PDA

Bekijk Volledige Versie : Randaarde nodig bij Notebook?

Antoni Hopmann
06-05-2012, 16:28
Even een vraagje voor de experts.
Ik heb al jaren een notebook (draadloos) met snoer met randaarde.
Aangezien ik e.e.a. ergens anders wil neerzetten,waar geen randaarde
beschikbaar is,vraag ik me af of dit echt nodig is.
Aan de andere kant denk ik dan weer,dat het niet voor de lol is dat er een aardestekker aan het snoer zit. Of is dat meer een extra beveiliging.

RobK
06-05-2012, 16:59
Zolang de beoogde plaats niet de badkamer (of een vergelijkbare vochtige ruimte) is, heb je de randaarde niet nodig.

Groet,

Rob.

populier
06-05-2012, 17:01
Met notebook bedoel je een laptop?

Zit er een aardestekker aan de voeding?

Ik heb niet zo'n nieuw modelletje maar daar zit geen aarde stekker aan:)

Maar lijkt me niet nodig bij verplaatsing.

Henk Adelerhof
06-05-2012, 18:47
Die randaarde op de laptop is er voor bedoeld om statische ladingen op te vangen, want daar kan electronica niet goed tegen.
:)

Daarom doen electronicamonteurs ook altijd van die geaarde polsbandjes om als ze je computer gaan repareren.

statische lading kan je ic 's beschadigen en je transistoren etc.

groet Henk.

sepke
06-05-2012, 20:34
Gewoon in een niet geaard stopcontact pluggen. Mijn huis bijvoorbeeld is alleen in de keuken, badkamer en meterkast voorzien van een geaard stopcontact. En dit zijn echt niet de plekken waar ik met mijn laptop ga zitten.

Wij gebruiken al jaren meerdere laptops die altijd in een niet geaard stopcontact zitten.

Henk Adelerhof
06-05-2012, 20:42
Tja, ik zeg niet dat het persé moet, maar kaart wel even aan waar het eventueel ook voor is.

Ik heb deze ook zolang ik hem heb niet aan de randaarde, maar ja dat is ook mijn keus. :)

grtn Henk.

Antoni Hopmann
06-05-2012, 21:52
Jongelui allemaal hartelijk dank voor de reacties en toelichting waaruit ik opmaak,dat jullie allen een gewoon niet geaard stopcontact gebruiken.
Ik zit nu in de open keuken en daar is alles geaard.
Verhuizen doe ik naar de "tussenkamer",het deel tussen woonkamer en
keuken.
Gelukkig dat een gewoon stopcontact volstaat.

Animal
07-05-2012, 11:05
Die randaarde op de laptop is er voor bedoeld om statische ladingen op te vangen, want daar kan electronica niet goed tegen.
:)

Daarom doen electronicamonteurs ook altijd van die geaarde polsbandjes om als ze je computer gaan repareren.

statische lading kan je ic 's beschadigen en je transistoren etc.

groet Henk.

Mooi verhaal ,klopt helemaal niks van, de laptop is helemaal niet geaard ,want vannaf de adapter gaat er slechts een 2 polig stekkertje de laptop in ,daar zit dus helemaal geen aarde bij.
Aan een gewone pc zit meestal ook een geaarde stekker ,maar de pc wordt ook zelde op een geaarde wandcontactdoos aangesloten ,omdat zo'n doos in de meeste woonkamers of slaapkamers niet aanwezig is.

Polsbandje Heeft heel ander doel ,het moet voorkomen dat de monteur statisch geladen is en dat deze spanning via kwetsbare onderdelen wordt afgevoerd ,daar helpt ook een geaarde stekker helemaal niet tegen ,ook trekt een slimme monteur de stekker uit het apparaat voordat hij het open maakt . Polsbandje wordt ook alleen maar gebruikt als men geheugen chips of processor vast moet pakken.

sepke
07-05-2012, 11:20
Dag Animal,

Jij beschrijft precies zoals het is.

Bedankt.

Animal
07-05-2012, 11:35
Ter aanvulling (net gevonde)

In principe is het aangeraden je PC te aarden. De voeding in je PC is een schakelende voeding (SMPS). Bij het niet aansluiten van een aarding zullen de filtercondensators lekken naar de negatieve voedingsspanning. In principe kunnen ze hier tegen maar zal hun levensduur verkort worden, vooral dan bij goedkope voedingen. De duurdere voedingen hebben meestal overgedimensioneerde condensators om dit probleem op te vangen.

Daarnaast is er ook nog het fenomeen dat je PC een hoogfrequente storingsbron wordt indien deze niet geaard is, wat problemen in aangesloten randapparaten kan opleveren.

Ter informatie: laptopvoedingen zijn ook schakelende voedingen, maar dan anders uitgevoerd (ook veel minder vermogen) zodat deze geen aarding vereisen. Dit is echter een iets minder kwalitatief ontwerp waardoor laptopvoedingen al eens sneller de geest durven geven.

Henk Adelerhof
07-05-2012, 16:42
http://www.onemorething.nl/community/topic/apple-laptopwaarom-geaard-stopcontact

http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=172808

ter uwer informatie

groeten Henk.

Antoni Hopmann
07-05-2012, 21:37
http://www.onemorething.nl/community/topic/apple-laptopwaarom-geaard-stopcontact

http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=172808

ter uwer informatie

groeten Henk.

Bedankt Henk.
Ik lees net op dat rechthoekige blok:
CONNECT ONLY TO GROUNDED OUTLET

De meningen hierover zijn nogal verschillend.

Animal
07-05-2012, 21:56
Bedankt Henk.
Ik lees net op dat rechthoekige blok:
CONNECT ONLY TO GROUNDED OUTLET

De meningen hierover zijn nogal verschillend.

Maar hoe ziet de verbinding met de laptop er uit ?
Die is meestal maar 2 polig.
De eventule randaarde is dan ook alleen maar ter bescherming van de levensduur van het blok(de adapter).

Dat aarde nodig zouw zijn voor de laptop is onzin ,want als je de laptop op zijn accu gebruikt (daar is het ding namelijk voor ontworpen)dan zit er ook nergens aarde aan.

Henk Adelerhof
07-05-2012, 22:23
De aansluiting van mijn laptop ziet er ook uit, alsof er maar 2 aansluitingen zijn, maar bij nadere studie zijn er toch 3 aansluitingen:

http://i1246.photobucket.com/albums/gg610/HenkDc/laptopaansluiting.jpg

Al die vlakken zijn verchroomd, dus een contactpunt.
(Alleen ter informatie, niet om iemand tegen te spreken ofzo)

m.v.g. Henk.

Antoni Hopmann
07-05-2012, 22:29
Maar hoe ziet de verbinding met de laptop er uit ?
Die is meestal maar 2 polig.
De eventule randaarde is dan ook alleen maar ter bescherming van de levensduur van het blok(de adapter).

Dat aarde nodig zouw zijn voor de laptop is onzin ,want als je de laptop op zijn accu gebruikt (daar is het ding namelijk voor ontworpen)dan zit er ook nergens aarde aan.

Eerlijk gezegd begrijp ik er niet veel van.
De stekker die in de laptop gaat is een metalen rondje met isolatie met in het midden een metalen pin. Maar ik zie het al het is een binnen en een buitenmantel met daarin die pin. Dus toch geaard.
Ik had gelezen,dat het hoofdzakelijk gaat om statistische electriciteit.
De laptop zelf heeft een kunststofbehuizing.
Ik steek de geaarde stekker pas in het stopcontact als ik de waarschuwing krijg dat er nog maar b.v.12% capaciteit is en dat aangesloten moet worden op een stroombron.

Henk Adelerhof
07-05-2012, 22:35
Er is bij mij dus wel degelijk een 3 punts verbinding op mijn laptop, maar ik heb het ding in de anderhalf jaar dat ik hem heb, nog nooit op een randaarde stopcontact aangesloten gehad :)

en geen centje pijn :D

Dus de keus is aan U mijnheer Antoni Hopmann, wat u doet moet u weten, maar als er sluiting komt of wat dan ook, kon de fabrikant wel eens moeilijk doen als u zegt dat u het niet op een randaarde stopcontact aangesloten heeft gehad.

Ik bedoel, als het niet nodig was, had de fabrikant het er ook niet bij aangezet. Ze kunnen een mooie duit besparen als zij het aarde gedeelte weg konden laten?
.

groeten Henk.

Antoni Hopmann
07-05-2012, 22:49
Er is bij mij dus wel degelijk een 3 punts verbinding op mijn laptop, maar ik heb het ding in de anderhalf jaar dat ik hem heb, nog nooit op een randaarde stopcontact aangesloten gehad :)

Dus de keus is aan U mijnheer Antoni Hopmann, wat u doet moet u weten, maar als er sluiting komt of wat dan ook, kon de fabrikant wel eens moeilijk doen als u zegt dat u het niet op een randaarde stopcontact aangesloten heeft gehad.

Ik bedoel, als het niet nodig was, had de fabrikant het er ook niet bij aangezet. Ze kunnen een mooie duit besparen als zij het aarde gedeelte weg konden laten?
.

groeten Henk.

Eigenlijk wel lachen met jou,Henk.:)
Zelf sluit je niet aan op een geaard stopcontact,maar waarschuwt wel voor
de gevolgen.:D

Henk Adelerhof
08-05-2012, 10:29
Ja ik ben een vreemde vogel :D, maar geen lachduif hehe.

Tja, nooit gedaan nee, maar door jouw vraagstelling en de reacties ben ik ook verder gaan 'neuzen' en tja dan ga je er even over nadenken en conclusies trekken he. Ik heb met mijn lappie wel weer geluk gehad denk ik.

groet Henk.

medaar
08-05-2012, 19:38
1 late april grap hier . haha .
van wisselstroom of gelijkstroom.

Animal
08-05-2012, 20:36

.

groeten Henk.

Heeft met geluk niks te maken ,het is helemaal niet nodig,de meeste laptops kunnen zelfs niet op een geaarde wandcontactdoos worden aangesloten ,,de adapter(voeding) en de laptop hebben dan helemaal geen aarde aansluiting.