PDA

Bekijk Volledige Versie : Anijszaad ?

Van den Broeck Alfons
06-09-2012, 08:34
Zijn er liefhebbers die anijszaad geven aan hun vogels ?

ele
06-09-2012, 13:25
Mijn vogels hebben de beschikking hierover.
Ik doe een beetje door de zaadmengeling en in de volieres is het ook nog eens "los" beschikbaar.
Ze eten er niet echt veel van.

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
06-09-2012, 15:21
Eelke, mijn aandacht werd deze morgen gevestigd op een recent antwoord van Ton in de rubriek : doornstruikjes :

Ik citeer : "ik heb er ook een vuurdoorn in staan, stevige plant, en er word ook van gegeten, vooral door de dornastrildes, ze eten het jonge blad, toch groeit de plant goed." Bedankt voor dit antwoord, Ton.

Ik stelde me de vraag : wat zit er dan in vuurdoorn, dat die dornastrildes, dat jonge blad nuttigen ?

Zoals gebruikelijk : googelen. Maar, daar kwam eigenlijk niets speciaals voor de dag, veel rotzooi waarvan de bron niet betrouwbaar is. Was, eigenlijk op zoek naar één of andere biochemische stof in die jonge bladeren.

Had al meer dan 15 blz. gegoogeld, tot ik stootte op een lang artikel (beetje in boekvorm) over studies bij kippen (en varkens), waarbij vermeld werd dat anijszaad, toegediend aan kippen, het immuunsysteem zou stimuleren, zeker voor wat betreft de lymfocyten.

Lymfocyten zijn een onderklasse van witte bloedcellen, die een relatief belangrijke rol kunnen spelen in de verdediging tegen bepaalde virussen. Bv. Aids bij mensen wordt veroorzaakt door het HIV-virus, dat zich in eerste instantie richt tot de uitschakeling van deze lymfocyten, in hun verdedigende werking : het virus valt deze lymfocyten aan.

Ook bij vogels, zijn er virussen gekend die hun pijlen richten op de uitschakeling van "vogellymfocyten", om alzo hun vernietigende werking beter te kunnen uitvoeren, of, om zelf beter te kunnen overleven. Zo zou je het ook kunnen noemen.

Daarom de vraag over anijszaad.

wessellouw
06-09-2012, 16:27
Hallo Alfons:

Natuurlijk is anijszaad goed, zelfs voor zoogdieren.

Ik drink al bijna 50 jaar dagelijks 1 pastis om 4.30 p.m. (dus u nog niet) en voel me daar goed bij.
Ik heb wel relatief zware rug- en nekwervel problemen, maar zelden of nooit las van bacteriële ziekten.

Varkens en mensen: biologisch niet zo bar verschillend :).

Wessel van der Veen.

Van den Broeck Alfons
06-09-2012, 17:59
Wessel, dan moet ik ook eens zo'n pastis, dagelijks gaan nemen, met al mijn botproblemen. En, als het dan ook nog goed is tegen bacteriële of soortgelijke ziekten, dan is dat mooi meengenomen.

Bedankt voor de raadgeving.

ele
07-09-2012, 12:22
Ook hier wordt anijs genoemd http://edepot.wur.nl/161911 (Stalboekje Pluimvee: natuurlijk gezond met kruiden en andere natuurproduchten)

mvg. Eelke

guy van Peteghem
10-09-2012, 23:19
Ik geef een verwante plant nl.kruidvenkel aan mijn vogels. Heel de stengel hang ik tussen de vogels. Deze vreten alles op bladeren,zaden enz. De geur is dezelfde dan anijs.
Ik kweek de planten in de tuin net als teunisbloem, bijvoet,boerenwormkruid, duizendblad, bruidssluier, melkdistel, nigerzaad en niet te vergeten paardebloemen. Kwestie van wat afwisseling te hebben.
Groeten
Guy

Van den Broeck Alfons
11-09-2012, 08:20
Guy, kruidvenkel ken ik niet, maar ik ken wel het groene kruid boven de venkelknol. Mag ik veronderstellen dat je dat bedoelt ?

Ik heb dit jaar mijn venkel nogal laat geplant, wegens plaatsgebrek. Ik gebruik venkel regelmatig tijdens de herfst- en winterperiode. De knol nuttig ik zelf wel, de rest van de plant, na het kuisen van de groente, gaat naar mijn vogels. Maar, dat is hier zo met bijna alle wintergroenten, tijdens de komende koudere periode.

Mensen werpen, veel te veel, als afval weg. Kan nog op een nuttige manier gebruikt worden voor vogels.

Verleden week nog puree/savooikool klaargemaakt : buitenste groene bladeren en dito harde witte bladnerven van de kool, eerst grof gemalen en dan naar de vogels. Zelfde kan je toepassen voor broccoli : de bloemetjes eet ik zelf wel op, de harde delen werpen ze gewoonlijk weg. Neen, ontdoen van de houterige buitenste schil, in kleinere stukjes snijden en deze grof malen. Een deel van uw vogels zullen u dankbaar zijn.

guy van Peteghem
11-09-2012, 20:45
Alfons,
Neen, kruidvenkel is redelijk winterhard en vormt geen knol. Het is vaak aanwezig in mengsels voor bloemenweiden. Het loof ziet er hetzelfde uit. De plant heeft geen knol. Ik laat de stengels opschieten en hang deze in voliere. De geur is dezelfde als anijs.
Groetjes,
Guy

Van den Broeck Alfons
12-09-2012, 05:44
Guy, bedankt voor de informatie. Als het redelijk winterhard is, dan zou ik hier in mijnen hof wel een plaatsje kunnen reserveren, zodat ik een konstant voorraadje ter beschikking zou kunnen hebben. Zal het eens goed moeten bekijken, hoe ik het praktisch kan aanpakken tegen de volgende lente.

ele
12-09-2012, 13:28
Mijn keuze om de vogels anijszaad te gaan verstrekken komt door het lezen van berichten hierover op o.a. het forum.
Ik heb mij niet echt verdiept in het waarom dit werd gegeven door o.a. de heren Lievens en Walreavens (ik weet hun achtergronden niet) maar denk dat het zeker geen kwaad kan om de vogels een keuze te laten maken op dit gebied.
Zelf heb ik weinig verstand van dat soort zaken. Ieder z'n vak.

Over eventuele werkingen die u mocht ontdekken, "zien" of denken te "zien" of andere eigenschappen / werkingen ook met betrekking tot o.a. de lymfocyten ben ik echter zeer in geinteresseerd.

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
13-09-2012, 08:53
Proefondervinkelijk heeft men in 2008 kunnen aantonen dat het geven van anijszaad, het aantal lymfocyten in het bloed van vogels deed toenemen en derhalve ook de fagocyterende activiteit, die daaruit voortvloeide of kan voortvloeien.

In het bloed van vogels komen, algemeen gesproken, twee soorten lymfocyten voor die belangrijk zijn in de verdediging tegen microörganismen allerhande : T-lymfocyten en B-lymfocyten.

Daarnaast heb je ook nog o.a. de Natural Killer Cellen, afgekort NK-lymfocyten. Ik noem deze altijd figuurlijk : de stoottroepen, die op pad gestuurd worden om een eerste aanval van een microörganisme, af te slaan : een eerste lijn defensie.

De T- en de B-lymfocyten, zitten vooral in de tweede lijndefensie, al dan niet met de produktie van antistoffen tegen een bepaalde microörganisme.

In beide systemen zijn er cellen actief, die, nadat een bepaalde microörganisme werd vernietigd, deze gaan opruimen, laten we zeggen : verteren. Ze gaan het vernietigde omsluiten en inwendig verteren. Dat wordt bedoeld met de woorden "fagocyterende werking", hiervoor vermeld.

Welke stof(fen) er nu in anijszaad zit(ten), dewelke die werking kan/kunnen demonstreren, is mij nog niet duidelijk.

Feit is, dat er reeds werd aangetoond, dat je door het geven van anijszaad, een besmetting met Candida-gisten zou kunnen bestrijden, eventueel voorkomen. Candida spp. komen bij vogels regelmatig voor in het bovenste deel van het spijsverteringstelsel en kunnen daar ernstige ontstekingen geven. Candida spp. is een gistsoort.

Zoals je zelf al heb vermeld in een reactie in dit topic : "...ze eten er niet veel van...". Dat is misschien maar goed ook, want in de handel is er ook anijszaadolie verkrijgbaar en deze olie wordt bestempeld als giftig voor duiven. Tevens vermeld men om deze olie niet te mengen met vogelzaden.
Reden : onbekend, dus beschouw het als een quote, zonder verdere achtergrondinformatie. Waarschijnlijk zit er in de geconcentreerde anijsolie, iets, dat dit negatieve effect kan geven.

Maar persoonlijk zou ik zeggen : blijven geven, maar met maten, zeker in de kontext van Candida spp. infecties, want die kunnen nogal een ravage veroorzaken in uw vogelbestand.

Van den Broeck Alfons
14-09-2012, 18:09
Het ijzergehalte in anijszaad is zéér hoog : ongeveer 36 mg. per 100 gram zaad. Dat is ongeveer 5 x het normale gehalte voor zaadeters in rusttoestand.

Ik denk dat we het dan toch zeker met mate moeten toedienen.

Zeker opletten als je dit zaad, bv. in gemalen toestand, zou toedienen aan vruchtenetende vogelsoorten : cfr. ijzeropstapelingsziekte.