Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 koppel baardmannen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • 2 koppel baardmannen

    ik wil 2 koppel baardmannen in mijn voliere doen. ik heb er nu 1 koppel in zitten en die hebben eieren. maar als de jongen straks uitgevlogen zijn dan wil ik er 1 koppel bij in doen. zou dat kunnen? voliere is 9 x 4.5 x 2.70 hoog

  • #2
    wat is wijsheid

    Oorspronkelijk geplaatst door raimond77
    ik wil 2 koppel baardmannen in mijn voliere doen. ik heb er nu 1 koppel in zitten en die hebben eieren. maar als de jongen straks uitgevlogen zijn dan wil ik er 1 koppel bij in doen. zou dat kunnen? voliere is 9 x 4.5 x 2.70 hoog
    dat zou kunnen ja

    wat is je verdere doel? als het gaat om meer baardmannentjes in jouw voliere te zien ( volierevulling dus) zou ik eerder de jongen erin laten zitten en dan heb je meerdere baardmannetjes erin (kan zonder problemen).

    wil je met meerdere koppels kweken dan kan je pas/moet je volgend ( aanloop naar) broedseizoen alle mannen eruit halen en bv. 3 poppen zelf aanhouden (1 moeder, 2 dochters) en daar dan vreemd bloed in de vorm van geruilde/gekochte mannen bij zetten.( kan je "onbezorgd" verder met de kweek qua onverwantschap).


    de moeilijke optie om nu een (kweek)koppel erbij te zetten is een optie die met veel ellende in de voliere zal verlopen.
    de man die er nu inzit zal de voliere( lees zijn territorium) ten alle tijden verdedigen tegen vooral de nieuwe man .( je krijgt dus veel onrust in de vorm van jagen en vechten,waarbij het niet ongebruikelijk is dat als er 1 een wat mindere conditie heeft deze het loodje legt).

    de poppen daar en tegen zullen worden "gepakt"door elke man en je zal dus ook voor hun een extra belasting opwerpen (terwijl ze het al moeilijk zat hebben , want voor een ronde of 4, 5 eieren leggen en de jongen grootbrengen is geen taakje die je te licht op moet nemen).

    wat dit voor de pas uitgevlogen jongen zou betekenen? nou vrij simpel die moeten eruit gehaald worden ( die zullen het jagen etc. naar alle hoogstwaarschijnlijkheid niet kunnen verkroppen) als je er geen risico mee wilt lopen.
    en dat begrijp ik dan niet, heb je "eindelijk"jongen ( werk je toch een heel jaar naar toe alszijnde "hoogtepunt") en dan ga je zo'n risico nemen.

    als je al nu extra baarmannetjes erin wilt hebben en als doel heb om te kweken ( en om naar gevechten en onrust in de voliere te kijken) doe er dan 2 koppels bij in plaats van 1 want dan zullen de baardmannetjes niet constant 1 en dezelfde "uitpikken"om achteraan te jagen etc. m.a.w. je verdeeld het "agressieve gedrag"( is het eigenlijk niet want het is niets anders dan natuurlijk gedrag namelijk territoriaal gedrag).

    dat is dus ook de reden dat ik zeg in die beste ( eerste) optie ( 1 moeder , 2 dochters en onverwante mannen erbij, minimaal 3 koppels ).



    als je denkt van 1 koppel is 15 jongen ( en dat kan makkelijk) dus 2 koppels is 30 jongen .............................dat kan je wel vergeten.
    meerder koppels staat niet garant voor meer jongen.

    wil je gewoon meerdere koppels in de voliere dan zou ik gaan voor andere soort vogels erin ( en dat kan numaar het tijdstip waarop kan eigenlijk gewoon niet.
    vooruit kijken is regeren zegt men wel eens.

    succes met de keuzes die je gaat maken.( laat de vogels niet de dupe zijn).

    Opmerking


    • #3
      Ik heb het 2e koppel ook al hier maar die zitten in een kleinere voliere maar daar is de pop een btje gestrest lijkt het wel. Er wordt regelmatig aan langs gelopen. Ze heeft het nest al wel klaar ongeveer een maand. Maar verder gebeurd er niets. Vogels hebben afgelopen winter wel bij elkaar gezeten.
      Maar ik wou het in 2 verschillende volieres proberen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door raimond77
        Ik heb het 2e koppel ook al hier maar die zitten in een kleinere voliere maar daar is de pop een btje gestrest lijkt het wel. Er wordt regelmatig aan langs gelopen. Ze heeft het nest al wel klaar ongeveer een maand. Maar verder gebeurd er niets. Vogels hebben afgelopen winter wel bij elkaar gezeten.
        Maar ik wou het in 2 verschillende volieres proberen.
        met dit relaas verander er nog helemaal niks aan mijn bovenstaande bericht, situatie blijft hetzelfde, al zat er alleen een stukje gaas van 0.1mm tussen beide, territorium is territorium.

        er kunnen meerdere oorzaken zijn voor het niet doorzetten van dat ene koppel ( maar dan zou je meer info moeten geven over een mogelijke oorzaak.....oorzaak zou kunnen zijn : het is geen koppel, het is te onrustig(maar dat hoeft niet hoor het is maar net wat het karakter is van de vogels) ,teveel afleiding door ander koppel( zitten in elkanders directe zichtsveld, kunnen ze "last"van hebben) ,leeftijd vogels, nachtelijke onrust, etc. etc. etc. etc.) , als jij denkt dat het beter gaat als je beide koppels in die voliere zet moet je dat gewoon doen..................het zijn jouw vogels.
        het gaat ook wel eens goed zullen we maar zeggen.

        succes

        Opmerking


        • #5
          versta er niks van : ik kweek zo niet . ??????

          Opmerking

          Working...
          X