Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chinese dwergkwarteljongen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Chinese dwergkwarteljongen

    Vorig jaar heb ik twee kwartels aangeschaft, een man en vrouw. Ongeveer 5 weken terug hebben zij, het vrouwtje dan, 7 eitjes uitgebroed..
    Na ruim een week overleed de eerste.. Anderhalve week weer daarna waren er weer 3 dood gebleven.. De overige drie hebben wij samen met de moeder apart gezet en ingespoten met 404 spray, maar dit mocht niet baten.. Ook de laatste drie waren binnen twee dagen overleden..
    Wat mij opviel bij de laatste jongen was dat zij bebloede pootjes hadden toen ze gestorven waren..
    Ook gooiden beide ouders de jongen in de lucht toen ze allemaal nog leefden..

    De jongen en ouders kregen dagelijks verse voer, tropisch zaad en krachtvoer, en vers water.. De jongen konden hier makkelijk bij en ze aten ook van de grond..

    Ik zou graag weten wat ik hier aan kan doen aangezien het vrouwtje al geruime tijd weer op 9 eitjes zit te broeden. Ik zou het jammer vinden als deze het ook niet overleefden.

  • #2
    ik denk dat de ouders van de kwartels uit de broedmachine komen, het wil wel eens voor komen dat ze dan helemaal niet broeden of dat ze wel gaan broeden en er jongen zijn weten ze niet hoe het moet en pikken ze ze dood.


    groeten hielke
    lukt het vandaag niet dan morgen wel

    www.hielkegrasparkiet.webnode.nl

    Opmerking


    • #3
      Ikzelf ben nooit helemaal overtuigd dat broedmachinekwartels het zelf niet goed zullen doen. Instinct is en blijft nu eenmaal aanwezig.
      Het kan natuurlijk wel (deels) verloren gaan, maar dan moeten we daar wel heel erg lang mee door gaan.
      Wat soms nadelig kan zijn voor jonge kwartels is de bodembedekking. Als je ze buiten laat lopen pikken ze alles op wat buiten te vinden is en dan schuurt zand letterlijk de maag...
      Ook van belang, wat voor voer geef je de jonge kwartels? Ikzelf gaf ze, toen ik ze zelf had, altijd eivoer en kuikenopfokvoer, paar geknipte meelwormen erbij en dat ging altijd wel goed.
      Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar misschien heb je er wat aan.
      Ruud.
      www.strekervogelvrienden.nl

      Opmerking


      • #4
        De jongen lopen binnen in een voiliere op wit zand.. Ik gaf ze gewoon voiliere voer (tropisch zaad??) en krachtvoer of eivoer, net wat er was.. Ze hadden ook volop toegang tot water..

        Ik weet niet of de ouders uit een broedmachine komen, ik heb ze gewoon in de dierenwinkel gekocht, maar de ouders waren opzich wel beschermend tegenover de jongen behalve dan het pikken.

        Is het mogelijk dat een of ander beestje de oorzaak is? Bijvoorbeeld bloedluis.. Ik had een kanarie die daardoor dood is gegaan, deze zat niet in dezelfde voiliere.

        Opmerking


        • #5
          bloedluis is mogelijk heb na de dode kanarie alles schoon gemaakt en alles behandeld kieren, stokken, nest, vogels.


          groeten hielke
          lukt het vandaag niet dan morgen wel

          www.hielkegrasparkiet.webnode.nl

          Opmerking


          • #6
            Dat ga ik zeker proberen.. Moet ik nog iets met het voer doen, kan ik ipv meelwormen ook buffalowormen geven..

            En hoe zit het met beplanting?? Ik heb kanaries maar die kunnen eventueel in een ander hok.. Ik had ook een klein houten hokje maar daar gingen de kwartels niet in..

            Opmerking


            • #7
              Welke kleur hadden de kwartels?
              Een normale jong kuiken is rdelijk rood van kleur. Als de dode kuikens eerde wit van kleur waren dan is het bloedluis, indien ze gewoon(normaal) rood roze waren was er geen bloedluis

              Opmerking


              • #8
                Als je bloedluis hebt gehad dan zullen ze er waarschijnlijk, als je ze niet hebt bestreden, nog steeds zitten. Dit kan natuurlijk (mede)oorzaak zijn.
                Voor de rest gewoon opnieuw proberen. Niet iedere vogel weet meteen de eerste keer succesvol jongen groot te brengen. Altijd goede kans dat het de volgende keer beter gaat.
                Succes!
                Ruud.
                www.strekervogelvrienden.nl

                Opmerking


                • #9
                  De jongen waren gewoon van kleur, ik weet niet precies hoe je dat kan zien..

                  Ik ga alles gewoon inspuiten en hopen dat het dit keer goed komt..
                  Heel erg bedankt voor de hulp!

                  Opmerking

                  Working...
                  X