Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke frequenties licht voor aanmaak vitamines, opneembaarheid van stoffen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Welke frequenties licht voor aanmaak vitamines, opneembaarheid van stoffen.

    Voor de opneembaarheid van calcium is o.a. vitamine D3 nodig.
    Voor die vitamine D3-aanmaak via licht is o.a. weer UV-B licht nodig. ( met als een soort tussenstap 7-dehydrocholesterol als ik het goed heb begrepen?)
    Is er iets te zeggen of bekend over de frequentie van dat UV-B licht wat daarvoor nodig is?

    mvg. Eelke

  • #2
    Hallo Eelke, ik weet niet of je dit bedoeld?:

    Golflengte van de UV-B straling: Vorming van vitamine D uit 7-dehydrocholesterol vindt in de huid plaats bij blootstelling aan ultraviolet (UV-B) licht met een golflengte tussen 290 en 315 nm (met de hoogste synthese tussen 295 en 297 nm).
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Hartelijk dank Michael.
      Die bedoel ik idd.

      Zouden er van andere vitamines of stofjes waar het licht een rol in speelt ook van deze soort gegevens bekend zijn?

      mvg. Eelke

      Opmerking


      • #4
        Over welke andere vitamines en stofjes praten we dan?

        Naar mijn weten is alleen de Vitamine D aanmaak beinvloedbaar door licht.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Licht op de huid (UV-B) heeft bij vogels bijzonder weinig te maken met de vorming van vit. D.
          De naakte huidoppervlakte van een volwassen en aangeklede mens is ongeveer 1/2 vierkante meter (hoofd + handen).
          Bij vogels is dat 0 vierkante meter: het lichaam is bedekt met veren, de snavel is hoornachtig en de poten zijn bedekt met schubben.

          Wel smeren sommige soorten die veren in met vet uit de stuitklier, dat dan in samenwerking met licht zorgt voor aanmaak van vit. D.

          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            Hallo Wessel,

            Vanmorgen toen ik naar mijn werk ging zat/lag er een merel lekker in het zonnetje aan de slootkant in het gras.

            Als ik mijn vogels met de kooien buiten zet, liggen ze ook bijna met de vleugels/veren gespreid op de zitstoken.

            Waar is dat zonnebadden dan voor? of heeft dat een andere funcntie?

            Foto ter voorbeeld:
            Bijgevoegde Bestanden
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Hallo Michael:

              Het antwoord op uw vraag staat toch in mijn vorige bericht ?

              Quote:
              >>Wel smeren sommige soorten die veren in met vet uit de stuitklier, dat dan in samenwerking met licht zorgt voor aanmaak van vit. D.>>
              Unquote

              En door de veerverzorging (het 'poetsen') waarbij de veren door de bek gehaald worden komen er dan uiteindelijk sporen vit. D via de spijsvertering in de bloedsomloop.

              Wessel van der Veen.

              Opmerking


              • #8
                Okay, hartelijk dank voor je antwoord Wessel.
                Groeten Michael

                https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                Opmerking


                • #9
                  Bedankt voor jullie bijdrages.

                  Het door de bek halen van de veren om zo tot opname van vitamine D te komen was nog niet helemaal duidelijk voor mij.
                  Gaat dit op voor alle vogels of zouden hier grote verschillen in kunnen zitten? Misschien afhankelijk van de kleur van het verenkleed ofzo?

                  Het volledige spectrum van zichtbare licht bestaat uit alle mogelijke kleuren.
                  De kleuren die worden gezien door ons (beperkt in vergelijking met vele vogelogen) zijn de kleuren die worden weerkaatst door het voorwerp waarop het licht schijnt.
                  Daaruit kun je misschien concluderen dat de kleuren die niet worden weerkaatst worden doorgelaten en zeer waarschijnlijk een functie hebben? (misschien niet altijd duidelijk aanwijsbaar)

                  P.S. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn ben ik een beetje op zoek naar de grenzen van de kennis over licht en de mogelijkheden en onmogelijkheden van het licht.

                  Dit niet in de laatste plaats gehinderd door mijn eigen mogelijkheden en onmogelijkheden, ik ben geen wetenschapper
                  Het is dus niet zo dat wanneer ik ergens tegen aan duw dat ik de gegeven antwoorden niet zou geloven of anders.
                  Mijn doel is om een zo volledig mogelijk en samenhangend verhaal over licht te maken.



                  mvg. Eelke

                  Opmerking


                  • #10
                    aansluitend en mogelijk interessant voor je ele

                    Opmerking


                    • #11
                      Winterkoning bedankt voor je link.

                      Weer prachtig om te zien Kees, leuk dat je tussen het aftellen door nog ff een paar andere werken plaatst.

                      Opmerking


                      • #12
                        Misschien is dit verhaal over aanmaak van vitamine D3 (cholecalciferol, de dierlijke vorm) op wikipedia ook wel interessant?



                        groet Henk.
                        Met vriendelijke groet:
                        Henk.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door populier
                          Hallo Eelke, ik weet niet of je dit bedoeld?:

                          Golflengte van de UV-B straling: Vorming van vitamine D uit 7-dehydrocholesterol vindt in de huid plaats bij blootstelling aan ultraviolet (UV-B) licht met een golflengte tussen 290 en 315 nm (met de hoogste synthese tussen 295 en 297 nm).
                          Toeval of iets anders, ik zit ff in de atomen, ionen, nanometers, enz. en kwam tegen:
                          Calcium:
                          Vanderwaalstraal 0,197 nm
                          Ionstraal 0,099 nm
                          0,197 + 0,099 = 0,296 x 100 = 296
                          Toeval?

                          mvg. Eelke

                          Opmerking


                          • #14
                            ff door brainstormen

                            Henk nog bedankt voor het meedenken.

                            Misschien zal voorgaande toeval zijn, maar er is zeker al bekend dat alle kleuren uit licht met elke hun eigen golflengte / fotonen / energie iets teweegbrengen in de natuur / op alles wat leeft, zo ook bij vogels.

                            Rood bijvoorbeeld wekt (via o.a. de ogen) signaaltjes op in het vogellichaam die zorgen voor het op gang komen van o.a. bepaalde hormonen. (Roodachtig licht zorgt o.a. bij meerdere onderzochte diersoorten voor een betere vruchtbaarheid van de vrouwelijke dieren en een grotere drift bij de mannelijke)
                            Welke frequentie(s) dat precies zijn met bijbehorende effect(en) zijn nog niet veel gegevens over gepubliceerd of ik heb ze niet kunnen vinden.

                            Zie ook bericht Josly http://www.vogelcafe.nl/showpost.php...3&postcount=68

                            mvg. Eelke

                            Opmerking


                            • #15
                              Vitamine D verhaal en UV-licht.
                              Om het geheel te lezen ben ik nog niet aan toe gekomen.


                              A synthetic compound which is biologically active in maintaining calcium and phosphorous metabolism in animals, of the formula I ##STR1## wherein the double bond between positions C-22 and C-23 is single or double; R 2 is hydrogen, CH 3 or CH 2 CH 3 ; X is selected from the group consisting of hydrogen and --OR 1 , where R 1 is hydrogen or a straight or branched chain glycosidic residue containing 1-20 glycosidic units per residue; with the proviso that at least one of the R 1 is a glycosidic residue.

                              Opmerking

                              Working...
                              X