Mededeling

Collapse
No announcement yet.

moeder komt bijna niet van nest af

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • moeder komt bijna niet van nest af

    Hoi,

    Het eerste eitje van mijn kanaries is uitgekomen. Ik merk alleen op dat zij bijna niet van haar nest komt, en het mannetje voed haar steeds, waardoor ik het idee krijg dat zij lui wordt. Wat kan ik hieraan doen, want het jong krijgt zo bijna geen eten. Ik jaag het popje regelmatig van het nest af zodat ik het jong wat opfokvoer kan geven. Maar dit kan ik toch niet blijven doen?

    Heel graag hoor ik wat ik kan doen. Moet ik het mannetje uit de kooi halen?:confused

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door angela5
    Hoi,

    Het eerste eitje van mijn kanaries is uitgekomen. Ik merk alleen op dat zij bijna niet van haar nest komt, en het mannetje voed haar steeds, waardoor ik het idee krijg dat zij lui wordt. Wat kan ik hieraan doen, want het jong krijgt zo bijna geen eten. Ik jaag het popje regelmatig van het nest af zodat ik het jong wat opfokvoer kan geven. Maar dit kan ik toch niet blijven doen?

    Heel graag hoor ik wat ik kan doen. Moet ik het mannetje uit de kooi halen?:confused

    Van het nest afjagen van de pop is uit den boze,Angela.
    In het begin komt de pop meestal toch weinig van het nest.

    Een van de redenen,dat er wisselbroed wordt toegepast is idd.
    het voeren van de man aan de pop,maar dat de pop dat onvoldoende of
    helemaal niet doorgeeft aan de jongen.

    Haal de man weg zodat de pop van het nest af moet komen om te eten en te drinken.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
      Van het nest afjagen van de pop is uit den boze,Angela.
      In het begin komt de pop meestal toch weinig van het nest.

      Een van de redenen,dat er wisselbroed wordt toegepast is idd.
      het voeren van de man aan de pop,maar dat de pop dat onvoldoende of
      helemaal niet doorgeeft aan de jongen.

      Haal de man weg zodat de pop van het nest af moet komen om te eten en te drinken.
      Bedankt voor je tip.Dan zal ik dat maar doen. Ik vind het ook erg vervelend om het popje van het nest te jagen, levert alleen maar stress op.
      Het is voor mij alleen erg moeilijk om het mannetje te vangen omdat de kooi erg lang is (het is ingebouwd in een kast). Het duurt dan vrij lang, en zorgt voor stress bij beide kanaries. Levert dat niet alleen maar nog meer stress op voor het popje?

      Opmerking


      • #4
        De eerste dag wordt het jong sowieso niet of zeer weinig gevoerd. Verder is het zeer de vraag of ze niet voert: vaak doen ze het als jij maar niet kijkt. Zelf opfokvoer gaan geven is geen goed idee, je verstoort het nest nog vaker. Laat die dieren gewoon met rust, kijk op zijn hoogst dagelijks even of de jongen nog leven en de eieren uitkomen. Als je niet precies weet hoe een ziek jong eruit ziet kun je zo'n jong toch niet redden. Poppen voeren altijd jongen die fit genoeg zijn om te sperren, geen jongen die daar te zwak voor zijn. Het weghalen van de man is bij mijn vogels niet nodig, behalve als het een vatsige luie donder is die de pop en de jongen niet wil voeren: dan gaat ie er wel uit. In het algemeen spaar je de pop als je hem erbij laat zitten, het merendeel van mijn mannen voert heel goed mee. De jongen varen er wel bij. Ik heb er ook geen enkel probleem mee dat de pop sporadisch van het nest af komt. Zolang moeder maar niet van het dak af moet (of uit de boom). De eerste dagen zul je de pop erg weinig van het nest af zien komen, daarna steeds vaker omdat de jongen steeds meer gaan eisen. Als je de man erbij laat zitten onstaat een echt kanariehuwelijk: de meeste poppen blijven hun man dan behoorlijk trouw (zijn gekoppeld noem je dat) en bij de volgende ronde wordt een andere man dan niet geaccepteerd. Om dat te voorkomen wordt de man vaak na het 3e ei weggehaald bij de pop, bij wisselbroed zelfs vaak nog eerder.
        Bij een aantal mannen doe ik dat dus ook, dan voedt de pop de jongen zelf op.

        Opmerking


        • #5
          ook bedankt voor je reactie FLORINE,

          Ik heb het mannetje wel weggehaald. Ik heb al 2 nesten gehad waarbij ik de jongen na 1 dag dood aantrof in het nest.
          Ik heb alles ontsmet tegen bloedluis etc. en hoop dat de jongen nu wel overleven.

          Je hebt ook gelijk dat het in de natuur ook zo gaat: de sterke overleven, en de zwakke niet. Maar ik kijk nu even hoe het gaat zonder mannetje, zodat het popje toch vaker uit het nest moet komen om te eten.

          Groetjes

          Opmerking


          • #6
            Wisselbroed

            Even voor de goede orde.
            Bij wisselbroed wordt de man direct na de bevruchting weggehaald om
            zijn diensten bij andere poppen aan te bieden.
            Dat blijft doorgaan tot het eerste eitje is gelegd.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              haal de man erbij weg

              Opmerking

              Working...
              X