Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trosgierst met beestjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Trosgierst met beestjes

    Hallo,

    Van de week heb ik een zak trosgierst gekocht bij een zadenhandel.
    Wil ik vandaag een aantal strengen bij elkaar knopen zie ik hele kleine beestjes op de tafel die uit de trosgierst komen.
    Heb direct die zadenhandel gebeld maar deden er nogal makkelijk over dat ik een nieuwe zak mocht komen halen van de week en dat ze het maar even moeten ontsmetten.
    Vond het nogal raar dat ze het gaan ontsmetten en sowieso dat er beestjes inzitten.
    Wat vinden jullie ervan en hebben jullie dit weleens meegemaakt?
    Heb er ook zaden gehaald en gemengd wat ik mijn vogels geef,dus ben nu wel wat angstig geworden.

    Gr.
    Richard

  • #2
    Maar even een andere zaadleverancier zoeken lijkt me het beste.
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      waarschijnlijk is het voedermijt (lijkt op bloedluis, maar is wit van kleur) hier op het forum is (dacht ik) al eens iets over geschreven.

      op de site van refona heb ik eens een artikel hierover gelezen maar ik kan het nu even niet vinden.

      het komt de vogelschuur binnen mbv zaadzakken ed. wij hebben het ook eens gehad (net nadat we een nieuwe zak zaad hadden gekocht)

      dit was in de heette periode van de zomer en dan fokken die beestjes gigantisch hard. ook opvallend is dat ze altijd rondom de zaadbakken ed. zitten en niet in kooien en op vogels.

      het is goed te bestrijden met de spullen die ze gebruiken tegen bloedluis (de rode poeder bijvoorbeeld, hieraan gaan dutchys ook dood dus maak een goede keus) er moet wel bij vermeld worden dat het niet simpel is ze te verdelgen (net als bij alle andere luizen/mijten) en dat bij intens warm weer de populatie explosief groeit.

      de voedermijt is niet schadelijk voor uw vogel, maar het blijft een onprettig gevoel

      (controleer ook de voerderbakjes in de kooi die op de grond staan, daar zitten ze ook wel eens onder)

      Opmerking


      • #4
        Ik zal morgen het zaad ook even controleren dat heb ik tegelijk gekocht met de trosgierst en het zaad verpakken ze ook zelf.
        Het kan misschien geen kwaad maar heb er geen goed gevoel over en wil het beste voor mijn vogels.
        En sowieso mag dat niet gebeuren vind ik en een behoorlijk minpunt voor deze zadenhandel.
        Anders maar op zoek naar een andere zaadleverancier want dit wil ik natuurlijk niet.

        Opmerking


        • #5
          nacht in de vriezer helpt ook

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rimo73
            En sowieso mag dat niet gebeuren vind ik en een behoorlijk minpunt voor deze zadenhandel.
            Anders maar op zoek naar een andere zaadleverancier want dit wil ik natuurlijk niet.
            ik ken de betreffende zaadhandel niet maar ik moet het wel voor ze opnemen.

            ik vind namelijk niet dat je ze kan kwalijk nemen dat er een paar beestjes van nog geen millimeter in een aantal tonnen zaad terecht zijn gekomen. dit kan namelijk dus ook de best overkomen.

            ga dus niet ineens veranderen van leverancier. is namelijk niet nodig

            Opmerking


            • #7
              Het gaat mijns inziens meer om de manier waarop ze reageerden. Maar goed, dat is gebeurd.

              Ik heb wel eens expres zo'n bewegend doosje zaad meegenomen uit de winkel waar ik toen werkte, de goudbuikjes waren er erg blij mee, er zaten zelfs larfjes in, jummie.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek

                Ik heb wel eens expres zo'n bewegend doosje zaad meegenomen uit de winkel waar ik toen werkte, de goudbuikjes waren er erg blij mee, er zaten zelfs larfjes in, jummie.
                haha ieder nadeel heeft een voordeel

                Opmerking


                • #9
                  Maar wat zouden jullie doen,gewoon geven,terugbrengen is wel een kwartier hier vandaan met de auto,of in een plastic emmer doen en een nacht in de vriezer,is dan de trosgierst nog wel goed dan ?Of gewoon de trosgierst weggooien en ergens anders nieuwe halen ?

                  Opmerking


                  • #10
                    waar heb je dat trosgier gehaald dan??
                    ik zie dat je uit limburg komt

                    als je bij iemand vogels gaat kopen onsmet jezelf dan ook van top tot teen voordat je beestjes mee brengt
                    weet je hoe snel je bij vogel handelaren deze beesten mee kunt brengen
                    gewoon terug brengen als dat je niet lekker zit je zult vast n zeker wel nieuwe mee krijgen .

                    Opmerking


                    • #11
                      Bij een vogelhandel/zadenhandel.

                      Ik kom uit zuid-holland,niet uit limburg hoor ;-)

                      Opmerking


                      • #12
                        wij hebben toevallig deze week het zelfde gehad
                        bij ons zat het vernamenlijk in paddie en gierst
                        en ze lijken/leken op hele kleine torretjes
                        heb je ook last van motjes??
                        wij denken dat die van ons daar voorstander van zijn
                        o en weet iemand hoe je die motjes kan weg houden??

                        Duco
                        Duco

                        Opmerking

                        Working...
                        X