Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweekkooien meubelpaneel op wieltjes/ zwellen bij vocht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweekkooien meubelpaneel op wieltjes/ zwellen bij vocht

    Hallo,

    Ik zat te denken om een soort van kweekkooienwand te maken van meubelpaneel.
    De breedte zou +- 188 (3*60cm) op zo'n 170 hoog zijn.

    Zodoende heb ik een wand van 12 kweekkooien.
    Ik vroeg me af of ik deze opstelling op wieltjes zou kunne monteren of dat het gehjeel te zwaar zou zijn.

    Verder vroeg ik me ook af of de panelen niet snel zwellen door de vocht? bv als je ze reinigt of als de vogels zich eens uitleven met het water?

    Verder heb ik ene kweekwand van Peer gezien voor kooien van een breedte van 40 cm. Zou je zo een gedetailleerd paln kunnen maken voor kooien van 60 * 40 cm.

    Of denken jullie dat ik me beter hou bij multiplex? en dan eigenlijk 4 aparte etages bouw?

    Alvast bedankt voor jullie meedenken!

    Groeten uit het pajottenland (Belgenland )

    Stef

  • #2
    Meubelpaneel kan wel als je de naden goed afkit. Echter zodra er een beschadiging in komt, zal het toch vocht opnemen.
    Als je de keus hebt (ook financieel) zou ik voor multiplex gaan, 12 mm dik is voldoende.
    Om het geheel op wieltjes te zetten, zou je er 2 balkjes onder kunnen maken waarop de wieltjes gemonteerd zijn, dan kan het geheel niet doorzakken.

    Succes met puzzelen.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik heb dergelijke kooien vroegen ook wel gemaakt maar ben er achter gekomen dat er toch nadelen aan kleven.
      De onderste kooien zijn namelijk moeilijk schoon te maken. Vooral als je ouder wordt wil dit nog weleens problemen geven. Maar in de onderste kooien is het ook meestal donkerder waar veel vogels met broeden moeite mee hebben.
      En tenslotte, over de vloer wil het nogal eens tochten, iets wat slecht voor de vogels is. Ik gebruik nu een blok kooien van 3 lagen van 6 broedkooien, elke met een afmeting van 60x50x50. De onderste laag is op 'buikhoogte'. Ondanks dat ik voor de bovenste rij een trapje moet gebruiken is het toch prettig werken.
      En onder de kooien houd je ruimte over voor voer op te slaan en dergelijke.

      gr
      Hans
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        mogelijkheden

        Beste Stefke,

        Zoals Hans aangeeft denk ik dat je idd beter iets hoger kunt beginnen met de kooien.
        Afhankelijk van je kwaliteiten als 'meubelmaker' zou ik gaan voor aparte secties. Je bent dan ook voor de toekomst veel flexibeler.
        Meubelpaneel kan idd best wel, 12 mm multiplex gelakt is zoals Ton zegt een stuk lichter en het oogt dus ook iets minder lomp.

        Mijn advies is een goed zaag plan te maken en dit ergens te laten zagen in 12 mm. De lades zou ik (als je ze zelf maakt) met een bodem van 3,6 mm maken.
        Het geheel kun je prima schilderen door gebruik te maken van afwasbare (buiten) tex. Een goed merk kopen. Je verwerkt dit veel makkelijker als lak en het scheelt enorm in kosten.

        Succes!

        Peer

        Opmerking

        Working...
        X