PDA

Bekijk Volledige Versie : hoeveel pyrrhura's kunnen bij elkaar?

pyrrhura-lover
09-06-2012, 07:23
Wie hebben nog meer pyrrhura's?
Hoe gaan jullie er mee om en wat geef je ze als "beloning" als ze echt iets liefs doen, zoals bij je komen als je ze roept?
Ikzelf ben valkparkieten gewend, maar ze zijn niet te vergelijken met elkaar.
Erg jammer dat er (nog) geen boek over deze lieverds is, wel een paar pagina's heb ik gezien in een parkieten en papegaaienboek, maar die is nergens meer te verkrijgen helaas.

lady
09-06-2012, 19:19
wil je ze in een kooi of in een voliere houden .
zou er niet teveel bijelkaar doen denk dat het beste een koppeltje is.
belonen kun je bv met een stukje appel daar zijn die van mij gek op.
geef ze ook wel witlof ,een sperzieboontje,andijvie,manderijn.
die van mij zijn wel tam dus die komen op mijn schouder ,haar en op mijn hand zitten .
je zult de rest van mijn vogels wel al gelezen hebben .
groetjes monica

pyrrhura-lover
10-06-2012, 07:28
Leuk hoor dat je er zoveel hebt.
Ik zou ook wel een super grote voliere willen, maar dan binnenshuis en dat gaat helaas hier niet.
Heb jij bij jouw pyrrhura's de vleugels gelaten zoals het hoort? of zijn ze gekortwiekt? (ook hierover zoveel verschillende meningen, vanwege hun enorme vliegsnelheid)
Ik heb zoveel vragen, maar ben niet op zoek naar discussies.
Dit ooit al eens eerder meegemaakt op een ander forum over andere huisdieren.

lady
10-06-2012, 09:09
goeiemorgen,
bij mij zit nu 1 jonge pyrrhura in een kooi van 94 cm lang ,84 cm hoog en 57 cm breed en zoals mijn man de huiskamer noemt grote voliere.
eerst zaten haar/zijn beide ouders in deze kooi.
nu zitten de ouders in een voliere van 2x2x2 m.
bij moeders die zo uit de voliere kwam met 10 weken had ik de vleugels door de DA laten kortwieken maar die had het zo geknipt dat zij een heel jaar niet kon vliegen,dat vond ik toch wel zielig .vader heb ik tam gekocht in de winkel.deze was niet gekortwiekt en heb ik ook niet gedaan.
doordat ik nu zelf het jong gekweekt heb in de kooi in de huiskamer heb ik deze iedere dag in handen genomen ,heb ik deze alleen zo gekortwiekt dat hij/zij nog wel kan vliegen maar niet zo hard.
vraag maar wat je wilt ,er zijn inderdaad mensen die hele discussies gaan voeren maar daar moet je niet teveel van aantrekken ,sommige bedoelen het wel goed .
in totaal heb ik nu 3 pyrrhura,s doordat ze afraden de kinderen bij de ouders te laten anders had ik ze zeker zelf gehouden.
als je nog vragen hebt vraag het maar ,ik help je graag .
groetjes monica:)

joselito
10-06-2012, 09:22
Kunnen inderdaad goed vliegen en manuoevreren tijdens het vliegen. Wieken daar zijn inderdaad wel al genoeg discussies over gevoerd en dat moet je zelf bepalen. Maar hoe ouder hoe moeilijker tam te krijgen maar het kan wel lukken.

Grtjs

lady
10-06-2012, 09:37
Kunnen inderdaad goed vliegen en manuoevreren tijdens het vliegen. Wieken daar zijn inderdaad wel al genoeg discussies over gevoerd en dat moet je zelf bepalen. Maar hoe ouder hoe moeilijker tam te krijgen maar het kan wel lukken.

Grtjs

ja dat is zo ,had zelf heel veel geduld nodig met lady en die was nog maar 10 weken oud en de kweker pakte ze toch ook regelmatig, het duurde wel wat dagen en met een appel lukte het uit eindenlijk dat ze op mijn vinger kwam en heb haar de eerste tijd in een kleinere kooi gehouden en haar er nog niet uit gelaten.toen ze redelijk tam was heb ik haar eerst aan de grote kooi laten wennen en haar er toen uit gelaten.
bij mijn eigen jonge pyrrhura was het makkelijker doordat mijn dochters en ik ze elke dag vanaf dat ze redelijk in de veren begonnen te komen elke dag uit de kooi hadden genomen en z,on 10 minuten vast hebben genomen en de ouders vlogen dan even rond.
groetjes monica

pyrrhura-lover
10-06-2012, 10:26
Wij hebben altijd tamme valkparkieten gehad, later 1 tamme argaponis samen met een tam grasparkietje.
Er werd toch wel een vogel gemist hier in het gezin, dus we gingen op zoek naar een baby valkparkiet.
Toen we bij een kweker/handelaar aankwamen, viel ons oog niet meer op de valkparkieten die er op dat moment zaten, maar op een pyrrhura.(gekortwiekt)
Er werd wat uitleg gegeven en ja... toch eerst naar huis om erover na te denken.
Enige informatie opgezocht op internet, filmpjes bekeken op youtube.
Al met al, zoeken via internet en bij iemand vrijblijvend gaan kijken.
Ja het klikte, zowel met die mensen als met de vogels.(handtam)
Toen de keuze maken, 1 of 2.
Ze gingen dus allebei mee naar huis, de volgende dag al een papegaaienkooi gekocht van 57x 45x 83, dit zou groot genoeg zijn, omdat ze er toch iedere dag uit mogen.
En ook weer de tip mee gekregen, om ze te laten kortwieken zodra ze gaan vliegen.
O wat een schatjes, zo lief.
een week later weer bij iemand kijken, vrijblijvend... pfffff ook die had er nog 2
Iedereen verliefd natuurlijk en ook weer het verhaal...zodra ze vliegen, laten kortwieken want ze vliegen zich dood.
En ook konden pyrrhura's, mits ze jong bij elkaar zitten, met elkaar blijven.
Geen andere soorten erbij.
Mee naar huis...bij de anderen kennis laten maken en het klikte meteen.
Ze liggen zelfs tegen elkaar aan te slapen.
Ik had gelezen, dat ze het hele jaar in een broedblok slapen, maar ja, dan zie je ze volgens mij niet meer, dus die heb ik niet aangeschaft.
Ze vinden het heerlijk om gekroelt te worden, soms liggen ze op hun zij, of rollen op hun rug...enkelen die dit doen.

Nu gebeurt het volgende... En dat is waarom ik er zo een moeite mee heb om het op forum's neer te zetten.
Ik wil niemand in een kwaad daglicht zetten of tegen elkaar uit spelen.
Er gingen dus 2 al heel hard door de kamer vliegen, met een gygantische vaart.
Ik heb ze laten kortwieken door diegene waar ze vandaan gekomen zijn.
Ik vind het zo zielig achteraf, maar het is gebeurt.
De andere 2 nog niet, maar gaan nu ook steeds beter vliegen.
Niet eerlijk he, 2 wel 2 niet.
Ze zijn nog steeds lief voor elkaar en komen ook steeds bij ons zitten.
Eten pitjes, appel en allerlei lekkers uit onze handen.
Wat is wijsheid, wel of niet ook die andere 2 kortwieken?
Of nooit meer kortwieken.
Hoe heb jij het gedaan? durf je het zelf?
Ze zien er voor mij erg happy uit, zo brutaal en komen ook elke keer weer bij ons, waar de 1 zit willen de anderen ook, bang dat ze iets missen.
Ze eten altijd samen en zitten ook altijd samen op een touw.
Mijn gevoel zegt dat dit goed blijft gaan zoals we nu bezig zijn.

Tot zover even mijn verhaal.

rupicola
10-06-2012, 10:46
Een klein beetje studie naar natuurlijk gedrag van het geslacht Pyrrhura levert al gauw op dat het uitermate behendige vliegers zijn.
Ze zijn in staat om met grote snelheid door dichte vegetatie te vliegen en toch bij elkaar te blijven.
Bepaald geen vogels die zomaar overal tegenaan zouden vliegen.

Nog wat studie omtrent papegaaiachtigen in het algemeen levert al snel op dat deze dieren behorend tot relatief hoog ontwikkelde levensvormen.
Hoog ontwikkelde levensvormen hebben een aantal kenmerken.
Een niet onbelangrijk kenmerk is gevoeligheid voor verveling, maar bijvoorbeeld ook een goed ontwikkeld opmerkingsvermogen behoort tot die kenmerken.
Het verlies van vliegvermogen kan daardoor tamelijk gemakkelijk leiden tot ongewenst afwijkend gedrag.
Neem maar eens een kijkje in een opvangcentrum en overweeg dan nog eens opnieuw hoe dit soort dieren te houden.

ten aanzien van het aantal samen te houden Pyrrhura:

Sommige mensen houden deze vogels in kolonieverband.
Dit gaat doorgaans alleen goed in de gemiddeld wat grotere volières.
volwassen Pyrrhura die in broedstemming komen kunnen akelig territoriaal uit de hoek komen.
Daarbij kunnen zeker gewonden en afhankelijk van de omstandigheden ook wel dodelijke slachtoffers vallen!
Dit kan dan ook heel goed gebeuren met een groepje jonge vogels dat aanvankelijk zo leuk met elkaar overweg kunnen.

Ton Koek
10-06-2012, 16:39
Als je de twee vanaf nu niet meer kortwiekt, kunnen ze er langzaam aan wennen dat ze steeds beter en sneller gaan vliegen. Normaal gesproken zijn ze dan gewend aan alle obstakels en vliegen ze nergens tegenaan. Voor een groot ruit zou ik dan wel bv vitrage hangen.

Succes met keuzes maken maar vooral, veel plezier met de verslaving. :)

pyrrhura-lover
10-06-2012, 18:05
Als je de twee vanaf nu niet meer kortwiekt, kunnen ze er langzaam aan wennen dat ze steeds beter en sneller gaan vliegen. Normaal gesproken zijn ze dan gewend aan alle obstakels en vliegen ze nergens tegenaan. Voor een groot ruit zou ik dan wel bv vitrage hangen.

Succes met keuzes maken maar vooral, veel plezier met de verslaving. :)

Bedankt Ton voor je reactie....dus die andere 2 ook niet kortwieken he?
Hoe lang duurt het voor ze weer goed of beter kunnen vliegen? is dat pas na de 1e rui?