Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweken in voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweken in voliere

    Ik lees steeds dat de jongen apart gezet moeten worden enz. Mijn vraag is:
    Is het mogelijk om de jongen gewoon op te laten groeien in een, kleine, buiten voliere? Die heb ik namelijk sinds kort en nu is er een kanarie aan het broeden. Ik heb geen grote deur in de voliere zitten, dus vogels eruit halen is lastig. Eerlijk gezegd heb ik simpel gedacht: een keer een nestje lijkt me leuk. Ook leerzaam voor onze kinderen. Maar nu ik er zoveel over lees( eigenlijk te laat ), vraag ik me af of het wel goed gaat. Het is niet mijn bedoeling om allerlei aparte kooien te nemen. Kan ik de jongen dus gewoon lekker laten waar ze zitten? Het is allemaal puur voor de gezelligheid en de jongen (als alles goed blijft gaan) zal ik ook wegdoen, want anders wordt het veel te druk. Na dit nestje, maar gewoon geen nestmateriaal meer geven en nestmandjes weghalen?
    Graag ervaringen!!
    vriendelijke groeten,

    Lidy

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door lidy64
    Ik lees steeds dat de jongen apart gezet moeten worden enz. Mijn vraag is:
    Is het mogelijk om de jongen gewoon op te laten groeien in een, kleine, buiten voliere? Die heb ik namelijk sinds kort en nu is er een kanarie aan het broeden. Ik heb geen grote deur in de voliere zitten, dus vogels eruit halen is lastig. Eerlijk gezegd heb ik simpel gedacht: een keer een nestje lijkt me leuk. Ook leerzaam voor onze kinderen. Maar nu ik er zoveel over lees( eigenlijk te laat ), vraag ik me af of het wel goed gaat. Het is niet mijn bedoeling om allerlei aparte kooien te nemen. Kan ik de jongen dus gewoon lekker laten waar ze zitten? Het is allemaal puur voor de gezelligheid en de jongen (als alles goed blijft gaan) zal ik ook wegdoen, want anders wordt het veel te druk. Na dit nestje, maar gewoon geen nestmateriaal meer geven en nestmandjes weghalen?
    Graag ervaringen!!

    Je kan jongen uiteraard in een buitenvoliere laten opgroeien,Lidy.

    Maar als ik lees er zit in de kleine voliere een pop te broeden dan vraag ik me af: waar is de man.

    Of e.e.a. goed gaat is een vraag. Als je kanaries wilt fokken dan zal je toch
    altijd maatregelen moeten nemen. Er is een gerede kans,dat de jongen
    de broedende pop gaan storen. Daarbij komt ook nog eens,dat als je
    het nest en nestmateriaal weghaalt de pop de jongen zal gaan plukken
    tot bloedens toe. Er zijn er die dit niet overleven.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      In een volliere ook al is het een kleine ,kun je lekker alles bij elkaar laten zitten.
      Is voor de vogels ook veel prettiger en leuker.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Animal
        In een volliere ook al is het een kleine ,kun je lekker alles bij elkaar laten zitten.
        Is voor de vogels ook veel prettiger en leuker.

        Alles bij elkaar laten zitten kan wel in een ruime voliere.

        Maar wat is klein?

        Sommigen noemen een voliere van lxbxh 5 m x 2 m x 2,10 m klein
        Maar ik heb toch meer het idee,dat het hier om een echt zeer kleine
        voliere gaat.
        Mss dat Lidy de maten wil opgeven en vertellen, hoeveel kanaries
        daarin zitten.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Ik doe de jongen als ze 5wk. Zijn in de buitenvoliere .rest blijven in broedkooien in broedseizoen

          Opmerking


          • #6
            De man woont natuurlijk ook in de voilere!
            Ik zal het allemaal wel goed in de gaten houden, maar laat ze nog maar lekker bij elkaar. Mocht de pop weer een nestje maken, kan ik ook de eieren eruit halen natuurlijk. Is het broedseizoen voorbij, ook de nestjes enz. En met 5 weken mogen de jongen toch bij de ouders vandaan?
            Komt vast wel goed, mocht het zo zijn dat dat niet het geval is, kan ik altijd nog apart gaan zetten. Of vraag ik jullie weer om advies Eerst maar eens zien of er eitjes uitkomen over een dag of 10 (gok ik).

            PS: het was dus niet zo dat ik echt wilde gaan fokken. Maar 1 x een nestje meemaken leek ons wel leuk. We hebben de vogeltjes puur voor de gezelligheid, vandaar.
            vriendelijke groeten,

            Lidy

            Opmerking


            • #7
              Hoi Lidy,

              Man, pop en jongen; alles kan bij elkaar blijven. Heb je ook al iets over de voeding gelezen? Ze hebben (straks) namelijk ook eivoer nodig.

              Succes!
              Met vriendelijke groet, Jeroen

              www.jeroenhubert.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door stegge16
                Ik doe de jongen als ze 5wk. Zijn in de buitenvoliere .rest blijven in broedkooien in broedseizoen
                Dat ligt natuurlijk helemaal aan de omstandigheden,Stegge.
                Die zijn niet bij iedereen hetzelfde.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Ja hoor Jeroen, eivoer weet ik, af en toe trosgierst, sepia, maagkiezel,een badje, stukje fruit...
                  Madame zit nu een week te broeden op 3 eitjes. Een ander popje is een nestje aan het bouwen. Tot nu toe geen ongeregeldheden in de voliere. Mocht het, als er jongen komen, toch fout gaan, kijk ik wel wie of wat ik apart moet gaan zetten. Een extra hokje is zo gekocht lijkt me.
                  vriendelijke groeten,

                  Lidy

                  Opmerking

                  Working...
                  X