Mededeling

Collapse
No announcement yet.

slechte bevruchting bij dolksteek duiven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • slechte bevruchting bij dolksteek duiven

    Weet iemand hoezo dat komt?
    Het ene jaar kweken ze normaal en jaar erop eieren zat maar bijna alle onbevrucht.
    De dierenarts vind niks verkeerds aan de duiven.
    Ze kregen 'n vitaminekuurtje ma verder gaat 't niet beter.
    Ze krijgen eivoer 'n granenmengeling grit oesterschelpjes en 'n mineralenmengeling (vitemineral)

    Wie weet raad

    Groet Frank4

  • #2
    Heb je nagekeken of de duiven een goede leeftijd hadden?
    Of zijn het overjaarse?
    http://dewittn17.skyrock.com/

    Opmerking


    • #3
      leeftijd is inderdaad van belang als het gaat over vruchtbaarheid.

      Opmerking


      • #4
        Het zijn overjaarse duiven

        Het doet zich ook al meerdere jaren voor

        Frank4

        Opmerking


        • #5
          ff proberen om mee te denken

          Hallo Frank,

          Zitten ze in een voliere?
          Zijn er eventuele overeenkomsten / verschillen tussen de goede jaren en zo ook met de slechte?
          Bijvoorbeeld weersomstandigheden, partnerwisselingen, andere medebewoners, veranderingen in voer, zitstokken ofzo.

          mvg. Eelke

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ele
            Hallo Frank,

            Zitten ze in een voliere?
            Zijn er eventuele overeenkomsten / verschillen tussen de goede jaren en zo ook met de slechte?
            Bijvoorbeeld weersomstandigheden, partnerwisselingen, andere medebewoners, veranderingen in voer, zitstokken ofzo.

            mvg. Eelke
            dit is een goede zeg! zitten de zitstokken vast of hangen ze aan een ketting ofzo? je ziet vaak dat in volieres waarbij de zitstokken hangen. dat de man de pop (of doffer en duivin) niet goed kan bevruchten omdat hij zich niet goed in evenwicht kan houden.

            dit kan je natuurlijk van de baan gooien als dolksteekduiven op de grond paren. ik heb helaas (nog) geen ervaring met dolksteekduiven.

            Opmerking


            • #7
              Al de zitstokken zitten natuurlijk goed vast en zijn van goede dikte.
              De duiven zitten in een voliere alleen 1.5 meter op 2meter en 2 meter hoog.
              Niets verandert ten opzichte andere jaren.
              Ja ook al de koppels al eens omgepaart,of man en poppen uiteengehaalt.

              Dit "slecht"bevruchten daar hebben in mijn kennissenkring meerdere liefhebbers last mee.

              Mvg Frank4

              Opmerking


              • #8
                Als er meerdere liefhebbers "last" van hebben zou ik gaan denken aan natuurlijke omstandigheden die in de slechtere jaren anders zijn dan in de goede kweekjaren.
                Bijv. uren / hoeveelheid zonlicht, helderheid van het licht, temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk,......
                Zo zijn bijv. de pruimen aan de bomen hier ook nog niet rijp, veel zaken lijken later dan vorig jaar.

                De vogels in kwestie zitten in kunstlicht?

                Is u en die medeliefhebbers zelf niks opgevallen kwa reacties op de eerder genoemde zaken in die "slechte" jaren? Of overeenkomsten in alle "goede" jaren?


                mvg. Eelke

                Opmerking


                • #9
                  De duiven zitten in voliere's geen kunstlicht.
                  Er is niks opgevallen,er is kwa verzorging ook niks verandert.
                  Rare is dat het niet steeds bij iedereen zo gaat.
                  Het ene jaar kweken ze gelijk niks het andere is het weer knudde.
                  Maar niet steeds bij iedereen zo.

                  Maar IDD niet elk jaar is hetzelfde.

                  PS tip die ik nog kreeg via PM knippen van teennagels en dat gaan we eens uitproberen.

                  Mvg Frank4

                  Opmerking


                  • #10
                    Voorlopig hier geen problemen met slecht bevruchte eieren bij de dolksteekduiven.
                    Op het ogenblik vliegen er zes jongen uit en liggen er nog twee ouderkoppels met jongen. Hoeveel weet ik niet , daar ik nooit ga kijken(lees storen) als de ouders op het nest zitten.
                    Ringen gebeurt pas na het uitvliegen van de jongen.
                    Ik zou u echter niet kunnen zeggen waardat het aan kan liggen dat bij bepaalde liefhebbers er slechte bevruchting plaats vind.
                    Zelf hecht ik veel belang aan onverwantschap tussen de ouder dieren.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door frank4

                      Dit "slecht"bevruchten daar hebben in mijn kennissenkring meerdere liefhebbers last mee.

                      Mvg Frank4
                      mogen we aannemen dat jij ook buiten deze kennissenkring G. luzonica's koopt? ik wil het volgende hiermee duidelijk maken: wanneer jij binnen deze kennissenkring maar vogels blijft ruilen en dergelijke op lange termijn. is je genenpool buitengewoon klein geworden. natuurlijk hoeft het niet perse hieraan te liggen maar ik zou wel willen weten of je inderdaad alleen maar ruilt binnen deze kennissenkring.

                      Oorspronkelijk geplaatst door romain
                      Zelf hecht ik veel belang aan onverwantschap tussen de ouder dieren.
                      ik denk dat Romain dit ook een beetje bedoelt

                      Opmerking


                      • #12
                        Nee ze zijn allen niet verwant aan elkaar.
                        Daar zijn we zeker van.
                        Met regelmaat word er vreemd bloed aangekocht.

                        Maar het zou een reden geweest kunnen zijn als dat zo zou zijn.

                        Frank4

                        Opmerking


                        • #13
                          en lukt het nu al wat beter met de kweek van de dolksteek duifjes ?
                          staan bij mij op de planning als 2de voliere af is om er een koppel in te plaatsen.
                          vraagje. hoe moet de inrichting eruit zien?
                          hoogte eet en drink plaatsen? zitstokken? diameter? en beplanting ? en wat voor nestplaats? en welke locatie hoogtes?
                          alvast bedankt .

                          Opmerking

                          Working...
                          X