Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chemische waarde van tuininsecten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • chemische waarde van tuininsecten

    Misschien leuk om te lezen: http://www.animalproject.com/artikel...e-tuininsecten

    Zoals u kunt lezen geldt voor reptielen de verhouding Ca : P als 2 :1
    Is het Fosfor aandeel ten opzichte van het Calcium constant te hoog dan zal zeker de gevreesde ziekte Rassis om de hoek komen kijken.
    Kun je voor vogels algemeen dit ook aannemen of zijn er veel en grote verschillen evt. voor insecteneters, zaadeters ofzo?


    mvg. Eelke

  • #2
    antwoord op jouw vraag weet ik niet maar heb zelf nog wel een vraag.

    afgelopen broedseizoen heb ik uiteraard weer volop in het veld gestaan met een net in de hand voor het weideplankton verzamelen.

    dit jaar was er 1 insekt voor een bepaalde vogelsoort van essentieel belang, was dit insekt voorraadig dan verliep de kweek uitermate goed.

    wat ik nu wil weten en aansluit bij dit topic :
    wat is de chemische (voedings) waarde van de Pholidoptera griseoaptera.

    ik kan het nergens vinden wellicht dat 1 van jullie het wel kunnen opsnorren voor mij?

    mijn dank zou enorm zijn en wellicht zou in de nog toe te reiken info het antwoord kunnen liggen over het waarom.......................

    mvg

    Opmerking


    • #3
      Dit gaat mijn pet te boven qua verstand etc. Maar heb je hier al gekeken:


      Geen idee of het wat toevoegd en anders gooi het er maar weer vanaf.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Het mannetje:

        Het vrouwtje:

        Bron: www.soortenbank.nl
        Volgens deze site zijn er geen literatuurreferenties beschikbaar voor deze soort. Via o.a. engels talige sites is er meer te vinden.
        De bramensprinkhaan is actief van juli tot oktober.
        Vertaling met google van een engelstalige wiki site:
        Beschrijving

        Pholidoptera griseoaptera kan bereiken een lichaamslengte van 11 tot 21 mm (mannetjes) en 15 tot 20 mm (vrouwtjes), veel kleiner dan de vergelijkbare Pholidoptera Aptera . De sikkelvormige en naar boven gebogen legboor van de vrouwtjes is 8 tot 10 millimeter lang, terwijl de mannetjes hebben twee korte cerci .. De basis kleur van het lichaam is grijs tot donkerbruin, zelden rood-bruin of geel-bruin. De zijkanten van het pronotum hebben witte randen, terwijl de onderbuik is geel. De antennes en de achterpoten zijn vrij lang.

        Deze soort is bijna zonder vleugels. De afgeronde vleugels van de mannetjes zijn bruin met licht bruin tot okerkleurige randen en zijn ongeveer vijf millimeter in lengte, ongeveer zo lang als het pronotum. De vrouwtjes zijn vleugelloos of half-ronde, grijs-bruin voorvleugels, maar ze zijn slechts een tot twee millimeter lang. Lange gevleugelde vormen niet voorkomen.

        De volwassenen zijn omnivoren, voeden met name op kleine insecten zoals bladluizen en rupsen, maar eten ook planten zoals braam ( Rubus soorten), paardebloem ( Taraxacum soorten) en brandnetel ( Urtica soorten). De stridulation is een korte en doordringende geluid, herhaaldelijk onregelmatig uitgevoerd door dag en nacht.

        De vrouwtjes leggen hun eieren in de bodem, in de dode takken, schors in spleten en rottend hout. De eieren moeten een hoge luchtvochtigheid. De larven moeten twee jaar voor hun volledige ontwikkeling, met zeven larvale stadia. Ze voeden zich uitsluitend met groenten. Nimfen verschijnen aan het einde van april van het derde jaar, terwijl de eerste volwassenen verschijnen in juni.
        Distributie

        Deze soort is te vinden in Europa van het noorden van Spanje en Ierland tot aan de Krim , de Kaukasus en het Midden-Oosten .
        Habitat

        De donkere bush-cricket koloniseren een verscheidenheid aan habitats, maar vermijd zandgronden en ontbreekt daarom in de zandgebieden. Het is vooral aanwezig in bosranden of open plekken, maar kan ook worden gevonden in de woestenij, parken en tuinen, op een hoogte van ongeveer 0-2,100 meter (0-6,900 ft) boven zeeniveau.
        Referenties

        Biolib
        Fauna Europaea
        Global Species
        JC Hartley De verdeling van Pholidoptera griseoaptera
        MDR Jones The Acoustic Gedrag van de Bush Cricket Pholidoptera Griseoaptera

        Externe links

        Orthoptera en aanverwante insecten
        Paws voor Wildlife
        THE ACOUSTIC BEHAVIOUR OF THE BUSH CRICKET
        PHOLIDOPTERA GRISEOAPTERA:


        Vereenvoudigde encyclopedie, dieren, planten, algemeen, beschrijvingen, foto's

        Bramensap bevat vaak veel zuur.
        Het zuurgehalte is gemiddeld ca. 0,45%, dus 4,5 g per per liter.
        Dit zijn voornamelijk zuren als ascorbinezuur (vitamine C), citroenzuur, wijnsteenzuur en appelzuur.
        Het suikergehalte hangt ook wat af van de maand dat ze worden geplukt.
        Eind juli is dit vaak 3,5%, in augustus ongeveer 5% en in september ongeveer 7,5%.
        Het gaat om de enkelvoudige suikers glucose en fructose.
        Author: Hahn, S. et al.; Genre: Journal Article; Issued: 2006; Open Access; Title: Short-term consequences of nutritional depression on foraging behaviour of dark bush-crickets Pholidoptera griseoaptera (Orthoptera: Ensifera)


        Het zou kunnen dat de voeding die deze sprinkhaan eet ook al iets kan uitmaken voor de vogels. Het geluid wat deze sprinkhanen produceren zou misschien ook een stimulans voor de vogels kunnen zijn.



        Ik hoop dat je er iets aan hebt.
        mvg. Eelke

        Opmerking


        • #5
          dit jaar was er 1 insekt voor een bepaalde vogelsoort van essentieel belang, was dit insekt voorraadig dan verliep de kweek uitermate goed.
          Over welke vogelsoort praten we hier ?

          Opmerking


          • #6
            dank u wel

            dank heren voor de info, zal vanavond wel eens alles goed bekijken/doorlezen.

            mvg

            Opmerking


            • #7
              wederom dank josly


              ik kan zo 123 niet de link leggen over het waarom ,maar heb wel een hoop geleerd over het beestje zelf.hahahaha
              is niet verkeerd om te weten i.i.g.

              zo weet ik nu bv. dat als ik de (inwendige) voedingswaarde omhoog wil krikken ik ze wat ingevroren sprinkhanen/krekels moet voeren( als ik ze wat langer moet bewaren i.v.m slecht weer periode opkomst of bij overvloed van vangst of dat er ff geen jongen zijn, kan ik ze wat "opkrikken"en daarna invriezen)
              maar vaak gaat het vanuit het net zo hopla direct in de voliere en krijgen de vogels van het "gehele varken".

              mvg

              Opmerking


              • #8
                uiteraard bedankt weer josly
                maar dit gaat een kant op waarin ik niet zoek
                dit gaat meer naar de kant op van hoe verrijk ik mijn voedseldieren.

                hoe ik mijn voedseldieren moet verrijken dat kunstje heb ik wel door, maar ook hierin zit weer enorme verschillen....................de 1 pak een pot insektenstrooipoeder dan wel insektenvoer (maak niet zo veel uit welk merk en is opzich niet zo veel mis mee)
                en de ander probeer ook dit op een natuurlijke wijze tot stand te laten komen.

                de vraag van mijn kant uit was :wat is de chemische (voedings) waarde van de Pholidoptera griseoaptera.

                m.a.w. die had ik graag ergens "ontleed" in een voedingstabel terug gevonden.

                en omdat de vogels een voorkeur hadden naar juist dit voedseldier met deze voedingswaardes keek ik dus ook vooral naar het habitat van deze voedseldieren en hun (eet) gewoontes.

                m.a.w. de natuur stelt de samenstelling samen van deze bramensprinkhaan,( met bepaalde redenen denk ik dan) dan ga ik dit toch niet "in de war schoppen"?

                nee is het bekende verhaal van what monkey see is what monkey does.

                mvg

                Opmerking


                • #9


                  Locusta griseoaptera is namelijk dezelfde als Pholidoptera griseoaptera, andere indeling waarom? tja daar vechten de wetenschappers maar om
                  Met vriendelijke groet:
                  Henk.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                    Over welke vogelsoort praten we hier ?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door ele
                      Misschien er over heen gelezen Yuri?


                      mvg. Eelke
                      misschien ook wel niet eelke.(als men nu nog niet weet dat ik nooit over mijn vogels praat die ik op dat/dit moment heb zitten, dan weet ik het ook niet meer, ik praat alleen over soorten die al reeds weer de deur uit zijn).
                      soms zelfs pas jaren later en soms zelfs wel helemaal nooit. (heb ik al tig keer geprobeerd uit te leggen).
                      info over vogels in kweekverslag vorm o.i.d. doe ik alleen nog maar om oorkondes eerste eigen kweek (eventueel) op te halen ( is namelijk een vereisste, dus noodzakelijk kwaad).
                      ook om tot die beslissing ( geen publieke info meer in bv. powerpointvorm o.i.d.) te komen weten jullie de achtergrond van.

                      heeft allemaal niks met interessant willen doen te maken, is gewoon mijn manier van doen en na zoveel jaar,na zoveel vogelsoorten succesvol te hebben gekweekt denk ik echt dat ik het nog steeds bij het juiste eind heb hierin.

                      ook in dit geval doen de vogels er ook niet toe, die info heb ik wel ( ik weet wat het zijn , ik hou ze in leven en ik kweekte ermee dus ..............)
                      ik vraag om info van bepaald insekt, meer niet.

                      en jullie geven me altijd wel info waar ik wat mee kan ( dus blijf ik ook sommige dingen vragen) en wederom dank ik jullie daarvoor.




                      mvg

                      Opmerking


                      • #12
                        Zoals u kunt lezen geldt voor reptielen de verhouding Ca : P als 2 :1

                        Kun je voor vogels algemeen dit ook aannemen of zijn er veel en grote verschillen evt. voor insecteneters, zaadeters ofzo?
                        veronderstel

                        Opmerking


                        • #13
                          hoeveel calcium zit er dan in bv. nectar ?

                          neem suikervogeltjes,kolibri etc. dat zijn de soorten met hoge vleugelslagfrequentie.

                          ik denk dat hoogte vleugelslagfrequentie meer te maken heeft met het aantal "suikers" uit voedsel waar vogel zijn energie uit haalt.

                          wat een normale vleugelslagfrequentie is? tja dat is bij elke soort verschillend en dus soort gebonden, dus nooit de ene vogelsoort vergelijken met de andere vogelsoort ( behoudens de subspecies van een soort natuurlijk).

                          ik bedoel men kan geen nachtzwaluw vergelijken met een dwergkolibri.


                          mvg

                          Opmerking


                          • #14
                            ik denk dat hoogte vleugelslagfrequentie meer te maken heeft met het aantal "suikers" uit voedsel waar vogel zijn energie uit haalt.
                            Kan best zijn, maar u heeft het over de energieleveranciers : bv. suikers.

                            Ik heb het hiervoor over de afbraakprodukten van bv. deze suikers, de mogelijke verzuring van de spieren door dit vliegproces.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                              Kan best zijn, maar u heeft het over de energieleveranciers : bv. suikers.

                              Ik heb het hiervoor over de afbraakprodukten van bv. deze suikers, de mogelijke verzuring van de spieren door dit vliegproces.
                              is ook zo, heb je gelijk in.

                              ik ben trouwens geen u hoor, ik ben maar een je-tje


                              mvg

                              Opmerking

                              Working...
                              X