PDA

Bekijk Volledige Versie : Bosaardbei/groenvoer

stefkee
08-04-2012, 21:59
Ik zit met een vraagje,

In mijn achtertuin woekert de bosaarbei, nog meer dan enig ander onkruid.
Kan ik deze bladeren geven aan mijn Grasparkieten?

Ton Koek
09-04-2012, 00:46
Van grasparkieten weet ik het niet, maar mijn vogels, swiften en verschillende mussensoorten, eten er niet van hier.

Van den Broeck Alfons
08-07-2012, 18:20
Ik zou u niet aanraden, omwille van de aanwezigheid in de bladeren van toch een belangrijke hoeveelheid tanninen en inzonderheid de chemische stof : borneol.

Te hoge concentraties aan tanninen in de voeding van vogels : werkt nefast op langere termijn op de algemene gezondheid van de vogel, maar bij te hoge concentraties kunnen vogels snel sterven.

Borneol : men heeft studies uitgevoerd betreffende het effect van deze chemische stof, bij kippen. Zelfs bij lage concentraties daalde het eiwit- en glucose gehalte in het bloed. Verder steeg, in het bloed van deze kippen, het cholesterol- en het vetgehalte. Besluit : niet onmiddelijk een stof die de gezondheid van kippen gunstig beďnvloed. Bij siervogels is mij momenteel geen studie bekend.

stefkee
08-07-2012, 20:47
Bedankt voor de info, ik heb ze niet gegeven, wel paardebloem daar zijn ze ook dol op!

Wat met de vruchten? Zij. Die gezond? Het betreft we. De zoete bosaaardebei met witte bloem

Van den Broeck Alfons
09-07-2012, 08:10
Zoals je zelf opmerkt : "....met de witte bloem" komen er twee variëteiten voor in onze contreien.

De vrucht zelf en vogels : weet ik niet, omdat ik de vrucht zelf opeet, daarvoor is ze veel te lekker, ook al zijn ze kleiner dan bij de aardbeien die we kopen in de winkel.

JohanPG
24-07-2012, 10:07
En er zit bar weinig smaak aan :rolleyes: Je kunt ze zonder problemen geven. Er zit naar mijn weten niet veel bijzonders in.