebben als het geven van eenzijdige voeding met op zekere termijn nadelige gevolgen.
Wanneer en hoe of wat precies zal waarschijnlijk altijd moeilijk blijven, zeker om daar (over de rol van het licht) na de tijd iets over te zeggen( als een vogel al ziek of verzwakt is), maar zoals ik schreef denk ik dat "eenzijdig" op dit gebied nooit goed kan zijn en zal meestal een te grote aanslag zijn op het aanpassingsvermogen met een soort van overdosering tot gevolg.
De natuur laat het elke dag en elk seizoen weer zien dat afwisseling een zeker nut heeft. En ook ik snap er nog maar weinig van:o

Trekvogels o.a. worden volgens sommige bronnen zeer sterk beinvloed door licht.
Llichtduur het sterkst en dan lichtkleur, beiden schijnen een sterke invloed te hebben.
Dit naast ook bijv. de voeding, maar dit zal o.a. per soort zeer sterk kunnen verschillen.
Andere invloeden weet ik zo ff niet.

Heb je door het gebruiken van je ledkerstboompje nooit geen afwijkend gedrag gezien bij je vissen?

De blauwe kokertjes zijn voor de kippen niet aantrekkelijk om iets mee te doen.
Dit zal niet hoeven betekenen dat ze geen blauw of blauw licht zien.
Er wordt door sommigen ook gezegd dat kippen geen rood licht zien.
Een kip welke net een ei heeft gelegd wat iets aan de grote kant was kan een wat bloederig of al gewoon ëen iets rood achterste krijgen.
Voor andere kippen werkt dit aantrekkend, ze zullen geneigd zijn deze kip op die rode plek te gaan pikken en uiteindelijk helemaal leeg te vreten van achteren. Met als gevolg dus een dooie kip.
Door het toepassen van rood licht valt dit rooie achterwerk niet meer zo op en zullen de kippen niet meer geneigd zijn deze kip te gaan "bewerken".
De conclusie van sommigen dat kippen geen rood licht zien deel ik dan ook niet.

Aan de hand van o.a. kegeltjes en staafjes (er is nog meer) worden licht en donker en de kleuren waargenomen.
Dit bij mens en dier.
Alles wat leeft heeft volgens mij het vermogen om licht waar te kunnen nemen in meer of mindere mate, elk op zijn eigen manier.
Zelfs elke cel in ons lichaam heeft volgens mij in zekere mate het vermogen om licht waar te nemen en er op te reageren / iets mee te doen.
De ontwikkeling van dit vermogen, de mate waarop en hoeveel en welk licht enz. zal o.a. afhankelijk zijn van de functie en plaats van deze cel.

Elke lichtkleur / lichtfrequentie heeft zijn eigen functie en vermogen.
Met vermogen bedoel ik naast "het kunnen" / het effect ook kracht tot doordringen in en of door de huid.

Door ogen te onderzoeken op kegeltjes en staafjes kan al een redelijke inschatting worden gemaakt van wat dat bewuste oog zou kunnen zien.
Ook worden er proefjes gedaan om te kijken hoe er wordt gereageerd op bepaalde kleuren.

Algemeen gezegd is over de mogelijkheden tot waarnemen door "het oog" nog veel te ontdekken.
Zeker voor de diverse diersoorten.
Zelfs over de werking van het menselijk oog verwacht ik dat er in de toekomst nog nieuwe ontdekkingen worden gedaan.

Voorbeeldje van een redelijk recente "ontdekking": http://www.nieuwslog.nl/2011/05/24/spectaculaire-ontdekking-in-het-oog-2/
Dit had men volgens mij al veel eerder kunnen beredeneren, maar bewijs zal wel lastig geweest zijn? (of het vermoeden dat het zo zou kunnen zijn was niet eerder opgekomen bij iemand of er was geen belangstelling voor?)

Iets langer geleden "ontdekt": http://www.kncv.nl/kringen/chemische-kring-zwolle/activiteiten-chemische-kring-zwolle/ontdekking-blauwgevoelige-lichtreceptor-in-2002.106020.lynkx

Ontdekt tussen "" omdat ik soms twijfel over mogelijke financiële bijbedoelingen, eventuele octrooien enz. en ik niet uit wil sluiten dat deze kennis al reeds bestond.

mvg. Eelke

vogelaar
17-09-2012, 13:14
blauw licht word ook wel gebruikt op plaatsen waar veel drugs gebruikers hun spuiten willen zetten.
door het licht kunnen ze dan geen spuit zetten

maar of dat nu een handige oplossing is is te betwijfelen,de omzet daalt daar behoorlijk mee en daar is onze regering heel zeker niet blij mee.

Cynnie
17-09-2012, 13:45
Het blijft een interessant onderwerp. Dat van die lichtsensoren is nieuw voor me, boeiend!

Eelke, jij schrijft dat zelfs afzonderlijke cellen licht kunnen "waarnemen". Zal dat direct zijn, doordat bv huidcellen aan licht worden blootgesteld en indirect door wat het oog waarneemt, de hersenen vertalen en doorsturen naar interne cellen?

Hoe zal dat zitten met de blinde medemens en de kleurenblinde medemens? Zal een kleurenblind persoon zich anders voelen wanneer hij alle kleuren zou kunnen onderscheiden? Ik las op Wikipedia dat veel vogels zelfs 4 soorten kegeltjes hebben, zullen zij meer kleuren zien dan wij?

Dat kerstboompje voor het aquarium verandert zelfs van kleur... Ik heb geen enkel verschil in gedrag gezien. Ik had hem in de guppenbak en ik heb weleens het idee dat guppen helemaal niet zo op hun omgeving letten ;) en de dwerggarnaaltjes zaten er gewoon op. Die maanlichtlampen kun je in allerlei kleuren kopen, net wat het baasje mooi vindt denk ik.

Eigenlijk is het niet goed dat dit soort verlichting aangeprezen en verkocht wordt, zonder dat het effect echt duidelijk is. En daarbij steek ik ook hand in eigen boezem want wij hebben het gekocht...

Groetjes,
Cynthia

Cynnie
17-09-2012, 13:46
blauw licht word ook wel gebruikt op plaatsen waar veel drugs gebruikers hun spuiten willen zetten.
door het licht kunnen ze dan geen spuit zetten

maar of dat nu een handige oplossing is is te betwijfelen,de omzet daalt daar behoorlijk mee en daar is onze regering heel zeker niet blij mee.

Dan moeten we het maar in ons toilet hangen :p

Josly
17-09-2012, 14:02
Hallo,

Bekijk eens de informatie wat betreft diepzeeduiken.

Blauw licht werkt dieper in het water in.(koralen) Het zorgt ervoor dat planten in de breedte groeien. Doorgaans bezit blauw licht een zekere % UV. Heeft daardoor een zekere invloed op de hersenen.
Bekijk de betekenis " Blauwe maan."

Cynnie
17-09-2012, 14:09
Hallo,

Bekijk eens de informatie wat betreft diepzeeduiken.

Blauw licht werkt dieper in het water in.(koralen) Het zorgt ervoor dat planten in de breedte groeien. Doorgaans bezit blauw licht een zekere % UV. Heeft daardoor een zekere invloed op de hersenen.
Bekijk de betekenis " Blauwe maan."

We hebben hem net gemist lees ik (augustus 2012), jammer want zo'n blauwe maan ziet er mooi uit! 31 juli 2015 komt de volgende...

ele
17-09-2012, 14:40
Ik denk dat de meeste (hard)drugs illegaal verhandeld worden.
Belasting betalen zal daar dan niet bij horen vermoed ik.;)

ele
17-09-2012, 15:10
Mijn uitgangspunt voor het kunnen ontvangen van licht (incl. het voor ons onzichtbare UV en infrarood) door cellen komt voort uit de eigenschappen van licht en de eigenschappen en ontstaan van een cel te vergelijken.
(zeer goed ontwikkeld of minder goed ontwikkeld vermogen, of misschien geheel niet actief op die manier maar verdekt / verborgen opgesteld zeg maar)

Ik ben echter geheel aangewezen op mijn "boerenverstand" en dus geen deskundige op die gebieden.
Wel probeer ik door o.a. informatie te verzamelen om daar wat meer richting aan te geven, maar ben daarin natuurlijk ook weer in begrensd -0-
Reflectie van anderen stel ik dan ook altijd zeer op prijs.

Vogels kunnen (afhankelijk van de soort) meer kleuren zien dan mensen en zien de kleuren ook iets anders. (naast individuele verschillen in waarneming heeft elke diersoort z'n eigen interpretatie van licht, manier van waarnemen)

In een ander topic heb ik ergens een omschrijving gegeven van iemand die blind was en in verschillende kleuren geschilderde ruimtes werd gebracht.
In die ene ruimte steeg de lichaamstemperatuur van deze persoon en in de andere daalde die. (de temperatuur in deze kamers was gelijk)
Blind zijn lijkt dus geen garantie voor het niet kunnen waarnemen van kleuren.
Het begrijpen van deze manier van waarnemen door de persoon zelf en de omgeving zal een lastigste proces zijn, maar het is volgens mij mogelijk.
(er zijn natuurlijk ook vele "stoorzenders" in deze "hoog ontwikkelde" wereld die dit lastig maken)

mvg. Eelke

ele
17-09-2012, 17:20
Engelstalig verslagje over o.a. blauw licht:
http://docs.darksky.org/PR/PR_Blue_White_Light.pdf

Blauw is zeker nodig, maar overdaad schaad.

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=170585&highlight=booreilanden#post170585

Het blijkt dat mensen bij blauw licht slecht diepte kunnen zien.

Blauw / blauwachtig licht blijkt een grote / hoge biologische activiteit te veroorzaken, vandaar ook de heldere vogeltjes na overgang op de zogenaamde daglichtlampen.
(o.a. onderdrukking van een bepaald hormoon / activering van de tegenhanger van dat hormoon)

Dichter bij de evenaar schijnt het licht tot op zekere hoogte blauwer te zijn / meer blauw te bevatten dan hier bij ons.
Ook dit zal volgens mij gevolgen moeten hebben voor de ontwikkeling van de "lichtsensoren" per leefgebied / plaats ten opzichte van de evenaar.

Ook bij het bepalen van de kleur openbare verlichting zou men rekening moeten houden met voorgaande effecten.
Dat men dit niet doet om bijv. de "24-uurs economie" gaat volgens mij ten kostte van de natuur en ook het menselijke aspect. Dus zeker niet duurzaam voor onze gezondheid en die van de wereld om ons heen.

mvg. Eelke

Cynnie
17-09-2012, 18:53
Eelke bedankt voor alle informatie!

Het blijft een interessant onderwerp waar hopelijk meer onderzoek naar gedaan wordt. Zoals je zegt denk ik ook dat de 24 uurs economie geen positief effect heeft op de natuur en de gezondheid. Tenzij het leven zich gaat aanpassen aan dit gegeven, maar daar gaan heel van decennia overheen ben ik bang.

Wat je schrijft over dat onderzoek met blinde mensen is heel bijzonder. Misschien straalt het ene kleur licht meer warmte af dan het andere? Daar heb je wellicht al over geschreven, ik heb het even niet op mijn netvlies :rolleyes:

Wat wij gaan doen is het volgende: ons aquarium met o.a. maanvissen kent wat problemen. De maanvissen hebben vechtwonden (dat is normaal bij chicliden) maar de wonden gaan maar niet weg. We hebben al van alles geprobeerd en nu begin ik door dit topic te denken dat de maanvissen misschien wel last hebben van het blauwe maanlicht 's nachts waardoor zij niet goed kunnen rusten, waardoor stress en daardoor geen genezing.... Straks gaat de maanverlichting uit de bak. Ik ben benieuwd wat dat doet met de vissen. Ik laat dit weten als we wat verder zijn.

Dat over vissen, maar we zijn op een vogelforum, sorry voor de afdwaling ;)
Voor het binnenhok vd voliere heb ik inmiddels een ledlampje gekocht. Ze hadden alleen warmwit.

Had ik nog een vraag waar ik misschien een apart topic van moet maken (maar ik zal eerst in de zoekfunctie kijken of er al wat over geschreven staat) namelijk of het niet al te koud is voor de kanaries om ze nu in de buitenvoliere te doen. Ze zitten nu binnen waar ik de deur zoveel mogelijk open heb staan en geen verwarming aan heb.

Groeten,
Cynthia

Van den Broeck Alfons
17-09-2012, 19:55
Wat je schrijft over dat onderzoek met blinde mensen is heel bijzonder. Misschien straalt het ene kleur licht meer warmte af dan het andere? Daar heb je wellicht al over geschreven, ik heb het even niet op mijn netvlies

Elke mens heeft sensoren in zijn hoofdhuid. Deze kunnen lichtstraling waarnemen, ook al staat er op uw hoofd een mooie haarbos. Bij blinde mensen is deze waarneming veel sterker ontwikkeld.

Ook bij vogels staan er dergelijke sensoren in de kophuid.

Cynnie
17-09-2012, 20:07
Elke mens heeft sensoren in zijn hoofdhuid. Deze kunnen lichtstraling waarnemen, ook al staat er op uw hoofd een mooie haarbos. Bij blinde mensen is deze waarneming veel sterker ontwikkeld.

Ook bij vogels staan er dergelijke sensoren in de kophuid.

Ik leer elke dag weer wat, bedankt voor deze informatie!

ele
08-10-2012, 19:49
Wat wij gaan doen is het volgende: ons aquarium met o.a. maanvissen kent wat problemen. De maanvissen hebben vechtwonden (dat is normaal bij chicliden) maar de wonden gaan maar niet weg. We hebben al van alles geprobeerd en nu begin ik door dit topic te denken dat de maanvissen misschien wel last hebben van het blauwe maanlicht 's nachts waardoor zij niet goed kunnen rusten, waardoor stress en daardoor geen genezing.... Straks gaat de maanverlichting uit de bak. Ik ben benieuwd wat dat doet met de vissen. Ik laat dit weten als we wat verder zijn.

Groeten,
Cynthia

Hoi Cynthia,
Hoe gaat het nu met de maanvissen?

mvg. Eelke

Cynnie
10-10-2012, 17:43
Hoi Cynthia,
Hoe gaat het nu met de maanvissen?

mvg. Eelke

Hoi Eelke,

Bedankt voor je vraag. We zien helaas nog geen echte verandering. De maanvissen blijven wonden houden die niet genezen.
Wel leggen ze vaker eitjes, dus misschien zijn ze wel wat meer ontspannen.

Groetjes,
Cynthia

Animal
10-10-2012, 18:19
Ik denk dat ook dat blauwe licht s'nachts gewoon uit moet.
Ik heb een klein aquarium bakje en in de lichtkap zit een twee kleurig lampje.Een PL lampje,waarvan de ene buis wit is en de andere blauw.
In dit bakje groeien wel de planten super goed en snel en ik denk dat dat voornamelijk door dat gecombineerde lampje komt.
Maar snachts is gewoon heel de lamp uit (is ook niet appart te schakelen ,want het is maar 1 lamp)

Cynnie
14-10-2012, 15:33
Er zijn veel soorten aquariumlampen. Wij hebben in de grootste bak drie lampen; een daglichtlamp, een lamp waardoor de planten beter gaan groeien (beetje paars licht) en eentje waar de kleuren van de vissen (en blijkbaar ook van de vogels :) ) beter in uitkomen (beetje oranje licht).

We hadden dus van die nachtlampjes, die geven zo weinig licht dat de planten er geen last van hadden, die groeiden gewoon lekker door.

Groeten,
Cynthia