Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plukkende CDKhen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Plukkende CDKhen

    Hallo beste medeforummers,

    Zoals jullie waarschijnlijk wel weten heb ik 2 CDKhennetjes in m'n voliere lopen, en had ik al eerder de vraag hoe het kon, dat met name de ene hen, zo kaalgeplukt werd. We dachten toen dat de zebravinken of de spitsstaaramadines dat zou gedaan hebben.

    Inmiddels heb ik al 2 keer jonge diamantduifjes gehad, dus nu 4 in totaal. Het probleem is dat de jongste 2 nog niet zelfstandig zijn, en ik ze dus nog niet durf te vangen. Maar nu worden iedere keer de jonge diamantduifjes heel kaal geplukt! Echt behoorlijk, vervelend om te zien. De boosdoener is 1 van de kwartelhennen. Ze rent er ook echt achteraan, en pikt ze dan. Vooral de jongste 2 zijn de dupe, eentje heeft ook heel geen staartveren meer, ik vind dat erg sneu.

    De 2 kwarteldames zijn ook erg broeds de laatste tijd, en om de haverklap eieren. Het plukken zal daar wel mee te maken hebben. Misschien dat 2 dames toch niet zonder haantje kunnen?

    Ik zou de kwartels nu het liefste wegdoen, want ook al hebben ze ruimte genoeg in de voliere, (voorheen ging het altijd goed, alleen nu met jongen van anderen niet) dit gedrag wil ik niet.
    Maar er is nog een probleempje, namelijk, m'n spitsstaarten zitten met jongen, waarvan de eerste vandaag is uitgevlogen. Mn eerste nestje van deze vogels, dus extra spannend.

    Ik ben heel bang dat de kwartelhen die jonkies helemaal molt als op de bodem zitten, omdat die zo fragiel en klein zijn, nog een stuk kleiner als de DDjongen. Maar ik ben ook weer bang dat als ik de kwartels ga vangen, de spitsstaarten zo in paniek raken, dat ze hun jongen in de steek laten.

    Wat moet ik nu? Ik weet het even niet meer. Ik zou je daarom erg dankbaar zijn als je de moeite nam om dit lange verhaal even te lezen en te reageren.

    Bij voorbaat mijn hartelijke dank alvast!
    Hart. gr. Harm

  • #2
    Als je nu eens een hennetje gaat ruilen voor een haantje ,dan ben je waarschijnlijk van alle problemen af.
    En overal willen zo wel ruilen.

    Opmerking


    • #3
      ik denk dat het hennetje nestmateriaal wil hebben voor een nest en daarom gaat plukken idd ruil een hennetje tegen een haantje en verstrek een beetje nestmateriaal.


      groeten hielke
      lukt het vandaag niet dan morgen wel

      www.hielkegrasparkiet.webnode.nl

      Opmerking


      • #4
        Hallo Harm,

        Mijn advies zou zijn: Vang de kwarteltjes voorzichtig en rustig uit en "zet ze op internet" o.i.d.

        mvg. Eelke

        Opmerking


        • #5
          zet er zo snel mogelijk een haan bij. vaak staan ze zelfs wel gratis op internet

          Opmerking


          • #6
            een hen omruilen voor een haan is het beste

            Opmerking


            • #7
              Bedankt voor jullie antwoorden allemaal! Ik zal de plukkende hen voorzichtig uitvangen, en proberen aan een haantje te komen. Is het alleen niet zo dat als ik er nu een haan bij zet, die volledig wordt aangevallen door het hennetje wat er al in zat? Dan moet ik zeker eerst ze alletwee uitvangen, en de ene hen en een haan in een aparte kooi laten wennen? En dan alletwee er weer bij?

              Opmerking


              • #8
                gewoon een hen er uit haan er bij in en de andere hen weg doen cin, dwerg kwartels hou je per paar dus 1 hen en 1 haan

                Opmerking


                • #9
                  Maar ik lees altijd dat als je dat doet, dat de ene die overblijft (1hen dus) dat ze dan heel territorioaal reageren op de nieuwkomer. Is dat dan niet zo als je er een haan bij zet? Ff voor de zekerheid zeg maar.:P

                  Opmerking


                  • #10
                    ik heb meerdere koppels(wel apart) en ik heb er geen last van als ik een nieuwe koppel samen stel

                    Opmerking


                    • #11
                      Okee bedankt, dan ga ik het gewoon proberen!

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb 4 kwartelhennen zonder haan. Nul problemen.
                        Daarbij heb ik gisteren een hennetje gezet die bij iemand anders door een haan helemaal is kaalgeplukt.
                        Mijn 4 hennen vallen haar niet aan, jagen haar hoogstens een beetje aan de kant als ze voor haar beurt wil pikken.

                        Een haan erbij zetten zou ik dus niet doen persoonlijk, eerder 2 hennen erbij, dan heeft de plukkende hen afleiding van haar ene partner.
                        Bijgevoegde Bestanden
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja, zo zien m'n diamantduifjes er dus op het moment uit. Geen fraai gezicht.
                          Maar ik denk dat ik dan toch mn kwartels maar wegdoe, want voor vier is het hok te klein. Wel jammer, maar beter denk ik..

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                            Ik heb 4 kwartelhennen zonder haan. Nul problemen.
                            Daarbij heb ik gisteren een hennetje gezet die bij iemand anders door een haan helemaal is kaalgeplukt.
                            Mijn 4 hennen vallen haar niet aan, jagen haar hoogstens een beetje aan de kant als ze voor haar beurt wil pikken.

                            Een haan erbij zetten zou ik dus niet doen persoonlijk, eerder 2 hennen erbij, dan heeft de plukkende hen afleiding van haar ene partner.
                            ben het niet met je eens een plukkende hen moet je weg doen of opruimen (is beter ) als je 100 % natuur broed hebt krijg je ook niet van deze problemen ik heb 100% natuur broed en ze per paar zitten nooit geen problemen gehad en ik denk ook niet dat ik die krijg omdat ik de kwartels zo hou als het hoort dus per paar

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door andre 44
                              ben het niet met je eens een plukkende hen moet je weg doen of opruimen (is beter ) als je 100 % natuur broed hebt krijg je ook niet van deze problemen ik heb 100% natuur broed en ze per paar zitten nooit geen problemen gehad en ik denk ook niet dat ik die krijg omdat ik de kwartels zo hou als het hoort dus per paar
                              'Vliegde ik?'
                              -'Nee, je valde.'

                              Opmerking

                              Working...
                              X