PDA

Bekijk Volledige Versie : Kleurringen systeem

rkoppen
02-04-2012, 21:15
Beste vogelliefhebbers,

Weer even een simpele vraag. Ik heb een buiten voliere met daaraan gekoppeld een binnenkooi.( wel eens berichten over gestuurd, zou ook een foto opsturen nog steeds niet gelukt)

Mijn eerste nestje dit jaar van vier Gouldamadines is sinds kort op stok.

Mijn voliere en de vogels is nu na twee jaar in evenwicht verwacht dat er dit jaar nog meer jongen gaan komen.

Ben ook bezig mijn vogel administratie op orde te maken.

Nu de vraag is er een systeem voor het aanbrengen van kleurringen. Zou zelf bedenken alle jongen uit hetzelfde nest de zelfde kleurring geven is dat de goede weg?

Groeten

Rob Koppen

jeffrey rahoens
02-04-2012, 21:20
Dit is een goed idee, heb je het over toeknijpringen of die plastieken die open gaan en over het pootje gaan?
Als je wilt gaan kweken kan je misschien best de ringnummers opschrijven om te weten welke de eerste jongen zijn.

rkoppen
09-04-2012, 22:07
Hallo Jeffrey,

Beetje late reactie was een weekje weg. Ik heb het over plastieken ringen. Ze zijn geringd en ik heb de nummers geregistreerd.

Omdat het overzicht bewaren in een voliere volgens mij wat moeilijker is dan in kweek kooien Vroeg ik mij af of er een systeem voor was. Maar ga verlopig maar voor mijn genoemde keuze geef de jongen dezelfde kleurring als de moeder.

Bedankt voor je reactie.

Groeten
Rob koppen

simone
11-04-2012, 15:49
hallo

hier hebben de jongen een vaste gekleurde voetring (waar je kweek nummer, ring nummer en jaartal op staan). daarnaast heeft elk koppel een aparte losse kleurring zodat wij kunnen zien welke jongen bij welk koppel horen.

groetjes van Simone

rkoppen
13-04-2012, 16:47
Hallo Simone,

Als ik het goed begrijp krijgen de pop en de man + de jongen allemaal dezelfde kleurring.
( buiten de officiele ring)

Groeten en bedankt voor reatie
Rob koppen

simone
14-04-2012, 20:00
Hallo Simone,

Als ik het goed begrijp krijgen de pop en de man + de jongen allemaal dezelfde kleurring.
( buiten de officiele ring)

Groeten en bedankt voor reatie
Rob koppen

klopt helemaal (elk koppel dan wel weer een andere kleur).

het is hier heel makkelijk te zien van welk jaar ze zijn en bij welke ouders en jongen ze horen. aan elk pootje 1 ring.

groetjes van Simone

andre 44
14-04-2012, 20:23
niet zo moeilijk doen met kleur ringen gewoon lid worden van een vogel vereniging en ringen bestelen ;) probleem in 1 x opgelost :D

vandijka1983
14-04-2012, 22:15
daar ben ik het mee eens andre44

jeffrey rahoens
15-04-2012, 13:33
Als je dan teveel besteld, zit je achteraf wel met de ringen. De kleurringen kan je altijd herbruiken

kingfisher
15-04-2012, 15:17
Als je dan teveel besteld, zit je achteraf wel met de ringen. De kleurringen kan je altijd herbruiken

Waar praat je over,30 cent per ring en je kunt ook zorgen dat je niet teveel maar ook niet te weinig besteld.

jeffrey rahoens
15-04-2012, 15:53
je moet maar eens een slecht jaar hebben.
En jij vind 30 cent per ring weinig?
Als ik zeg maar iets 100 jongen ringt, dan kan je met dat geld gerust een zak voer kopen.

kingfisher
15-04-2012, 16:31
Als ik zeg maar iets 100 jongen ringt, dan kan je met dat geld gerust een zak voer kopen.

Als ik 100 jongen ring kan ik een hele silo voer kopen dat is het verschil:D
niet om op te scheppen maar alleen om het verschil te laten zien waar je je grens stelt.
Nu ring ik nooit meer dan een jong of 15 max 20 dus daar ligt bij mij de grens maar ik stel het belang van een goede adm. en een geringde vogel bij verkoop voorop.
Maar ik geloof dat dit al bij een ander ringentopic naar voren kwam of in iedergeval een beetje in die richting ook van welles nietes dus ik ben er klaar mee.

van Tuijl
15-04-2012, 16:38

die hele zak voer is dan op een jaar. dat vind ik dan ook niet zo'n goed vergelijk want een zak voer van een jaar oud is rijp voor de container.

daarbij weet je zelf hoeveel jonge vogels je ongeveer zal krijgen, zo zit je niet met grote hoeveelheden ongebruikte ringen

jeffrey rahoens
15-04-2012, 16:43
Ik spreek toch niet over een zak van een jaar oud?
Ik laat het hier maar bij. Als jullie graag, in mijn ogen, onnodig ringen is dat jullie zaak. Maar ik ga er mijn tijd en geld niet insteken en dan nog de kans hebben dat ik die tere pootjes breekt ofzo

krien
15-04-2012, 16:57
Ik krijg zowiezo minimaal 5euro meer per vogel als ze geringd zijn.kan er ook de bloedlijnen etc. Mee herleiden, nee blijf vooral maar volhouden dat ringen niet belangrijk is.

krien
15-04-2012, 17:00
Het eerste pootje dat door ringen gebroken zou worden, moet hier nog gebeuren,ik bedoel eigenlijk, dat zal ook niet zo snel gebeuren.

jeffrey rahoens
15-04-2012, 17:05
Waar krijg jij daar 5 euro meer van. Hier blijft de prijs hetzelfde

krien
15-04-2012, 17:10
Bijv. Rijssen.

jeffrey rahoens
15-04-2012, 17:16
Is dat een handelaar ofzo in de buurt bij jullie?
Mocht ik er op die manier meer geld van krijgen zou ik dat nog doen maar anders niet

krien
15-04-2012, 18:35
Ik wil bijvoorbeeld ook graag de genenpool in de gaten houden.

rkoppen
15-04-2012, 22:31
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties maar voor de duidelijkheid mijn goulds zijn allemaal geringd. Het gaat mij om het snel herkennen met behulp van een tweede kleuring.

In mijn voliere ( buiten + binnenkooi) zitten circa 25 goulds. Zoals gezegd heb ik mijn eerste nestje van vier prachtige jongen gehad. Maar heb nu in drie nest kastjes waar eieren zijn gelegd . Waar bijvoorbeeld twee Roodkoop uit hetzefde jaar een nest hebben gebouwd. Om deze te kunnen registreren zou ik ze moeten uitvangen voor het ringnummer. Doe ik liever niet vanwege de stress. Als ik een slim systeem met kleurringen toepas kan ik zonder uitvangen de vogels herkennen.

Heel ander verhaal. Ik had dat nog niet meegemaakt maar een stel heeft een heel mooi nest gebouwd. Helemaal rondom zeg maar als een kokosnoot met een gat erin.

Dacht dat Goulds matige nestbouwers waren

Groeten
Rob Koppen

1000HrZ
15-04-2012, 23:32
Hallo Rob,

Ik heb gister 4 bichenows gekocht en deze hadden 3 ringen 1 bondsring en 2 kleur ringen. Deze persoon had een kleur van het legsel en de kleur van het koppel. persoonlijk vind ik 3 ringen wat te veel van het goede maar op deze manier heb je wel meer kleurencombinaties

Mijn goulds maken tot nu toe altijd hele mooie nesten. Soms is het ei er echter al wel voordat het nest af is :-)

rkoppen
16-04-2012, 12:53
Hallo 1000 HRZ,

Ik zie op de fotos inderdaad de nesten zoals ik bedoelde dus goulds kunnen wel nesten bouwen. Dit was pas mijn derde nest vandaar dat ik mij erover verbaasde. Trouwens prachtige voliere

Inderdaad zou je met 2 kleurringen. ( buiten de officiele ringen) een hoop kunnen oplossen. Maar vind dat wel wat teveel van het goede.

Kies er nu voor om de ouders + de jongen dezelfde kleurring te geven.

Vanwege het naderend EK voetbal kies ik maar voor een oranje kleurring.

Groeten
Rob Koppen

1000HrZ
16-04-2012, 15:14
Hoi Rob,

Dank! De vogels (bichenow's) lijken er geen last van te hebben maar zelf zou ik dat ook niet doen. Zelf heb ik van die gewone strijk kralen die ik bij de goulds als extra er om doe.

Je hebt ook ringen met 2 kleuren dit zou misschien ook handig zijn.

Oranje, mooi kleurtje