PDA

Bekijk Volledige Versie : Piet de pad.

Hans de Vries
21-08-2012, 22:12
Sinds ... - ja, sinds wanneer? - heb ik gasten in mijn volière. Padden! Enkele weken geleden kwam tijdens het schoonmaken van de badplaats een pad tevoorschijn. Een exemplaar van ongeveer 5 cm lang. Ik heb hem vriendelijk, doch dringend verzocht zijn heil ergens anders te zoeken, waaraan hij - na enige drang - netjes gevolg heeft gegeven.
Aangezien wij al jaren padden in de tuin hebben dacht ik dat het hier ging om een pad welke op jonge leeftijd door het gaas is gekropen. Ik heb vierkant gaas, 18x18 mm op de volière.
Sinds vanavond weet ik echter wel beter. Zo tegen de schemering, ik wilde net een slok van mijn koffie nemen, zag ik de pad langs het gaas kruipen en een poging ondernemen om binnen te komen.
Ik vond het wel leuk, want- zo dacht ik - dat lukt hem nog niet.....
Had je gedacht: op een gegeven moment lukte het hem om z'n kop naar binnen te wurmen en hoppa, de rest was een fluitje van een cent.
Meneer zit binnen en als je na gaat dat padden wel 35 jaar kunnen worden dan ben ik bang dat ik er voorlopig niet vanaf ben. Wat maakt het uit, hij ruimt in ieder geval de slakken op.

gr
Hans.

van Tuijl
21-08-2012, 22:25
ik ben benieuwd wat voor invloed de poep van Piet heeft op de vogels.

verder wens ik jou en Piet veel plezier van de voliere :D

Ton Koek
21-08-2012, 22:35
Nooit geweten dat ze daar doorheen passen. Weer wat geleerd.
Zet je nog een stoel neer voor hem? :)

populier
22-08-2012, 01:00
Leuk verhaal Hans, ik had van de week een grote vlinder in mijn volière, gelokt waarschijnlijk de vlinderstruik die in mijn volière staat.

Ik dacht huh hoe komt die nou door het 12mm x 12mm gaas.

Maar toen ik hem wilde uitvangen zag met een netje, lukte het toch met die grote vleugels zich door het gaas te wurmen en weg was tie:)

Tori no Hime
22-08-2012, 08:33
Wat grappig! Bij ons zitten soms kikkers in de voliere; ongelofelijk dat ze door dat kleine gaas heen kunnen springen.

Hans de Vries
22-08-2012, 08:36
Nooit geweten dat ze daar doorheen passen. Weer wat geleerd.
Zet je nog een stoel neer voor hem? :)
Yep, compleet met servet, bestek en een potje ontvelde meelwurmen..... :cool:

winterkoning
22-08-2012, 09:32
ja mooi hé
je weet dat pa ook kikkers fokken als hobby heeft hé.
ik kan je verzekeren dat kikkers absoluut geen kwaad kunnen in waterbakken etc. dat zitten ze al jaren achtereen namelijk daar.

hoe dit met padden zit weet ik eigenlijk niet want ik dacht dat die wel bepaalde klieren op de huid hadden die een bepaalde stof afgaven, maar..............of dit dan weer gevaarlijk voor je vogels zou kunnen zijn is ook voor mij een groot ?

ze ruimen wel graag die vieze naaktslakken op een natuurlijke manier voor je op.

mvg

ele
22-08-2012, 16:09
Meneer zit binnen en als je na gaat dat padden wel 35 jaar kunnen worden dan ben ik bang dat ik er voorlopig niet vanaf ben. Wat maakt het uit, hij ruimt in ieder geval de slakken op.

gr
Hans.

Misschien even een ring omdoen voor als er controle mocht komen?:D
Welke maat ring zou eventueel voorgeschreven zijn?

mvg. Eelke

Ton Koek
22-08-2012, 22:35
Als je toch teveel padden krijgt in de volière; ringslangen eten graag padden. :p

Hans de Vries
23-08-2012, 13:07
Ja, dat is zeker een overweging waard..... moet ie wel zelf naar binnen glibberen; als ik hem help ben ik in overtreding. En dat ben ik al zoveel geweest.....:hide:

Hans de Vries
23-08-2012, 13:09
Misschien even een ring omdoen voor als er controle mocht komen?:D
Welke maat ring zou eventueel voorgeschreven zijn?

mvg. Eelke

Ehhhh... wat moet mijn vrouw daar wel van denken?

ele
23-08-2012, 13:52
Ik denk dat ze zal zeggen: "Wat Hans doet is goed"

Onder het motto "De pad van Hans moet niet alleen blijven" heb ik het initiatief genomen om er 1-tje te overtuigen dat ie het goed gaat krijgen bij jullie en de stap te nemen.
Een soort van blind date.
Ik hoop dat ze gelukkig zullen worden samen en dat jullie zo nu en dan een oogje in het zeil willen houden.
Hier is ie (nog een beetje schuchter, maar na enige uitleg over zijn mogelijke nieuwe situatie was ie al snel overtuigd:
http://img826.imageshack.us/img826/179/dsc05482v.jpg

Even de weg verkennen:
http://img715.imageshack.us/img715/381/dsc05485yl.jpg

In volle galop (lijkt er zin in te hebben):
http://img801.imageshack.us/img801/2089/dsc05489zu.jpg

Ik hoor graag of ie heelhuids is aangekomen.

mvg. Eelke

Ton Koek
23-08-2012, 14:32
Misschien binnenkort wel beschuit met slakjes, leuk!

stefkee
23-08-2012, 15:22
Alle gekheid op een stokje,
ik heb ontzettend veel last van naakstlakken, tot op heden blijven ze op en enkeling na alleen in de tuin.
Op een ochtend heb ik ook eens ene kikker of pad gekruist in de tuin, een kleintje nog maar. Mijn vrag is nu. Kan zon kleine kikker een slak opeten? Of doden?

En om mijn verhaal nog kompleter te maken Eind juni strooide ik van die blauwe korren SLAK LIMACE S. Denk dat er heel veel het loodje hebben gelegd, maar plots dook daar een egel op. Recht naar ons toe ipv weg te lopen. Hebben die opgeraapt en naar een natuurhulpcentrum gebracht want het dier was duidelijk in nood. Ook zij eten slaken en is me aangeraden, om te kiezen dode egels en bijna geen slakken of slakken en een gerust geweten.
Heb voor het laatste gekozen.
Maar ik wil wel een paar kikkers gaan vangen en in mijn vijver uitzetten als die ook die krengen naar de andere wereld helepn.

andre 44
23-08-2012, 15:32
Als je toch teveel padden krijgt in de volière; ringslangen eten graag padden. :p

mocht hij er geen vinden hier bij ons in drenthe zijn er zat :D

Hans de Vries
23-08-2012, 22:50
Misschien binnenkort wel beschuit met slakjes, leuk!

Ja, dat is heel best mogelijk. Het probleem is dat ik geen vijver heb. En padden hebben nu eenmaal water nodig om hun kroost goed groot te laten worden.
Het beste lijkt me dan ook dat het echtpaar pad even gaat logeren bij Eelke, die heeft namelijk wèl een vijver.....:rolleyes:
En als jij dan wat slakjes bij Eelke bezorgt -daar heb je tenslotte ervaring mee -
dan is alles prima geregeld!

Nog even dit; Eelke, mag ik opmerken dat mijn pad er toch iets royaler doorvoed uitziet?

Hans

http://i4.photobucket.com/albums/y137/HansdeVries/PdePad.jpg

Ton Koek
24-08-2012, 12:29
Geen vijver... hm...

Even denken...

Jahoor, daar is ook een oplossing voor:

http://www.padia.nl/images/schep01937.jpg

ele
24-08-2012, 13:16
Het beste lijkt me dan ook dat het echtpaar pad even gaat logeren bij Eelke, die heeft namelijk wèl een vijver.....:rolleyes:
En als jij dan wat slakjes bij Eelke bezorgt -daar heb je tenslotte ervaring mee -
dan is alles prima geregeld!

Nog even dit; Eelke, mag ik opmerken dat mijn pad er toch iets royaler doorvoed uitziet?

Hans

Ik denk dat ie er nu bijna zou moeten zijn.
Om 'm terug te halen zou voor de pad op een grote teleurstelling uit kunnen lopen. Heeft ze een hele reis voor niks gemaakt.
Ik stel dan ook voor om de omstandigheden aan te passen aan de eisen van dit ogenschijnlijke kweekkoppeltje.
Dat jullie pad zo wel doorvoed is zou kunnen betekenen dat ie het goed heeft. Dat kan ik 'm niet bieden, sorry.

Ook zou het kunnen zijn dat de mannetjes wat kleiner zijn van deze soort.
(de vrouwtjes vragen misschien erg veel?)

Voor het aanleggen van die vijver kunnen we Ton inschakelen, hij zal wel weten hoe dat rooie apparaat werkt neem ik aan. (laten we hem dus gewoon een demonstratie geven)

mvg. Eelke

Hans de Vries
26-08-2012, 13:58
Asjeblieft jongens, de tuin is net een beetje bekomen van een ruilverkavelingsprojekt....... de tuin is moe en de baas heeft het al helemaal gehad met grondwerk! Ben ik toch te licht voor gebouwd!!!
Ik stel voor dat we het werk voorlopig overlaten aan de padden, tenminste als die slome van Eelke nog op tijd is.....
Volgend voorjaar weten we meer en als het een royale oogst is weet ik wel de weg richting Noord-Holland en de Fryske Wâlden.:yes:

gr
Hans