Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jongen uit elkaar houden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • jongen uit elkaar houden?

    hey

    ik heb hier al 3 koppels met eieren en twee zijn nog bezig met het nest.
    maar nu vraag ik me af hoe houdt je alle jongen van de verschillende koppels uit elkaar?
    dit omdat iedereen vogel wel uniek is maar soms is best moeilijk om ze uit elkaar te houden.
    en ik straks de jongen bij elkaar wil plaatsen.

    ik ring ze met een ring van nbvv en dacht mischien aan knijpringen aan andere poot, alleen dit worden mischien wel erg veel ringen?

    ik vroeg me af hoe andere "kwekers" dit doen?

    gr jochem

  • #2
    Je ringt toch al?Gewoon de administratie bijhouden, ieder ringnummer is toch uniek?

    Opmerking


    • #3
      Of Krien heeft het antwoord al gegeven of je bedoeld; Hoe hou ik ze uit elkaar als ze door elkaar vliegen ?

      Hier kan je idd knijpringen of plastic ringen met breuk voor gebruiken.

      Zelf gebruikte ik afgelopen jaar doorgesneden strijkkraaltjes die ik dan ook nog een keer insneed zodat ze makkelijk te verwijderen zijn naderhand.

      Ik ben daar echter mee gestopt omdat het mij beinvloedde bij het selecteren van mijn vogels.

      Dit jaar kies ik gewoon de beste uit en kijk daarna pas of het verwant is. Is er teveel verwant dan heb ik weer een rede om op vogelzoektocht te gaan.
      http://wiggel.skyrock.com/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door jochem
        hey

        ik heb hier al 3 koppels met eieren en twee zijn nog bezig met het nest.
        maar nu vraag ik me af hoe houdt je alle jongen van de verschillende koppels uit elkaar?
        dit omdat iedereen vogel wel uniek is maar soms is best moeilijk om ze uit elkaar te houden.
        en ik straks de jongen bij elkaar wil plaatsen.

        ik ring ze met een ring van nbvv en dacht mischien aan knijpringen aan andere poot, alleen dit worden mischien wel erg veel ringen?

        ik vroeg me af hoe andere "kwekers" dit doen?

        gr jochem
        Hallo Jochem,

        Ik heb geen koppels(parenbroed) maar pas wisselbroed toe.
        Dat houdt in dat ik maar een paar mannen heb en voor elke man een paar poppen.
        Uitgaande van 2 mannen en 6 poppen gebruik ik voor elke combinatie
        een plastic ringetje(strijkkraal met sneetje) van een andere kleur.
        In dit geval dus 6 kleuren.
        Zo kan ik direct zien uit welke man en pop de jongen met een bepaalde kleur
        ring komen.
        De ringetjes in een plastic verdeeldoos heb ik destijds aangeschaft via
        VogelMarktplaats.
        Ze zijn echter ook in meerdere kleuren te koop als setje.
        Een plastic gevalletje met 10 ringetjes en een bijpassend lepeltje.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          jongen uit elkaar houden?

          Ieder heeft zijn methode. Best wel handig zo'n ringetje erbij aan de andere poot. Ringnummers van de NBvV hebben ieder een uniek nummer.
          Om in een vlucht jonge mannen van jonge poppen snel te onderscheiden gebruik ik alluminium knijpringen. Vlak na de kweek heb ik ze tot de rui bijelkaar. Ik heb het ook geprobeerd met plastic ringen, maar bij verwijderen moest ik die afknippen, ik ben er minder handig in dan het uitbuigen van alluminium knijpringen, die je daarna weer kunt "hergebruiken". Gebruik voor kanaries absoluut 2,9 mm; raza's kleiner en de meeste postuurkanaries groter. Je kunt rustig dezelfde maten als bij de NBvV aanhouden.
          In de meer grotere dierenspeciaalzaken en op grote vogelmarkten worden plastic en alluminium ringen aangeboden, je moet er naar vragen, ze liggen niet op de toonbank of in een open vitrine. Vraag anders een collega kweker in je buurt......

          Opmerking


          • #6
            iedereen bedankt voor de antwoorden ik bedoelde inderdaad wanneer ze door elkaar vliegen.
            ik denk dat ik gewoon een plastic ring met een sneetje erin ga gebruiken.
            die kan je ook nog verwijderen eventueel.

            Opmerking

            Working...
            X