Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voer

    Hallo,

    Heb toch de koppeltjes goudvinken, barmsijsjes en europese sijsjes meegenomen. Kon de mooie vogeltjes toch niet laten zitten Voor de tropen vogels heb ik een goed onderkomen gevonden en heb dus alleen de bovengenoemde vogels in mn voliere zitten. En het gaat super,barmsijzen en goudvinken zijn met een nestje bezig, net nu ik alle nest kastjes weg wilde halen. (denk erover om het alsnog tedoen, misschien telaat in t seizoen voor een nestje en denk dat er al vogeltjes aan t ruien zijn??).

    Maar is tropenzaad,en eivoer genoeg voer voor de vogels? Hoeveel moet geven, 1 eetlepel per vogel, per dag? Moet ik het aanvullen met bv kiemzaad, hennep, maanzaad, zonnepitten, pinky's enz. En is iedere dag een stukje fruit, sla, onkruid aan te raden of moet ik dat maar af en toe aanbieden

    Ik weet t veel vragen, maarja denk maar zo, kan beter teveel als tewienig vragen. Alvast dank voor de reakties

  • #2
    gewoon elke dag voer geven zodat ze ongeveer genoeg in zit tot de volgende dag. en je moet er proberen om er voor te zorgen dat de ochtend erna er nog een heel klein beetje in zit dus niet te weinig maar ook niet teveel. dan het eivoer. gewoon elke dag 1 lepelptje geven per kooien. heb je nou een kooi met 6 vogels hou gewoon ongeveer een half eetlepetje aan. dus geef ze dan 3 lepeltje (zo doe ik het). ze krijgen hier ongeveer 3x in de 2 weken een stukje komkommer (in komkommer zit 95% water. vraag me niet waarom). of wat anders. met komkommer snij ik een plakje van ongeveer 1 cm af en dan doe ik hem in vieren en dat krijg elke vogel 1/4 deel van de hele plak. en meestal geef ik de barmsijzen 1/8 plak per vogels. zijn wat kleinere vogeltjes. En ik geef ze ook 1x per week trosgierst. en ook grit en maagkiezel moet er altijd hangen.

    ik hoop dat je hier genoeg info hebt over voer. ik heb trouwens een speciale europesecultuurvogel mengeling voor goudvinken. die mijn oom altijd voor mij maakt. (heeft ook goudvinken )

    dit zit er in die mengeling. geef ik ook aan barmsijzen.

    Als basisvoer krijgen de goudvinken kanariezaad met raap en hennep (50%) aangevuld met het volgende:
    - gestreepte zonnepitten
    - mariendistelzaad (5%)
    - saffloorpitten
    - teunisbloem
    - maanzaad
    - onkruidzaad(25%)
    - larikszaad
    - dennenzaad grof
    - dennenzaad fijn
    - cichorei
    - gold of pleasure
    - pirella wit
    - pirella bruin
    - graszaad grof
    - weegebreezaad

    Opmerking


    • #3
      Zoals Bas al schrijft even je zaadmengeling aanpassen en ik zou daarbij nog een putter/sijzenmengeling aanschaffen,sijzen hebben toch een wat fijnere snavel.

      Verder kun je de hort opgaan op zoek naar onkruiden als zuring,vogelmuur en ook knoppen van de distel,wel even de pluizen eraf knippen en evt dwars opensnijden dan halen ze de zaadjes eruit.
      Wel opletten dat je plukt waar niet gespoten is of een weg vlaks langs loopt.
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Maar is tropenzaad,en eivoer genoeg voer voor de vogels?
        Nee dus. Deze vogels eten veel gevarieerder. Op tropenzaad alleen overleven ze het waarschijnlijk zelfs niet lang.
        Snel minstens wat beters halen maar.
        Ook fruit lusten ze graag, o.a. appel, sinaasappel en bessen.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door roccotje
          Hallo,

          Heb toch de koppeltjes goudvinken, barmsijsjes en europese sijsjes meegenomen. Kon de mooie vogeltjes toch niet laten zitten Voor de tropen vogels heb ik een goed onderkomen gevonden en heb dus alleen de bovengenoemde vogels in mn voliere zitten. En het gaat super,barmsijzen en goudvinken zijn met een nestje bezig, net nu ik alle nest kastjes weg wilde halen. (denk erover om het alsnog tedoen, misschien telaat in t seizoen voor een nestje en denk dat er al vogeltjes aan t ruien zijn??).

          Ik weet t veel vragen, maarja denk maar zo, kan beter teveel als tewienig vragen. Alvast dank voor de reakties
          tja mischien dan eerst bij het begin beginnen...............niet geheel onbelangrijk...................heb je al e.c.ringen aangevraagd dan op eigen naam?

          over het voer kan ik duidelijk ook zijn:
          sijsjes en barmsijsjes een sijzenmengeling kopen en voor de goudvinken een goudvinken mengeling kopen..................en klaar.
          de mengelingen hebben niet voor niks een toegespitste naam gekregen.

          en je gaan inlezen, er zijn tig kweekverslagen van die "traditionele"e.c vogels, zit er vast wel 1 tussen waarin jij je de methode die gehanteert word tot de jouwe kan maken.

          succes met de vogels en geniet ervan.

          Opmerking

          Working...
          X