PDA

Bekijk Volledige Versie : Oreganopoeder

Thomass1991
05-06-2012, 11:51
Onlangs een stapel onze vogels gehad van iemand en ben ze nu allemaal aan het doorspitten. Nu kwam ik een artikel tegen waarin oreganopoeder gebruikt werd om dunne ontlasting van een broedende pop tegen te gaan. Dit zou bacterieremmend werken.

Heeft iemand dit wel is gebruikt en zo ja, waar is dit te koop?

RobK
05-06-2012, 11:53
waar is dit te koop?

http://www.dovital.nl/Webwinkel-Product-2264461/Oregano-Poeder-100-600-gr.html

Even goochelen en je weet alles.

Groet,

Rob.

Thomass1991
05-06-2012, 11:57
Thnx. Hier gaan ze van poeder uit, maar gedroogde oregano bedoelen ze hier niet neem ik aan?

RobK
05-06-2012, 12:02
Geen idee, poeder heb ik er nooit van gebruikt. Wel de fles met een soort olie, zie onderstaande link. Geen idee of het helpt, zulke dingen kan je niet meten.

http://www.dovital.nl/Webwinkel-Product-166034/Oregano-Extract-Vogels-500-ml.html

Groet,

Rob.

aat
05-06-2012, 13:04
RopaBird powder 10%

Voor een gezond darmflora! ROPAbird powder10% is een aanvullend diervoerder speciaal voor kooi- en volière vogels. Het verhoogt de algehele weerstand en stimuleerd herstel van uw vogel.

100% natuurlijk supplement!

Drogere uitwerpselen!
Gezondere vogels!

Werking:
ROPAbird powder 10% is werkzaam in het maag-darmstelsel en verhoogd de algehele gezondheid van uw vogel! Dit kan het hele jaar door preventief gegeven worden. Beter voorkomen dan genezen!

Het werkt preventief en/of herstellend zeer goed in het maag-darmstelsel tegen diverse darminfecties (diaree), bacteriële infecties, schimmelinfecties en parasieten.
O.a.:
- Coccidiose
- Trichomonaden ('t geel)
- Salmonella
- E-coli

Bijkomende voordelen:
- Resistentie van bacteriën is niet mogelijk.
- In combinatie met andere producten mogelijk.
- Veilig in gebruik!
- GMP gecertificeerd!
- Geen residu verschijnselen
- Getest door TNO
- Gepatenteerd!

Doseeradvies:
Preventief: ROPAbird powder 10% kan het hele jaar door gegeven worden gedurende alle seizoenen. Doseeradvies is 1g per kilo voer, gedurende 3 dagen in de week.
Herstellend doseeradvies: 3g per kilo voer, maximaal 3 tot 4 dagen.

Verkrijgbaar in: 100g, 250g, 500g en 1000g.
Wordt geleverd met een 3grams blauw lepeltje (3gram is een afgestreken lepel).

Samenstelling:
ROPAbird liquid 10% bestaat voor 10% uit etherische oliën van oregano olie.
De toepassing van oregano is een gepatenteerd product van Ropapharm International dat zorgt voor het behoud en herstel van een gezonde darmflora bij uw duif of vogel.

RobK
05-06-2012, 13:08
Prachtig hoor, zo'n tekst van een reclamefolder. Maar weet je? Hoe meer uitroeptekens ik in zo'n tekst lees, hoe meer vraagtekens ik er bij plaats. :(
Groet,

Rob.

Zwartkopje
05-06-2012, 19:52
Van steeds meer kruiden hoor je de goede zaken. Misschien hebben we ze veelal toch niet voor niets bij het etenngedaan.

Ik gebruik oreganopoeder van Avian. Helpt het . Tja, bijft altijd moeilijk.
Ik ben het gaan gebruiken nadat ik op springwatch gezien had dat pimpels munt gebruikten tegen bacterien in het nest. Is wat anders maar oregano nemen vogels ook op in de natuur.

jan
06-06-2012, 00:18
Van steeds meer kruiden hoor je de goede zaken. Misschien hebben we ze veelal toch niet voor niets bij het etenngedaan.

Ik gebruik oreganopoeder van Avian. Helpt het . Tja, bijft altijd moeilijk.
Ik ben het gaan gebruiken nadat ik op springwatch gezien had dat pimpels munt gebruikten tegen bacterien in het nest. Is wat anders maar oregano nemen vogels ook op in de natuur.

is dit niet het zelfde als megabactin of zit ik totaal fout :rolleyes:

Zwartkopje
07-06-2012, 00:16
is dit niet het zelfde als megabactin of zit ik totaal fout :rolleyes:

Lijkt mij iets totaal anders, maar kan me vergissen. Oregan bestaat uit 1 stof(niet precies natuurlijk). Megabactin is meer een product dacht ik.

jan
07-06-2012, 00:27
Lijkt mij iets totaal anders, maar kan me vergissen. Oregan bestaat uit 1 stof(niet precies natuurlijk). Megabactin is meer een product dacht ik.

heb jij hier ervaring mee of van iets van horen zeggen van megabactin dan of winmix,

Zwartkopje
07-06-2012, 19:52
heb jij hier ervaring mee of van iets van horen zeggen van megabactin dan of winmix,

Begrijp je vraag niet helemaal. As ik het goed begrijp dan ben ik hiet wel klaar . Ik zeg niet zo maar iets. Ik hoop maar dat ik het verkeerd begrijp.

jan
07-06-2012, 20:05
Begrijp je vraag niet helemaal. As ik het goed begrijp dan ben ik hiet wel klaar . Ik zeg niet zo maar iets. Ik hoop maar dat ik het verkeerd begrijp.

de vraag was of je bekend ben met die produckten van comed, of snap ik het niet

Zwartkopje
07-06-2012, 20:18
Ja daar ben ik bekend mee

jan
07-06-2012, 20:33
Ja daar ben ik bekend mee

gelukkig wat is de meerwaarde indeze, want als ik hier lees op het forum zegt men dat erveel ditjes en datjes zijn maar eigenlijk niets uithaald, gewoon een goed voer en eivoer dan moet het goed zijn, toch lijkt het mijn dat wat extra niet kwaad kan zeker niet als het een natuur product is,
ook weet je nooit of je teveel van iets geeft dus vandaar mijn vraag het het toegevoegde waarde voor je vogels,

Zwartkopje
07-06-2012, 21:01
Tja maar het verhaal gaat over oregano. snap dus niet zo goed waarom ik het nu over megabactin moet hebben.

Verder is van veel dingen niet direct de meerwaarde te geven.
Vitamines zijn goed, moet je hebben. Moet je dus extra vitaminen geven??
Gaat om de balans en relatie tot de situatie.

Ik gebruik zoals gezegd oregano, de effecten zijn bewezen in gecontroleerde omstandigheden.

Ik denk dat het het een goede toevoeging is.

Overigens is het een misverstand dat natuurllijke geen kwaad kunnen

jan
07-06-2012, 21:18
Tja maar het verhaal gaat over oregano. snap dus niet zo goed waarom ik het nu over megabactin moet hebben.

Verder is van veel dingen niet direct de meerwaarde te geven.
Vitamines zijn goed, moet je hebben. Moet je dus extra vitaminen geven??
Gaat om de balans en relatie tot de situatie.

Ik gebruik zoals gezegd oregano, de effecten zijn bewezen in gecontroleerde omstandigheden.

Ik denk dat het het een goede toevoeging is.

Overigens is het een misverstand dat natuurllijke geen kwaad kunnen

klopt dat het over oregano gaat, maar vroeg of het het zelfde was en toen kwam het verhaal....
maar wat kan er kwaad aan doen om hier op terug tekomen ...

Van den Broeck Alfons
02-10-2012, 06:55
Ik gebruik al enkele jaren gedroogde oregano bij mijn vogels.

In oregano zitten o.a. twee belangrijke bestanddelen : thymol en carvacrol. Van beiden is bewezen dat ze o.a. een bacteriedodende werking kunnen hebben. Bekijk het als een soort inwendige ontsmetter.

Oregano is geen wondermiddel waarmee je een ernstig zieke vogel nog ga kunnen redden.

Als ik persoonlijk voel dat ik een verkoudheid aan het ontwikkelen ben, inzonderheid tijdens de komende wintermaanden, dan neem ik een grote tas hete soep en doe daar gedroogde oregano bij. Twee-, driemaal herhalen en geen vorm van verkoudheid meer te bespeuren.

Van den Broeck Alfons
02-10-2012, 07:23
Ik heb hier, enkele jaren geleden, eens een pas aangekochte zebravinkman gehad, die om één of andere reden, met zijn snavel constant aan het pikken was in de bevedering van zijn rugvleugels, tot bloedens toe.

Kon eigenlijk niets anders zijn dat er daar één of ander beestje actief was. Maar, het gevaar zat erin, dat dit beestje zich wel eens zou kunnen gaan doorzetten op alle andere vogels en dan is de mogelijke schade niet meer te overzien. Dus, zebravinkman uitgevangen en apart gezet.

Nu had ik in een studie gelezen, dat een aftreksel van oregano dodend actief was tegen het larve stadium van de beruchte Aedesmug, die ook in de Benelux voorkomt. Ik heb toen een thee gemaakt van gedroogde oregano en dit als badwater gegeven aan die zebravinkman. Na twee dagen baden was het bovengenoemde pikgedrag opgehouden bij deze zebravinkman. Heb toen alle vogels een bad gegeven met dat aftreksel en geen last meer gehad van dit verschijnsel.

PS. Aedesmuggen : bepaalde ondersoorten kunnen bij, in het wild levende vogelsoorten o.a. het West-Nile virus overbrengen. Dit virus is gelukkig nog niet zo actief in West-Europa, maar zal de komende jaren zeker aan belang winnen. In de Verenigde Staten kan het virus reeds endemisch zijn in bepaalde gebieden. Het veroorzaakt een soort dodelijke hersenvliesontsteking.

Antoni Hopmann
02-10-2012, 12:31
Gezasept in het badwater werkt prima.

Animal
02-10-2012, 16:10
Gezasept in het badwater werkt prima.

Inderdaat ,dat is een prima middeltje voor zowel het inwendige als het uitwendige van alle vogels.
Gewoon een keer per week door het water doen.

Is ook heel wat beter dan al die andere middeltjes die niet voor vogels bedoeld zijn.

Zwartkopje
02-10-2012, 18:44
Inderdaat ,dat is een prima middeltje voor zowel het inwendige als het uitwendige van alle vogels.
Gewoon een keer per week door het water doen.

Is ook heel wat beter dan al die andere middeltjes die niet voor vogels bedoeld zijn.

Wat zijn de werkzame bestanddelen van Gezasept?

Animal
02-10-2012, 18:57
Wat zijn de werkzame bestanddelen van Gezasept?

Daar verdiep ik me niet in ,ik weet dat het spul werkt ,het bestaat al meer dan 40 jaar.,en toen ik 40 jaar geleden met vogels begon gebruikte ik het ook al.
Het ontsmet de vogel ,zowel van binnen als van buiten.
Het ruikt ook een beetje naar ontsmettings spul.

Zwartkopje
02-10-2012, 20:23
Ja ik weet het. Gebruikte het 20 jaar geleden ook. Het stonk altijd, inclusief het "vogeljasje".
Ik gebruik het nu niet meer en zie geen verschil. Het lijkt me dat je toch dat je moet weten welke stoffen werkzaam zijn van dit "wondermiddel"

Antoni Hopmann
02-10-2012, 20:32
Ja ik weet het. Gebruikte het 20 jaar geleden ook. Het stonk altijd, inclusief het "vogeljasje".
Ik gebruik het nu niet meer en zie geen verschil. Het lijkt me dat je toch dat je moet weten welke stoffen werkzaam zijn van dit "wondermiddel"

Mss de zoekfunctie eens proberen.
Googlen kan ook. Wat de een vindt stinken is voor de ander lekker
fris enz.

Zwartkopje
02-10-2012, 20:50
Mss de zoekfunctie eens proberen.
Googlen kan ook. Wat de een vindt stinken is voor de ander lekker
fris enz.

Je bedoeld de suggestie van fris. Daar zijn hele industriën op gebouwd :D

Gezasept:Werkzame stof jodium 0 0.04 Salicylzuur 0 6% en fenol 0 0.03

Dus constant jodium toevoegen in voeding?
Salicylzuur (asparine) en fenol (het oplos-/verdunmiddel neem ik aan)

"grappig" op wikipedia: Fenol is giftig bij opname door de mond,

Antoni Hopmann
02-10-2012, 22:11
Je bedoeld de suggestie van fris. Daar zijn hele industriën op gebouwd :D

Gezasept:Werkzame stof jodium 0 0.04 Salicylzuur 0 6% en fenol 0 0.03

Salicylzuur (asparine) en fenol (het oplos-/verdunmiddel neem ik aan)

"grappig" op wikipedia: Fenol is giftig bij opname door de mond,

Nee , Gezasept is niet bedoeld om toe te voegen in voeding.
Aangezien je hetzelf ook hebt gebruikt weet je datzelf ook wel.

Zwartkopje
02-10-2012, 22:24
Nee , Gezasept is niet bedoeld om toe te voegen in voeding.
Aangezien je hetzelf ook hebt gebruikt weet je datzelf ook wel.

Volgens mij doe je het door het door drinkwater en badwater, het behoort dus terdege tot de voeding!

Animal
02-10-2012, 22:40
,

Wij hebben ook jodium nodig ,ik dacht voor onze schildklier. Misschien vogels ook wel.
In onze dagelijkse voeding zit ook extra jodium toegevoegd ,namelijk ik het zout.

Gezasept geef je ook niet dagelijks ,maar eens in de week.

Er zijn ook mensen die azijn aan het drinkwater toevoegen ,en ook andere produkten die helemaal niet voor vogels bedoeld zijn. Er is hier zelfs wel eens chloor genoemd.
Hel lijkt me beter om producten te gebruiken die ook echt voor vogels bedoeld zijn ,en die door een bekend merk van diergeneesmiddelen zijn gemaakt.

Antoni Hopmann
02-10-2012, 22:51
Nee,het is een diergeneesmiddel.
Preventief in het badwater voorkomt het veel problemen.

Josly
02-10-2012, 23:12
Hallo,

Handelsnaam: Phenol
Stofnaam: fenol

Veiligheidsinformatieblad
volgens Verordening (EG) Nr. 1907/2006
Herzieningsdatum 20.12.2011

fenol.

Indentificatie van de gevaren.

Giftig bij inslikken.
Giftig bij contact met de huid.
Veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.
Giftig bij inademen.
Verdacht van het veroorzaken genetische schade.
Kan schade aan de organen veroorzaken bij langdurige of herhaalde blootstelling.

Gevaarlijke bestanddelen die op het etiket vermeld moeten worden.
108-95-2 fenol

PS. Wat is/zijn, buiten de reeds genoemde producten/stoffen, de andere percentages van het product? Misschien water!

www.e-gezondheid.be/fenol/gids/329

Antoni Hopmann
03-10-2012, 04:40
Het beste lijkt me,Josley,dat je omtrent hetgeen je verder wilt weten
contact opneemt met Beaphar.

Fenol komt trouwens ook voor in reguliere geneesmiddelen zoals
b.v. zuigtabletten tegen keelpijn enz. en heeft meerdere toepassingen ,zelfs
injecties bij bepaalde ziekten.

Gezasept moet buiten het bereik van kinderen worden bewaard,
maar dat geldt voor alle medicijnen en vele huishoudelijke producten.

Josly
03-10-2012, 13:26
Hallo,

Dit is in het verleden al gebeurd.

Dat Gezasept al of niet nut heeft laat ik in het midden.
Daar is hier in het verleden al over gediscussieerd.
Waarom kan men het over het algemeen het product niet verkrijgen bij dieren-/vogelarts.
Gewoonweg omdat het product (medicijn) niet geregistreerd is. Niet over een registratienummer beschikt.
Wat is de reden daarvoor?
Bekijk de website Beaphar NL en Beaphar B wat gezondheid betreft.
Dan zal men merken dat het product/medicijn Gezapest bij Beaphar B niet voorkomt.

Eenvoudig uitgelegd.
Zuivere Fenol is een vast product. Dat in het verleden een natuurlijk product was/is (steenkool) Tegenwoordig is het een scheikundig product.

Antoni Hopmann
03-10-2012, 13:39
Hallo,

Dit is in het verleden al gebeurd.

Dat Gezasept al of niet nut heeft laat ik in het midden.
Daar is hier in het verleden al over gediscussieerd.
Waarom kan men het over het algemeen het product niet verkrijgen bij dieren-/vogelarts.
Gewoonweg omdat het product (medicijn) niet geregistreerd is. Niet over een registratienummer beschikt.
Wat is de reden daarvoor?
Bekijk de website Beaphar NL en Beaphar B wat gezondheid betreft.
Dan zal men merken dat het product/medicijn Gezapest bij Beaphar B niet voorkomt.

Gezasept is gewoon zonder recept verkijgbaar in de dierenspeciaalzaak,Josley.
Er is geen registratieplicht.
Of Gezasept al of niet nut heeft kan jij idd niet bepalen.
Op een website staat meestal niet alles vermeld. Neem gewoon contact op
met Beaphar voor verdere informatie en staar je niet dood op allerlei
websites,die op praktisch alle gebied ver achterlopen.

Josly
03-10-2012, 13:52
Gezasept is gewoon zonder recept verkijgbaar in de dierenspeciaalzaak,Josley.
Er is geen registratieplicht.
Of Gezasept al of niet nut heeft kan jij idd niet bepalen.
Op een website staat meestal niet alles vermeld. Neem gewoon contact op
met Beaphar voor verdere informatie en staar je niet dood op allerlei
websites,die op praktisch alle gebied ver achterlopen.

Hallo Antoni Hopmann,

Wat ik niet zo goed snapt.

U bent een grote voorstander wat betreft informatie voeding, etc. U wilt eerst weten welke bestanddelen, ingrediénten, aanwezig zijn in voeding, eivoer, etc. En terecht.
Het merkwaardige is dat bij dit product/medicijn niet het geval is, niet nodig is, niet van toepassing is

Zwartkopje
03-10-2012, 13:59
Hallo Antoni Hopmann,

Wat ik niet zo goed snapt.

U bent een grote voorstander wat betreft informatie voeding, etc. U wilt eerst weten welke bestanddelen, ingrediénten, aanwezig zijn in voeding, eivoer, etc. En terecht.
Het merkwaardige is dat bij dit product/medicijn niet het geval is, niet nodig is, niet van toepassing is

:huh Yup, dat was mij ook al opgevallen. Als iemand met iets nieuws komt is het volgens Antoni allemaal onnodig, alles bij het oude houden.
Misschien dat Gezasept ook nog een relect is uit het verleden en daarom van hem "goed" is.:D

Antoni Hopmann
03-10-2012, 15:01
Gezasept is inderdaad al tientallen jaren op de markt en heeft
zeker onder de kanariekwekers een grote naam verworven.
In de praktijk is gebleken,dat kanaries die Gezasept in het badwater
kregen, nooit last hadden van ontstoken wondjes, darmproblemen enz.
Vele problemen,die regelmatig onder het hoofd kanaries,ter berde worden
gebracht komen bij het gebruik van Gezasept niet voor.
Door het gebruik van Gezasept in het badwater,waarin de vogels ook wel
eens een uitwerpsel laten vallen,voorkomt men narigheid omdat Gezasept
ook nog eens ontsmettend werkt.

In de tijd,dat Gezasept op de markt kwam was er nog bij lange geen sprake
van Internet,wat wel als voordeel had dat wij als kwekers van kanaries
meer en beter onderling contact hadden en onze bevindingen deelden.

Daar kwam natuurlijk ook bij,dat er praktisch niet 1 dierenarts was,die
kanaries op zijn programma had staan. Medicijnen werden dan verder ook
niet gebruikt. In mijn geval is er op dit gebied ook praktisch niets veranderd en kan ik tot mijn tevredenheid vaststellen,dat mijn vogelbestand in goede
conditie verkeert.

Aangezien Gezasept zijn waarde in de loop van de jaren meer dan eens
heeft bewezen, zie ik geen noodzaak mij verder in de samenstelling te verdiepen. Ik weet waar de genoemde ingredienten voor staan en dat is
voor mij genoeg.

Is men desondanks toch nog niet tevreden, dan is Beaphar degene tot wie
je het beste kan wenden.

Maar goed eigenlijk is dit allemaal off topic want het gaat nu over een diergeneesmiddel,dat eigenlijk in een andere rubriek thuis hoort.