PDA

Bekijk Volledige Versie : natuurlijke manieren van vogelliefhebberij

ele
05-08-2012, 01:08
Uit belangstelling, maar ook (persoonlijke;) ) onkunde over gebruik van natuurlijke producten en de natuurlijke manieren die er mogelijk zijn heb ik dit topic geopend.
Ook het voorkomen van topics die verschuiven van kanarieziektes naar konijnenziektes http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=17828 hoop ik hiermee te kunnen ondervangen, ook mede daarom heb ik ook in dat andere topic een link naar dit topic geplaatst.
Dit zou ook bij andere topicafwijkende reacties (maar wel met veel raakvlak) in andere topics kunnen worden gedaan.

Ik verwacht niet dat er geheel en door iedereen zonder chemische producten kan en zal worden gehobbyd, maar ben zeer geÔnteresseerd in eventuele / mogelijke alternatieven / andere manieren.
Tevens lijkt mij dit een verrijking voor het forum.

"Natuurlijk" wordt het nog steeds op zeer prijs gesteld (door mij zeker) dat er bij vragen over bijv. specifieke ziektes, aandoeningen, voedingsvragen of tekortkomingen e.d. naast de "reguliere" adviezen ook "alternatieve" worden gegeven zodat men een keuze kan maken.
Het starten van topics over een bepaald natuurproduct of alleen een stofje zie ik als een meerwaarde voor onze hobby en de kwaliteit van leven die wij onze vogels zouden kunnen bieden.

Het gebruik van bijv. klei / leem, mariadistel, knoflook en brandnetel zijn al een aantal positieve effecten van bekend samen met de stofjes die dit positieve effect veroorzaken.
Na enig zoeken op internet is hier zeker al iets over te vinden, al is mij nog niet alles geheel duidelijk.
Een groot deel van voorgaande zijn voor weinig of zelfs gratis te verkrijgen.
(brandnetels in je tuin kweken is zelfs overbodig, het is grof en/of fijn gemalen en voor weinig in de reformzaak, goeie supermarkt, natuurwinkel of bij de drogist te verkrijgen voor bijv. in de soep of om er thee van te maken)

Het vitamine D3-verhaal en UV-licht zal bij veel mensen inmiddels ook wel bekend zijn. Het blijkt dat dit niet alleen opgaat voor mensen of een bepaalde diergroep, maar op veel meer wezens hetzelfde effect heeft.
Het is dus zeker niet uitgesloten dat er veel meer van dit soort overeenkomsten zullen zijn bij / met andere stoffen en hun effecten.
Dit vitamine D tekort valt eventueel op te vangen door het toevoegen van deze vitamine via de voeding of het drinkwater.

Het gebruik van bepaalde entingen bij mensen roept bij mij nog wel eens vragen op.
Het gebruik van bijv. een zekere hoeveelheid kwik in sommige van deze brouwseltjes zie ik als leek niet als positief.
Iets over mexicaanse griepvaccin: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/39435-mogelijk-ernstige-bijwerkingen-vaccin-mexicaanse-griep.html

Bij het gebruik van een flink aantal kunstmatige producten zijn er nadelen / negatieve bijwerkingen bekend.
Zo is er mij iets bijgebleven over natuurlijke vitamines.
Sommige natuurlijke vitamines zijn bederfelijker dan de chemische uit een potje, maar de werking (bij processen in het lichaam) is van sommige van die natuurlijke vele malen groter.

Ook gebruik van natuurlijke producten is niet zonder gevaar, ook daar is bijv. overdosering mogelijk met negatieve gevolgen.
Ook hier zijn geen wondermiddelen die een doodzieke vogel snel ff zullen genezen, maar de kracht lijkt mij het meest te zitten in "het voorkomen van" door te zorgen voor een o.a. goede weerstand bij de vogels.
Ook in de professionele dierhouderij meen ik op dit moment een zekere verschuiving waar te nemen richting het (minimaal) minderen met medicijnen.
Dit misschien mede onder een zekere druk vanuit de politiek / regeerders die de oren (soms terecht en soms ook niet "in mijn ogen") laat hangen naar "het volk" en de veronderstelde publieke opinies.

Ik hoop dat er veel informatie zal worden gedeeld, ook door bijv. een kanarieliefhebber die eens heeft geŽxperimenteerd met 1 of ander kruid, mineraal, vitamine of wat dan ook.
Ook ben ik mij bewust van het feit dat het een zeer complexe materie kan zijn, maar zou het toch zeer op prijs stellen dat ook "de kleine weetjes" worden genoemd.

P.S.
Mocht iemand de goede bedoelingen van een ander in twijfel trekken / iets niet begrijpen verwacht ik dat dit met argumenten wordt gedaan en niet met loze kreten.
Ook is het mogelijk om bij desinteresse dit topic gewoon niet te lezen:rolleyes:
Tevens zal het mogelijk kunnen zijn dat er woorden voorbij zullen komen die nog niet in "mijn woordenboekje" voorkomen, maar ben zeker bereid om ff google te gebruiken en (wanneer deze simpele ziel dat nodig acht) eventueel toe te voegen in een tekst.

mvg. Eelke

Eduard V
05-08-2012, 12:35
Kan er wel wat over schrijven, Ele
Simpel en dus mogelijk voor allen te begrijpen.
Met alles echter eerst een waarschuwing.
Mensen lezen en daarbij is vastgesteld dat zij dit doen voor pak weg 30% begrijpend.
De rest van de tekst wordt net als met zien door de hersens ingevuld naar believen.
Vandaar dat er zeer snel onbegrip ontstaat en als dit ook nog eens een eigen leven gaat leiden, dan is Holland in last.
Zou dan ook hiervoor extra aandacht van de mogelijke lezers willen vragen.
Daarnaast alles wat onbegrip kan leveren gewoon vragen hoe te lezen of hoe te begrijpen
---------------
Is gekomen in gedachten tot een natuurlijke manier van vogeltjes houden.
Dit in weerwoord naar hen die menen dat de industrie ons wel oplossingen zal aanreiken.
Voor mij is het zo dat industrie er is om geld te verdienen.
Dat kan en mag natuurlijk.
Zo mag je dan wel stellen dat het daar puur om centjes verdienen gaat en op zeker niet een filantropisch instelling die er voor de kleine groep gebruikers, die vogelliefhebbers nu eenmaal zijn.
--------------
Gaat over waarden met waarheden en aannames.
Zijn dus gedachten die we proberen uit te dragen, die tot gevolg kunnen hebben dat we er een waarde aan kunnen plakken.
-------------------
Water, zoals we weten het levenselixer van onze vogels en niet alleen van hen.
Dat er inmiddels uit de kraan iets komt wat feitelijk de naam water nog nauwelijks eer aan doet, zullen de meeste wel weten.
Hier in Arnhem vond men het al meer dan 50 jaar geleden normaal dat je water mee nam naar Rotterdam.
Dit om een lekkere pot thee te zetten of koffie met een geheel andere smaak.
Dit als inleiding.
------------
Was een grondig wetenschappelijk onderzoek naar het verschijnsel auto immuunziekten.
Bekend is een vorm hiervan, allergie, het overdreven reageren op lichaamsvreemde stoffen.
Zal niet vermoeien met alle instanties die er aan meewerkten.
Ook niet met welke fenomenale uitkomsten dit werden bevonden.
Maakte wat los bij mij, na enig nadenken besloten wat te onderzoeken, op niveau voor de liefhebber, wat er mogelijk aan interessantst kon worden gevonden.
---------------------
Ging water halen uit beekjes hier in Arnhem waarvan er zijn die predicatie kregen geschikt voor bierbereiding.
Dit om de kwaliteit van dit water te duiden.
Ga dus niet uit de eerste beste sloot wat water halen om dit na te volgen.
Vervolgens dit water aan mijn vogels verstrekt als vervanger van het tot dan gebruikte kraan water.
Voor mij was dit water zo gewonnen wat de naam natuurlijk water mocht dragen.
Immers het zit en zat vol leven wat nu eenmaal in open water bevonden kan worden.
Het voor mij waargenomen gevolg was dat mijn vogels levendiger werden.
De soorten op dat moment; Japanse Meeuw, Zebravink, Gould Amadine, Binsen Astrilde, Bruinborst Rietvink, Duif.
Naast levendiger leken ze mij ook gezonder.
Schrijf dus wat er ogenschijnlijk werd gezien door mij.
Wat echter ook werd bevonden, dus tastbaar, was een voor mij zeer vreemd verschijnsel.
-------------------
Het eerste verschijnsel wat optrad was het verbruik van water in deze vorm.
Het verbruik daalde met ruim een derde.
Op elke drie liter eentje minder, dat is nogal wat mag je stellen.

Later in gesprek met de Directeur Watermuseum hier in Arnhem daarover ging ook bij die een lampje branden.
Die had als hobby, wandelen in Zwitserland.
Als fervent wandelaar, dronk hij daar uit de bestaande beken en beekjes.
Had zich ook altijd verwonderd over het lagere waterverbruik aldaar.
Altijd gedacht dat het aan de gezonde omgeving lag.
Nu met de aangedragen cijfers een lichtpunt dus.

Immers als dieren reageren door 1/3 minder verbruik, bij mensen dit ook al optreed kan het nauwelijks toeval zijn.
----------
De opzet van mij was echter gezien de onderzoeken over auto-immuunziekten dat daarin wat zou zijn waar te nemen.
Immers de in levend water aanwezige bacteriŽn Mycoplasma bacteriŽn in het bijzonder,zouden een rol spelen bij de ontwikkeling van T cellen in levende wezens.
De ontwikkeling van T 0 tot T2 is en door invloeden van buitenaf gestuurde mogelijkheid.
Het zorgt ervoor dat het immuunsysteem van Baby stadium kan uitgroeien tot een volwassen systeem wat in de uiterste vorm de aanvallen van worm-achtigen in je lichaam weet uit te schakelen.
Zelfs ontdekte men dat hiermee ook bepaalde vormen van kanker konden worden uitgeschakeld.
Voorwaar geen klein bier zeggen we hier dan.
------------------
Dit geheel voorgaande geeft op bescheiden wijze aan dat zo iets simpels als gewoon water, een enorme invloed kan hebben op levende wezens.
----------
Heeft mij er toe gebracht ooit eens wat artikelen te schrijven over water.
Omdat zaken nu eenmaal niet zonder elkaar kunnen bestaan, hier ook al eens een grond artikel er aan gewijd.
Samen vormen ze een basis met een nieuw uitgangsgezichtspunt, voor de start van anders denken, anders doen.
@Eduard

Ton Koek
05-08-2012, 13:26
Kan ik die artikelen ergens vinden Eduard? Het klinkt erg interessant.
Hier in westfriesland valt niet veel te doen met "natuurlijk" water, er zitten erg veel tulpen, groenten- en fruitkwekers in de buurt.

Eduard V
05-08-2012, 16:16
Die staan op fora waar wat ruimer wordt gedacht en de wijsheden een eigen waarde kregen, specifiek voor die doelgroep.
Aangezien ze van mijn eigen hand komen kan ik die desgewenst kopiŽren van mijn harde schijf en hier plaatsen.
Veel liever doe ik echter het aan de hand van commentaar en gegeven gedachten uitwisseling een eigen leven hier beginnen.

Immers elke inbreng heeft zo haar eigen charme geŽnt op de ter plekke aanwezige inzichten en behoeften over dergelijke info Ton.
Met dit soort van discussie is het altijd ongewis waar je uiteindelijk bij terrecht komt.

Iets is namelijk niets, zonder de samenhang van het geheel.
Dat dus willen negeren of dood zwijgen doet geen recht aan de gedachten uitwisseling.

Gedachten uitwisseling die pas vol tot recht kan komen indien we onze fladdergedachten in onze bovenkamers alle ruimte kunnen en willen geven om door te glijden tot in de verste uithoeken van weten en kennen.

Oh, en wat niet kan is hoofdzakelijk te wijten aan wat je tekort aan kennis in de rugzak hebt.
Mogelijk heb je dat ook wel, maar is de gedachte wat vreemd om zo te kunnen gaan denken.
Water maken noemde ik ooit een artikel hierover.
Geen geklooi met waterstof en zuurstof maar hoe te komen tot een water wat Biologisch haar waarde heeft door de levendigheid ervan in alle opzicht.

Mogelijk wil je van uit die gedachten wel starten, dan lees ik dit wel.

Ton Koek
05-08-2012, 18:23
Op dit forum heeft het niet zoveel zin, dergelijke onderwerpen worden hier al snel "zweverig" (op z'n positiefst) genoemd en voor je het weet ben je op z'n minst een linkse milieuridder.

Ik zoek wel elders.

Eduard V
05-08-2012, 22:08
Zoals je wilt Ton.

Wel grappig trouwens om mij een plaatsje toe te dichten bij de geitenwollen sokken brigade.:D

Antoni Hopmann
05-08-2012, 22:18
Op dit forum heeft het niet zoveel zin, dergelijke onderwerpen worden hier al snel "zweverig" (op z'n positiefst) genoemd en voor je het weet ben je op z'n minst een linkse milieuridder.

Ik zoek wel elders.

Het wordt ook al gauw wat zweverig, Ton.:D

Als ik lees over 50 jaar geleden water meenemen naar Rotterdam,dan moet ik al lachen.
Het water wordt hier al geruime tijd niet meer gechloreerd.

Ik heb 5 jaar Homeopathie en Natuurgeneeswijze gestudeerd zoals jou
bekend.
Het effect van de meeste toevoegingen van planten/kruiden is zo minimaal dat dit te verwaarlozen is.
Hoe zou het toch komen,dat ik altijd gezonde kanaries heb.
Doe ik wat abnormaals? Mss wel. Ik geef geen toevoegingen.
Alleen maar een heel goede zadenmengeling in meervoudige papieren zak en heel goed eivoer,dat koel en droog,donker wordt opgeslagen.Daarbij let ik heel goed op de houdbaarheidsdatum.
2 x per week broccoli c.q. ui.

van Tuijl
05-08-2012, 23:27
eerst kwam dit:

Ik heb 5 jaar Homeopathie en Natuurgeneeswijze gestudeerd zoals jou
bekend.

toen kwam dit:

Het effect van de meeste toevoegingen van planten/kruiden is zo minimaal dat dit te verwaarlozen is.

met als afsluiting dit:

2 x per week broccoli c.q. ui.

mijn vraag aan jou Antoni, welke toevoeging hebben broccoli en ui wel? want het is schijnbaar niet te verwaarlozen. of is dit voor de vogels gewoon een lekkere tractatie?

ele
06-08-2012, 00:24
Over water is reeds al iets geschreven op het forum, maar dat er veel meer "effecten" / mogelijkheden zijn zie ik als een verrijking van de mogelijkheden.
www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=15405

Een interessante en misschien tastbaar iets uit de reactie van Eduard heb ik eens onder de "loep" genomen, de mycoplasma's.
De eerste effecten van deze groep van bacteriŽn die mij opvallen zijn de negatieve.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycoplasma

http://www.hetalternatief.org/MycoplasmaHypotheseOud.htm

Omdat mycoplasma’s, in tegenstelling tot virussen en bacteriŽn, geen cel*wand hebben, kunnen zij ongehinderd alle delen van het lichaam berei*ken. Dit komt omdat deze vreemde organismen niet door het immuunsysteem herkend wor*den!

Zelfstandig hebben mycoplasma’s echter geen leven: het zijn parasieten. Ze hebben gastheercellen nodig om te over*leven. Sommige mycoplasma’s hechten aan de buitenkant van de gastheercel, andere mycoplasma-soorten, zoals de mycoplasma fermentans in-cognitus-variant, dringen de gast*heercellen binnen. In dat laatste geval noemt men die in jargon: intracellulaire organismen. Er zijn dan twee mogelijkheden: ze nestelen zich in de kern (hetgeen uiteindelijk tot de dood van de gastheercel leidt) of in de energiefabriekjes (mitochondria, zodat de gastheercel van zijn energie beroofd wordt)
Ook in de volgende link staan een flink aantal gevaarlijke uitwerkingen van bepaalde mycoplasma's:
http://www.fonteine.com/mycoplasma_bacterie.html
Bij negatieve effecten zullen er mogelijk ook positieve kunnen zijn.
"Elk nadeel heeft z'n voordeel" (Het omgekeerde misschien ook. Ik ben vaak geneigd in minimaal 2 richtingen te denken, dit zal misschien wel een vreemde eigenschap zijn van mij, maar ach ik moet het er al mijn hele leven mee doen -0- ).
Positieve effecten van die bacteriegroep heb ik zo nog niet zo 1 2 3 kunnen vinden en ben dus zeer geÔnteresseerd in dat wetenschappelijke onderzoek over het verschijnsel auto auto-immuunziekten of samenvattingen daar van.

Uw artikelen lijken mij best interessant om eens te lezen. Iedere lezer kan daar zijn eigen "filtersysteem" op los laten, dus ook ik zal dat doen en de dingen die ik als bruikbaar zie misschien gaan toepassen of bepaalde conclusies of anders gaan proberen te weerleggen mocht ik andere inzichten hebben;)

@ Ton:
Links zit bij veel auto's de koppeling, rechts de gas en in het midden de rem.;)
Deze 3 zouden het samen nog eens heel ver kunnen brengen.

@ Antoni:
Van uw kant zouden we dus nog heel wat kunnen verwachten over de zogenaamde natuurproducten.
Het was ook mij bekend dat het effect van de meeste toevoegingen van planten/kruiden minimaal is om een genezende werking te kunnen hebben, maar in voorkomende en verlichtende zin denk ik dat er zeker mogelijkheden / positieve werkingen zullen zijn.

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
06-08-2012, 07:17
Wel Eelke, met uw studiewerk over Mycoplasma's, ben je goed bezig met een mogelijke theoretische verklaring/oplossing van het voorkomen van de "zwarte stip". Doe zo verder.

Antoni Hopmann
06-08-2012, 10:35
eerst kwam dit:

toen kwam dit:

met als afsluiting dit:

mijn vraag aan jou Antoni, welke toevoeging hebben broccoli en ui wel? want het is schijnbaar niet te verwaarlozen. of is dit voor de vogels gewoon een lekkere tractatie?

Met toevoegingen wordt in de kwekerij in het algemeen bedoeld hetgeen
dat extra nog eens door het eivoer wordt gemengd.
Broccoli c.q. ui worden door mij apart gegeven in verhouding.
Deze producten worden door mij gegeven als een gezonde lekkernij.
Maar wel met mate want het vochtgehalte bedraagt 80-90%.
Voor de verschillende waarden verwijs ik naar www.voedingstabel.nl
Ui heeft nog een voordeel: muggen hebben er de p aan.

Antoni Hopmann
06-08-2012, 10:46
Eelke //Quote "@ Antoni:
Van uw kant zouden we dus nog heel wat kunnen verwachten over de zogenaamde natuurproducten.
Het was ook mij bekend dat het effect van de meeste toevoegingen van planten/kruiden minimaal is om een genezende werking te kunnen hebben, maar in voorkomende en verlichtende zin denk ik dat er zeker mogelijkheden / positieve werkingen zullen zijn" Unquote//

Verwacht daar niet te veel van,Eelke. Mijn geloof in natuurprodukten is juist door studie en praktijk niet erg groot.
Voeg daar nog eens aan toe de vervuiling van aarde,lucht en water.
Als we het over natuurprodukten hebben bedoelen we eigenlijk produkten
die niet met ziektenbestrijdende middelen zijn behandeld.
Maar deze producten zijn net als alle andere gewassen ten prooi aan
b.g. vervuiling.

van Tuijl
06-08-2012, 17:33
groenvoer geven als gezonde lekkernij is mij natuurlijk ook bekend,

maar probeer jij me een site aan te smeren ofzo? :p

(ik ben bekend met deze site www.voedingswaardetabel.nl/)

maar dat muggen de p hebben aan ui wist ik nog niet Antoni, bedankt

Antoni Hopmann
06-08-2012, 19:55
groenvoer geven als gezonde lekkernij is mij natuurlijk ook bekend,

maar probeer jij me een site aan te smeren ofzo? :p

(ik ben bekend met deze site www.voedingswaardetabel.nl/)

maar dat muggen de p hebben aan ui wist ik nog niet Antoni, bedankt

Niet iedereen is bekend met de voedingstabel.
Velen weten namelijk niet,dat daar behalve de voedingswaarde en vitaminen ook de mineralen vermeld worden.
Ik smeer dus niets aan,maar vermelding bespaart mij wel een opsomming van het e.e.a.:D

van Tuijl
06-08-2012, 20:01
ik denk dat wij elkaar even niet snappen, klik maar even op de link die jij vermelden. dat schept verheldering

Antoni Hopmann
06-08-2012, 22:06
ik denk dat wij elkaar even niet snappen, klik maar even op de link die jij vermelden. dat schept verheldering

Moest natuurlijk www.voedingswaardetabel.nl zijn.

Is de nieuwe site.

ele
09-08-2012, 01:33
Wel Eelke, met uw studiewerk over Mycoplasma's, ben je goed bezig met een mogelijke theoretische verklaring/oplossing van het voorkomen van de "zwarte stip". Doe zo verder.

Dat zal met mij niet zo'n vaart lopen;)
Is het circovirus de veroorzaker van de dood bij de dieren met zwarte stip?

Zijn er ook "goede eigenschappen" van bepaalde Mycoplasma's bekend?

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
09-08-2012, 04:50
Dat zal met mij niet zo'n vaart lopen
Is het circovirus de veroorzaker van de dood bij de dieren met zwarte stip?

Dat zou ik zo nog maar niet durven zeggen. Je denkt er in ieder geval over na en dat kan enkel aangemoedigd worden.

Dit is een link die je in ťťn van uw commentaren aanhaalt : http://www.fonteine.com/mycoplasma_bacterie.html

In dat artikel staat de volgende tekst : "...Mycoplasma fermentans (incognitus keten) komt waarschijnlijk van de nucleus van de Brucella bacterie. Deze ziekte verwekker is noch bacterie noch virus; het is een gemuteerde vorm van de Brucella bacterie, gecombineerd met een visna virus, waaruit het mycoplasma is geextraheerd...".

Er is sprake van een combinatie met een visna virus. Mooi voorbeeld van gentherapie.

En, dit stemt mij tot nadenken. Waarom dan ook niet de combinatie : Mycoplasma + circovirus.

Wat ik nu ga schrijven, is niet bewezen, maar is een standaard gekende mogelijkheid hoe bacteriŽn en virussen zich vermenigvuldigen en verspreiden, met ontwijking van het immuunsysteem van de gastheer.

Mycoplasma's worden geklasseerd onder de noemer : bacteriŽn en zijn tevens de kleinste bacteriesoort die men kent. Men zou kunnen stellen dat ze een tussenstap vormen tussen de virussen en de "echte" bacteriŽn.

Om te kunnen overleven, kunnen virussen het lichaam van bacteriŽn binnendringen. Het virus gaat bepaalde functies in dat bacterielichaam herprogrammeren ten gunste van zichzelf. Die herprogrammatie gebeurt volgens bepaalde regels. Eťn van die regels is : ik moet deze bacterie in leven houden, met al zijn nuttige functies, maar wel als mijn slaaf.

De combinatie virus + bacterie wordt een bacteriofaag genoemd. Men kent ondertussen vele soorten bacteriofagen.

Eťn van de eigenschappen van Mycoplasma's, is de mogelijkheid om het immuunsysteem van de gastheer, hier een vogel, te omzeilen, te slim af te zijn.

De vraag die ik me nu stel is : verstop het circovirus zich in het lichaam van een Mycoplasma-bacterie, om alzo het immuunsysteem van de gastheer te verschalken, en, om ten gepaste tijde zijn ziekteverwekkend vermogen te demonstreren ?

Zijn er ook "goede eigenschappen" van bepaalde Mycoplasma's bekend?

Ik ken er geen enkele.

ele
09-08-2012, 12:32
Dat er inmiddels uit de kraan iets komt wat feitelijk de naam water nog nauwelijks eer aan doet, zullen de meeste wel weten.
Het wordt volgens de gegevens die ik kon vinden op een aantal manieren gefilterd en bacterieonschadelijk gemaakt volgens bepaalde normen.
o.a. UV wordt hier ook wel voor gebruikt.
Er worden diverse elementen deels of geheel aan het water onttrokken. Kalk om bijv. om te voorkomen dat er schade ontstaat aan de wasmachine enz.

http://www.waterschildpaddenopvang.nl/biologische-waterfiltering
Hier wordt o.a. gesproken over goede bacteriŽn.
Dat er goede en slechte zijn zal bekend zijn.
Kunnen goede bacteriŽn ook slecht blijken bij bijv. overschrijding van een bepaalde hoeveelheid?

Ging water halen uit beekjes hier in Arnhem waarvan er zijn die predicatie kregen geschikt voor bierbereiding.
Dit om de kwaliteit van dit water te duiden.
Na enig zoeken (op internet) vond ik nog steeds geen beekjes/open water wat geschikt blijkt voor bierbereiding, bestaan die beekjes nog die het predikaat "geschikt voor bierbereiding" droegen en dragen ze dat nu nog?

Mineraal / bronwater blijkt de hoofdbron voor bierbereiding.
Europese regelgeving voor natuurlijk mineraalwater:
http://www.fws.nl/sites/fws.nl/files/downloads/dir2009_54.pdf
Lijst met natuurlijke mineraalwaterbronnen:
http://ec.europa.eu/food/food/labellingnutrition/water/mw_eulist_en.pdf

http://library.wur.nl/WebQuery/artik/lang/793841 (ik kreeg 'm niet geopend, maar er lijkt veel info in te staan).

Voor mij was dit water zo gewonnen wat de naam natuurlijk water mocht dragen.
Immers het zit en zat vol leven wat nu eenmaal in open water bevonden kan worden.
Het voor mij waargenomen gevolg was dat mijn vogels levendiger werden.
De soorten op dat moment; Japanse Meeuw, Zebravink, Gould Amadine, Binsen Astrilde, Bruinborst Rietvink, Duif.
Naast levendiger leken ze mij ook gezonder.
Schrijf dus wat er ogenschijnlijk werd gezien door mij.
Kan de goede werking en eventueel de verminderde behoefte van het natuurlijke water misschien ook gezocht worden in bijv. de mineralen of spore elementen die er in natuurlijk water kunnen zitten? (sterk afhankelijk van de omgeving/ grondsoort enz.)

mvg. Eelke

Henk Adelerhof
09-08-2012, 21:31
Ui heeft nog een voordeel: muggen hebben er de p aan.

Tja, je laat er winden van, en muggen hebben een hekel aan wind :p

Eduard V
09-08-2012, 23:12
Ik dus wel beste Ele en Alfons.
Zoals ik al eerder heb aangegeven was het een onderzoek in Engeland, meen Liverpool.
Daar werd onderzocht om welke redenen de allergie bij kinderen en later ook oudere mensen zo schrikbarend omhoog was geschoten sinds de jaren ‘50
Het onderzoek beliep meer dan 20 jaar en was gestart met school kinderen vanaf de eerste schooldagen.

De feiten en conclusies ervan werden ik meen in een programma op TV vertoond en uitgelegd.
Kan Noorderlicht zijn geweest of een soortgelijk programma op de Nederlandse TV dus het valt allemaal te achterhalen.
Heb het op een video band staan welke dus ingezien kan worden en herbekeken.

Een eerste aanwijzing bleek te zijn dat het gebrek aan contact met de omringende omgeving het in de hand leek te werken dat dit de voorbestemde factor was om allergieŽn te ontwikkelen.
Vanuit die aanwijzingen werd er verder door het wetenschappelijke team gezocht.
Het bouwen van flats, waardoor kinderen niet meer gewoon buiten konden spelen, leerde dat het contact gebrek zeker een factor was te noemen.
Kinderen die ruim met grond en natuur contact kregen waren belangrijk minder gevoelig in praktijk.

Uiteindelijk bleek een parallel er aan lopend wetenschappelijk onderzoek naar al dan niet natuurlijke weerstand op wormbesmetting de eyeopener te worden.
Op een congres kwamen beide met hun onderzoek naar buiten waarbij het lampje aanging zoals dit dan wordt genoemd.

Waren bewoners aan een meer in Afrika die verhuisd naar binnenland, daar massaal hun weerstand tegen wormen tentoonstelden, men meende dan ook een natuurlijke weerstand te kunnen vinden op basis van genen rangschikking.

Uiteindelijk was het echter de opbouw van het immuun systeem wat de trigger bleek te bevatten.
Water drinken uit de nabijheid van rietkragen, in hun geboortegebied bleek de bulk aan mycoplasma binnen te brengen.
Mycoplasma bacteriŽn die de T cellen blijkbaar aanzetten tot verhoogde werkzaamheid en daardoor immuniteit voor een reeks aan indringende ziekte verwekkers, omdat vele er op die manier werden binnengebracht en later dus snel werden herkend om opgeruimd te worden, door het lichaam.
Het parallelonderzoek in Afrika bracht de werkzaamheid van de T2 cellen, opvolgende cellen in verhoogde werkzaamheid, aan het licht waarbij wormbesmetting konden worden geŽlimineerd.

Immuun zijn, weerstand hebben, kon in mijn ogen dus gemaakt worden.
Ent programma’s bij mens en dier geven dit namelijk ook al aan zoals algemeen wel wordt aanvaard.
===========
Mijn opleiding als Kok heeft ook een grote invloed gehad.
Daarnaast een ver doorgevoerde studie in het leger in het kenniscentrum Neer-Rijnen gedaan wat e.e.a. in ander daglicht kon stellen.
Ging toen over vragen en antwoorden waarom Amerikanen in Europa zo vreselijk met buikloop kregen te maken.
Dit in de jaren ’60 vorige eeuw.
Hetzelfde overkwam de Europese volkeren uit het noorden die vertier gingen zoeken in de zuidelijke landen aan de Middellandse zee in die tijd.
Amerikanen konden er nauwelijks overleven overdreven geschreven.

Het lag aan de darmflora van de bezoekers en het immuunsysteem die dus geen weerstand hadden tegen de plaatselijke bacteriŽn.
De druk was voor de genoemde volkeren te veel om te overwinnen op de korte termijn die vakantie nu eenmaal heeft.
Dit terwijl de plaatselijke inwoners er totaal geen probleem mee hadden.
-------
Omdat ik veel tijd bestede aan veldonderzoek vanwege mijn hobby wildzang en ook nog handel had in vogels als hobby, had ik op die manier een reeks aan contacten die ervaringen aandroegen op velerlei gebied.
Zijn mij dan ook vele analoge situaties bekend die op bepaalde momenten hun waarde verkregen door op de hen passende plaatsen te vallen.
-------
Ik wist bijvoorbeeld dat na de oorlog opgesloten duiven, op bevel van de bezetter, ook uit die tijd kwamen met een weerstand tot bijna nul gereduceerd.
De naam Belse ziekte gaf een reeks aan darmziekten weer, die er veelal uit bestonden dat duiven wedstrijden konden bestaan uit ver schijten.
Aan de rappe staan zeiden ze daar in den Bels waarbij record op record sneuvelden evenals de duiven die dit maar tijdelijk konden volhouden.

Kuren met van alles en nog wat leverde hooguit tijdelijk het gewenste op, een normaal hoopje poep zonder de wateroplossing erbij.
----------
Het waren de wanhopig liefhebbers die de oplossing kregen bij hun duiven.
In wanhoop aan het lot overgelaten herstelden die dieren in tijd.
Duiven aan het lot gelaten tonen net als katten hun zelfredzaamheid en gaan zelf voer en water vinden op het veld.
Die zelfredzaamheid bracht dus genezing.
Dat ze daarmee ook weer het contact met grond en water in natuur herstelden is ook evident.
Het blijkbaar noodzakelijk durende contact om het immuunsysteem weer in het gareel te persen.
---------
Kwam in die jaren ook bij tropenkwekers die we thans gerust broodkwekers kunnen noemen.
Bij al die mensen kon je aan de hand van de leveranties uitmaken hoe veel succes de kweek ter plaatse had gebracht.

Ooit was ik dus verbaasd over hoe sommigen de zaken op de rails hadden en konden houden door de tijd heen.
Leerde dus aanvaarden dat schoonhouden niet altijd de beste methode was om succesvol te zijn.
Niet bij de duiven, niet bij de vogeltjes.
De reden werd dan later pas duidelijk.

In al die gevallen bleek namelijk het heersende milieu de primaire oorzaak te vormen.

Eduard V
09-08-2012, 23:12
Milieu gevormd door de patronen die er gevolgd werden in verzorging en onderhoud.
Milieu bestond er ook in de vloerbedekking van al die houderijen.
De vraag die dan onherroepelijk ontstaat is, hoe kan dit?
Ogenschijnlijk de vaste regels met voeten te kunnen treden zonder de nefaste gevolgen ervan te moeten ondergaan.

Proberen de zaak te analyseren en daarmee de antwoorden vinden, is dan de opdracht waarvoor je wordt gesteld.
Voorbeelden waren er genoeg dus het gemeenschappelijke plaatje moest te vinden zijn vanuit mijn optiek gedacht.
--------------
Door genoemde documentaire viel bij mij het kwartje en verbond ik de geweten zaken aan elkaar.
Ging er mee aan de gang om te experimenteren en aan de hand van de ontstane ontwikkelingen een causaal verband te gaan hechten.
Nam contacten op met hen die konden weten en soms ook niet want het denken was voor vele geheel nieuw.

Bracht mij bijvoorbeeld tot Petersburg waar een prof. verbonden aan het ziekenhuis daar een geheel eigen inbreng bracht over hoe het is of kan zijn.
De bekende vleesetende bacteriŽn, nergens ter wereld adequaat tot staan gebracht en uitgeroeid wordt daar in praktijk gebracht.
PatiŽnten vanuit de gehele wereld met dergelijk ellende vinden daar genezing mits op tijd behandeld.
Het middel wat noodzakelijk is en dat kunnen vele verschillende bacteriŽn zijn, komen uit de vervuildste wateren die daar te vinden zijn.
In de natuur blijkt er voor alles een tegenpool te vinden te zijn is de er achter liggende gedachte.
Welke bacterie dan ook, heeft in zijn/haar nabijheid een bacterie die hem kan vernietigen blijkt in de praktijk.
=============
Weten over geneesmiddelen is een noodzaak om over grond, aarde, te kunnen oordelen.
De oorsprong ervan ligt in de natuur.
Werkjes die je dient te kennen als Apotheker waren geschreven door W.F. Daems, zelf ook Apotheker, en uitgegeven bij de toenmalige uitgeverij L.S.M. in Gorsel.
Daarin kon je lezen dat men voor een goede oogst 5 jaren nodig had om die in de uiteindelijke kwaliteit te kunnen hebben.
Nu geloven we dat de farma dit allemaal wel op kan hoesten voor ons welzijn.
Echter de eerste scheurtjes worden zichtbaar in deze wereldfraude.
------------
Spul uit China verwoest de levens van kindjes niet alleen bij hen wegens bijmengen in melk van melanine, ook in BraziliŽ doden door geÔnfecteerd ingrediŽnt in de hoestdrank.
Mensen die afhankelijk zijn van medicatie beleven nu dat de voordeel verpakkingen die gedwongen worden verstrekt door de verzekeraars, wel wat bijwerkingen hebben.
Is absoluut niet waar gillen de belanghebbenden om ter hardst.
Echter pillen slikken om de pillen te kunnen slikken is al normaal aan het worden.
Geperforeerde darmen zijn ook al normaal aan het worden door medicatie.
Haal binnen de winst die we moeten maken.
Moesten verzekeraars in beginsel schade vergoeden, de medicatie, heden hijsen zij zich op de stoel van de arts door voor te schrijven waarvan zij dan vinden dat dit goed voor je is.
----------------
Die grond is dus wel weer een leermoment voor mijn gedachten over wel en wee voor ons en onze dieren.
Ook de grond bevat de nu voor ons ook bekende mycoplasma bacteriŽn in overvloed.
Elke centimeter grond die verticaal is heeft haar specifieke levensgemeenschap.
Elke laag teert op een andere laag.
Alles wat eerst aan de oppervlakte is komt na verloop van tijd op diepte terecht waarna het weer in opwaartse richting wordt verwerkt.
Bekend bij elke tuinliefhebber in de vorm van verdwijnend grind in de tuin.
Na opruiming daarvan blijf je jaren de stenen tegemoet zien die weer terugkeren naar de beginplek.
Voedseldelen die naar dieper vertrekken worden door de zogenaamde diep wortelende wortelgewassen van heel ver weer aan het oppervlak gebracht om terug te keren in de cyclus.
BacteriŽn die in de eerste centimeter huizen worden verteerd door de volgende laag aan bacteriŽn zodat ook daar de constante wisselwerking aanwezig is in verticale beweging.
--------

Eduard V
09-08-2012, 23:17
Op die manier dus nooit een overheersing maar slechts een eindeloze herhaling van stappen die nooit een misstap doen in hun eeuwig durende kringloop.
In deze werking kan je het als belangwekkend zien dat duiven van kwaaltjes kunnen genezen door de opgewerkte aarde van een mol te verorberen.

Is dit niet sluitend aan de theorie dat bacteriŽn ook bacteriŽn kunnen opeten?
Hebben we dan niet het schoolvoorbeeld van iets wat elke duivenliefhebber vroeger kreeg doorgegeven als noodzakelijke kennis om de dieren gezond te houden.

Door water te geven gewoon uit de beken alhier, deden de vogels het beter.
Het lage verbruik was zeer apart te noemen.
De eerst wel voorkomende natte ontlasting behoorde tot het verleden.
Kan alleen betekenen dat water wordt gebruikt voor de noodzakelijkheid.

1/3 zou dus kunnen om schadelijke delen uit het kraanwater op te ruimen.
Telt voor mens en dier blijkbaar gezien de ervaring van een zeer deskundige ervaringsdeskundige van het watermuseum, de Directeur himself.

Zijn titel geeft aan dat we hier met een serieus mens te maken hebben.

Mogelijk is de info te overvloedig en mogelijk ook al niet geheel te begrijpen.
Gewoon uitleg vragen en we komen er wel uit.
Hoe er op deze denkwijze met voer en water kan worden gewerkt als hulpmiddel in de vogelhouderij zal geleidelijk dan wel duidelijk kunnen worden.

Is dus geen stukje voor de gemiddelde liefhebber.
Kan je zelf met wat boerenverstand wat zaken onderscheiden valt er veel te leren nog.
Ik leerde tenminste, hoe meer je leert, des te sneller je er achter komt dat je zo slechts zo weinig weet.
===========

Eduard V
09-08-2012, 23:26
De goede eigenschap van de Mycoplasma bacterie, Heer Alfons, bestaat er uit dat zij het immuunsysteem activeren en helpen vervolmaken tot een goed werkend systeem.

Dat was namelijk de conclusie uiteindelijk van de twee onderzoeken die werden gedaan.
----------
Dat dus cultiveren van water en grond en onze dieren aanbieden een stap kan zijn in een totaal andere wijze van de liefhebberij benaderen en mogelijk de redding kan zijn, indien overheids ingrijpen een feit is geworden.

ele
10-08-2012, 00:59
www.cma.be
http://www.cma.be/Portals/0/nieuws/nb%202006-01%20mycoplasma.pdf

De behandeling is erop gericht de duur van respiratoire symptomen in te korten.
M. pneumoniae wordt geÔnhibeerd door o.a. tetracyclines, macrolides, ketolides en fluoroquinolones. Gezien het geringe verschil in MIC waarde tussen de verschillende klinische isolaten, is het niet nodig een gevoeligheidsbepaling uit te voeren.
Aangezien mycoplasma’s geen celwand hebben zijn beta-lactam antibiotica niet actief. Ook sulfonamiden, trimethoprim, polymixines, en rifampicin zijn inactief.
Over klinisch belangrijke resistentie is weinig geweten, maar deze wordt geacht zeer zelden te zijn.
Over het algemeen worden macrolides beschouwd als eerste keuze zowel bij volwassenen als bij kinderen, met een voorkeur voor de nieuwere macrolides t.o.v. erythromycine omwille van de kortere behandelingsduur en de ťťn- tot tweemalige toediening per dag.

www.hetalternatief.org/MycoplasmaHypotheseOud.htm
3. Of je ziek wordt, is afhankelijk van de volgende voorwaarden:

o Een bepaalde hormonale en genetische aanleg

o Het immuunsysteem moet verzwakt zijn (bijv. door hard werken, tegenslag

o De koncentratie mycoplasma moet hoog genoeg zijn: mensen met minder bloed (veel vrouwen en mannen die normaal een lage bloeddruk hadden) hebben een veel grotere kans om ziek te worden.

o Het "slapende" mycoplasma wordt geaktiveerd door een trauma.

Dit kan een fysiek trauma zijn (bijv. een ongeluk, botsing of een zeer zware operatie) of een psychisch trauma (bijv.dood van de partner).
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=145349 (dood partner)

Smal- en breedspectrummiddelen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=mycoplasma%20positieve&source=web&cd=19&ved=0CF8QFjAIOAo&url=http%3A%2F%2Fwvab.knmvd.nl%2Fcms%2Fstreambin.a spx%3Frequestid%3D085900FB-8445-4DD4-8E5A-014CB60090AF&ei=1lskUNrhDIvYsgbu4oCoBQ&usg=AFQjCNGRxI3zkPicYAQZWOhuyJrbs2BS5g

Korte reactie:
- Schoon / steriel is in normale situaties zeker niet duurzaam, dat is bij veel mensen al bekend neem ik aan.
- Voor het aanpassen van mens of dier aan bepaalde bacteriŽle infecties is een zekere tijd nodig.
- Het aan het lot overlaten van de duiven staat voor mij gelijk aan het loslaten van die zieke konijnen, ze weten zelf wat ze nodig zijn en / of de natuur bied het gewoon overvloedig aan.
- BacteriŽn eten dus ook bacteriŽn, is er misschien ook iets vergelijkbaars met virussen?
- De oplossingen van de natuur zijn soms zo simpel, maar er valt zo weinig aan te verdienen:cool:
- Ik denk dat de conclusies zeker ook voor de "gemiddelde liefhebber" kunnen zijn.
- Een titel is opgeplakt volgens de geldende maatstaven daarvoor, de mens achter die titel moet het allemaal nog maar eens waarmaken.

mvg. Eelke

ele
10-08-2012, 01:20
De goede eigenschap van de Mycoplasma bacterie, Heer Alfons, bestaat er uit dat zij het immuunsysteem activeren en helpen vervolmaken tot een goed werkend systeem.

Dat was namelijk de conclusie uiteindelijk van de twee onderzoeken die werden gedaan.
----------
Dat dus cultiveren van water en grond en onze dieren aanbieden een stap kan zijn in een totaal andere wijze van de liefhebberij benaderen en mogelijk de redding kan zijn, indien overheids ingrijpen een feit is geworden.

Misschien dat die onderzoeken op het web kunnen worden gevonden?

Ook de grond bevat de nu voor ons ook bekende mycoplasma bacteriŽn in overvloed.
Elke centimeter grond die verticaal is heeft haar specifieke levensgemeenschap.
Elke laag teert op een andere laag.
Alles wat eerst aan de oppervlakte is komt na verloop van tijd op diepte terecht waarna het weer in opwaartse richting wordt verwerkt.
Bekend bij elke tuinliefhebber in de vorm van verdwijnend grind in de tuin.
Na opruiming daarvan blijf je jaren de stenen tegemoet zien die weer terugkeren naar de beginplek.
Voedseldelen die naar dieper vertrekken worden door de zogenaamde diep wortelende wortelgewassen van heel ver weer aan het oppervlak gebracht om terug te keren in de cyclus.
BacteriŽn die in de eerste centimeter huizen worden verteerd door de volgende laag aan bacteriŽn zodat ook daar de constante wisselwerking aanwezig is in verticale beweging.
Cultiveren van grond:
Vroeger werd met enige regelmaat de grond van de kippenren omgespit.
Ik heb altijd gedacht dat dat voornamelijk was om de mest te laten verteren in de grond en de lekkere wormpjes die vrijkwamen, maar zo krijgt dit weer een bijkomende verklaring / bredere betekenis.
Conclusie die ik daaruit meen te kunnen trekken is dat iemand met een voliere en zwarte grond als bodem deze dus regelmatig eens om moet spitten om zo zijn vogels in zekere zin aan nuttige bacteriŽn te helpen.

Eduard V
10-08-2012, 08:40
Cultiveren van grond:
Vroeger werd met enige regelmaat de grond van de kippenren omgespit.
Ik heb altijd gedacht dat dat voornamelijk was om de mest te laten verteren in de grond en de lekkere wormpjes die vrijkwamen, maar zo krijgt dit weer een bijkomende verklaring / bredere betekenis.
Conclusie die ik daaruit meen te kunnen trekken is dat iemand met een voliere en zwarte grond als bodem deze dus regelmatig eens om moet spitten om zo zijn vogels in zekere zin aan nuttige bacteriŽn te helpen.
===========
Dat is te snel gedacht Ele.
De grond zelf dient zich te kunnen reinigen van overvloedige ongewenste zooi.
Daarvoor zitten de miljarden organismen klaar die in goede grond allemaal hun plaatsje kennen en hebben.
-------------
Spitten brengt de totale aanwezige orde tot wanorde.
----
Een worm die haar afval aan de bovenkant deponeert past dan weer wel in dit systeem.
-------------
Zaak is dus om het aanwezige mechanisme zo goed mogelijk haar werk te laten doen.
Te veel mest door te veel vogels kan dit dus verstoren.

Dit om een voorbeeld te geven.
Mest plankjes die dit voorkomen zouden dan ook een oplossing bieden voor zo iets.

Van den Broeck Alfons
10-08-2012, 08:56

Daar ben ik nog altijd niet van overtuigd, bij vogels.

Misschien dat we moeten nuanceren : als je om en bij de 200 verschillende soorten Mycoplasma bacteriŽn hebt, dan zijn er van deze 200, enkelen die een ziekteverwekkend vermogen hebben bij vogelsoorten. Ik ken er momenteel 8, waarvan definitief bewezen. Dus, een belangrijke minderheid.

Die andere 190, ja, dat zou dan wel eens kunnen zijn in de kontext zoals je beschreven hebt.

Er staan goede opmerkingen in uw lang betoog, die mij tot nadenken stemmen en die ook een ander licht opwerpen in de kontext van die "zwarte stip". Ja, sorry, ik begin nu konstant alles te bekijken in relatie met die "zwarte stip". Het geeft ook goed weer waarom kippen met een vrije uitloop zo goed bestand zijn tegen infecties allerhande. Ter vergelijking : een batterij-legkip die je bombardeert tot scharrelkip. Je ziet dat beestje van dag tot dag veranderen, in de positieve zin, quasi gezondheids-voorkomen.

Aan Eelke : pas op met Mycoplasma bacteriŽn bij mensen op hetzelfde niveau te plaatsen als Mycoplasma bacteriŽn bij vogels. Mensen hebben een enkelvoudig immuunsysteem, vogels hebben overwegend een tweevoudig immuunsysteem. Het immuunsysteem van mensen en vogels vertoont belangrijke overeenkomsten, maar ook betekenisvolle afwijkingen op detailniveau.

Dat visna virus : staar u daar niet blind op, want dat komt bij vogels niet voor. Het wordt geklasseerd in de grote groep van de retrovirussen en in deze groep, zit daar eigenlijk maar ťťn belangrijke vertegenwoordiger in : het vogelleukosis virus, afgekort ALV. ALV is een soort leukemie-achtige ziektevorm, bij een beperkt aantal vogelsoorten. Vergelijk het niet met echte leukemie bij mensen.

ele
10-08-2012, 14:25
Aan Eelke : pas op met Mycoplasma bacteriŽn bij mensen op hetzelfde niveau te plaatsen als Mycoplasma bacteriŽn bij vogels. Mensen hebben een enkelvoudig immuunsysteem, vogels hebben overwegend een tweevoudig immuunsysteem. Het immuunsysteem van mensen en vogels vertoont belangrijke overeenkomsten, maar ook betekenisvolle afwijkingen op detailniveau.
Wat is het verschil tussen een enkelvoudig- en een tweevoudig- of meervoudig immuunsysteem?

Dat visna virus : staar u daar niet blind op, want dat komt bij vogels niet voor. Het wordt geklasseerd in de grote groep van de retrovirussen en in deze groep, zit daar eigenlijk maar ťťn belangrijke vertegenwoordiger in : het vogelleukosis virus, afgekort ALV. ALV is een soort leukemie-achtige ziektevorm, bij een beperkt aantal vogelsoorten. Vergelijk het niet met echte leukemie bij mensen.
Als leek ben ik misschien geneigd om te praten over virussen in het algemeen.
Ik snap best dat er verschillende groepen enzo zijn, maar ben niet bekend met de verschillende eigenschappen van die groepen.

1 Van de factoren van ziek worden of niet lijkt tevens te liggen bij de hoeveelheid stress die aanwezig is en het dier (en mens) aankan.
Dit lijkt een soort omslagpunt te zijn.
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=17950

mvg. Eelke

ele
10-08-2012, 14:40
Dat is te snel gedacht Ele.
De grond zelf dient zich te kunnen reinigen van overvloedige ongewenste zooi.
Daarvoor zitten de miljarden organismen klaar die in goede grond allemaal hun plaatsje kennen en hebben.
-------------
Spitten brengt de totale aanwezige orde tot wanorde.
Een worm die haar afval aan de bovenkant deponeert past dan weer wel in dit systeem.
In een kippenren groeit nagenoeg niks wat de goede organismen naar boven zou kunnen halen, door het omspitten worden deze organismen dus wel weer naar boven gehaald. Misschien dat het zo ook te zien is?

Zaak is dus om het aanwezige mechanisme zo goed mogelijk haar werk te laten doen.
Te veel mest door te veel vogels kan dit dus verstoren.

Dit om een voorbeeld te geven.
Mest plankjes die dit voorkomen zouden dan ook een oplossing bieden voor zo iets.
Tot op welke diepte zouden de "betere" bacteriŽn / organismen zitten welke door bijv. de wortels van planten, mollen of het spitten omhoog kunnen worden gebracht?

Overbevolking zal zeker een zeer grote druk uitoefenen op de systemen.

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
11-08-2012, 06:38
Wat is het verschil tussen een enkelvoudig- en een tweevoudig- of meervoudig immuunsysteem?

Het humorale immuunsysteem bij de meeste vogelsoorten is gebaseerd op de werking van twee organen, volledig van elkaar gescheiden.

Een eerste orgaan is de thymus, luisterende naar de volksbenaming : de "zwezerik". Het is een orgaan gelegen ter hoogte van de nekstreek en de longen van de vogel, aan de bovenkant.

De thymus is het grootst bij nestjongen en jongere vogels. De grootte zal verkleinen naargelang de vogel, met de weken of maanden, sexueel volwassen wordt.

Bij sommige vogels echter vergroot de thymus terug gedurende het broedseizoen. Dit heeft te maken met het voortplantingsritueel, eigen aan die vogelsoorten.

De thymus is, quasi verdedigingsysteem, een T-cel afhankelijk systeem.

Een tweede orgaan is de Bursa van Fabricius. Het is gelegen aan het uiteinde van de dikke darm en voor de cloaca (=aars).

Het orgaan is het grootst bij nestjongen en opgroeiende vogels. Naargelang de vogel ouder wordt, zal het orgaan, quasi volume, krimpen. Hier speelt dus de ouderdom van de vogel een rol. Dit in tegenstelling tot de thymus, waarbij het ďsexueel actief zijnĒ een rol speelt.

Hier worden de B-cellen, definitief afgewerkt, vertrekkende van basiscellen : stamcellen.

Bij mensen is er geen Bursa van Fabricius meer. De B-cellen, vertrekkende van stamcellen, worden volledig afgewerkt daar waar ze ook oorspronkelijk geproduceerd worden, nl. in het beenmerg.

Je kan het vergelijken met de produktie van Coca-cola, de frisdrank.

Je hebt een fabriek waar de vloeistof, de frisdrank, wordt geproduceerd = beenmerg, met stamcellen. Maar die vloeistof moet in een PET-fles geraken.

Dus, gaan we een nieuwe fabriek bouwen, waar de produktie van PET-flessen gebeurd. Nadat de PET-flessen geproduceerd zijn, brengen we de frisdank per vrachtwagen, over naar deze PET-flessenfabriek, en gaan ze daar afvullen. = B-cellen, afgewerkt = Bursa van Fabricius.

Bij mensen is er geen aparte fabriek meer voor de produktie van PET-flessen. Alles wordt geÔntegreerd in de fabriek waar ook de frisdrank wordt geproduceerd. Dus, het transport van de frisdrank naar de PET-fles, valt weg.

Dit is misschien zťťr simplistisch voorgesteld, maar maakt het mogelijk begrijpbaar voor anderen.

Als leek ben ik misschien geneigd om te praten over virussen in het algemeen. Ik snap best dat er verschillende groepen enzo zijn, maar ben niet bekend met de verschillende eigenschappen van die groepen.

Dan bent u niet alleen, want ik beschouw mij ook als een leek. Ik heb dat in een vorig leven eens moeten studeren en de prof was zo braaf en goed van aard, om mij dermate veel/weinig punten te geven op mijn examen, dat ik juist voldoende had om te slagen. Dus, "met mijn hakken over de sloot", zoals men hier durft te zeggen.

Virologie is een onderdeel van het grotere moleculaire biologie. Mensen, die in deze materie zijn gespecialiseerd, behoren tot de klasse die "dik en vet" betaald worden. Dus, voor de jongeren op dit forum, die ambitie hebben en veel geld op een eerlijke manier willen verdienen, ga moleculaire biologie studeren.

Eduard V
11-08-2012, 13:11
Vooraf nog maar eens.
Ik poog niet om een leer of geloof over te brengen.
Slechts een gedachtegang ter uitwisseling te brengen die oude? / nieuwe? gedachten kunnen doen ontwikkelen.
Zie dat we wat dieper gaan dan het oppervlak, geef om die reden wat info die de basis kunnen verbreden.

Om wat grondbeginselen eigen te maken waarop je dan kunt voortborduren wat aanbevolen werkjes om wat basis kennis in te zetten.

Die van Daems Apotheker gaf ik al.
Dat gaat over diverse stoffen in gebruik bij Apothekers en heden ook bij de Farma.
Komen dan in de commercie terecht waarbij oude wijn in nieuwe zakken wordt gezet, dit alles om nog meer winst te maken.
Uit dit werk kan je dus kennis over grond en produkt eigen maken.

Kan er bij zetten, "De Wetenschap van het Leven", oorspronkelijk geschreven door de Heren H.G. Wells, G.P Wells, en Julian Husley.
Bevat een bron aan basiskennis over de erfelijkheid.
Allen zonder titels vermeld, evenals de Heer A. Schierbeek die een verkorte Nederlandse vertaling ooit uitbracht.

Werk van D.A. Coult; moleculen en cellen.
Aan dit werk zaten enkele vooraanstaande deskundigen waar bij er in ieder geval twee de titel Professor mochten dragen.

Naast werk van C.U.M Smith Moleculaire Biologie.
Van deze is een lijst van meer dan tien Professors die er aan mee werkten.
Allen met hun eigen specialisme.

Alle door mij genoemde werken mag je aanmerken om je basis kennis te verbreden.

Zijn allen gedateerd zoals je mag verwachten van iemand op mijn leeftijd.
Desondanks zijn de basis principes wel bestaan gebleven.
Zelf denk ik dat je er ook vandaag de dag er nog prima mee uit de voeten kunt komen.

Dergelijk materiaal hebben dus geleid tot het hedendaagse denken over de diverse raakvlakken in onze hobby.
Mag er dus aan, over en in mee denken, gelijk we gewend zijn in deze vrije wereld.
Hoe je dit uiteindelijk in gedachten althans, te nutte gaat brengen is voor ieder gelijk hoe hij / zij dit wenst te doen.

Ik zelf, heb mij dus op het pad van het experiment begeven.
Heeft mij dus zeer verrassende feiten doen aanschouwen.
Het feit dat ik het in herhaling kon uitvoeren gaf mij in ieder geval het vertrouwen dit als juist te hebben ervaren.

ele
14-08-2012, 11:35
Onderzoek van o.a. Mycoplasma synoviae bij pluimvee:
Een opvallende afwijking aan de eieren: https://docs.google.com/viewer?pid=bl&srcid=ADGEESjygxB_SFJ_6rzuuvG42uoLATI4TSQ_NeevNyBt cdu1g4cNd8F4vWJpM4YKSN-m9rrfyA3BXYs1RP14THAw88cBTQ882QJ_kI7TLscxiR7MynCLn JxjHsKJXbBh_Z8WdWoR41CQ&q=cache%3AzvRbPu2IhGgJ%3Awww.provant.be%2Fbinaries %2FMYCOPLASMA%2520SYNOVIAE%2520IN%2520LAYERS_tcm7-155272.pdf%20Mycoplasma%20synoviae&docid=aaa4eca9c91dc9239e1d1bab8ccd5ab7&a=bi&pagenumber=20&w=835
http://www.provant.be/binaries/MYCOPLASMA%20SYNOVIAE%20IN%20LAYERS_tcm7-155272.pdf

In de professionele pluimveehouderij zijn er verschillende manieren van werken.
Zo zijn er houders die de jonge dieren blootstellen aan een bepaalde bacteriŽn en zo onder deze jonge dieren iets meer uitval hebben, echter als de dieren wat ouder zijn is de uitval als gevolg van een aantal van deze ziektes aanzienlijk minder dan bij de zeer schoon werkende pluimveehouders.

Wat is de oorzaak van de kleur van de lever bij vogels met zwarte stip?

@ Eduard:

Dank voor uw "huiswerk", misschien dat ik de aangehaalde boeken eens op de kop kan tikken.
W.F. Daems Apotheker
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=W.F.+Daems+Apotheker&source=web&cd=8&ved=0CFwQFjAH&url=http%3A%2F%2Fresources21.kb.nl%2Fgvn%2FEVDO02% 2Fpdf%2FEVDO02_NIOD05_0912.pdf&ei=-o4pUOLAO4_jtQbqoYGgDw&usg=AFQjCNHUaDyUaQikhU7DR2seoWpZ946qcg (.pdf bestand)
Dat de aangehaalde werken gedateerd zijn zal geen verschil hoeven maken.
Als vroeger 10 x 10 100 was zal dat nu nog wel zo zijn.

Van den Broeck Alfons
14-08-2012, 19:28
Eerdere studies wezen reeds uit dat Mycoplasma synoviae in combinatie met Infectieuze Bronchitis veel zwaardere letsels geeft bij dieren geÔnfecteerd met Mycoplasma synoviae stammen gericht naar de gewrichten en het ademhalingsapparaat.

Het is weeral de combinatie van een Mycoplasma-soort met een virus : hier het Infectieuze Bronchitis Virus, goed gekend bij pluimveehouders.

Wat is de oorzaak van de kleur van de lever bij vogels met zwarte stip?

Necrose van weefselcellen.

Eduard V
14-08-2012, 22:05
In de natuur gaat het niet aan om te praten of te schrijven over goed of slecht, Ele

Handig is uit te gaan op ervaringen die gedaan zijn zoals de ervaringen van Apothekers, Kloosterlingen met hun kruiden tuinen en tegenwoordig, hoewel dit ook al uit verleden tot ons komt de ervaring en wijsheden uit de Biologische-Dynamische teelt.

Als je begint met kei harde gescheurde kleigrond, rivierklei of zeeklei en je kunt de grond op enig moment met je handen bewerken door er doorheen te woelen, voor de oogst of voor het planten dan heb je die in de goede conditie om heel veel te kunnen telen.
------------
De gedachten van mij, over grond hebben dus daar de oorsprong bevonden.
In de keuken leer je snel wat klei zand of welke grond dan ook hun invloed hebben op de oogst, wat die ook mag zijn.
Hoever dit kan door denderen blijkt op dit moment over het top restaurant met de nodige Michelinsterren.
Zij staan er, waar vele slechts kunnen streven.

De hofleverancier van dat restaurant, maakt er een geheim van, om het water voor de planten, daar geleverd, speciaal te bereiden.
Ook daar ontdekt welke waarde, invloed, zaken kunnen hebben.

Mogelijk raak je doorgedrongen dat niets zomaar iets is maar elk facet een taak kan bezitten in het grote geheel.
--------------------
Als ik aangeef grond te maken probeer ik zelf alles er in te stoppen wat maar invloed kan hebben.
Je vraag? Goede, slechte is daar van geen tel.
Immers elke groep oefent haar eigen invloed op het uiteindelijke resultaat.
In beginsel mag je aannemen dat hoeveel bacteriŽn er ook mogen zitten van ťťn soort, ze gewoon opgaan in de volgende soort die op hen bestaat.
Dus de ene schimmel gaat over de andere heen zoals het ene aaltje wordt opgepeuzeld door zijn of haar predator.
Een voortdurend wisselen van de wacht, totdat de grond haar kenmerkende geur krijgt van bosgrond na een regenbui.
Die geur laat ruiken dat het evenwicht is bereikt.

Bij een opzet van een composthoop bereik je dit ook na enige tijd.
Hoe gevarieerder opgezet des te beter en eerder het resultaat ermee.
Zelfs teelt op de composthoop kan nog verbeteringen bewerkstelligen.
Immers de groei aldaar doet ook mee aan belangwekkende omzettingen van grondstoffen die je hier letterlijk mag nemen.
-----------------
Je zelf gemaakte grond zal dus nooit te veel van iets bezitten.
Alles wat mogelijk van waarde is zal er echter wel deel van uitmaken.
We hebben het op dat moment over een grond in balans voor ons doel.
Mycoplasma bacteriŽn maken er dan ook deel van uit.
Genoeg om het immuunsysteem te activeren, te weinig om een ziekte te kunnen veroorzaken.

Bij de zogenaamde verkeerde bacteriŽn zijn tegelijk ook de tegenwerkende aanwezig.
Oftewel komt er de ene of ander in grotere hoeveelheid op massa voor is de predator ervan die meegroeit en op die manier het evenwicht terugbrengt.

Gezien er miljarden bacillen en andere dierlijke en plantaardige organismen hun invloed uitoefenen in de grond is het voor ons zaak die in een soort van balans te brengen.

Nog een voorbeeld uit de praktijk.
Flagelaten , de gesel der duiven bij de reisduiven kwam onder controle toen de duiven er weer genoeg mee werden geconfronteerd op het land.
Immers een beetje grond heeft die soorten in overvloed voor handen.
Ook hier weer de door de vele varianten maakten de duiven hun eigen weerstand weer op orde die in de oorlogsjaren wegens ontstentenis werd ontbeerd.
Vandaag de dag is de gesel weer terug bij hen.
De oorzaak het wanhopige elimineren door medicatie en de onthouding van het normale contact de duiven eigen.
----------
Duiven die een bij hen horend, milieu krijgen aangeboden hebben dergelijke gezondheidsproblemen niet.
Mag toch een behoorlijk argument zijn.
---------
Zoals geschreven vogels van genoemde soorten, Australische prachtvinken en de Lonchura soort, Japanse meeuw die tegenwoordig bekend staat voor haar vatbaarheid ook al voor het zogenaamde geel.
Water gegeven dat levend mag worden genoemd vanwege de aanwezige organismen.

Ziek worden was er niet bij.
De ontlasting behorend bij de soort in goeden doen.
Water verbruik minder met een derde, voor mij de aanwijzing dat het rendement met 30 % is omhoog gegaan.
---------------
Hoe de opbouw eigen grond, beste kan worden gestart en onderhouden, kunnen we indien gewenst nog wel eens uitdiepen.
Is het eenvoudigste deel waarbij voorgaande alleen maar ten doel heeft uitleg te geven waarom en waardoor de idee werd gevormd.

Eduard V
15-08-2012, 11:10
De Apotheker had twee werken gemaakt, Ele.

Deel I en II waarbij de ene meer de huis & tuin kruiden afwerkte, de ander meer de gif planten, die desondanks ook als geneesmiddel werden aanvaard en gebruikt.
Veel recepten die worden opgegeven kunnen nu nog, gewoon worden besteld in de apotheek.
------------
Zat nog eens na te denken en meen als advies te kunnen / mogen geven, het medium grond als een organisme te zien indien het is zoals het moet.
Keurig in balans.

Een organisme, dat indien je dit goed verzorgd je altijd meer terug geeft dan dat je er in stopt.
Dit in tegenstelling met de roofbouw waarvan ieder weet dat de grond zich dan tegen je keert.

In Afrika de reden voor de grazers daar om voortdurend te verhuizen.
De planten verweren zich door hun belagers af te straffen met stoffen die buikpijn veroorzaken en zelfs regelrechte vergiftiging op te leveren.
Zijn toch ook zaken waarover nagedacht kan worden.

ele
19-08-2012, 17:43
Het is weeral de combinatie van een Mycoplasma-soort met een virus : hier het Infectieuze Bronchitis Virus, goed gekend bij pluimveehouders.

Necrose van weefselcellen.

Ik denk dat mijn kennis over de combinaties virus en (in dit geval Mycoplasma ) bacteriŽn flink tekort schiet, maar ben zeer nieuwsgierig naar hoe deze "samenwerking" tot stand komt.

Ik ging er van uit dat het zwarte stipje de lever is, maar weet dus niet of dat wel klopt?
Moeten we onder "weefselcellen" ook de rode bloedcellen rekenen?

mvg. Eelke

winterkoning
20-08-2012, 04:29
Ik ging er van uit dat het zwarte stipje de lever is, maar weet dus niet of dat wel klopt?

mischien het adenovirus ?(al dan niet in de combivorm).

dan zie je toch de zwarte verkleuring door afstervend weefsel (necrose) op darmwand.

mvg

Van den Broeck Alfons
20-08-2012, 08:28
Ik denk dat mijn kennis over de combinaties virus en (in dit geval Mycoplasma ) bacteriŽn flink tekort schiet, maar ben zeer nieuwsgierig naar hoe deze "samenwerking" tot stand komt.

Geeft niet, we komen er vroeg of laat wel uit. Zoals ik al eens geschreven heb : nadenken over een bepaald probleem is heel belangrijk, ook al zie je niet direct het gat in de muur, waarvoor je staat. Dat blijft dan wel hangen in ons geheugen. Vroeg of laat, lees je iets en wordt het plots duidelijker.

mischien het adenovirus ?(al dan niet in de combivorm).

dan zie je toch de zwarte verkleuring door afstervend weefsel (necrose) op darmwand.

Had ik ook al zitten aan denken, maar ik zie de combinatie niet goed.

ele
20-08-2012, 10:49
Mijn gedachte was dat die zwarte verkleuring grotendeels door afgestorven rode bloedcellen zou kunnen komen.
Ergens heb ik gelezen dat een bepaalde bacterie daarvoor zorgde.
Waarschijnlijk zo'n Mycoplasma?

Van den Broeck Alfons
20-08-2012, 12:02
Mijn gedachte was dat die zwarte verkleuring grotendeels door afgestorven rode bloedcellen zou kunnen komen.

Misschien dat ik mij niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt : omdat de lever een bloedrijk orgaan is, geeft afbraak van weefselcellen in de lever, ook een mogelijke afbraak van rode bloedcellen. Bekijk het als een neveneffect. Als de osmotische druk van de omgeving waarin deze rode bloedcellen terecht komen, te laag is, zullen ze stuk gaan. Er kunnen ook nog andere factoren zijn zoals bv. bacteriŽle toxinen (=vergiften).

Ergens heb ik gelezen dat een bepaalde bacterie daarvoor zorgde.

Er zijn vele bacteriŽn gekend die dat kunnen veroorzaken.

ele
21-08-2012, 01:49
In de natuur gaat het niet aan om te praten of te schrijven over goed of slecht, Ele.
Ik kon even niet terugvinden waar ik dit gezegd zou hebben, of moet ik dit lezen als een algemene opmerking?
Ik denk wel dat er over goed en slecht kan worden gesproken als er bijv. onbalans is, dit is op diverse gebieden mogelijk.
Een teveel aan bepaalde bacteriŽn of een tekort, mineralen, temperatuur, water, licht enz. Dit gaat op voor planten en dieren. Ook is de natuur geen constante en ook nog eens zeer lokatie afhankelijk.
Nog niet eens de menselijke invloeden meegerekent, ook wij mensen maken deel uit van het geheel.
Ik begrijp dat er in de natuur allemaal soort van cirkels en golfbewegingen zijn, maar dat lijkt mij dan ook de enige constante factor.
Hoe bedoelt u dat er niet over goed of slecht kan worden gesproken of geschreven in de natuur?

Handig is uit te gaan op ervaringen die gedaan zijn zoals de ervaringen van Apothekers, Kloosterlingen met hun kruiden tuinen en tegenwoordig, hoewel dit ook al uit verleden tot ons komt de ervaring en wijsheden uit de Biologische-Dynamische teelt.Het lijkt mij zeker handig om ervaringen en kennis o.a. uit het verleden en heden te gebruiken en eventueel samen te voegen.
Wat moet ik verstaan onder "biologisch-dynamische teelt?
Mijn eerste ingeving is die van bijv. een kropje sla wat normaal 1 euro kost nu opeens 2 euro mag opbrengen:o
Misschien zit ik er geheel naast en berust dit op een vooroordeel, maar gezien de huidige misleidende praktijken welke op bijna alle vlakken zijn besmettende werking heeft ben ik van het type "eerst zien, dan geloven". Milieu, gezondheid, energiebesparing, enz. is voor een groot deel gewoon business en geld lijkt vaak een grote "honger" te stillen.

Als je begint met kei harde gescheurde kleigrond, rivierklei of zeeklei en je kunt de grond op enig moment met je handen bewerken door er doorheen te woelen, voor de oogst of voor het planten dan heb je die in de goede conditie om heel veel te kunnen telen. Hoe maak ik die grond zo dat ik daar doorheen kan woelen?
Het begrip grondverbetering (bijv. mechanisch of door het toepassen van bepaalde gewassen) is mij wel bekend ook op bijv. zware kleigronden.

De gedachten van mij, over grond hebben dus daar de oorsprong bevonden.
In de keuken leer je snel wat klei zand of welke grond dan ook hun invloed hebben op de oogst, wat die ook mag zijn.
Hoever dit kan door denderen blijkt op dit moment over het top restaurant met de nodige Michelinsterren.
Zij staan er, waar vele slechts kunnen streven.
De hofleverancier van dat restaurant, maakt er een geheim van, om het water voor de planten, daar geleverd, speciaal te bereiden.
Ook daar ontdekt welke waarde, invloed, zaken kunnen hebben. Bijv. een aardappel op zandgrond geteeld of op goede kleigrond zit (naast de rasverschillen) nogal wat verschil in.

Mogelijk raak je doorgedrongen dat niets zomaar iets is maar elk facet een taak kan bezitten in het grote geheel.
Daar meen ik al van doordrongen te zijn, maar "het zien" van die details / facetten welke belangrijk kunnen zijn voor o.a. onze hobby kunnen een welkome toevoeging zijn, zodat we daar in algemene zin misschien iets zelfredzamer / zelfvoorzienender in zouden kunnen worden.

Als ik aangeef grond te maken probeer ik zelf alles er in te stoppen wat maar invloed kan hebben.
Je vraag? Goede, slechte is daar van geen tel.
Immers elke groep oefent haar eigen invloed op het uiteindelijke resultaat.
In beginsel mag je aannemen dat hoeveel bacteriŽn er ook mogen zitten van ťťn soort, ze gewoon opgaan in de volgende soort die op hen bestaat.
Dus de ene schimmel gaat over de andere heen zoals het ene aaltje wordt opgepeuzeld door zijn of haar predator.
Een voortdurend wisselen van de wacht, totdat de grond haar kenmerkende geur krijgt van bosgrond na een regenbui.
Die geur laat ruiken dat het evenwicht is bereikt.
Hier geeft u inderdaad al aan dat er evenwicht moet zijn, is die er niet dan zou dit dus een negatieve uitwerking kunnen hebben?

Bij een opzet van een composthoop bereik je dit ook na enige tijd.
Hoe gevarieerder opgezet des te beter en eerder het resultaat ermee.
Zelfs teelt op de composthoop kan nog verbeteringen bewerkstelligen.
Immers de groei aldaar doet ook mee aan belangwekkende omzettingen van grondstoffen die je hier letterlijk mag nemen.
Groei van planten in een dichte bodemstructuur zorgt o.a. voor beluchting. Van klaver en andere vlinderbloemigen is o.a. bekend dat ze bacteriŽn bij zich hebben die stikstof uit de lucht binden.

Je zelf gemaakte grond zal dus nooit te veel van iets bezitten.
Alles wat mogelijk van waarde is zal er echter wel deel van uitmaken.
We hebben het op dat moment over een grond in balans voor ons doel.
Mycoplasma bacteriŽn maken er dan ook deel van uit.
Genoeg om het immuunsysteem te activeren, te weinig om een ziekte te kunnen veroorzaken.
Inderdaad weer de balans /evenwicht.
Het hele "plaatje" zal moeten kloppen, anders denk ik dat het even gevaarlijk kan zijn als het toedienen van een medicijn met ernstige bijwerkingen op de lange of korte termijn.

Bij de zogenaamde verkeerde bacteriŽn zijn tegelijk ook de tegenwerkende aanwezig.
Oftewel komt er de ene of ander in grotere hoeveelheid op massa voor is de predator ervan die meegroeit en op die manier het evenwicht terugbrengt.

Gezien er miljarden bacillen en andere dierlijke en plantaardige organismen hun invloed uitoefenen in de grond is het voor ons zaak die in een soort van balans te brengen.
U gaf aan dat de grond naar bosgrond na een regenbui moet krijgen.
Wat zijn de ingrediŽnten daar kortgezegd voor om dat te bewerkstelligen?
Ik meen in uw verhaal te herkennen: Luchtig gemaakte kleigrond, alles wat mogelijk van waarde is, ziekmakende bacteriŽn incl. de tegenwerkende.

Nog een voorbeeld uit de praktijk.
Flagelaten , de gesel der duiven bij de reisduiven kwam onder controle toen de duiven er weer genoeg mee werden geconfronteerd op het land.
Immers een beetje grond heeft die soorten in overvloed voor handen.
Ook hier weer de door de vele varianten maakten de duiven hun eigen weerstand weer op orde die in de oorlogsjaren wegens ontstentenis werd ontbeerd.
Vandaag de dag is de gesel weer terug bij hen.
De oorzaak het wanhopige elimineren door medicatie en de onthouding van het normale contact de duiven eigen.
Dit alles berust misschien op een zekere onkunde onder die duivenliefhebbers, maar ik denk niet dat u alle duivenliefhebbers over 1 kam moet scheren. Zo komt het wel over namelijk.
Er zullen vast en zeker zijn die niet bij elke gelegenheid naar de medicijnkast grijpen, net zoals veel vogelliefhebbers.

Duiven die een bij hen horend, milieu krijgen aangeboden hebben dergelijke gezondheidsproblemen niet.
Mag toch een behoorlijk argument zijn. Dat is het zeker.

Zoals geschreven vogels van genoemde soorten, Australische prachtvinken en de Lonchura soort, Japanse meeuw die tegenwoordig bekend staat voor haar vatbaarheid ook al voor het zogenaamde geel.
Water gegeven dat levend mag worden genoemd vanwege de aanwezige organismen.
Ziek worden was er niet bij.
De ontlasting behorend bij de soort in goeden doen.
Water verbruik minder met een derde, voor mij de aanwijzing dat het rendement met 30 % is omhoog gegaan.
De japanse meeuw blijkt volgens mij niet echt vatbaar, maar wel een drager.
Misschien dat die japanse meeuw een mogelijke oplossing, voor dat probleem bij andere vogels, met zich mee draagt?
Ziek worden of niet zal volgens mij deels ook afhangen van de "genetische samenstelling" van het individu.

Hoe de opbouw eigen grond, beste kan worden gestart en onderhouden, kunnen we indien gewenst nog wel eens uitdiepen.
Is het eenvoudigste deel waarbij voorgaande alleen maar ten doel heeft uitleg te geven waarom en waardoor de idee werd gevormd.
Zoals aangegeven zie ik dat graag eens uitgediept(ik heb van boven naar beneden geprobeerd overal iets bij te schrijven).
Naast dat ik uw verhaal wel iets lang vind meen ik een zekere "volledigheidsdrang" te zien in uw verhaal en ben zeer geinteresseerd in een vervolg.

mvg. Eelke

Eduard V
21-08-2012, 14:34
Hol er maar even door want kort wordt bijna onmogelijk ook al door de vele raakvlakken.
-------
Algemene opmerking; is juist.
-------
Allas wat op natuurlijk wijze is mag je zo interperteren.
De zon de maan, het water het land, alles zonder intentie goed of kwaad te zijn.
Wie zijn wij dat we dit kunnen,mogen; beoordelen,veroordelen?

Als we derde graads verbranden door in de volle zon te gaan slapen, is dan de zon kwaadaardig?
Als we bomen kappen op een helling, is dan de modderstroom de schuldige?
Als we het water in gaan zonder te kunnen zwemmen is dan het water de slechterik?

Op die manier zie ik dit.

Vast te stellen valt dat waar ook maar onevenwicht ontstaat die door de natuur zelf weer in balans wordt gebracht.
In heriinering de pen wortels die te ver weg gezakte nodige gronddelen weer naar boven halen om het onevenwicht aan de toplaag terug te brengen.
------
Voor de sla heben we gelijke idee.
Het zaadje en de grond zijn in de tijden der tijden niet veranderd.
De jacht op geld zit daar dus voor iets tussen.
Wist je trouwens dat er een paar honderd soort sla zijn?
Dat daarvan eigenlijk maar ťťn ras, zwart duits, van in de winkel te koop is?
Dit met een enkel afwijkende waarbij ook al weer het gewin de oorzaak ervan is.
----------
Grond verbeteren doe je onder andere door er niet op te lopen.
Dus bewerken met de trekker en geweld past er ook al niet bij.
Gewoon de grond met het leven daarin de kans geven haar werk te doen.

Gebruik van de grond is mij gebleken dat hoe meer je geeft des te beter de grond haar best doet je terug te geven.
Ook bij klei grond is geven de boodschap.

Leg wat dan ook op de grond, altijd is er wel iets wat er mee aan de sleg gaat.
Een blad, en de worm vindt het en maakt er kostbare wormenmest van.
Een dood dier en vele soorten beginnen aan het verander proces te werken.
Niet denken dat na een omzetting het proces dan stil gaat staan.
Zoals al aangegeven elke verticale centimeter heeft haar eigen werkploeg.
wordt vervolgd@ Eduard

Eduard V
21-08-2012, 19:45
Op die manier verricht de natuur en alles wat er bij hoort haar werk.
Kan ook niet anders want voor allen telt leven of geleefd worden.
Dit vanaf de hoogste boom tot het kleinst virus, ieder naar eigen mogelijkheden.

Grond moet dus geen machines hebben of overlopen worden om goed te worden of te zijn.
Grond dient in principe wel altijd bedekt te zijn met gewas.
Kan gewas zijn om te mogen af oogsten maar ook grond die gewas als bescherming krijgt of als voeding.
Bescherming tegen uit logen door zure regen.
Voeding omdat het snel mineralen omzet en terug geeft aan de aarde.

Immers alles waaruit de plant bestaat is ook voort gekomen uit diezelfde aarde.
Komt op die manier in veranderde vorm weer beschikbaar.
Door er niet op te lopen en de bedden voor gewas winning op armlengte te houden krijg je klei zover dat ze rul en los wordt.

Eerste teelt kunnen aardappels zijn.
Mits goed gedaan pak je 5 kg van een poter.
Aardappels breken de grond los voor ons.

Bio boeren kunnen gerst en erwten telen voor hun koeien.
Mits in de goede verhouding is dit neutraal voor stikstof
Als ze dan niet gaan wieden komen de akker kruiden er weer volop in.
Wieden waarvan ze zeggen dat dit kosten verhoogd voor hen.
Niet doen dus.

Hiermee oogsten ze zeer gezond kippenvoer.
Ooit beschouwde men dit als afval.
Heden brengt het gelijk het gewas hetzelfde op.
Kan nog gekker op deze wereld graan verbranden omdat het als brandstof nog voor voordeliger is.
Dat onkruid nu heeft een hoog olie getal.
Tussen 20- 30 % gemiddeld
Nog hoger rendement derhalve in de verbranding.

Eenvoudig grond maken kan je doen door bestaande grond in het wild, zeg maar te verzamelen.
Beetje in een wei, beetje in een dennenbos, en dan ook al onder wat loofhout vandaan.
Kan al met een half emmertje tegelijk.
Voor ons is het handig om de afval uit onze kooien er losjes doorheen te werken.
Wordt vervolgd @ Eduard

ele
28-08-2012, 13:27
In mijn zoektocht naar informatie over licht kwam ik de volgende info tegen.
Ik weet niet of de informatie in de volgende link achterhaald is of niet, ik kan daar dus geen waardeoordeel over geven, maar ik denk dat er wel een zekere "link" / verband wordt gegeven tussen natuurlijke processen en ziektes:
http://users.skynet.be/actief.leven/documenten/LM%20De%20Oorsprong%20van%20Ziektekiemen.htm

mvg. Eelke

Eduard V
28-08-2012, 17:05
Dit Ele, geeft aan dat er ook ander denken is en bestaat op deze aardkloot.
Gedachten die nu niet of nauwelijks ergens ingang vinden.
Dit alles vanwege de centjes en hun belang.

Nog maar eentje die voor vogels van belang is en dus een raakvalk aan ons.
Je kunt nu ook bedenken dat er verschil is in elementen zelfs indien zij indentiek heten te zijn.
Aan het Pasteur instituut was er een prof. die liet zien dat een glas vol cholera bacterien, in oplossing, geen invloed had op een gezond lichaam door dit zelf te aanschouwen van de aanwezige studenten te laten zien door die inname.

Cobalt is er ook ze een als voorbeeld.
Gelijk aan Vit. B 12 in chemie, zijn ze toch beide van een andere wereld.
Die cobalt kan je in een potje bestellen bij de kunstemakers ervan of de delvers.

De B12 makt de zon voor ons in de mest van onze vogels.
De zon moet dus op de poep schijnen, in reactie het opneembare vitamine beschikbaar.

Wat zaad laten kiemen op goede grond.
Zaad, water en zonlicht maken dat vrijwel alle elementen in opneembare vorm voor de vogels beschikbaar komen.

Eduard V
28-08-2012, 17:09
Mogelijk geeft dit ook duidelijk door dat goed kiemend zaad een eerste voorwaarde is om gezond en goed voer te kunnen hebben.

Roofbouw in ontwikkelingsland waar alles gedumpt wordt wat hier verboden is in de landbouw staat er natuurlijk niet garant voor.:)

Eduard V
31-08-2012, 12:54
Je vroeg Ele wat Biologisch Dynamisch teelt inhoud?
Heel kort door de bocht kan je stellen dat dit feitelijke omgekeerd grondbeheer is.
Juist door alle aandacht aan de grond te geven, niet aan de oogst, gaat die proberen op haar beurt jouw alles terug te geven.

Het lijkt vreemd maar is gemakkelijk te controleren.
Grond waar je niet op loopt kan haar werk prima uitvoeren.
Doet ze per slot al miljoenen jaren zonder onze bemoeienis.

Dit is dan ook een van de eerste regels, stamp niet op de grond die jou moet voeden.
Geef de grond alles op normale wijze aan.
Dat betekent op het oppervlak aanbrengen en niet een meter diep of welke diepte dan ook.
Grond is van nature altijd bedenkt dus ook dat mag je mee nemen in de aandacht.

Geef je mest dan is dit beste van er op levende dieren in beide geslachten.
Zelfs de door dieren afgegeven hormonen met hun fecaliŽn hebben een balans nodig die normaal aanwezig is.
Concreet is een kudde koeien zonder stieren dan ook een onbalans.

Alles waarvan je weet of zelfs kunt vermoeden dat het er niet is kan je proberen in te brengen.
Zal je eens wat vertellen wegens persoonlijk ervaren.
Had aan de kust emmers zand gehaald langs de vloedlijn.
Dit om aan mijn vogels als extra te verstrekken.
Dacht hierbij aan mineralen die nog opgelost zouden zitten in het zand, met ernaast nog kalk van schelp en alles wat ik niet kon zien.

Wel nu de vogels namen niet voor mij waarneembaar er uit op.
Voor mij een reden om de zooi weer kwijt te zien geraken.
Emmers vol met zand gaan na verloop van tijd je in de weg staan, dus ook bij mij.
Nu had ik in die tijd een stukje grond van een nicht in beheer omdat die vond dat ik dit het beste kon doen.

Teelde er op geschetste manier wat groente die ieder die wilde er van deed genieten.
Gooide op enig moment met toch wel iets van wanhoop die emmer leeg op een op dat moment niet beteeld strookje grond.
Het toeval wilde dat ik wat zaai had staan van bos biet, de soort Egyptische platronde.
Aan bevolen wordt op de rij te zaaien en er na uit te dunnen.

Ik had echter ondervonden dat de zaai gemakkelijk uit gezet kan worden met goed resultaat.
Hoge opbrengst van vrijwel alle zaailingen, geen of nauwelijks uitval en omdat ik ze op de goede afstand kon zetten een goede uitgroei naar goed formaat.
Echter de grond was bezoedeld door het zand van de kust.
Zoals we dan zijn; als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Keek in de toen volgende weken met regelmaat naar de bieten die strak en fris opkwamen.
Verwondering en bewondering, kwam nadat de doorgroei in volle vaart bleef doorgaan.
Normaal krijg je dan hout in de knol.
Echter met een gewicht van meer dan 600 gram per knol geen enkele houtvorming in die knollen.
Ging dus maar eens nadenken en opzoeken waar de link gevonden kon worden.
Blijkt de oorsprong van dit gewas oorspronkelijk een kustplant te zijn.
Tsja en daar zal dus ongetwijfeld dergelijk milieu normaal zijn.
Gaf in mijn ogen aan dat de plant dus weliswaar overal geteeld kan worden maar met oorspronkelijk habitat binnen bereik vele malen beter gaat.

Dergelijk werd vaker waargenomen.
Evenals de particuliere teelt op geheel andere wijze gedaan, ook voor die, juist een veel betere oogst kan brengen.
De fabrikant, zeg maar, is gebaar bij oogst binnen drie dagen begonnen en afgemaakt.
Ik en jij als particulier beter af met oogst over zoveel mogelijk dagen of weken.

Zo kan je prei 3 centimeter boven de wortels afsnijden.
Door bij te mesten kan je dan na 8 weken de tweede oogst er af gaan halen.

Dat de grond de genoemde conditie kreeg kwam mijn inziens door gelijk ik aangeef niet op de teelt grond liep.
Omdat de oost altijd meer was dan op gegeten werd, ging overtollig weer gewoon terug op de grond om verwerkt te worden.
Saxa boontje, soort spercieboontje, een oud Limburgs ras is prima bestand voor ons klimaat en heeft een oogsttijd van meer dan 8 weken.
Daar bestaat trouwens ook nog blad kool die het gehele jaar kan worden geoogst, juist door wat blad te plukken.

Dat ik aanbeveel je grond te maken voor je vogels en daar ook hun mest aan toe te voegen heeft als achterliggende gedachte dat de aanwezige kiemen bij je vogels aanwezig ook in de grond zullen komen.
Daar zullen ze echter samen moeten leren leven met de horde aan andere soorten die allen hun plaats opeisen.
Het principe zal dan opgeld doen waar de een zit kan de ander niet zijn.
Verdeel en heers is dan geen optie, slechts een samengaan in harmonie blijft over als resultaat.
Dit in een natuurlijk gestapelde grond die haar verticale werk op orde heeft.

ele
06-09-2012, 15:23
Hallo Eduard, dank u voor uw antwoorden.

Cobalt is er ook ze een als voorbeeld.
Gelijk aan Vit. B 12 in chemie, zijn ze toch beide van een andere wereld.
Die cobalt kan je in een potje bestellen bij de kunstemakers ervan of de delvers.

De B12 makt de zon voor ons in de mest van onze vogels.
De zon moet dus op de poep schijnen, in reactie het opneembare vitamine beschikbaar.

De vitamine B12 welke wordt verkregen uit door de zon beschenen mest is de (evt. best) opneembare vorm?
In bijv. een topic van "winterkoning" werd gesproken over jonge vogels in het nest welke de mest kregen gevoerd van de andere jongen zeg maar.
Deze mest zal in de nestkast hebben gelegen en dus niet met zonlicht in aanraking zijn geweest.
Ik was in dat topic in de veronderstelling (na het lezen van wetenschappelijke info daar over) dat er in het vogellichaam een bepaalde omzetting had plaatsgevonden zodat die vorm van vit. B12 in de mest als opneembaar voor de vogel werd gemaakt.
De mest werd dus weer opgenomen omdat o.a. het vitamine B12 "opneembaarheids plekje" en de plek waar het omgezet wordt in opneembare vorm zo liggen dat opnieuw opnemen van die mest noodzakelijk is voor een portie van die B12.

Is die door zonlicht bestraalde mest met een opneembare vorm van vitamine B12 dan een andere dan die in het vogellichaam wordt gemaakt?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cobalamine

mvg. Eelke

ele
10-09-2012, 01:03
Uw verhaal over grond, de soorten grond en de daarbij behorende "ingredienten" met op een bepaalde grondsoort weer de bijbehorende plantensoorten meen ik zeker te herkennen.
Het gebruik van de grond door trekkende dieren zal in zekere mate de grond niet overbelasten of 1-zijdig doen uitputten van stoffen als mineralen enz.
De mest valt meestal niet ver van de plek waar het als voedsel werd genuttigd en door de zoektocht naar voedsel voort te zetten wordt het systeem ter plaatse niet verder belast.
Vruchtwisseling bij bijv. akkerbouw en begrazing door meerdere soorten dieren (tegelijk of afwisselend) in de veehouderij hebben vroeger altijd hun nut bewezen. Dit voor de dieren en ook voor de grond, echter volledig de natuur nabootsen zal nooit geheel 100% zijn te realiseren.

De "vraag" naar voedsel en de zekerheidsstelling van voedsel na de oorlog heeft volgens mij "de laatste tijd" plaats gemaakt voor overlevingdrang en financiŽle inhaligheid van de betrokkenen. (een zekere mentaliteitsomslag zit er volgens mij toch wel aan te komen, dit mede misschien door de crisis en eventueel nieuwe "politieke winden". Al ervaar ik de meeste politieke winden als niet prettig, er lijkt vaak een luchtje aan te zitten:D )
Van onze landbouwgronden is bijv. bekend dat de sporen- en mineralenvoorraad flink is ingeteerd / verminderd(ook van vele andere landen).
Dit zal ook zeker z'n invloed hebben op de planten die er op groeien.

Voor onze vogels lijkt het mij nog wel risicovol om deze grond aan hen beschikbaar te stellen. Dit doet mij denken aan het loslaten van vogels in de natuur welke niet hebben geleerd om zichzelf te redden in die natuur.
Een soort van "hard release", dus een harde onvoorbereide confrontatie met een nieuwe situatie / vorm van leven / eten.
Heeft u hier ook suggesties voor om dit eventueel op te vangen / te begeleiden?

mvg. Eelke

nilo1804
10-09-2012, 19:27
i.p.v. rode kleurstof te gebruiken kun je ook rodebieten sap door het water mengen of rodebiet voeren heb ik ooit gelezen. ik denk niet dat ze dan de perfecte rode kleur krijgen voor de TT maar het is wel natuurlijk. daarnaast ben ik ook een beetje tegen op het gebruik van kleurstof (ondanks dat ik het prachtig vind zo'n rode kanarie). hoe zou jij het vinden op blauw te zijn om dan ''knapper'' te zijn in de ogen van je ouders (de kweker) terwijl je ook blank of donker kunt zijn zoals de rest?

Eduard V
03-10-2012, 13:14
Uw verhaal over grond, de soorten grond en de daarbij behorende "ingredienten" met op een bepaalde grondsoort weer de bijbehorende plantensoorten meen ik zeker te herkennen.
------
Voor onze vogels lijkt het mij nog wel risicovol om deze grond aan hen beschikbaar te stellen. Dit doet mij denken aan het loslaten van vogels in de natuur welke niet hebben geleerd om zichzelf te redden in die natuur.
Een soort van "hard release", dus een harde onvoorbereide confrontatie met een nieuwe situatie / vorm van leven / eten.
Heeft u hier ook suggesties voor om dit eventueel op te vangen / te begeleiden?
mvg. Eelke

Dat risico is er volgens mij niet Eelke,
Immers de grond is in een evenwicht gebracht als het goed is.
Concreet betekent dit dat er van niets teveel in zit wat oorzaak van welke uitbraak dan ook zal zijn.
Door opname wordt ook de darmflora bij de opnemer ingesteld op de variatie die werd aangeboden.

Een variatie die toelaat kennis te maken op de meest veilge manier om dat te doen.
De voor de vogel vervelende zullen namelijk dusdanig in minderheid zijn dat er op het gemak kan worden ingespeeld op dit ongerief.

Eenmaal in de darmen een evenwicht bereikt is dat de beste voorwaarde om bestand te zijn tegen ongeregeldheden.

Mag in deze ook in acht nemen dat vele liefhebbers menen, nog beter en nog meer te moeten doen.
Mogen dan wel eens bedenken dat teveel altijd teveel blijft, hoe dan ook.

ele
03-10-2012, 15:30
Dat risico is er volgens mij niet Eelke,
Immers de grond is in een evenwicht gebracht als het goed is.
Concreet betekent dit dat er van niets teveel in zit wat oorzaak van welke uitbraak dan ook zal zijn.
Door opname wordt ook de darmflora bij de opnemer ingesteld op de variatie die werd aangeboden.

Een variatie die toelaat kennis te maken op de meest veilige manier om dat te doen.
De voor de vogel vervelende zullen namelijk dusdanig in minderheid zijn dat er op het gemak kan worden ingespeeld op dit ongerief.
In eerste instantie denk ik dat er zeker een ideale situatie mogelijk moet zijn, maar tevens lijkt het mij zeer lastig om als mens deze te bereiken, laat staan te herkennen.

Eenmaal in de darmen een evenwicht bereikt is dat de beste voorwaarde om bestand te zijn tegen ongeregeldheden.
Op welke manier zou dit mogelijk in z'n werk kunnen gaan?

Mag in deze ook in acht nemen dat vele liefhebbers menen, nog beter en nog meer te moeten doen.
Mogen dan wel eens bedenken dat teveel altijd teveel blijft, hoe dan ook.
Deze conclusie deel ik geheel met u, maar zoals bijv. op het forum ergens door mij aangegeven worden zelfs de ADH voor diverse stofjes bij / voor mensen nog regelmatig aangepast omdat er nieuwe inzichten of kennis lijkt te zijn over bepaalde werkingen.
Door het beste te willen voor onze vogels heb ik en ik vermoed menig ander zich ooit laten verleiden om iets extra te geven / te doen, dit zonder de eventuele gevolgen te kunnen overzien.
We gaan dan soms af op wat er door anderen wordt gezegd of geschreven, want we willen allemaal het allerbeste voor onze vogels.

mvg. Eelke

Eduard V
03-10-2012, 16:33
In eerste instantie denk ik dat er zeker een ideale situatie mogelijk moet zijn, maar tevens lijkt het mij zeer lastig om als mens deze te bereiken, laat staan te herkennen.
-------
Op welke manier zou dit mogelijk in z'n werk kunnen gaan?
-----------------
mvg. Eelke

Voor de eerste vraag gaf ik aan de voor ieder bekende boslucht na een regenbui.
Eenmaal geroken vergeet je die nooit meer.
Wat wel leuk is om te weten is dat je dan feitelijk de poepjes ruikt van de miljarden aan bacterie-kolonie die er in huist.
------
De tweede vraag kan je invullen door wat vogelmuur die je erop kunt kweken met de grond en al aan de vogels aan te bieden.
----------
Voor natuurlijk water kan je onmiddelijk resultaat bevinden.
Het verbruik daalt met 1/3 binnen enkele dagen.

Voor het water moet ik bekennen hier een aantal natuurlijke bronnen te hebben in Arnhem.
In plastic camping sifons gemakkelijk een week in het voren te nemen.
----
Om het zelf te maken is het gemakkelijk een vijver te hebben.
Als daarin alles draait zoals het hoort, kan je ook dat ervoor nemen.

Vijver mag levende dieren bevatten.
Vijver moet riet bevatten.
Voor andere planten mag je zelf je keuze maken.

bva118
07-10-2012, 06:04
Voor water geldt wel, ga met de hond wandelen en kijk waar de hond bij thuiskomst gaat drinken. Bij zijn bak met vers kraanwater of uit de vijver. Mijn hond in ieder geval uit de vijver. Ook de katten van de buren komen hier geregeld een slokje uit de vijver nemen.

Eduard V
07-10-2012, 09:00
Voor water geldt wel, ga met de hond wandelen en kijk waar de hond bij thuiskomst gaat drinken. Bij zijn bak met vers kraanwater of uit de vijver. Mijn hond in ieder geval uit de vijver. Ook de katten van de buren komen hier geregeld een slokje uit de vijver nemen.

Water heeft smaak.
Zo kan water droog proeven of tintelend fris.

Om maar wat te aan te geven wat de meeste wel lukt.
Kraanwater kan een kalksmaak hebben maar ook een chloorsmaak.

Wat ik echter voorsta van vijverwater mits dit goed in evenwicht is dat de aanwezige mycoplasma bacterieen een heilzame werking hebben op het immuunsysteem.
Helpen daar mee een evenwicht in de darmen te vomen.

bva118
26-04-2013, 20:15
De vijver zit vol waterplanten, kroost en watervlooien en is kraakhelder.
De hond blijft voorkeur houden voor vijverwater i.p.v. vers kraanwater.
Ga de voliŤrevogels dit seizoen nu ook vijverwater aanbieden. Kijken of dit voordelen biedt.

ele
27-04-2013, 18:35
Zouden een weelderige groei van de rietsigaar, kikkerbeet, dotterbloem en krabbescheer ook een mogelijke indicatie kunnen zijn voor "goed" vijverwater?

Vanwege het gemak verstrek ik meestal kraanwater, maar heb een poos moeten zorgen voor de vogels in een voliŤre van iemand anders.
Omdat daar geen kraanwater beschikbaar was moest ik het doen met regenwater uit een eiken ton.
De vogels waren daar allemaal in topconditie en zagen er goed uit. Dit ondanks een even groot aantal muizen die meedronken mee-aten enz.
(Er was gebruik gemaakt van oude bielzen welke half rot waren. De muizen zaten daar dus grotendeels in.)

mvg. Eelke

bva118
28-04-2013, 06:49
Eikenhout kan een bepaald zuur afgeven. Dat zou de zuurgraad van het water kunnen veranderen, ten goede of ten slechte. Als de vogels er in topconditie bijzitten lijkt me dat wel een indicatie dat het zeker geen problemen geeft. Heb zelf als stelregel dat als de buitenvogels/buitendieren er van drinken dat het dan wel goed is. Bij mij drinken de mussen, merels, eksters en duiven uit de vijver. Zie er ook geregeld een reiger staan, van die weet ik niet zeker of die komt om te drinken.:)

ele
28-04-2013, 13:43
Aan dat zuur had ik ook gedacht, maar de ton is al flink oud. Ik vermoed dan dat de afgifte van dat zuur tot een minimum zal zijn gedaald.
Ook uit mijn vijver drinken diverse soorten vogels, zelfs putters komen regelmatig langs.
De reiger brengt ook hier wel eens een bezoekje, ik vermoed om te eten en te drinken:)