Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Riet-wilg-bamboe nest?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Riet-wilg-bamboe nest?

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een oud onderwerp over het zelf maken van een soort nest-korf, er stonden foto's bij. Het principe was op lange stengels riet of wilgentenen of bamboe (ik weet het niet meer) aan de boven en onderkant aan elkaar te binden, die stengels lopen dan in het midden wat naar buiten zodat er een nest in gemaakt kan worden in het midden.

    Weet iemand dat onderwerp nog te vinden?

    Groet Dree

  • #2
    Was het misschien deze?

    (ook deze "onschuldige" foto's zijn jammer genoeg weg)

    mvg. Eelke

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Eventueel wil ik ze wel weer ff in dat topic plaatsten mocht wk dat willen. (Mag ze mij toesturen dat ik ze upload of dat ie dat zelf wil doen om "controle" te blijven houden )

        mvg. Eelke

        Opmerking


        • #5
          heet pushen geloof ik
          nee hoor ik was allang aan het zoeken geslagen voor dree maar tot nu toe kan ik ze niet vinden. ( want zijn i.d.d. "onschuldige foto's").

          het spijt mij nog dat "alle foto's" toendertijd verdwenen zijn, kon er weinig aan doen.

          ik zoek wel en als ik ze vind dat zet ik ze er wel op.
          groetjes

          kan het wel alvast in tekst uitleggen:

          neem een rietmatstuk ( of wilgenteen, of heide of bamboe, net wat men maar wilt)
          maak een stuk wat je rond een p.v.c pijp stuk kan doen, bv. 80 mm of 100mm of welke maat dan ook( ligt ook een beetje aan vogelsoort) , uiteraard kan je ook gewoon een plastiek of metalen nestkom pakken.
          plaats dit in het midden van de rietmat (of wat dan ook) en rol het op, pak bovenkant en bind dit vast met ijzerdraad of tyrewrap (of weet ik hoe dat heet) en doet dit aan de onderkant ook.
          je krijgt dus een buidelvorm.
          knip een gat of grote opening net boven de nestkom/p.v.c stuk en daar kan dan de vogel in om zijn nest maken.
          ik maak deze dus altijd met een p.v.c pijp zodat ik daar het eigenlijke nestkommetje in kan laten zakken en eventueel gemakkelijk eruit te halen voor jongen te ringen o.i.d.

          als men een spijker/schroef in de muur slaat dan kan men de bovenkant gemakkelijk over de spijker hangen.

          als men dit soort nesten wilt gebruiken voor soorten als rietzanger,diksnavelmezen,baardmannetjes,weverssoo rten etc etc etc kan men een pvc pijp in de grond slaan en de onderkant van die buidel er zo insteken en zo heb je dan een ijzersterk nest in bv een gecreerde rietkraag in voliere, hoef je dus niet bang te zijn dat als de rietkraag/of welke andere slappe begroeing dan ook plat gaat liggen door stormwind of regenval dat je nest naar de knoppen is.
          het is een leuke natuurlijke nestgelegenheid die hier al bij de meest "vreemde"soorten succesvol in gebruik is genomen door de jaren heen.

          groetjes

          Opmerking


          • #6
            Dat was je al lang vergeven he
            Push it (moest denken aan dit liedje) : http://www.youtube.com/watch?v=vCadcBR95oU

            Opmerking


            • #7
              Hoi,

              Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik wel een idee heb, het zou leuk zijn als je de foto's nog vindt maar zonder gaat het me misschien ook wel lukken

              Dree

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ele
                Dat was je al lang vergeven he
                Push it (moest denken aan dit liedje) : http://www.youtube.com/watch?v=vCadcBR95oU
                ja ja zo kan tie wel weer ( wat een t-ring muziek zeg).

                als ik ze niet kan vinden dan maak er wel snel ( morgen of zo) nieuwe van,moet toch eigelijk nog wat maken van dat type nest voor mijn vader dus....................nogmaals op de foto zetten is dan een kleine moeite.
                komt goed.
                geduld.

                gr

                Opmerking


                • #9
                  ow mooi!!

                  Dree

                  Opmerking


                  • #10
                    5 minuten werk , het kan dus mooier maargoed







                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoi,

                        Dank je ik zal ook een foto plaatsen als ik wat gemaakt heb.

                        Dree

                        Opmerking


                        • #13
                          ohja en elk jaar maak ik gewoon nieuwe.( als dit nodig is voor de te kweken soorten).

                          als de vogels klaar zijn met broeden dan gaat het in zijn geheel de gft container in of word het verbrand.( uhh uitgezonderd het p.v.c. houdertje of stalen nestkorfje natuurlijk, maar dan wel weer als er een voorgevormd cocosnestje in is gemaakt duhhhhh).
                          dus niks schoonmaken of onderhoud , gewoon elk jaar "verse".

                          net zo makkelijk.

                          Opmerking


                          • #14
                            Hoi,

                            Om te beginnen probeerde ik iets te maken zoals beschreven, ik kocht alleen een rietmat die te kort was zodat ik hem maar de helft maakte:


                            Daarna iets voor de kanaries gemaakt, dat was een vreselijk lijmwerk elk rietje appart maar het is wel aardig geworden:


                            Als laatste weer iets kanarie achtigs maar dan van een placemat van een grote zweedse winkel:


                            Ik ga daar nog wel op voortborduren, leuk om te doen, beetje te laat dit jaar omdat de meeste vogels al zitten te broeden.

                            Groet Dree

                            Opmerking


                            • #15
                              Hele leuke bezigheidstherapie.

                              Voor de mensen die minder geduld hebben, zijn ze ook te koop
                              Bijgevoegde Bestanden
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X