Mededeling

Collapse
No announcement yet.

splendid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • splendid

    Hallo,

    Namens een vriend een vraagje.

    Hij heeft een koppel splendids de pop is door de rui heen maar de man nog niet (of geen zware rui)
    Maar de parkieten maken een nest in een bakje waar nestmateriaal in zit en denk dat ze een ei gaat leggen maar ik wil niet dat ze in die bak een nest gaat maken dus zijn vraag is moet ik het broedblok erin hangen of niet?
    M.v.g. Bartel

  • #2
    ???????????????????
    M.v.g. Bartel

    Opmerking


    • #3
      Wil je dan dat de parkieten in het broedblok gaan? dan zou je het blok erin kunnen hangen wil je het niet haal je het bakje eruit.

      Opmerking


      • #4
        Ik denk dat de vraag gesteld wordt aan de hand dat de vogel in de rui is?
        Ik denk dat het voor geen ene vogel goed is ze dan een blok aan te bieden?
        Of ik moet er naast zitten?

        Groetjes: Caroline.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door carco
          Ik denk dat de vraag gesteld wordt aan de hand dat de vogel in de rui is?
          Ik denk dat het voor geen ene vogel goed is ze dan een blok aan te bieden?
          Of ik moet er naast zitten?

          Groetjes: Caroline.
          rui en kweekconditie hebben niets met elkaar ter maken vogels in de rui kunnen nog weleens beter broeden !

          zitten de vogels binnen kun je er een blok bij hangen zitten ze buiten kan het ook maar is het onzeker dat de jongen groot komen alhoewel het verleden jaar op 25 dec nog meen 20 graden was.

          m.v.g eric

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door eric 008
            zitten de vogels binnen kun je er een blok bij hangen zitten ze buiten kan het ook maar is het onzeker dat de jongen groot komen alhoewel het verleden jaar op 25 dec nog meen 20 graden was.

            m.v.g eric
            Bij mij broeden de vogels het jaar rond buiten, zelf bij een paar graden vorst komen de eieren uit en worden de jongen groot. Nu is het wel zo dat de splendids minder goed tegen vocht kunnen als de andere neophemas.
            Mijn leven...........


            Opmerking


            • #7


              Hier wordt er toch anders over de rui gesproken.
              Het kost natuurlijk nogal wat energie.

              Ik vond dit trouwens op de site van het nop( http://www.papegaaienpark.nl/index.p...in-de-rui.html )

              Hormonen

              Rui en voortplantingshormonen
              Rui en voortplanting gaan niet samen. Een pop in de rui kan nooit eitjes produceren omdat – op het moment dat het ruiproces begint – de eierstok inactief wordt. Een man in de rui kan nooit een pop bevruchten om dezelfde reden: zijn testikels zijn op dat moment inactief. Het begin van de rui kan onderdrukt worden door geslachtshormonen toe te dienen. Daarentegen kan de rui opgewekt worden door progesteron. Dit is een hormoon dat de activiteit van eierstok en testikel onderdrukt.
              De geslachtshormonen spelen een belangrijke rol bij het verenkleed van vogels. Dit kleed verandert, afhankelijk van leeftijd, geslacht of seizoen. Denk bijv. aan mannelijke vogels die een seizoensgebonden pronkkleed hebben. Bij jonge dieren spelen de hormonen nog geen belangrijke rol; wel is het schildklierhormoon dan belangrijk. Bij poppen waarbij de eierstok niet meer functioneert (en er dus geen hormonen meer geproduceerd worden), zal het verenkleed bij de volgende rui naar het mannelijk type veranderen.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door carco
                http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=6177

                Hier wordt er toch anders over de rui gesproken.
                Het kost natuurlijk nogal wat energie.

                Ik vond dit trouwens op de site van het nop( http://www.papegaaienpark.nl/index.p...in-de-rui.html
                beste carolin de praktijk is toch anders want het kan wel. het gebeurt dat vogels in de rui vallen als ze nog broeden vooral binnen ,deze zorgen ondanks ze zelf ook gaan wisselen dat de jongen op stok komen ,ook heb ik poppen die der eigen helemaal kaal plukken tijdens het broeden een nieuwe veer aan maken duurt 6 weken dit kost net zoveel energie.
                vogels die tegen de rui aan zetten krijgen juist een drang naar voortplanten .
                het is maar net hoe je plan en manipuleert in het kweek rooster

                Opmerking


                • #9
                  De pop is al door de rui heen.
                  De man heeft ook wat nieuwe pennen.
                  Dus het zou kunnen??
                  M.v.g. Bartel

                  Opmerking

                  Working...
                  X