Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Raapzaad Vs Koolzaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Raapzaad Vs Koolzaad

    Eigenlijk is het toch te gek voor woorden.
    I,p.v. Zoet raapzaad zit er in de kanariezaadmengelingen van sommige grote merken zo maar voor een
    deel koolzaad.
    Kanaries oftewel vogels in het algemeen mogen dan wel weinig tot
    geen reukzin hebben,maar smaak hebben ze wel.
    Koolzaad wordt door de kanaries uit de bakken gestoten en ik wil
    ze het dan ook niet opdringen.

    Structureel gezien is er geen verschil tussen Raapzaad en Koolzaad.

    Maar hebt u er wel eens wat van gegeten?
    Afschuwelijk dat Koolzaad bitter en scherp.

    Dan het Raapzaad zoetig en met een nootachtige smaak. Een beetje die van walnoten.

    Daarop hebben onze vogels recht. Doe de test.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

  • #2
    Zou het met de prijs van koolzaad en raapzaad te maken hebben Antoni. Het is mij ook al opgevallen dat mijn kanaries het koolzaad er meteen uitspitten. Ik heb laatst van een agrarische kennis een zak raapzaad gekregen en dat door het voer gemengd en geen centje pijn. Ik meende te zien, dat het raapzaad iets bruiner van kleur was dan het zwarte koolzaad, maar dat kan aan mijn oude ogen liggen.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Drum
      Zou het met de prijs van koolzaad en raapzaad te maken hebben Antoni. Het is mij ook al opgevallen dat mijn kanaries het koolzaad er meteen uitspitten. Ik heb laatst van een agrarische kennis een zak raapzaad gekregen en dat door het voer gemengd en geen centje pijn. Ik meende te zien, dat het raapzaad iets bruiner van kleur was dan het zwarte koolzaad, maar dat kan aan mijn oude ogen liggen.
      Dit heeft idd. te maken met de prijs. Het raapzaad is ook wat meer bruin en vrij klein.Het koolzaad is groter en zwart,maar wordt soms in een bad gedaan waardoor het op raapzaad lijkt. De smaaktest is doorslaggevend.
      Witzaad en raapzaad zijn eigenlijk de hoofdzaken in de mengeling voor kanaries.
      Ik ben ahw van mijn geloof gegaan,want ik heb Versele Laga Prestige
      de rug toegekeerd.
      Nu geef ik de Spaanse Timbrado's de kanariezaadmengeling van Wielink.
      Deze firma heeft mij gegarandeerd geen concessies te doen aan hun
      mengeling Kanarie Zoet.
      De mengeling wordt geleverd in papieren zakken van 25 kg waarop
      duidelijk wordt aangegeven welke percentages van de diverse zaden
      in de mengeling zitten. Ook staat er een houdbaarheidsdatum op.Dikwijls is het wat langer houdbaar mits goed opgeslagen,d.w.z. in de papieren zak, koel,droog en donker.
      Mijn kanaries verspillen niets van deze mengeling,terwijl ze bij de mengeling
      van Versele Laga Prestige Kanarie en Kanariekweek het koolzaad uit de bakjes stoten.
      Even googlen en aan Wielink vragen welke leverancier in de buurt zit.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Aha, misschien dat ik nu begin te begrijpen waarom die rottige zwarte zaadjes altijd overblijven! Dat spul word hier dus echt nooit gegeten he, ik wilde al op zoek naar een ander merk kanariezaad. Ik voer ook meestal de versele laga prestige of de premium...

        Opmerking


        • #5
          Bedankt voor je advies Antoni, ik ga op zoek naar een leverancier, die zaad van Wielink kan leveren. Ik voerde mijn kanarie's ook met versele laga prestige, dus het is geen toeval.

          Opmerking


          • #6
            Ik kan je natuurlijk niet van al je problemen verlossen,Josley
            Daar ben ik ook niet voor.
            Ik geef alleen maar advies met een ruim 50 jarige kweekervaring van
            meerdere soorten kanaries.
            Zoetzomerraapzaad is natuurlijk 1ste keus.Maar dat had je zelf ook
            wel kunnen verzinnen.
            Kanariezaadmengelingen zijn er in overvloed.
            Ik kijk alleen maar wat het beste is voor de kanaries en dat lees ik
            onder meer af aan de opname van de diverse zaden en de mest.
            Als ik dan ook een advies geef moet ik na A ook B zeggen oftewel met de
            billen bloot. En dat heb ik dus gedaan.
            En ja, de door mij genoemde mengeling Wielink Kanarie Zoet art.10101
            wordt door vele kanariefokkers in REO gevoerd.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              de prijs ?

              De prijs van koolzaad is op dit moment iets hoger dan raapzaad.
              Prijs zal dus geen reden zijn.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door aat
                De prijs van koolzaad is op dit moment iets hoger dan raapzaad.
                Prijs zal dus geen reden zijn.
                Dat geloof ik best,Aat. Dat is dan een momentopname.
                Maar ik kan je verzekeren,dat het wel terdege met de prijs te maken
                heeft.
                Zoetzomerraapzaad is nooit goedkoop geweest,vandaar dat koolzaad soms
                een kleurbad krijgt om het op raapzaad te doen gelijken.
                Verleden jaar klaagde ik bij mijn zaadleverancier over de kweekmengeling
                van Prestige Kanarie Kweek,dat er koolzaad door het voer zat i.p.v.raapzaad en dat er nog maar weinig raapzaad in zat.
                De verklaring was de prijs van de zaden,maar inmiddels werd het zaad wel duurder.
                Aangezien er geen verbetering kwam ben ik dus op zoek gegaan naar een
                een mengeling zonder koolzaad,waaraan de kanaries de pest aan hebben.

                Verder is er nog een punt,waar niet iedereen van op de hoogte is en
                dat is zeker voor de jonge kanaries van heel groot belang n.l. dat raapzaad gemakkelijker pelt
                dan koolzaad.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                  Hallo Antoni,

                  Ik snap het allemaal niet zo goed.

                  U bent verwonderd dat koolzaad aanwezig is wat betreft kanariezaadmengelingen.
                  Onlangs hebt U nog zelf een bepaalde kanariezaadmengeling de hoogte in geprezen, waarbij Je de volgende samenstelling hebt vermeld.
                  Kanariezaad-Witzaad; 63%
                  Raapzaad; 19%
                  Zwart koolzaad; 6%
                  Lijnzaad; 5%
                  Gepelde haver; 3%
                  Kempzaad; 2,5%
                  Nigerzaad; 1,5%

                  Sorry en met alle respect.
                  Maar hoeveel blijft er dan over van Uw geloofwaardigheid.
                  Fijn dat je zo'n grote interesse hebt in mijn berichtgeving.
                  Ik hoop,dat je er je voordeel mee doet in je kanariefokkerij.

                  Als antwoord op het bovenstaande:

                  Dat is helemaal niet zo verwonderlijk,Josley.
                  Bij mengelingen kom je altijd voor een keuze te staan.
                  Omdat maar weinig fabrikanten de samenstelling van hun kanariezaadmengelingen vermelden ben ik uitgegaan van een mengeling
                  die het meest voor de hand ligt en die redelijk heeft voldaan.Daarbij moest het stoten uit de bakken van het koolzaad maar voor lief worden genomen.Dat een fabrikant zich niet houdt aan zijn recepture kan je mij niet kwalijk nemen.
                  Er zijn ook mengelingen met b.v. millet,dat helemaal niet door kanaries wordt gegeten.
                  Nu in de Kweekmengeling die ik doorgaans gebruikte een deel van het
                  raapzaad nog eens werd vervangen door koolzaad was voor mij de maat vol.
                  Ik was best bereid een hogere prijs te betalen wat ik ook heb gedaan,
                  maar dat dan ondanks de prijsverhoging een deel van het zoete raapzaad,
                  dat de kanaries zo graag eten, wordt vervangen door koolzaad is te gek voor woorden.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                    Hallo,

                    Wat ik mij dan afvraag.

                    Heeft het totaalplaatje dan dezelfde voedingswaarde.
                    Want dan bekom je bijvoorbeeld de volgende samenstelling.
                    Kanariezaad-Witzaad; 75%
                    Raapzaad; 10%
                    Gepelde haver; 5%
                    Nigerzaad; 3,5%
                    Lijnzaad; 2,5%
                    Kempzaad; 2,5%
                    Perilla bruin; 1%
                    Slazaad wit; 0,5%

                    Dat bepaalde vogel-zaden duurder worden is logisch vanwege Bio Industrie, Bio Brandstof.
                    Ik ken deze mengeling niet uit de praktijk,Josley
                    In het algemeen zijn dit soort mengelingen om vervetting te voorkomen bij b.v. warme huisvesting binnenshuis in een kleine ruimte. Dus in feite een energie arme mengeling. Zelf gebruik ik dit soort mengelingen niet. Wat moet ik met 20 kg of meer van zo'n mengeling.
                    Als ik bemerk,dat 1 of meer van mijn kweekvogels wat vet zijn,geef ik die slechts heel tijdelijk witzaad met daarnaast een snoepbakje met de gewone mengeling.
                    Dat is wat simpeler,want dan hoef je slechts 1 kg wizaad te kopen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking

                    Working...
                    X