PDA

Bekijk Volledige Versie : ik schijt toch ook niet in mn bord? en mutant?

larslambooij
27-08-2012, 20:42
beste iedereen..

mijn koppel swiftparkieten slapen altijd op de stok bij de voerbakken.
met als gevolg: poep in het voer.
ik moet dus elke dag die bakjes afwassen maar is het mogelijk om de vogels ergens ander te laten slapen?

ik zou natuurlijk de bakjes savonds weg kunnen halen maar dan zit het nog wel op het plateau en in de winter is het al donker als ik thuis kom en dan wil ik de vogels niet laten schrikken omdat ze dan gaan vliegen in het donker met alle gevolgen van dien..

dus als jullie tips hebben hoor ik die graag.
daarbij heb ik gemerkt dat de pop moeilijk vliegt, altijd al gedaan maar tegenwoordig vliegt ze alleen nog maar omlaag, ze haalt de andere kant van de voliere wel maar ze klimt liever dan dat ze vliegt.
alhoewel ze in het broedseizoen ( voor het broeden wel veel heen en weer vliegt met de man)

en dan nog iets.. de pop heeft gele veren op de achterkop.
als ik hiermee verder kweek? zou ik daar dan een bonte of een andere mutatie uit kunnen kweken? de man heeft veel rood op de borst dat zie je vaker maar heb de gele vlek nog nooit gezien. is ook pas gekomen na de rui.
kan het ook een tekort zijn aan weet ik veel wat?

ik hoor het graag.

andre 44
27-08-2012, 21:00
misschien even de zit(slaap)stok verwijderen of verder van de voer bakken hangen

fransb
27-08-2012, 21:11
Gewoon net als Andre zegt, zit stokken niet boven of in de buurt van het voederplatau.

De gele veertjes kunnen een tijdelijke verstoring zijn, dan gaan ze na de volgende rui weg.
het kan ook zijn dat het meer wordt en dan kan het duiden op Mottle.
Ik weet alleen niet of die er al zijn bij swiften, nog niet van gehoord of gezien in iedergeval.

larslambooij
27-08-2012, 22:35
Ja maar dat is nu net het probleem, ze slapen niet alleen oo de stok maar ook zittend op het plateau zelf terwijl ze de rest van de dag vooral in het nachthok zitten, sinds er tropen bijzitten zie ik de vogels steeds minder.

Ik wacht gewoon af wat er gebeurt met de gele veren.

kievit
27-08-2012, 22:43
is het niet een idee om zo en zo elke dag de bakjes af t wassen?? helemaal met papeters??

van Tuijl
27-08-2012, 22:50
ik moet dus elke dag die bakjes afwassen maar is het mogelijk om de vogels ergens ander te laten slapen?

ik denk dat we hier het antwoord al hebben kievit, en natuurlijk ga je niet het zaadbakje van deze vogels elke dag schoonmaken.

eabe80
28-08-2012, 09:09
Is het gedrag van de Swiften verandert nadat je er tropische vogels bij deed? Swiften en tropische vogels hebben ook een totaal ander dieet, let je daar wel op?
Ik zelf geef mijn swiften zaad voor kleine parkieten, elke dag fruit en loripap. Dit moet je elke dag schoon houden.
Ik denk dat je het in de voeding moet zoeken als hun verenkleed verandert. Veel mensen geven Swiften alleen maar zaad terwijl het toch echt meer een lori is dan parkiet.

van Tuijl
28-08-2012, 14:02
Veel mensen geven Swiften alleen maar zaad terwijl het toch echt meer een lori is dan parkiet.

en het antwoord is: *tromgeroffel* zwaluwparkiet.

eabe80
28-08-2012, 18:33
En hoe we de Swiftparkiet nog meer kunnen noemen is niet belangrijk. Een feit is gewoon dat de Swiftparkiet een zgn penseeltong heeft net als de echte Lories, alleen korter. Dit geeft al aan dat deze vogels een dieet heeft waar nectar/pollen in horen te zitten. In hun natuurlijk leefomgeving eten ze veel nectar van de bloemen aan de Bleu-Gum boom.
Kunnen ze alleen op zaad, tuurlijk. Wij kunnen ook leven op alleen brood en water. Gezond of leef je er langer door. Denk het niet.
Jammer dat veel mensen deze prachtige vogels alleen een dieet van zaden geeft.

larslambooij
28-08-2012, 19:33
Ik weet dat de swiften ander voedsel hebben dan tropen.
De swiften eten het tropenzaad mee en krijgen in de rustperiode 2 x per week loripap en 2 x in de week fruit.
In het broedseizoen krijgen ze elke dag loripap en om de dag fruit.
Natuurlijk word het bakje van de loripap aan het eind van de dag afgewassen maar de zogenaamde "schijtbakjes" worden allen gebruikt voor zaad en universeelvoer. De gele vlek had de pop ook al voor er tropen bij kwamen.

andre 44
28-08-2012, 19:35
waarom geef je ze niet elke dag lorrie pap kan geen kwaad hoor is zelf beter :)

larslambooij
28-08-2012, 19:42
In het wild eten ze in de rustperiode ook geen nectar aangezien de blauwe gomboom vooral op het eiland tasmanie staan waar ze broeden, daarna vliegen ze terug naar het vaste land. Bovendien produceren de bomen geen bloemen In de winter. En ze eten er bijna niet van. Ook dat is veranderd na hun 2e nest. Ze drinken het soms wel soms niet terwijl ze in het broedseizoen dr op af stormen.
Daarom geef ik het maar 2 x per week, anders zou ik veel weg moeten gooien en dat zou zonde zijn.

andre 44
28-08-2012, 19:56
je kan ook iets minder geven zodat ze elke dag wat hebben .
en anders gooi je at weg zo een ramp kan het niet zijn

larslambooij
02-09-2012, 11:55
Maar om op mijn vraag terug te komen.. Hoe kan ik ze ergens anders laten slapen..? Iemand een idee?

eabe80
02-09-2012, 14:25
Je kan hun voer in rvs schaaltjes doen welke je aan het gaas kan hangen. Ze zullen niet snel geneigd zijn om dan op de rand van de voerbakjes te gaan slapen en dan ergens anders gaan zitten.

larslambooij
02-09-2012, 15:20
dat zou kunnen maar ik heb zon draaiplateau met een dakje erboven gemaakt zodat het droog blijft. is daar namelijk niet overdekt.
als ik ze aan het gaas hang zal ik elke dag de voliere in en uit moeten lopen.
ik zal eens proberen een foto dr op te zetten met de huidige ituatie