Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bastaarden roodmus/kan met witte vleugels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • bastaarden roodmus/kan met witte vleugels

    Ik heb bastaarden van een roodmusman (die heel erg donker is) met een zwart geel (groen) kobalt kanariepop. Het doel is om donkere jongen te kweken. Weinig kans zeggen de kenners want de kobaltkleur vererft recessief. De roodmusman heeft echter zoveel bijna zwarte delen (buik, rug, vleugels) dat ik hoopte dat er ook een kobaltfactor in zou zitten. Ik denk van niet want er is niets te zien. Bij de kanaries is het in het nest al te zien of ze kobalt zijn maar bij deze zie ik niets.

    Nu heb ik zes van die bastaarden waarvan er twee witte vleugels hebben met bij de ene alleen een donkere punt aan het eind van de pennen en bij de ander loopt het wat schuin weg.

    Kent iemand dat verschijnsel? Modificatie?

    Ik kan er verder niets mee want ze zijn hoogstwaarschijnlijk onvruchtbaar maar het is wel een apart gezicht.

    Als iemand een foto wil zien mail me dan op rvdhulst@live.nl


    groet

    rob van der hulst

  • #2
    pastel

    De beschrijving lijkt op pastel. In dit geval zou het dan om de dominant pastel moeten gaan, bij de kanarie beter bekend als jaspis.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Josly
      Bedankt voor de reactie Josly.
      Deze roodmusbastaard lijkt er wel wat op maar bij mij zijn de vleugels nog witter.
      De kanariepop is 100% zuiver groen dus de roodmus heeft toverballen.

      groet

      rob

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door robbie
        Bedankt voor de reactie Josly.
        Deze roodmusbastaard lijkt er wel wat op maar bij mij zijn de vleugels nog witter.
        De kanariepop is 100% zuiver groen dus de roodmus heeft toverballen.

        groet

        rob
        Hier een foto http://www.vogelcafe.nl/attachment.p...1&d=1343240466
        Bijgevoegde Bestanden

        Opmerking


        • #5
          hmmm de vleugelpennen zijn niet geheel wit.
          Dit zou eens een vitamine gebrek of een of ander voedingsstoffen gebrek kunnen zijn.
          Niet dat je ze dit niet geeft maar omdat de vogel dit niet kan opnemen(verwerken)

          Mvg Frank4

          Opmerking


          • #6
            bont

            Hier een fotohttp://www.vogelcafe.nl/attachment.php?attachmentid=6287&stc=1&d=134324046 6
            Bijgesloten Thumbnails
            Dit lijkt me een typisch gevalletje bont. Als ik moet gokken geen erfelijke vorm. Dat zou dan betekenen dat de pennen volgend jaar donker moeten worden.

            Groet,

            Rob.

            Opmerking


            • #7
              In de topic over de kobalt barmsijs wordt ook gesproken over witte pen(nen). Mogelijk dat hier ook sprake is van hetzelfde fenomeen.

              Opmerking


              • #8
                Deze kleurvorm ken ik van duiven.
                Wordt daar ingebed in de groep, schimmel of ooievaarkleurig.
                Qua vererving bestaan er verschillende vormen in dominantie ervan.

                Ook in uiterlijk totaal verscheiden kleur.
                Van bijna gehaal donker bij zwart af, tot aan vrijwel geheel wit, met slechts nog een klein zwart vlekje.

                Opmerking


                • #9
                  Blijft die 'schimmel of ooievaar' tekening dan ook beperkt tot de slagpennen? Of komt dit dan over het hele lichaam voor?

                  Opmerking


                  • #10
                    het kan zijn dat deze witte pennen een gevolg zijn van een vitamine tekort
                    ik heb dit jaar ook een jonge roodmus gehad die witte pluimen hand en na een tijdje vitaminen te geven verdwenen de witte pluimen tijdens de rui

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door birdy
                      het kan zijn dat deze witte pennen een gevolg zijn van een vitamine tekort
                      ik heb dit jaar ook een jonge roodmus gehad die witte pluimen hand en na een tijdje vitaminen te geven verdwenen de witte pluimen tijdens de rui
                      klopt wat je zegt . komt veel voor bij alle vogels , die in een te kleine kooi zitten en ook de voeding.
                      na de rui zijn die witte pennen verdwenen .

                      Opmerking

                      Working...
                      X