Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meeltorren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Meeltorren

    Hallo medeforumgenoten,

    Zoals sommigen van jullie misschien gelezen hebben, heb ik een poosje terug mijn CDK's vd hand gedaan. Voor deze kwarteltjes had ik meelwormen aangeschaft, die uiteraard ook door de andere vogels met graagte werden gegeten. Nu heb ik doordat ik de kwartels weg zijn de meelwormen een tijdje niet meer gevoerd, en toen ik net ging kijken bij ze, zag ik dat ze helemaal aan het verpoppen waren, en zaten zelfs al een aantal meeltorren bij. Mijn vraag: Kun je halfverpopte meelwormen en meeltorren nog voeren aan de vogels? of weggooien en nieuwe wormen kopen?

    Hart. gr. Harm

  • #2
    Had precies het zelfde toen ik mijn kwartels weg deed ,ik kweekte toen meelwormen voor de kwartels, ander half jaar verder heb ik nog steeds meelwormen uit die eerst kweek. mijn eigen vogels eten ze haast niet en voer ik ze s'winters aan de buiten vogels, vooral spreeuwen en roodborstjes eten alles, torren en poppen ook.

    Met andere woorden in principe kan je alles geven, maar of ze de torren en poppen eten is maar de vraag.

    Mijn vogel geef ik nu alleen nog levende buffalowormpjes.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je antwoord Populier! Ik ga het gewoon proberen, ik zal de torren eerst wel ff een beetje platknijpen, want ze rennen behoorlijk. Vliegen ze ook? Mochten ze ze niet lusten, dan gaat het spul wel gewoon de groenbak oid in..

      Opmerking


      • #4
        invriezen
        kunnen dan in bevroren toestand toegevoegd worden aan eivoer o.i.d.

        mvg

        Opmerking


        • #5
          Winterkoning, hartelijk bedankt voor je informatieve antwoord.
          Ik dacht het een beetje te kunnen opvoeren aan de binsenastrildes, japanse meeuwen, zebravinken en spitsstaartamadines. Die maken iig meelwormen altijd eerst dood, en anders wil ik met alle liefde zelf eerst wel even de torren platknijpen hoor..

          Opmerking


          • #6
            duidelijkheid

            diepvries:




            witte fase van meeltor larve ( sorry voor onscherpe foto maar gaat erom dat het duidelijk is) :



            bruine fase meeltor larve( zie de stekel"lijn" op de zijkant in deze fase, in deze fase is dit hard en scherp en voor sommige vogels dus gevaarlijk) :



            meeltor:


            in jouw geval zou ik alleen foto2 gebruiken als levend voor jouw vogels
            wil je ze door eivoer mixen/prakken om eiwit gehalte omhoog te krikken dan moet je foto 1 nemen

            foto 3 en 4 zijn al niet meer geschikt voor het type vogels jij aangeeft.
            ik gebruik/gebruikte foto 3 en 4 stadia van meelworm wel , maar dus puur voor vogels zoals scharrelaars, klauwieren, bijeneters , gaailijsters,mezen nou ja ga zo maar door.
            alle fases zowel in levende vorm als in de diepvries vorm gaf ik (lag weer aan het moment van geven in welke periode af ).
            bij de meeste soortenvogels vond ik de vleugels/deksels terug in braakpellets/ballen of op de volierebodem (m.a.w. niet alle vogels verteren die).

            gr en succes

            ps deze fases heb je dus ook bij de buffalo's en daarvoor gelden min of meer dezelfde "spelregels".
            pps: als je niet weet wat ik bedoel met dat ronddraaien van fase ( zoals op foto 2 en 3) meeltor larve in keel van vogel dan moet je eens zo'n meeltorlarve in die fase vastpakken met een pincet bij de kop (zoals een vogel dit ook zou doen) en kijken wat er gebeurt.

            Opmerking


            • #7
              Super Winterkoning, bedankt voor je foto's en verhelderende uitleg. De laatste drie foto's herken ik ik inderdaad uit m'n eigen meelwormenverzameling. Ik zal eens gaan proberen of ze die van foto 2 nog lusten. De rest kan ik dan inderdaad wel weg doen. Nogmaals hartelijk bedankt, en ik laat nog wel horen hoe ze erop reageerden.

              Vr. gr. Harm

              Opmerking


              • #8
                Het wegdoen zou ik dan zeker in de tuin doen, allerlei grotere vogels zijn er gek op, die zullen je dankbaar zijn.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Ja, dat is wel een ideetje. Dan hebben ze toch nog een functie in de voedselketen

                  Opmerking

                  Working...
                  X