Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wilde kanarie en geelbuikcini

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wilde kanarie en geelbuikcini

    hallo,

    ik weet niet of ik deze vraag hier of bij kanaries moet plaatsen, maar mijn vraag:

    kun je geelbuikcini's (Serinus flaviventris) met 1 man en 2 poppen kweken in een kooi van 120 x 40 x 40 ???

    en kun je de wilde kanarie (Serinus canaria canaria) met 1 man en 2 poppen kweken in een kooi van 120 x 40 x 40 ???

  • #2
    Kort gezegd nee.
    Geelbuikcini's zijn felle karaktervolle vogels waarvan zowel de pop als de man in de broedtijd zo om kunnen slaan en elkaar naar het leven kunnen staan.
    Beste is per koppel onderbrengen en de mogelijkheid hebben om de kooi in 2delen te kunnen verdelen om evt de man erlangs te zetten en naderhand de nog niet helemaal zelfstandige jongen.

    Bij wilde kanaries is het wat mij betreft ook een no go,de 2e pop zal altijd een stoorzender blijven en wisselkweek zou ik niet aanraden bij wilde kanaries het zijn geen gedomesticeerde kanaries en de man voert wel degelijk mee en de pop op het nest.
    In een grote voliere zou het misschien wel gaan maar ik blijf een voorstander van per koppel houden.
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      oke bedankt,

      ik kan mijn kooi wel in 2en delen zodat ik dus kooien van 60 x 40 x 40..


      nog een vraagje. de wilde kanarie is 11- 12 cm groot. maar hoe groot is de geelbuikcini??? (kan weinig info over vinden)

      Opmerking


      • #4
        De geelbuik ligt tusen de 13-14 cm is wat groter dan de wilde kanarie maar het ligt ook een beetje aan de ondersoort,of je bijvb de damarensis hebt of de flaviventris.
        Het meeste wat je op het moment kunt kopen is de flaviventris of anders zijn het vaak mixen van de ondersoort.

        Ook in de poppen zit veel verschil qua kleur van bruin grijs tot groeniggeel of bruinige vogels met veel geelbezit.

        Pas op voor bastaarden,komen veel voor,zie je een geelbuikman met flanktekening(bestreping) foute boel.
        En ook aan de kop kun je het meestal goed zien en laat je geen witbuik voor een geelbuik verkopen met het verhaal,hij moet nog geler doorkleuren, bij een geelbuikman loopt het geel door tot achteraan de onderbuik en dat is bij een witbuikman wit.
        Een witbuikpop heet ook veel geelbezit en de borst is gestreept doorspekt met geel.

        Kijk ander eens op de serinus-society site of misschien wordt je wat wijzer van de mijne.
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking

        Working...
        X