PDA

Bekijk Volledige Versie : Pleegouders

padvrien
23-08-2012, 15:32
Er wordt vaak gezegd dat indien je een koppel japanse meeuwtjes laat broeden op de eieren van andere vogels dat dit uitstekende resultaten geeft.

Dit is ook zo het geval, maar nu vraag ik mij af wat dit voor invloed heeft op het verder levens verloop van die "pleegjongen". Heeft het feit dat japanse meeuwtjes hen grootgebracht hebben een invloed op bijvoorbeeld het toekomstige gedrag wanneer ze later zelf moeten broeden of jongen groot brengen?

kort samengevat is men vraag dus: is er een negatief effect op de pleegjongen (van de meeuwtjes) om later zelf probleemloos voor hun jongen te zorgen en deze groot te brengen?

mvg

van Tuijl
23-08-2012, 16:42
in bijna (niet alle) alle gevallen zijn de pleegjongen niet in staat hun eigen jongen op te voeden ook zijn er vogels die voortijdig van de eieren afstappen.
dit is in ieder geval zo voor de eerste 1,2 of 3 jaar van het leven van deze vogels.

mijn persoonlijke ervaring is ook dat de jongen erg snel vervetten (te veel eten.) dit kan ook aan onze eigen individuele vogels liggen.

Drum
23-08-2012, 22:38
Beste padvinder er is op dit forum reeds zeer vaak over geschreven, dus even de zoekfunktie gebruiken en je zult het juiste paadje vinden.:D ;)

Troetelduifje
27-09-2012, 09:24
Mijn ervaring is dat jongen die door japanse meeuwtjes zijn opgevoed, heus zelf wel hun eigen jongen kunnen opvoeden, mits er een partner bij komt die niet door japanse meeuwen is opgevoed.
En mits ze niet te jong zijn, want dan kan het altijd fout gaan, welke ouders ze ook gehad hebben.

Wat ik wel echt heb meegemaakt is dat een mannetje de zang van zijn japanse vader overneemt. Dan hoeft die vader hem nog niet eens te hebben uitgebroed.
Ik had dagoude weesjes, door zebravinken uitgebroed, die ik in het nest van mijn japjes gedaan had. Ze hebben ze helemaal groot gebracht en 1 weesje heb ik daarvan gehouden. Die zingt nu zacht en bescheiden zoals zijn stiefvader ook deed.

ik heb ook 2 popjes zwartwang bleekrug grijs die door mijn japjes zijn uitgebroed en het gekke was; hoewel zebravinken na 2 weken uitkomen en dan na 2 weken ook uitvliegen, kwamen deze zebravinkjes pas na 3 weken eens uit het nest, zoals Japjes dat doen.Dus de ouders bepaalden wanneer ze uitvlogen.

Was wel grappig; ik verwachtte 2 japjes, kreeg ik 2 zebravinkjes.

Beide dochter hadden daarna nog geholpen met het maken en uitbroeden van een nieuw nest,maar helaas is daar niets van terecht gekomen.