PDA

Bekijk Volledige Versie : granaat astrilde onder japanse meeuwen

ducocatch
02-04-2012, 21:19
hallo
wij hebben al heel vaak gehad dat granaat astrilde jongen niet gevoerd worden door de japanse meeuwen en gaan doordoor dit is al met zo'n 15 jongen gebeurd.
:help wie weet hoe je dit wel tot een succes kan leiden??

Antoni Hopmann
02-04-2012, 21:41
hallo
wij hebben al heel vaak gehad dat granaat astrilde jongen niet gevoerd worden door de japanse meeuwen en gaan doordoor dit is al met zo'n 15 jongen gebeurd.
:help wie weet hoe je dit wel tot een succes kan leiden??

Vertel eerst even hoe je het allemaal precies doet,dan kan ik waarschijnlijk wel zeggen waar het fout gaat.

ducocatch
02-04-2012, 21:53
1. we wachten dat de granaten uit gelecht zijn
2. kijken welke meeuwen eieren hebben en wisselen die om
3. wachten dat ze uit komen en 1 keer per dag even kijken of ze nog heel zijn
4. jongen zijn geboren zetten sla en gemalen voer neer
5. jongen zijn dood

genoeg info??

casehulsebosch
02-04-2012, 22:20
Kweek je met de Japanse meeuwen apart in een broedkooi zodat je ze goed in de gaten kan houden?
Geef je eivoer/krachtvoer?
Sla, wat voedingswaarde zit er in sla? wel eens aan andere groeten en fruit gedacht?
Jongen gaan dood. En op welke leeftijd/dag. Zit er voedsel in de krop?

Zelf een beetje mee proberen te denken helpt trouwens ook.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

ducocatch
02-04-2012, 22:27
Kweek je met de Japanse meeuwen apart in een broedkooi zodat je ze goed in de gaten kan houden?
Geef je eivoer/krachtvoer?
Sla, wat voedingswaarde zit er in sla? wel eens aan andere groeten en fruit gedacht?
Jongen gaan dood. En op welke leeftijd/dag. Zit er voedsel in de krop?

Zelf een beetje mee proberen te denken helpt trouwens ook.

Hallo ja Ik geef eivoer
Meestal zijn de jongen na 1 of 2 dagen door en zit er geen voeding in de krop

Antoni Hopmann
02-04-2012, 23:17
1. we wachten dat de granaten uit gelecht zijn
2. kijken welke meeuwen eieren hebben en wisselen die om
3. wachten dat ze uit komen en 1 keer per dag even kijken of ze nog heel zijn
4. jongen zijn geboren zetten sla en gemalen voer neer
5. jongen zijn dood

genoeg info??

Wat ik me af vraag is of je naast het eivoer ook pinkies,buffalos e.d.
geeft. De jonge granaten hebben n.l. een heel grote behoefte aan dierlijke
eiwitten.

ducocatch
02-04-2012, 23:24
Wat ik me af vraag is of je naast het eivoer ook pinkies,buffalos e.d.
geeft. De jonge granaten hebben n.l. een heel grote behoefte aan dierlijke
eiwitten.

Ja ze krijgen Elle dag verse bufalo wormen

frank4
02-04-2012, 23:51
Hebben die meeuwen al ooit zelf gebroed?

Wat kleur hebben je meeuwen?

Frank4

ducocatch
03-04-2012, 08:25
Hebben die meeuwen al ooit zelf gebroed?

Wat kleur hebben je meeuwen?

Frank4

voor zover wij weten hebben ze nog nooit op eigen eieren gebroed
het zijn bruine meeuwen
en 2 bonte

van Tuijl
03-04-2012, 14:30
Als het klopt dat granaat astrilde jongen erg veel behoefte hebben aan dierlijke eiwitten dan heb je een klein probleempje maar dit is wel te verhelpen

japanse meeuwen voeren hun eigen jongen eigenlijk nooit buffelo's dus dat is een klein probleempje, je moet de japanse meeuwen eerst zelf jong laten krijgen en dan niet veel zaad aanbieden als voor maar veel eivoer en buffelo's zo leren de japanse meeuwen dierlijke eiwitten d.m.v. buffelo's te voeren i.p.v. zaad (wat de japanse meeuwen instinctief doen) wanneer ze jongen hebben gehad die zijn groot gebracht met buffelo's zullen de japanse meeuwen ouders bij het volgende nest weer opzoek gaan naar die buffelo's en dus kan je dan eitjes van je granaat astrilde erin leggen

maar even een vraag waarom kunnen de granaat astrildes niet zelf hun jongen groot brengen?

arickx
03-04-2012, 16:57
zelfde vraag als van tuijl: heb je je granaatastrildes alle kansen gegeven om hun jongen zelf groot te brengen voor je beslist hebt meeuwtjes in te schakelen. rekening houdend dat een eerste en eventueel tweede nestje wel eens kan mislukken.
ik heb het ook meegemaakt met bichenows die zogezegd hun jongen niet voederden, vanaf het tweede nestje ging alles voorbeeldig, hoewel ze hier allesbehalve op een rustige plaats staan.
al de moeite die je besteed aan het proberen grootbrengen met pleegouders kun je mss beter besteden aan de ganaatastrildes zelf

m.v.g. Kris

ducocatch
03-04-2012, 20:36
zelfde vraag als van tuijl: heb je je granaatastrildes alle kansen gegeven om hun jongen zelf groot te brengen voor je beslist hebt meeuwtjes in te schakelen. rekening houdend dat een eerste en eventueel tweede nestje wel eens kan mislukken.
ik heb het ook meegemaakt met bichenows die zogezegd hun jongen niet voederden, vanaf het tweede nestje ging alles voorbeeldig, hoewel ze hier allesbehalve op een rustige plaats staan.
al de moeite die je besteed aan het proberen grootbrengen met pleegouders kun je mss beter besteden aan de ganaatastrildes zelf

m.v.g. Kris

ze hebben al een aantal kansen gehad en telkens ging het goed tot dat er jongen waren toen werden ze uit het nest gegooid.

Antoni Hopmann
03-04-2012, 21:20
Als het klopt dat granaat astrilde jongen erg veel behoefte hebben aan dierlijke eiwitten dan heb je een klein probleempje maar dit is wel te verhelpen

japanse meeuwen voeren hun eigen jongen eigenlijk nooit buffelo's dus dat is een klein probleempje, je moet de japanse meeuwen eerst zelf jong laten krijgen en dan niet veel zaad aanbieden als voor maar veel eivoer en buffelo's zo leren de japanse meeuwen dierlijke eiwitten d.m.v. buffelo's te voeren i.p.v. zaad (wat de japanse meeuwen instinctief doen) wanneer ze jongen hebben gehad die zijn groot gebracht met buffelo's zullen de japanse meeuwen ouders bij het volgende nest weer opzoek gaan naar die buffelo's en dus kan je dan eitjes van je granaat astrilde erin leggen

maar even een vraag waarom kunnen de granaat astrildes niet zelf hun jongen groot brengen?

Granaatastrilden hebben een heel grote behoefte aan dierlijk eiwitten. Dat is buiten kijf en ze kunnen ook zelf hun jongen grootbrengen,maar dan moeten de omstandigheden daar wel naar zijn. Met alleen buffalos zal het
ook niet altijd lukken. Er moet behalve insectenpatee ook een varieteit aan levend voer zijn.

casehulsebosch
03-04-2012, 21:25
Sorry, ik kan begrijpen dat je heel gefrustreerd bent dat het je "na een aantal kansen" nog niet gelukt is.

Toch doe je iets fout als dit het geval is. Er razen eel heleboel dingen door mijn hoofd zoals juiste voeding, behuizing, habitat, verstoring.
Ik zou er maar even voor gaan zitten en goed bij nadenken. Verder zie ik dat er wel verschillende geringde Granaat astrildes van 2011 te kop worden aangeboden. Er wel eens aan gedacht met deze mensen contact op te nemen en zo je kennis te verrijken?

frank4
04-04-2012, 20:19
ik weet dat japanse meeuwtjes niet zomaar afrikaantjes grootbrengen
zou te maken hebben met de keeltekening van de jongen
een kennis had hiervoor een groep opfokmeeuwtjes die nooit zelf jongen kregen
en hij was zeer zuinig op deze meeuwtjes
en meeuwtjes kun je laten wennen aan dierlijk voer kwestie van leren eten

Frank 4

van Tuijl
04-04-2012, 21:06
Granaatastrilden hebben een heel grote behoefte aan dierlijk eiwitten. Dat is buiten kijf en ze kunnen ook zelf hun jongen grootbrengen,maar dan moeten de omstandigheden daar wel naar zijn. Met alleen buffalos zal het
ook niet altijd lukken. Er moet behalve insectenpatee ook een varieteit aan levend voer zijn.

ja de kennis wat betreft granaatastrildes is bij mij niet zo erg groot dus vandaar. verder zijn het wel erg mooie vogels:D

maar in ieder geval ook jij bedankt Antoni, zo heb ik ook weer iets geleerd

Antoni Hopmann
04-04-2012, 21:59
Zojuist werd ik er op attent gemaakt,dat ik in mijn verhaal wat vergeten was.

Het is namelijk zo,dat als ik vroeger eitjes onderschoof bij Japanse Meeuwtjes, ik hiervoor jonge meeuwen gebruikte die nog geen jongen
hadden gehad.
Daarna werden de meeuwtjes verkocht.
Ik vraag me dan ook af of de meeuwtjes waaronder de eitjes van de granaatastrilden zijn gelegd zelf al jongen hebben gehad.
Dat kan namelijk een beslissende factor zijn omdat de jongen van
de granaatastrilde zwart zijn.

rupicola
04-04-2012, 23:30
Persoonlijk zou ik onmiddelijk stoppen met pogingen via meeuwen.

Granaten in een vluchtje met wat beplanting en een beperkt aantal of geen medebewoners.
Fruitvlieg kweek opzetten (deze voedselbron doet wonderen) en daarnaast eens proberen of de granaten watervlooien op willen nemen.

Watervlooien zijn doorgaans wel verkrijgbaar in de betere speciaalzaken.

Zowel fruitvliegen als watervlooien dienen hier overigens gezien te worden als aanvulling op menu en niet als vervanging!

succes.

Antoni Hopmann
05-04-2012, 14:58

Granaten in een vluchtje met wat beplanting en een beperkt aantal of geen medebewoners.
Fruitvlieg kweek opzetten (deze voedselbron doet wonderen) en daarnaast eens proberen of de granaten watervlooien op willen nemen.

Watervlooien zijn doorgaans wel verkrijgbaar in de betere speciaalzaken.

Zowel fruitvliegen als watervlooien dienen hier overigens gezien te worden als aanvulling op menu en niet als vervanging!

succes.

Daar ben ik in principe ook voorstander van.
Het gebruik van Japanse Meeuwtjes is ook niet altijd succesvol.

Henk Adelerhof
05-04-2012, 18:58

....

Ja, dat vind ik ook, dit komt over als:

tegen mijn vriendin zeggen:
ik ga vandaag een dagje makreelvissen, duik aan zee een café in (nee geen vogelcafé :) ) en koop bij de plaatselijke visboer een paar verse makrelen, en ga huiswaarts met de verse vis.

Dit is niet natuurlijk, niet echt, niet zoals het hoort.

This is so not me ! :cool:

groet Henk.

Antoni Hopmann
05-04-2012, 23:10
Ja, dat vind ik ook, dit komt over als:

tegen mijn vriendin zeggen:
ik ga vandaag een dagje makreelvissen, duik aan zee een café in (nee geen vogelcafé :) ) en koop bij de plaatselijke visboer een paar verse makrelen, en ga huiswaarts met de verse vis.

Dit is niet natuurlijk, niet echt, niet zoals het hoort.

This is so not me ! :cool:

groet Henk.

Heb je dat werkelijk gedaan,Henk;)

casehulsebosch
05-04-2012, 23:39
Henk bespaar je vriendin in het vervolg het werk en koop wat gebakken schelvis.

Moest effe zoeken maar ik had er nog wat in mijn verzameling

http://img15.imageshack.us/img15/6009/granaatastrilde.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/15/granaatastrilde.jpg/)

Henk Adelerhof
06-04-2012, 01:20
Die koop ik liever dan gebakken schelvis :D

Antoni Hopmann
06-04-2012, 16:02
Henk bespaar je vriendin in het vervolg het werk en koop wat gebakken schelvis.

Moest effe zoeken maar ik had er nog wat in mijn verzameling

http://img15.imageshack.us/img15/6009/granaatastrilde.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/15/granaatastrilde.jpg/)

Prachtig Kees.

casehulsebosch
06-04-2012, 23:03
Zijn altijd mooier in de vrije natuur Antoni.

JelleTom
06-04-2012, 23:32
hoi iedereen,

ik vindt het spijtig dat een vraag als deze altijd uitloopt op een discussie of je japanse meeuwen mag gebruiken voorhet grootbrengen van andere jongen.

Het is inderdaad beter om altijd eerst natuurbtoed te proberen. Soms kan gebruik van japanse meeuwen een oplossing zijn voor sommige problemen.

Ik geef toe dat ik mijn meeuwtjes durf gebruiken in noodgevallen. Het is zeker geen gewoonte om alles onder meeuwen te leggen.

Het enige wat ik bedoel is dat als iemand de keuze neemt dit eigenlijk zijn keuze is. ook als je niet met alles akkoord ben.

Ik ben ook met bepaalde zaken niet akkoord maar respecteer de mening van andere.

Rob B
07-04-2012, 15:18
hoi iedereen,

ik vindt het spijtig dat een vraag als deze altijd uitloopt op een discussie of je japanse meeuwen mag gebruiken voorhet grootbrengen van andere jongen.

Het is inderdaad beter om altijd eerst natuurbtoed te proberen. Soms kan gebruik van japanse meeuwen een oplossing zijn voor sommige problemen.

Ik geef toe dat ik mijn meeuwtjes durf gebruiken in noodgevallen. Het is zeker geen gewoonte om alles onder meeuwen te leggen.

Het enige wat ik bedoel is dat als iemand de keuze neemt dit eigenlijk zijn keuze is. ook als je niet met alles akkoord ben.

Ik ben ook met bepaalde zaken niet akkoord maar respecteer de mening van andere.

Waar zie jij een discussie :confused:
Er wordt toch terdege meegedacht en worden er
tips gegeven om te helpen.
Als een ander liever natuurbroed ziet mag dat
toch zeker gezegd worden..

Groeten Rob

Antoni Hopmann
07-04-2012, 17:38
Zijn altijd mooier in de vrije natuur Antoni.

Absoluut,Kees.

rupicola
07-04-2012, 18:26
hoi iedereen,

De vraagstelling van topicstarter heeft betrekking op een situatie (met meeuwen) die blijkbaar niet werkt!
DUS moet er iets op een andere manier worden aangepakt.
In dergelijke gevallen kun je het probleem het beste bij de basis aanpakken lijkt me.

Henk Adelerhof
07-04-2012, 19:22
hoi iedereen,

Tja, zulke dingen kun je verwachten als je een vraag stelt op vogelcafé,
zoveel mensen zoveel meningen.

En als je daar niet op zit te wachten, kun je altijd nog het probleem voorleggen bij je plaatselijke vogelclub.

Tis maar een tip ;)

groeten henk.