Mededeling

Collapse
No announcement yet.

trosgierst en andere zaden zelf verbouwen enkele tussentijdse conclusies

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • trosgierst en andere zaden zelf verbouwen enkele tussentijdse conclusies

    Gestart in mei met het verbouwen van trosgierst.

    1ste conclusie, laat de zaadjes kiemen in volle grond ipv over te planten-> heb zo'n 100 plantjes van zo'n 10-12 cm overgeplant op dit moment zijn ze allemaal zo'n 40-50 cm hoog, maar nog geen trosgierst te zien, ik heb ook op een stuk van 5m op 5m gewoon zaad gestrooid, zo'n 4 dagen later dan de plantjes, hier hebben al behoorlijk wat planten ontluikend trosgierst.

    2de conclusie voor een snellere groei ben je beter ze in een soort tunnel of serre te planten.


    Zaden.

    Ik ben dit jaar begoonnen met de kweek van Grasparkieten, ik had nog geen voliere, dus gooide ik de dagelijkse resten zaad helemaal achteraan de tuin voor wilde vogels, nu daar groeit nu een allegaartje van zaden. Ik herken haver en er zit zelfs rode trosgierst tussen, maar ook andere granen blijkbaar.

    Conclusie De zaden groeien zonder dat je er moet naar omkijken, dit is een achtertuin die niet echt ondehouden wordt, ze groeien gewoon tussen het onkruid naar boven, en ze zijn een echt festijn voor de (jonge) engelse grasparkiet. Als ik de haver en andere holmen in de voliee gooi, dan zijn de jonge vogels er het eerst bij. Niet blijft er van over!!

    Ik vermoed dat dit een gezonde toevoeging is aan het voer?

  • #2
    Alles wat niet giftig is en waar geen schimmel op zit is gezond, lijkt me.

    Kijk anders eens in het boek "De Gouldamadine'' van de SNGN, daar staat ook in hoe je het best trosgierst kunt verbouwen. Misschien dat het met wat aanpassingen productiever word.
    Gouldamadine kweker, lid van SNGN.

    Groeten, Anne van Tuijl. ( Jeugd )

    Opmerking


    • #3
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Een paar nieuwe conclusies.

        Een paar weken heel warm en de trosgierst tiert welig.
        Ik zal vanavond een paar foto'sz uploaden.

        Ik weet alleen niet wanneer ik hem moet oogsten.
        Ik heb er geen net over gehangen, maar er zijn nog geen vogels te bespeuren.
        iemand een idee hoe ik kan zien dat hij oostklaar is?

        Opmerking


        • #5
          Maak jij de foto's maar, dan zeggen wij wel of het oogstklaar
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            ik weet niet of dit werkt?
            shortcut naar volledg album



            het begon beetje donker te worden dus niet echt superklare fotos zal morgen een paar betere proberen te nemen.
            rode trosgierst op voorgrond nog gewone trosgierst

            beetje dichter

            gewone trosgiert deze zeker niet oogdtklaar

            deze is denk ik ver oogstklaar.

            graag advies welke planten diit zijn

            denk millet deze

            deze is denk ik oogstklaar wan de zaadjes vallen er gewoon af als ik ermee schud



            dit groetit beetje overal waar katja restjes zaad voor de vogels gegooid heeft foto niet erg duidelijk,

            Opmerking


            • #7
              vraag me niet hoe die zonnebloem daar in het midden komt. die heb ik er echt niet opzettelijk geplant

              Opmerking


              • #8
                Kleine vogels laten nog wel eens een zaadje vallen als het wat hard of groot is, zo zal ook de zonnebloempit daar gekomen zijn.

                Het bruinrode spul lijkt mij perfect voor de oogst, halfrijpe zaden zijn nog gezonder.

                Leuk om te volgen zo!
                Volgend jaar ook maar een metertje tuin reserveren.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Super leuk om te zien, leuk gedaan zo'n voedertuintje.

                  Je kan ook eens proberen de halmen halfrijp aan je vogels aan te bieden, ik denk dat dat nog gezonder is.

                  Was alleen benieuwd uit welk zaad deze is opgekomen, weet jij de de naam daarvan? Deze zoek ik al een tijdje.
                  Bijgevoegde Bestanden
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door populier
                    Was alleen benieuwd uit welk zaad deze is opgekomen, weet jij de de naam daarvan? Deze zoek ik al een tijdje.
                    Zou ik ook heel graag willen weten. Het moet heel veel in de mengeling van versele laga zitten (grasparkieten zitten).
                    het groeit een beetje overal. Ook tussen mijn trosgierst die ik laten opschieten heb in een uitgroeibakje) Ook dit zal zaad zijn die uit de bek van vogels of door de wind is meegewaaid.
                    Hier houden ze wel van. Vooral de jongere vogels.

                    Opmerking


                    • #11
                      die zie ik hier op een stuk braakliggend terrein hier in de buurt en tussen de stoeptegels ook opschieten, ik weet niet wat het is maar het lijkt mij wel een leuk plantje om je vogels mee bezig te houden

                      Opmerking


                      • #12
                        Een van de vele soorten graszaad misschien?

                        Opmerking


                        • #13
                          Het lijkt ook wel wat op hanepoot, Echinochloa crus-galli, inderdaad een grassoort.
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Bedankt jongens voor het meedenken.

                            Die hanepoten zou het wel eens kunnen zijn Ton, die lijkt er tot nu toe nog het meeste op. http://flickrhivemind.net/Tags/echin...galli/Timeline

                            Ik zie vaak bijna dezelfde grasssoorten op foto's Braziliaanse site's





                            Het lijkt me dus leuk, omdat ik ook dat soort vogels heb, soortgellijke grassoorten te kunnen aanbieden.
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              Heel erg mooi gedaan Stefkee.

                              Ik heb het afgelopen jaar ook het e.e.a. gezaaid maar er was niet veel opgekomen.
                              In de potten was het wel gelukt, maar dat stierf erg vlug af.
                              Nog maar eens proberen, vindt het ontzettend leuk en je doet er de vogels veel plezier mee.

                              Duidelijke site Michael die eerste. Enkele had ik ook in de potten, weet helaas niet van alles wat het was, maar ze aten het wel.
                              groetjes
                              Heidi

                              Neem eens een kijkje op mijn site.
                              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                              Opmerking

                              Working...
                              X