PDA

Bekijk Volledige Versie : Kweken in broedkooien met kapoetsensijsjes

loodje
05-04-2012, 15:33
Nu, al het vijfde seizoen, kweek ik hobbymatig met mijn kapoetsensijsjes in een volière.
Ondanks dat dit erg goed gaat, heeft dit voor mij toch zo zijn nadelen.

Ten eerste:
Meestal bouwen deze sijsjes hun nestje in een dicht korfje.
Als er dan geringd moet worden, is dit voor mij erg lastig. Ik ben daar niet zo goed in,
En ringen is toch belangrijk.

Ten tweede:
Meerdere sijsjes in een volière, dat gaat niet.

Ik zal het op een andere manier aan moeten gaan pakken.
Daarom wil ik kweken in broedkooien gaan proberen.

Omdat een kapoetsensijs een driftig/beweeglijk vogeltje is, wil ik ruime kooien.
Mijn man is nu bezig twee broedkooien te maken van 155x55x55 cm. Met de mogelijkheid om de man apart te zetten in het zicht van de pop.

Nu heb ik een vraag.
Ikzelf vindt het niet fijn om een koppeltje sijsjes altijd in een broedkooi te laten zitten.
Ik zou graag willen dat ze af en toe eens uit kunnen vliegen in de volière.
Waar ik dus geen ervaring mee heb is, of dit wel kan.
Kan ik deze sijsjes een paar maanden laten vliegen. Ze dan in een broedkooi zetten en na het broedseizoen weer laten vliegen, daarna weer in een broedkooi.
Heeft iemand hier ervaring mee om het op deze manier te doen?
Of gaat dit niet lukken?

populier
05-04-2012, 15:47
Ja hoor gaat prima, ik ken een aantal kapoetsen kwekers die hun vogels in vluchten houden en voor de kweek opkooien, alleen houden zij de vogels qua geslachten gescheiden in de vluchten.
Maar wat jij wilt gaat ook prima, alleen denk ik ruim van te voren opkooien, misschien moeten ze even een tijdje wennen aan de broedkooi en de beperkte ruimte.

Succes met de kweek. :)

Ton Koek
05-04-2012, 16:55
Als je het overzetten naar de (prima maat) kweekkooi combineert met het aanpassen van het menu, gaat het vast lukken.
Voer in de volière een paar weken iets schraler en geef in de broedkooi dan vanaf dag 1 extra dierlijk voedsel, paardenbloemknoppen en andere onkruid. Bijna altijd zien ze dat als trigger en gaan ze snel broeden.

casehulsebosch
06-04-2012, 00:01
Hoi Loodje. "Moet kunnen" hoor ik altijd van me zus ( ze weet geen barst van vogels)
Een van mijn vrienden kweekt hier ook met kapoetsen in grote broedkooien en buiten het kweekseizoen gaan ze weer de volieres is. Het ligt natuurlijk aan de beschikbare ruimte maar mijn vriend houd ze paarsgewijs in zin volieres.

Mooie ruime kooien trouwens, goed op die fabrikant passen;)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

loodje
06-04-2012, 12:25
Dank je wel voor jullie antwoorden.
Ik heb hier weer van geleerd. Nu nog uitvoeren.

Ben heel benieuwd naar hun gedrag in een broedkooi.

Ja Kees ik zal goed op hem passen. Want als het goed gaat, moet hij direct weer aan de slag voor nog eens twee kooien.

K@rin
06-04-2012, 12:53
Loodje, mijn kapoetsen kwamen uit de voliere en heb ik in een kweekkooi (103cm) gezet.
Ik moet zeggen dat ze zich wondersnel hebben aangepast en tot bouwen en broeden over zijn gegaan!

Kapoetsen
22-08-2012, 21:05
Mijn kapoetsen zitten in kunststof kweekkooien van 80 cm.

Gaat helemaal goed..