PDA

Bekijk Volledige Versie : invloeden, behoefte, effecten, eigenschappen van licht

ele
21-04-2012, 17:52
Om te voorkomen dat mijn vragen en opmerkingen over licht overal verschijnen lijkt het mij handig om een daar een topic voor te maken.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die hun kennis hierover willen delen (ook als u denkt dat het anders zit)

Welke verbanden / overeenkomsten of juist verschillen zouden er kunnen zitten tussen lichtopname / invloeden /effecten door / voor planten en dieren?
1. UV-licht en de invloed op de calciumopname bij veel dieren en de stevigheid van een plant.
2. Bladgroen kan worden gezien als het bloed van de plant.
3. Bij planten vindt de meeste fotosynthese plaats rond de 690 nanometer, Is dit ook de beste frequentie voor opname van iets of voor een optimale werking van iets bij dieren?
4. ....

ele
23-04-2012, 13:03
Een leuk filmpje over licht met veel technische informatie:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=shDUL5TQQxs

Henk Adelerhof
23-04-2012, 16:09
Idd, pittig maar interessant

grtn Henk.

Henk Adelerhof
23-04-2012, 19:16
Hallo Eelke :D

V e r l i c h t i n g:

http://www.lightfresh.nl/Rapport%20Daglicht%20bij%20leghennen.pdf

http://www.platformlichthinder.nl/thema/ecologie/

http://www.groenkennisnet.nl/dierenwelzijnsweb/Pages/nieuws.aspx?npid=2568

http://www.wetenschap24.nl/programmas/labyrint/nieuws/2010/de-kracht-van-licht.html

http://www.bioplek.org/inhoudpracticum.html

http://www.stedentipsvoortrips.nl/flora/relaties-twee.htm

http://www.agrilight.nl/fileadmin/agrilight/aangeleverd/pers/nederlands/Veeteelt_Kerstnummer_-_Licht_in_Ligboxenstal.pdf

zomaar wat sites en pdf documenten omtrent licht, misschien zit er wat interessants voor je bij?

Groeten Henk.

ele
23-04-2012, 21:10
Hartelijk dank Henk

mvg. Eelke

Henk Adelerhof
23-04-2012, 21:14
Graag gedaan.

ele
23-06-2012, 14:49
In zekere zin zal de lichtbehoefte van een vogel deels af kunnen hangen van wat een vogel kan zien en o.a. nodig heeft voor de gezondheid.
Daaruit zou je kunnen concluderen dat de mogelijke kleuren van de vogelsoort zelf zeer belangrijk zijn voor de kleuren welke er in het licht moeten zitten.
Een UV reflecterende vogel zal dus een zekere mate van UV-licht nodig hebben, een rode vogel rood, een gele vogel geel.

Een gloeilamp heeft een CRI van nagenoeg 100:eek:

Een zogenaamde daglichtlamp met een hoge CRI (Color Rendering Index = kleurweergave index), dus de kleuren uit het zonlicht (zonlicht wordt als referentie gebruikt en als 100 aangenomen)
Dit lijkt een goed uitgangspunt, maar om te komen tot het cijfertje voor de CRI van een lichtbron wordt in de praktijk slechts gebruik gemaakt van de gemiddelde weergave van maar 8 kleuren.
http://img14.imageshack.us/img14/205/tcskleurenomtekomentote.png Bron Wiki;)
Dit zijn wat matte kleuren, omdat ieder van deze een groot gedeelte van alle kleuren van het spectrum bevatten. Nadeel is dat er zo gemakkelijk geoptimailseerd kan worden en te komen tot een hogere CRI.
De CRI waarde is een gemiddelde van de CRI waardes van elk van de 8 referentiekleuren.
Een kleur met een grote afwijking kan zo worden gecompenseerd door de goede waardes bij andere kleuren.

Diverse lichtbronnen met een zelfde CRI-waarde hoeven niet een zelfde kleur licht te geven.

In de natuur is het ochtendlicht een geheel andere dan die op de middag en onze vogels zitten niet allemaal volop in de middagzon. Op enkele uitzonderingen na:rolleyes:

zo eerst maar weer.......
Dit alles volgens de gegevens die ik kon vinden of zelf heb bedacht en op basis van wat ik er tot nog toe van meen te begrijpen.
Zit ik er ergens geheel naast dan hoor ik dat natuurlijk graag.

mvg. Eelke

ele
23-06-2012, 23:02
http%3A%2F%2Fwww.infomil.nl%2Fpublish%2Fpages%2F64 538%2Falterrarapport778lichtbelastingoverzichtnaar deeffectenopmensendier.pdf (http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=alterrarapport778&source=web&cd=1&ved=0CFQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.infomil.nl%2Fpublish%2Fpages% 2F64538%2Falterrarapport778lichtbelastingoverzicht naardeeffectenopmensendier.pdf&ei=ti_mT7H8EJP48QOXn7y_Cg&usg=AFQjCNHiC2dfh4AZoWN6YkvOgv19WLmQmg)
Werkt deze link bij jullie?

peerpm
24-06-2012, 07:31
Ik kan hem gewoon openen (en downloaden) Ele.
Heb niet alle 72 pagina's doorgespit vanochtend:huh .

Mocht het bij jou niet lukken stuur maar even een mailtje dan stuur ik bestandje als PDF naar je toe.

Peer

ele
24-06-2012, 11:11
Zelf kan ik 'm wel openen hoor, maar twijfelde of het op een andere pc ook zou lukken.
Bedankt voor het aanbod.
Het is idd een flink verslag:o

mvg. Eelke

ele
07-07-2012, 12:29
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=calciumopname%20lichtfrequentie&source=web&cd=57&ved=0CGQQxQEwBjgy&url=http%3A%2F%2Fdocs.google.com%2Fviewer%3Fa%3Dv% 26q%3Dcache%3AAieSNMn_HCUJ%3Awww.studeersnel.nl%2F download_file.php%2FSamenvatting_Biologische_Psych ologie_01.docx%253Fdownload%253DYToyOntzOjI6ImlkIj tzOjU6IjEzMzkyIjtzOjQ6Im5hYW0iO3M6NDQ6IlNhbWVudmF0 dGluZ19CaW9sb2dpc2NoZV9Qc3ljaG9sb2dpZV8wMS5kb2N4Ij t9%2Bcalciumopname%2Blichtfrequentie%26hl%3Dnl%26g l%3Dnl%26pid%3Dbl%26srcid%3DADGEESifCQKsKZNR2OKE-ygAPrpXkkW1NihhI9a1UEPHoAp3606iXuBnaLx4QYYaQBseCeG 9PkVSGhzUWuMFcorNFIWJVEko_A6AK0KwpLcBEzwLUE5yR-monGg8iJh5HuD9NREAnypm%26sig%3DAHIEtbS64CQ0Ty5_FU2 XubE-RYkq2a1ykQ&ei=9wj4T42oAcbN8QPk9Zj-Bg&usg=AFQjCNEK_k0gCKmtHOKDKHWTmZ-x-WaL-w

ele
08-07-2012, 22:44
Gele en verzadigd rood-gele kleuren in verlichting en omgeving werken adrenaline ("geldingsdrang") verhogend en werken eetlust opwekkend.

mvg.

Henk Adelerhof
21-08-2012, 11:13
Dit is ook wel interessant ( denk ik :) )

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20081124_zeeman01

hoe magnetisme en warmte het gedrag van licht beďnvloed.

ele
25-08-2012, 00:18
Dankje Henk voor de link.

mvg. Eelke

Piet
25-08-2012, 10:55
Gele en verzadigd rood-gele kleuren in verlichting en omgeving werken adrenaline ("geldingsdrang") verhogend en werken eetlust opwekkend.

mvg.

Dat zal wel waar zijn, ik moet ineens aan de kleuren bij MacDonald's denken. Dat hebben ze vast uitgezocht.

ele
27-08-2012, 01:16
Inderdaad Piet, ook o.a. het koopgedrag, hongergevoel enz. van mensen wordt d.m.v. kleuren zeer sterk beinvloed.
Dank u voor het delen van uw gedachte.
Het door u genoemde voorbeeld: http://www.seomysite.nl/seo-marketing/kleuren-voor-seo-en-marketing-hoe-beinvloeden-kleuren-ons-online-gedrag

Een hele waslijst aan lichtkleuren en het gebruik (misschien ook handig voor een fotograaf om te weten?): http://www.decilichtservice.nl/tekst_kleurentabel.htm

Kleuren (ook uit licht) lijken soort signalen af te geven aan de natuur en daarmee ook aan aan mens en dier.
Kleuren (ook lichtkleuren) werken als signalen die bepaalde processen op gang brengen die het "gedrag" van mensen, dieren en planten beinvloeden.

Zo is schijnt er bijv. een onderzoekje gedaan te zijn met iemand die blind was.
Deze persoon werd naar 2 ruimtes gebracht.
De ene ruimte was blauw en de andere rood.
De temperatuur was in beide ruimtes hetzelfde.
In de blauwe kamer daalde de lichaamstemperatuur van deze persoon en in de rode steeg de lichaamstemperatuur van deze geheel blinde persoon.

Ik ben volgens mijn maatstaven al veel onzin tegengekomen, maar zelfs in "de alternatieve wereld" hebben ze volgens mij bepaalde raakvlakken met wat licht met "leven" doet (volgens mijn huidige kennis).

mvg. Eelke

ele
29-08-2012, 12:17
Wie zegt dat bij het houden en kweken van deze vogels via kunstlicht, in de toekomst ook nog het geval is, zal blijven.
Dank voor uw antwoord in het andere topic. http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=189840#post189840

Zou u dit eens willen onderbouwen? Zoals u weet ben ik daar zeer in geinteresseerd.

b.v.d.
mvg. Eelke

Josly
31-08-2012, 16:37
Hallo,

Kan het dat er een topic verwijderd is?

Dan reageer ik hier maar.

Wat het uiterlijke ( veren-kleuren ) van vogels betreft dat hangt af van het totaal plaatje. Daaronder verstaat men voeding, licht-UV, etc.
Eiwitten is bij elk levend wezen zeer belangrijk. Dus is Licht-UV ook belangrijk. Niet alleen voor het uiterlijk zoals veren-kleuren, maar ook voor het innerlijke. Een ziekte kan bijvoorbeeld invloed hebben op het uiterlijke. Er voor zorgen de het uiterlijke van een veer ( kleur) veranderd. Licht-UV heeft, speelt een belangrijke rol wat betreft pigmenten-kleurstoffen.
Dus door vogels dag in dag uit te houden in/onder dezelfde omstandigheden, en dit verschillende generaties lang, kunnen er veranderingen optreden. zowel uiterlijk als innerlijk.

Voor diegene die het interesseert, de volgende informatie.

www.ox.ac.uk/media/science_blog/120510.html

http://rsif.royalsocietypublishing.org/content/early/2012/05/02/rsif.2012.0191.abstract

www.photobiology.info/Ball.html

ele
31-08-2012, 17:15
Hartelijk dank Josly voor het reageren en de informatie.

Ik wou ik u niet in de verlegenheid brengen of "dwingen" om daar een antwoord op te geven.
Ik zat dus een beetje te twijfelen of ik er wel goed aan had gedaan om daar een nieuw topic voor te openen en heb het daarom maar verwijderd.
Ik zal even proberen om mijn bericht uit dat topic boven het uwe hier te plaatsen. (gelukt, het gaat dus om berichtje 17)

mvg. Eelke

ele
07-09-2012, 13:57
Het mogelijk in de toekomst verbieden van het houden en kweken van vogels (dieren in het algemeen) in kunstlicht zou volgens mij heel erg kort door de bocht zijn.
Dit verbod zou voor mij gelijk staan aan het recht voor alle mensen om niet onder kunstlicht te hoeven leven of werken.

Als 2de zou de ontdekking van een eventueel gebrek in het kunstlicht moeten worden bekend gemaakt en opgevolgd door de ontwikkeling van kunstlicht wat wel de juiste eigenschappen heeft om vogels verantwoord te gaan houden.

Een verbod lijkt op het kiezen van de gemakkelijkste weg met op korte termijn zeer veel dierenleed tot gevolg.
De mogelijke ontdekking van een mogelijk gebrek in kunstlicht bied in mijn optiek juist mogelijkheden.
Bijvoorbeeld het gebruik van dimmers die een zonsopgang en zonsondergang simuleren is volgens mij al een zeer mooi voorbeeld van hoe iets valt te verbeteren.
Ik weet dat dit een begin is, maar er zal veel meer mogelijk blijken dan er op dit moment bekend is, daar ben ik van overtuigd.
Het sturen van de gezondheid met licht is al iets over bekend en wordt op een zekere schaal al toegepast, maar ook daar zullen de mogelijkheden steeds groter worden.
De zogenaamde wake-up lampen hebben als voorloper in het algemeen gebruik door mensen daar al enige mogelijkheden van laten zien.
Dit alles is een weergave van de huidige stand van kennis en techniek.

Een verbod zou in kunnen houden dat men het proces niet begrijpt of dat de techniek nog niet ver genoeg is ontwikkeld om eventuele gebreken van kunstlicht op te lossen.

mvg. Eelke

Josly
07-09-2012, 15:14
Hallo,

Waarom ijvert/streeft men in de aqua wereld-hobby dan volop naar een 24/24 uur licht-sycles.
Waar op het ogenblik verschillende proefprojecten bestaan.
Waar dag, nacht, onweer, mist, etc, wordt nagebootst.
Waar het kostenplaatje van zulk een LEDs-lichtbak ongeveer ligt tussen 3000 en de 3500 Euro.

Zulk proefproject bestaat ook wat vogels betreft, en dit op twee verschillende manieren.
Een waar het vochtgehalte constant blijft, en een waar het vochtgehalte aangepast is aan de omstandigheden. Zoals het vochtgehalte bij onweer, of bij opkomende zon, de ochtenddauw.
Vraag eens aan Medaar wanneer men de beste kweek heeft bij Europese " Cultuurvogels " in de natuur en of gevangeschap. Dit gebeurd, komt voor, wanneer er regelmatig ochtenddauw zich voordoet, is waargenomen.
Zulke LEDs-lichtbakken voor dit proefproject kosten meer dan 5000 Euro.

Dat dit positieve resultaten tot gevolg heeft, weet zelfs een klein kind.( manier van uitdrukking, voorstelling )

Het grote probleem, gevaar, schuilt hem in het commerciele. Want dit is het voornaamste voor een of andere fabrikant.

ele
07-09-2012, 17:10
Hallo,

Waarom ijvert/streeft men in de aqua wereld-hobby dan volop naar een 24/24 uur licht-cycles.
Waar op het ogenblik verschillende proefprojecten bestaan.
Waar dag, nacht, onweer, mist, etc, wordt nagebootst.
Waar het kostenplaatje van zulk een lichtbak ongeveer ligt tussen 3000 en de 3500 Euro.

Zulk proefproject bestaat ook wat vogels betreft, en dit op twee verschillende manieren.
Een waar het vochtgehalte constant blijft, en een waar het vochtgehalte aangepast is aan de omstandigheden. Zoals het vochtgehalte bij onweer, of bij opkomende zon de ochtenddauw.
Vraag eens aan Medaar wanneer men de beste kweek heeft bij Europese Cultuurvogels in de natuur. Dit wanneer er regelmatig ochtenddauw zich voordoet.

Zulke lichtbakken voor dit proefproject kosten meer dan 5000 Euro.

Het kostenaspect had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Het gebruik van vochtregulerende apparaten is ook in de vogelhobby reeds bekend.
Die ochtendouw en het doen dalen van de temperatuur in / tijdens / voor de nacht zal een enkele vogelliefhebber misschien ook wel toepassen.

winterkoning
07-09-2012, 17:45
Vraag eens aan Medaar wanneer men de beste kweek heeft bij Europese " Cultuurvogels " in de natuur en of gevangeschap. Dit gebeurd, komt voor, wanneer er regelmatig ochtenddauw zich voordoet, is waargenomen.

.

Bij deze vraag ik het medaar beleefd om het mij uit te leggen .

met vriendelijke groet.

Josly
07-09-2012, 19:21
Hallo,

Al ooit gehoord van Bachbloesem!

Ochtenddauw zorgt voor de groei van de planten.
Dauw absorbeerd voedingsstoffen van planten.
Dauwdruppels trekken insecten aan die daaraan blijven kleven.
Ochtenddauw zorgt voor de mooiste dagen.

Een combinatie van al die factoren heeft een invloed wat betreft de voeding van vooral insectetende vogels.

winterkoning
07-09-2012, 20:28
nee dan is dat duidelijk

groeten.

ele
08-09-2012, 00:14
De verklaring die ik kreeg van "Medaar" zou daar nog aan toevoegen dat het voor de eieren (ontwikkeling van jong in dat ei) noodzakelijk is om (in de natuur 's nachts) af te koelen.
Anders worden de eieren "gekookt" en is de kans zeer groot dat het jong in het ei reeds zal afsterven.

Zeer belangrijk voor o.a. "echte" binnenkwekers en de broedmachine / broedkas gebruikers.
Die afkoeling is (oa afhankelijk van de temperatuur buiten de broedmachine) te realiseren door de deur van de broedmachine ca. 15 minuten open te laten staan.
Circa 10 graden afkoeling bij nacht is volgens "Medaar" goed te noemen voor de eieren die bebroed worden.

Vocht helpt ook bij die afkoeling.

Tevens zorgt die afkoeling voor meer zuurstof?
Ik denk een relatie te zien in het afkoelen met als gevolg een zekere toenemende activiteit in het ei en dus meer zuurstof nodig voor die activiteit, of zou dit onzin zijn?
(Bij het vissen tijdens of na onweer met hevige regenval denk ik ook in de richting van een laag zuurstofgehalte / zuurstoftekort voordat het los barst en een flinke toename tijdens dat onweer. Misschien ook iets met toename aan negatieve ionen?)

Tevens zou het ongeboren diertje door de temperatuurdaling in de nacht al een zeker dag- en nachtritme mee kunnen krijgen.
De hormonen die het dag- en nachtritme bepalen lijken alvast "ingewerkt" te worden -0-

Ik hoop dat ik het "medaarse oelems" goed heb begrepen. Zo niet, dan hoor ik dat graag of wil ik Josly vragen om een vertaling. Ik ben maar een Fries en geen Belg:D

Dat die proef met ledopstelling zo duur is zou mede kunnen komen omdat led zo beperkt is in z'n lichtweergavekwaliteiten?
Die natuurlijke effecten werden door aquariumhobbyisten ook al met de tl-lampen nagebootst. Zeker al een flink aantal jaren. wat dat betreft zijn zij veel verder in het "sturen" van hun dieren dan de vogelhouders.
Bij bepaalde soorten vissen is onweer een soort signaal om zich voort te gaan planten. (door misschien lage luchtdruk als soort van boodschapper / voorloper?)

mvg. Eelke

Josly
08-09-2012, 13:11
Hallo,

Klopt wat Eelke aanhaalt.

Persoonlijk wou ik daar niet op ingaan, omdat de vraag op een " beleefde " manier was/is gesteld aan een bepaald persoon. Dus hoopte ik dat die persoon hier zelf het antwoord zou geven, en concentreerde ik mij op de invloed van ochtenddauw ( dauw ) zelf.
Dat is onder andere de reden waarom ik sprak over: " Wanneer regelmatig ochtenddauw zich voordoet, is waargenomen."
Ochtenddauw ( dauw ) ontstaat door/via combinatie "warme" dag, "koele/frisse" nacht.
Dauw is eigenlijk niks anders dan condensatie.

ele
08-09-2012, 13:19
Vraag eens aan Medaar wanneer men de beste kweek heeft bij Europese " Cultuurvogels " in de natuur en of gevangeschap.
Mijn interpretatie was dat u mij voorstelde of ik dat eens aan Medaar wou vragen.
Dat heb ik dus gedaan;)

De informatie die hij mij gaf heb ik met iedereen willen delen en daar wat vragen aan toegevoegd om een nog beter beeld / begrip te krijgen hoe of dat zou kunnen werken.

mvg. Eelke

Josly
08-09-2012, 13:25
Mijn interpretatie was dat u mij voorstelde of ik dat eens aan Medaar wou vragen.
Dat heb ik dus gedaan;)

mvg. Eelke

Hallo Eelke,

Bedankt voor Uw reactie, en mijn verontschuldigingen wat betreft interpretatie.

Nogmaals een bewijs dat interpretatie verschillend "kan" zijn.

Josly
08-09-2012, 15:09
Hallo Eelke,

Wat het technische van licht betreft, denk ik dat U daarvan veel beter op de hoogte ben.

Wat is de grootste "troef" wat LEDs betreft ten opzichtig van levend wezen?
Dat is dat bij LEDs elke kleur afzonderlijk kan tonen, wordt getoond.

Wat zijn de grootste "nadelen" van LEDs?
Dat zijn/is de stralingshoek en of de straallengte.
Dit heeft dus ook een invloed wat betreft terugkaatsing van stralen.

Wat het totaalplaatje van LEDs betreft.
Daar is tot op heden, veel te weinig van geweten ( informatie ) en het gene wat men ervan weet, ( informatie ) komt meestal uit de "hoek" van fabrikanten.

Wat die tl-lampen aquariumhobbyisten betreft, dit zal men nooit promoten wat betreft open ruimtes. Vanwege de veiligdheid, explosie gevaar.

ele
09-09-2012, 14:06
Een voorbeeld van wat met licht mogelijk is in een aquarium: http://www.denatuurinhuis.nl/media/marlene.gif

Henk Adelerhof
09-09-2012, 15:25
Prachtig, gaat alleen te snel, het moet live op mijn tv te bewonderen zijn, real time en met geluid.-0- hehe.

Wat zullen die vissen ( en hun eigenaar ) :) happy zijn.

ele
09-09-2012, 15:31
Tot op zekere hoogte weet ik iets wat het technische van licht betreft en ik probeer de ontwikkelingen / kennis op dat gebied dan ook te vinden / volgen en te begrijpen.

Verplicht Ledgebruik en het bijbehorende verbod op de gloeilamp is er bijvoorbeeld doorgedrukt (zonder ook maar enige eisen te stellen aan lichtkwaliteit en informatie daar over) om maar snel te kunnen voldoen aan aan de zogenaamde milieu-eisen, opgelegd door europa.
Als resultaat hiervan hebben een aantal "ledcowboys" (staat in een officieel schrijven over verlichting) hun kansen gegrepen en alles wat maar licht gaf en leek op een led op de markt gekwakt.

Wettelijke voorschriften van led gaan nog op dit moment nog niet verder dan die zogenaamde besparingseisen welke goed zouden zijn voor het milieu.
Eisen over kwaliteit houden op bij levensduur en eisen over lichtkwaliteit lijken nog gemaakt te gaan worden, maar een invoering en handhaving daarvan is volgens mij bijna niet meer te doen zijn met zoveel "rommel" reeds op de markt.

Zoals u al aangaf is er zeer weinig onafhankelijke informatie te vinden over led, deste meer over tl of andere lichtbronnen.

Wat is de grootste "troef" wat LEDs betreft ten opzichtig van levend wezen?
Dat is dat bij LEDs elke kleur afzonderlijk kan tonen, wordt getoond.
Toekomst gericht zou dat best zeer positief kunnen zijn, maar de oude gloeilamp was volgens mijn gegevens zo slecht nog niet wat lichtkwaliteit voor onze vogels betreft (in vergelijking met led).

Josly.
U hoeft zeker geen excuses te maken, misschien ben ik soms iets te enthousiast in mijn "lichtreis" en te bereid om info te verzamelen / kennis op te doen en te delen.

Henk.
Een aquarium mooi en goed houden zit meer werk in dan in een tv ;)

mvg. Eelke

Henk Adelerhof
27-09-2012, 00:35
Ik las op een bouwmarkt site dit stukje:

Flikkerende TL-lamp
Aan de flikkering van het licht ziet u wat er kapot is aan de tl lamp. Is de flikkering wit, dan is de tl-buis kapot en dient u hem te vervangen. U vervangt de buis door hem een halve slag te draaien en uit de houders te lichten. Flikkert de buis rood, dan moet de starter (het kunststof buisje dat uit de armatuur steekt) vervangen worden. Druk het iets in, draai het naar links en u kunt u de starter verwijderen.

Hebben we hier wat aan?

ele
27-09-2012, 00:50
Ik denk dat alle beetjes helpen, dus ja er zal vast iemand wat aan kunnen hebben Henk.

Dit gaat dan echter alleen op voor de niet hoogfrequente tl-bakken, die hebben nog een starter.

T5 is volgens mij altijd hoogfrequent (=HF), dus ook daar niet van toepassing.
T8 is er met starter ("laagfrequent") en in hoogfrequent.

Bij hoogfrequente armaturen zal de lamp niet meer gaan branden als die werkelijk kapot is.
In sommige hoogfrequente voorschakelapparaten zit een soort beveiliging die de lamp en het voorschakelapparaat beschermen.
Na deze even uit te schakelen zal deze bij het opnieuw inschakelen gewoon weer kunnen werken.

Hoogfrequente armaturen (eigenlijk het VSA = voorschakelapparaat is dan hoogfrequent) zijn er ook in dimbare versies.
Zelfs 2de-hands op diverse verkoopsites voor "een prikje" te koop.

mvg. Eelke

Henk Adelerhof
27-09-2012, 12:42
ok dan,

bedankt voor de info,
ze schrijven van alles tegenwoordig toch? :)

Henk Adelerhof
28-11-2012, 00:32
Die Zweden zitten ook niet stil, wat het effect van licht betreft:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/21113271/__Lichttherapie_bij_bushaltes__.html

ele
28-11-2012, 01:44
Misschien gekocht bij 1 of ander corrupt bedrijf in polen: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/14/philips-heeft-actieve-rol-gespeeld-bij-poolse-corruptie-affaire/

ele
02-12-2012, 20:28
Beste Josly,

Beperkingen hebben we allemaal!
De vraag zou misschien kunnen zijn: In welke mate laten we het toe dat onze beperking(en) ons beperken?

mvg. Eelke

ele
06-12-2012, 16:07
Lichtverstrooiing, blauwe lucht en rode zonsondergang (alle andere kleuren worden dan verstrooid):
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=SRh75B5iotI&NR=1

Lichtfotonen en het effect op elektronen:
http://www.youtube.com/watch?v=ag-c_qj3j8Y&feature=endscreen&NR=1

Ontstaan van lichtkleuren (variatie in hoeveelheid van elke kleur is normaal, maar wordt niet weer gegeven: http://www.youtube.com/watch?v=0BmvnFmCg2M

Lichtbreking op de aarde:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=0vDBQO5svg0

Een elders op het forum door mij genoemd feitje klopt niet helemaal:o
Daar kom ik op terug.

mvg. Eelke

mvg. Eelke

ele
06-12-2012, 16:19
Licht bestaat uit kleuren.
Elke kleur heeft een bepaalde golflengte.
Licht heeft snelheid en is ongeacht de kleur er van even snel.
Elke kleur heeft o.a. een eigen kracht.

De golflengtes van rood groen en blauw licht:
http://staff.science.uva.nl/~nveen/ANW%200/golflengte_licht.JPG
bron: http://staff.science.uva.nl/~nveen/ANW%200/onze_ster_de_zon.html

Ondanks het verschil in golflengte gaat het dus even snel.
Op die golven reizen als het ware "een stroom treintjes" (fotonen) mee met elke hun eigen snelheid (horende bij de kracht van die "treintjes" en de golflengte die hoort bij die kleur).