PDA

Bekijk Volledige Versie : verlichting bij binnenvolieres en broedkooien

josmo
02-09-2012, 17:11
het is mischien wel makelijk om een onderwerp te openen over verlichting.
er is al meer geschreven hierover op het forum maar dit staat verspreid.
1 bijvoorbeeld wat voor verlichting
2 wat voor lichtklokken
3 wat voor tijdsinstellingen bij wat voor soort vogels
4 is er daglicht
als iedereen,die dat wil natuurlijk hier invult hoe hij/zij het doet.
dit lijkt me wel makelijk voor beginnende vogelaars
dus wil ik jullie vragen wat jullie hiervan vinden.

Ton Koek
02-09-2012, 20:34
De laatste keer heb ik spaarlampen gebruikt met de goedkoopste schakelklokjes van de gamma, 2,50 per stuk. Beviel prima.

Voor de tropen gewoon het hele jaar door 14 uur, toen ik kanaries had variërend van 9 tot 15 uur.

nilo1804
03-09-2012, 11:53
ik heb een gewone (slaapkamer) lamp en een tl buis in de garage, ook geen tijdklok, gewoon eraan denken om de lamp uit te doen.

garage heeft een dakkoepel en de kamer heeft 1 raam.

Animal
03-09-2012, 14:12
Wat is een gewone slaapkamer lamp ?
En een schakel klok is altijd beter dan zelf het licht aan of uit moeten doen ( er zijn wel eens mensen die uitslapen of in ploegen werken),voor die 3 euro hoef je dat niet te laten.

wessellouw
03-09-2012, 16:17
Hallo:

Ruimte 500 x 160 x 220 cm (l x b x h), kooien langs de lange zijden.
Verlichting:
een minuscuul raampje aan de korte geeft onvoldoende daglicht.
Hoofdverlichting: Twee TLD 965 18 watt van 7 a.m. - 8.30 p.m. in HF armatuur;
Middagverlichting: extra 1 TLD 965 18 Watt in standaard armatuur van 1-2 p.m.
Schemerverlichting: 8.15 p.m.-8.45 p.m., 's morgens dus niet.
Deze drie verlichtingen worden elk apart geschakeld door een huis-, tuin- en keuken schakelklok.
Overgang naar zomer- of wintertijd: de hoofdverlichting wordt 4 weken lang 15' vroeger dan wel later ingeschakeld.

In de tropen bestaat geen schemering !

Wessel van der Veen.

kingfisher
03-09-2012, 20:08
Ik heb twee redelijk grote ramen van 2x1,5mtr en ik gebruik een automatische diminstallatie van rimo met een gloeilamp(zal binnenkort wel led worden) en een hoogfrequent armatuur met een tldbuis van 58 watt kleur 965.
De gloeilamp wordt tevens gebruikt als nachtverlichting op ongeveer 5%,de èèn gebruikt wel nachtverlichting de ander niet,bij mij scheelt het veel gefladder 's nachts en beschadigde vogels
Daarnaast zijn de broedkooien verlicht met ledstrippen.
Kamer is 4.25x3.30mtr

bert3660
03-09-2012, 20:55
ik heb per binnen vlucht ( 1.50 diep x 2m hoog en 80 cm breed) een apparte spot er in hangen van 7 watt ( halogeen )..
en een tl lamp van 11 wat denk ik in het midde van de stal.

De spotten en de tl lamp zitten aangesloten op een tijdklok die zelf het licht in en uitschakeld.

grts

josmo
03-09-2012, 22:19
ik kan natuurlijk zelf niet achterblijven
ten eerste heb ik 1 schakelklok de rimo 2000 voor op het nachthok van mijn nieuwe voliere.
hier heb ik een daglichtlamp in hangen om de zonsopgang-zonsondergang en de nachtverlichting te verzorgen.
ook een klein tl armatuurtje voor de verlichting overdag.

en een schakelklok de d-1000 van geon shopping voor in mijn binnen verblijf.
hier hangen twee daglichtlampen in en twee flinke tl armaturen.
hier heb ik ook daglicht van een raam van 1m2.

wat betreft de lichttijden ben ik nog een beetje aan het experimenteren maar ik heb begrepen dat ik met tropen het licht gewoon het beste het gehele jaar 15 uur kan laten dus dit ga ik nu doen.

wessellouw
04-09-2012, 08:48
Hallo Josmo:

Waarom 15 uur ?

In de tropen is het maar ongeveer 12uur licht (met een klein verschil tussen zomer en winter).

Wessel van der Veen.

loodje
04-09-2012, 12:27
In mijn binnenvoliere (4x3x3 mtr.) heb ik 2 grote tl bakken hangen met energie zuinige daglicht tl lampen.

In mijn broedkooien hangen dezelfde bakken alleen de helft kleiner en per broedkooi maar 1.

Bij mij brand alles zomer en winter 12 uur van 6.30 uur tot 18.30 uur.
Omdat mijn voliere en broedkooien in een ruimte staan met ramen, krijgen ze in de zomer licht van buiten, dus in de zomer hebben ze langer licht.

nilo1804
04-09-2012, 16:51
Wat is een gewone slaapkamer lamp ?
En een schakel klok is altijd beter dan zelf het licht aan of uit moeten doen ( er zijn wel eens mensen die uitslapen of in ploegen werken),voor die 3 euro hoef je dat niet te laten.

het gaat om kanaries, tot nu toe werkt het goed...

een spaarlamp en daar zit een blauwe (glazen) kap omheen.

wessellouw
04-09-2012, 17:30
Hallo Nilo:

Waarom een gekleurde kap ?

Wessel van der Veen.

Treursijs
04-09-2012, 17:45
het gaat om kanaries, tot nu toe werkt het goed...

een spaarlamp en daar zit een blauwe (glazen) kap omheen.

Tuurlijk gewoon licht uitdoen. Vogeltjes zitten nog op de grond of zitten niet op hun slaapplaats of hangen nog aan de tralies. Gooi jij het licht gewoon uit.
Niet goed bezig....

josmo
04-09-2012, 22:33
ik heb van verschillende mensen met tropen begrepen dat de 15 uur een goede richtlijn is vandaar dat ik dit wil gaan proberen.

Ton Koek
04-09-2012, 23:27
15 Uur voor tropen vond ik zelf prettig, dan kon ik ook 's avonds nog voeren en schoonmaken en natuurlijk genieten in mijn stoeltje. De vogels deden het er goed op.

Ben86
05-09-2012, 10:44
ja mij bevalt die 15 uur ook goed,
Dit is goed te combineren met de zomer en wintertijd,
anders moet je weer met de klok gaan spelen om het gunstig te maken
met alle problemen die dan kunnen komen.
gr. Ben

Henk Adelerhof
05-09-2012, 12:19
Hallo;

Dat de vogels het alsnog goed doen bij die verlichtingsduur,
lijkt mij niet zo verwonderlijk, omdat het nog licht is, moet de vogel op zijn que five zijn.
Anders valt het ten prooi aan roofdieren.

Ik meen ooit ergens op een lezing gehoord te hebben, dat bijvoorbeeld een papagaai pas op het allerlaatste laat merken dat het ziek is.
Omdat het anders gelijk ten prooi valt aan roofdieren.

Maar dat kan natuurlijk onzin zijn. ;)

Hier geef ik 14,5 uur licht, met het schemer erbij gerekend.

bert3660
05-09-2012, 18:22
Tuurlijk gewoon licht uitdoen. Vogeltjes zitten nog op de grond of zitten niet op hun slaapplaats of hangen nog aan de tralies. Gooi jij het licht gewoon uit.
Niet goed bezig....

Bij mij gaat het ook gewoon uit hoor, ik heb alleen een nachtlampje voorzien kun je zo insteken op het stopcontact en dan kunnen ze altijd nog terug naar de stok.

grts

Henk Adelerhof
05-09-2012, 20:15
Misschien een lamp met bewegingsmelder een goed idee? :D

josmo
07-09-2012, 23:07
ik wil dus 15 uur gaan verlichten maar hoe laat starten jullie s'morgens met verlichten?

Rimo73
08-09-2012, 09:11
Ik ben ook aan het nadenken voor andere verlichting in mijn binnenhok.
Het hok is 180*160*190 daarin een binnenvoliere van 150*110*190 buitenmet doorvliegluik naar buiten.
Ik heb goulds en er zit geen raam in mijn binnenhok.
Op dit moment heb ik een tl van 120cm 36 watt maar vind het teveel.
Ik zoek iets kleins en energie zuinig.
Iemand een idee ?

Dank je.

Animal
08-09-2012, 09:41
36 watt is inderdaat veel te veel voor zo'n kleine ruimte.
Niet moeilijk gaan doen ,en gewoon een tl van 18 watt nemen.
Die geeft ruim voldoende licht en is goedkoop in aanschaf.
Zelfs een spaarlamp van 7 of 9 watt zal voldoende zijn.
Ledlampen zijn niet zuiniger ,wel duurder.

Rimo73
08-09-2012, 09:47
36 watt is inderdaat veel te veel voor zo'n kleine ruimte.
Niet moeilijk gaan doen ,en gewoon een tl van 18 watt nemen.
Die geeft ruim voldoende licht en is goedkoop in aanschaf.
Zelfs een spaarlamp van 7 of 9 watt zal voldoende zijn.
Ledlampen zijn niet zuiniger ,wel duurder.

met spaarlamp bedoel je gewoon een standaard spaarlamp in een fitting ofzo?
Of bedoel je wat anders want ik moet hem in de binnenvoliere hangen.

populier
08-09-2012, 09:51
Hier zijn mooie kleine armaturen voor broedkooien/nachthokken:http://www.smallparts.nl/nl/Webshop/45._OUTLET/45.01_TL-armaturen

Rimo73
08-09-2012, 10:10
Hier zijn mooie kleine armaturen voor broedkooien/nachthokken:http://www.smallparts.nl/nl/Webshop/45._OUTLET/45.01_TL-armaturen

Mooi en niet duur zie ik.
Welke zou geschikt zijn voor mijn binnenhok?
Zie net dat je deze met meerdere tegelijk moet kopen daar,jammer.

Animal
08-09-2012, 11:40
met spaarlamp bedoel je gewoon een standaard spaarlamp in een fitting ofzo?
.

Inderdaat die bedoel ik ,is ook net zo zuinig als een tl ( is eigenlijk ook een tl die opgevouwen is)

Rimo73
08-09-2012, 14:00
Oke,als ik een tl zou nemen dan een T5 neem ik aan of niet?

Ik ben echt even het spoor bijster hoor wat betreft verlichting,sorry :huh

kingfisher
08-09-2012, 14:40
Oke,als ik een tl zou nemen dan een T5 neem ik aan of niet?

Ik ben echt even het spoor bijster hoor wat betreft verlichting,sorry :huh

Voor zover ik weet kun je een t5 in een gewoon armatuur doen icm een adapter maar als je toch een nieuw armatuur aanschaft waarom dan gelijk geen hoogfrequent armatuur met een tld 965 daglicht kleur ,ben je overal van af.
Geen geklooi met adapters en dat soort dingen.

Verbeter me maar als ik fout zit heren,dames.

Animal
08-09-2012, 14:46
T5 of T8 maakt niets uit ,,is alle bij tl.
Een t8 (de normale tl buis) is gemakkelijker te krijgen.
Ook is kleur 965 moeilijker aan te komen . 865 is wel vollop te koop .
Ziet er op het zicht hetzelfde uit ,alleen de kleurweergave is 80 % van het zonnen spectrum en de andere is 90 %

kingfisher
08-09-2012, 15:09
Ok Animal dan heb ik dat verkeerd begrepen maar dan nog misschien gelijk een hf armatuur kopen?

Animal
08-09-2012, 15:59
Een HF armatuur zouw minder knipperen veroorzaken ,maar of dat echt zo is weet ik niet en of het nut heeft weet ik ook niet.Zal ook wel weer duurder zijn in aanschaf.
Als je dan ook een HF lamp zouw gebruiken is het stroomverbruik ook weer iets minder . 18 watt normaal is gelijk aan 16 watt hf,maar dat is dan wel een andere lamp.Maar waarschijnlijk is het erg moeilijk om aan HF lampen te komen.

Van den Broeck Alfons
08-09-2012, 19:12
maar dan nog misschien gelijk een hf armatuur kopen?

Daar moet je zelfs niet over nadenken : dat is een must, als je met TL-verlichting werkt voor vogels. Daar heb je groot gelijk in.

kingfisher
08-09-2012, 20:25
Een HF armatuur zouw minder knipperen veroorzaken ,maar of dat echt zo is weet ik niet en of het nut heeft weet ik ook niet.Zal ook wel weer duurder zijn in aanschaf.
Als je dan ook een HF lamp zouw gebruiken is het stroomverbruik ook weer iets minder . 18 watt normaal is gelijk aan 16 watt hf,maar dat is dan wel een andere lamp.Maar waarschijnlijk is het erg moeilijk om aan HF lampen te komen.

Ik heb pas twee hf armaturen aangeschaft maar daar hoeven geen hf lampen in,er zitten gewoon tld kleur 965 in.
En de kosten vielen mij 100% mee.
Of tld moet voor hf lampen staan?

Animal
08-09-2012, 23:49
Er hoeven geen hf lampen in ,maar er kunnen wel hf lampen in en dan heb je meer profijt van het HF ,,hf lampen hebben een iets lager wattage dan normale lampen van de zelfde lengte.

wessellouw
09-09-2012, 07:55
Hallo:

Als ik een tijdje in de kweekruimte ben geweest (twee HF armaturen met TLD 965) en ik ga daar buiten, dan zie ik een brandende Tl buis in een standaard armatuur de eerste momenten knipperen.

Wessel van der Veen.

kingfisher
09-09-2012, 12:23
Er hoeven geen hf lampen in ,maar er kunnen wel hf lampen in en dan heb je meer profijt van het HF ,,hf lampen hebben een iets lager wattage dan normale lampen van de zelfde lengte.

Weer wat geleerd Animal,bedankt.

Rimo73
10-09-2012, 11:07
Net even een gewone spaarlamp met E14 (kleine) fitting geprobeerd.
Het is een spaarlamp 6watt ->25watt maar geen succes kan ik zeggen want komt bijna geen licht vanaf.
Waarschijnlijk te weinig wattage of zo? Misschien naar 11watt ->50watt gaan?

naruch
10-09-2012, 13:37
Net even een gewone spaarlamp met E14 (kleine) fitting geprobeerd.
Het is een spaarlamp 6watt ->25watt maar geen succes kan ik zeggen want komt bijna geen licht vanaf.
Waarschijnlijk te weinig wattage of zo? Misschien naar 11watt ->50watt gaan?

even wachten na het aanspringen van de lamp, deze lamp moet eerst "opwarmen" en als je deze lamp in het donker aan doet zie je meer dan je denkt.

de vogels moeten immers langzaam ontwaken en een 50 watt lamp is ineens te fel

Rimo73
10-09-2012, 14:53
Je zou dan denken dat het voldoende moet zijn?
Ik heb het geprobeerd met de deur en doorvliegluik dicht en vond het niet veel licht om alleen te gebruiken.
Ik heb de lamp aan de buitenkant tegen het gaas hangen waar de vogels niet bijkunnen.
Had nog een 50 watt liggen en die gebruik ik nu,dus 11 watt spaarlamp.
Vanavond als het donker is ga ik nog wel kijken of het de 25 watt of 50 watt gaat worden.