PDA

Bekijk Volledige Versie : welk trosgierst

Joan
29-03-2012, 22:10
Is er iets te zeggen over welk trosgierst het beste is, franse of chinese, gele of rode enz.????

populier
30-03-2012, 08:29
Alleen dat ze de rode trosgierst bij mij het lekkerst vinden:)

sepke
30-03-2012, 08:57
Ik heb gelezen dat de Chinese minder betrouwbaar is m.b.t. bestrijdingsmiddelen.

En inderdaad ook bij mij vinden ze de rode het lekkerst.

Ik gebruik altijd de franse wel wat duurder en niet in elke dierenwinkel verkrijgbaar. Hebben ze maar 1 soort dan is het meestal Chinese trosgierst.

casehulsebosch
30-03-2012, 10:29
De Chineese trosgierst die we hier in NZ importeren is gewoon Troep. De vogels raken het nagenoeg niet aan.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

jeffrey rahoens
30-03-2012, 14:07
Ik gebruik de gele, het is een gewoonte om die te nemen.

Antoni Hopmann
30-03-2012, 14:28
Ook hier de "gewone" trosgierst zoals al ruim 50 jaar.
De gele.

Animal
30-03-2012, 16:25
Altijd de gewone gele ,voor 3 euro per kg.
Andere heb ik nog in geen enkele winkel gezien.

kingfisher
30-03-2012, 21:17
Meestal rode als ik er tegen aanloop anders gele ,schijnt wel zo te zijn dat de voedingswaarde hoger is dan de chinese gele.
Ik kan even niet aangeven waar ik dat vandaan heb,kan dus het niet onderbouwen,maar ik heb het ooit eens ergens vernomen.
Ze eten bij mij de rode wel beter dan de gele.

Er is ook gewone gele te krijgen die niet uit de kant van china komt en die ziet er ook niet slecht uit koste me 10 euro voor 5 kilo.

Antoni Hopmann
31-03-2012, 16:47
Meestal rode als ik er tegen aanloop anders gele ,schijnt wel zo te zijn dat de voedingswaarde hoger is dan de chinese gele.
Ik kan even niet aangeven waar ik dat vandaan heb,kan dus het niet onderbouwen,maar ik heb het ooit eens ergens vernomen.
Ze eten bij mij de rode wel beter dan de gele.

Er is ook gewone gele te krijgen die niet uit de kant van china komt en die ziet er ook niet slecht uit koste me 10 euro voor 5 kilo.

Dat is de Franse trosgierst, Bob.

kingfisher
31-03-2012, 17:13
Dat is de Franse trosgierst, Bob.

Wat is de franse Antoni? de rode bedoel je,ja dat is franse maar je hebt ook franse gele en daarnaast nog meerdere gele soorten.
En gierst is een verzamelnaam voor meerdere gierstsoorten millet is ook een gierst evenals african millet en parelgierst en wat wij gebruiken is volgens mij de foxtailmillet

Antoni Hopmann
31-03-2012, 20:03
Wat is de franse Antoni? de rode bedoel je,ja dat is franse maar je hebt ook franse gele en daarnaast nog meerdere gele soorten.
En gierst is een verzamelnaam voor meerdere gierstsoorten millet is ook een gierst evenals african millet en parelgierst en wat wij gebruiken is volgens mij de foxtailmillet

Niet zo ingewikkeld,hoor. Al die rotzooi.:eek:
Gewoon Franse gele trosgierst,zoals die al -tig jaren wordt verkocht,Bob.
Vraag daar maar naar in de dierenspeciaalzaak.:D

wessellouw
01-04-2012, 11:23
Hallo:

Een aanvullende vraag: behalve de "verpakking" die aantrekkelijk is voor onze vogels: wat is eigenlijk het verschil in voedingswaarde tussen trosgierst en losse gierst.
Ze zijn allebei even kurkdroog.

Wessel van der Veen.

populier
01-04-2012, 13:23
Er is geen verschil, de vogels zijn er wat langer mee bezig ;)

kingfisher
01-04-2012, 15:22
Niet zo ingewikkeld,hoor. Al die rotzooi.:eek:
Gewoon Franse gele trosgierst,zoals die al -tig jaren wordt verkocht,Bob.
Vraag daar maar naar in de dierenspeciaalzaak.:D

Ach Antoni,daar gaat het me ook niet om,ik weet zelf wel wat ik moet hebben en een dierenspeciaalzaak,daar ben ik allergisch voor,veel te duur en ik koop gelijk 5 of 10 kilo en geen zakje met drie stengels.:D

wessellouw
01-04-2012, 17:00
Bedankt Michael:

Dat was ook mijn idee.
Dus we betalen veel voor een stengel trosgierst alleen maar om de vogels bezig te houden.
Alweer een commercieel fabeltje dus: u moet trosgierst kopen want de vogels hebben dat nodig.

Wees gerust: de mijne krijgen het ook maar als extraatje, ongeveer 1 keer per een à twee weken.

Wessel van der Veen.

sepke
01-04-2012, 17:12
Tenslotte stoppen wij de vogels in een kooi daarom mogen wij er ook voor zorgen dat de vogels wat te doen hebben. Ja toch?

Antoni Hopmann
02-04-2012, 08:57
Ach Antoni,daar gaat het me ook niet om,ik weet zelf wel wat ik moet hebben en een dierenspeciaalzaak,daar ben ik allergisch voor,veel te duur en ik koop gelijk 5 of 10 kilo en geen zakje met drie stengels.:D

Ook Franse trosgierst wordt verkocht in grote zakken, Bob.
Ik gaf het alleen maar aan voor de duidelijkheid ten behoeve van de lezer.

Natuurlijk wordt trosgierst niet gegeven uitsluitend voor zijn voedingswaarde.
Wat dat betreft hebben de vogels het helemaal niet nodig bij een goede
zadenmengeling.
De hoofdzaak is,dat het een van de middelen is om verveling van de vogels tegen te gaan. Ze zijn er lekker mee bezig evenals met flinke bossen
gras- en onkruidhalmen aan een stuk sisaltouw opgehangen.

Ton
02-04-2012, 18:31
ik denk dat je het verschil tussen chinese en franse goed kan zien. de franse is veel steviger mijns inziens, terwijl je bij de chinese heel veel zaad onderin de zak hebt liggen.

nu heb ik daar een theorie over, maar of die ook zo is ?

de franse groeit langzamer, dan de chinese, en daardoor veel steviger.

dat heb je met eikenhout ook. frans en duits eikenhout is stukken duurder dan bijvoorbeeld amerikaans eikenhout. dat heeft met de stevigheid te maken. dat word weer bepaald in welke grond de boom groeit. bomen op bijvoorbeeld schrale grond groeien langzamer, wat de kwaliteit van het hout ten goede komt.

laat maar horen wat jullie er van denken.

Antoni Hopmann
02-04-2012, 20:53
ik denk dat je het verschil tussen chinese en franse goed kan zien. de franse is veel steviger mijns inziens, terwijl je bij de chinese heel veel zaad onderin de zak hebt liggen.

nu heb ik daar een theorie over, maar of die ook zo is ?

de franse groeit langzamer, dan de chinese, en daardoor veel steviger.

dat heb je met eikenhout ook. frans en duits eikenhout is stukken duurder dan bijvoorbeeld amerikaans eikenhout. dat heeft met de stevigheid te maken. dat word weer bepaald in welke grond de boom groeit. bomen op bijvoorbeeld schrale grond groeien langzamer, wat de kwaliteit van het hout ten goede komt.

laat maar horen wat jullie er van denken.

Ton,
Vanmorgen was ik bij mijn nieuwe kanarievoer leverancier, waar ik gelijk
i.v.m. deze topic naar trosgierst vroeg.
Ik zei hem,dat ik het vervelend vond,dat er altijd zo veel los gierst in
de zakken zat en ook bij het ophangen bij wijze van spreken al de helft van de korrels op de bodem lag.
Hij reikte mij een paar zakken aan met Chinese trosgierst.
Ik was verbaasd toen ik merkte ondanks dat ik er flink mee schudde
er slechts enkele korreltjes los waren gekomen.
Wat mij verder opviel was dat de korrels iets kleiner waren dan die
van de Franse trosgierst,die ik gewend ben.

K@rin
11-04-2012, 21:22
http://www.waterwereld.nu/gierst.php

Antoni Hopmann
11-04-2012, 22:50
Goede site, Karin.
Veel wetenswaardigheden.

loodje
12-04-2012, 10:51
Bedankt voor de site Karin.

deforpusliefhebber
20-05-2012, 19:15
Vandaag voor de eerste keer zelf trosgierst gezaaid. Eerst in een grote plantenbak om het naar verloop van enige tijd uit te kunnen planten op de uitgroeiplek. Daarna ga ik in het najaar al die kilo's oogsten, haha.
Voor bestellingen kunt u alvast reserveringen plaatsen, haha.

populier
20-05-2012, 20:15
Leuk hoor dat zelf verbouwen, maar moet het zaad niet direct in de volle grond?

Ik dacht dat het verplanten van kleine plantjes niet ging met deze grassoort.

Tal
15-07-2012, 21:15
Worden vogels van elke dag trosgierst eten vet?

Naast trosgierst krijgen ze natuurlijk ook hun gemengde granen.

kingfisher
15-07-2012, 21:32
Worden vogels van elke dag trosgierst eten vet?

Naast trosgierst krijgen ze natuurlijk ook hun gemengde granen.

Ja,trosgierst geven als bijvoeding,snoepje zeg maar,verder niet.

Henk Adelerhof
15-07-2012, 23:56
Hallo,

Ik geef mijn vogels ook altijd trosgierst, vooral als de jonge vogels net tegen het zelfstandig worden aanzitten, dan hebben ze wat te spelen en spelenderwijs eten ze van het trosgierst, wat voor hen gemakkelijk te pellen is.

Alleen, ik let dan wel bij elke aar die ik hun geef op het zogeheten moederkoren.

Dat zijn zwarte zaadjes die er tussen zitten, en bij het eten daarvan kunnen de vogels verlammingsverschijnselen tonen en er waarschijnlijk ook aan sterven.

Dus als de ene trosgierst iets duurder is dan een andere soort, maar er zitten geen moederkoren tussen, dan is mij dat geld wel waard. :)

Antoni Hopmann
16-07-2012, 00:04
Hallo,

Ik geef mijn vogels ook altijd trosgierst, vooral als de jonge vogels net tegen het zelfstandig worden aanzitten, dan hebben ze wat te spelen en spelenderwijs eten ze van het trosgierst, wat voor hen gemakkelijk te pellen is.

Alleen, ik let dan wel bij elke aar die ik hun geef op het zogeheten moederkoren.

Dat zijn zwarte zaadjes die er tussen zitten, en bij het eten daarvan kunnen de vogels verlammingsverschijnselen tonen en er waarschijnlijk ook aan sterven.

Dus als de ene trosgierst iets duurder is dan een andere soort, maar er zitten geen moederkoren tussen, dan is mij dat geld wel waard. :)

Ik denk niet,dat je moederkoren op trosgierst zal tegenkomen,Henk.

Het zit meestal op de aren van granen zoals tarwe en rogge.

Henk Adelerhof
16-07-2012, 19:15
Ik denk niet,dat je moederkoren op trosgierst zal tegenkomen,Henk.

Het zit meestal op de aren van granen zoals tarwe en rogge.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ergot-alkaloiden.aspx
Ik lees hier, dat het in Nederland geen probleem meer is, maar ja we hebben het over Chinese of Franse gierst

Antoni Hopmann
16-07-2012, 19:47
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ergot-alkaloiden.aspx
Ik lees hier, dat het in Nederland geen probleem meer is, maar ja we hebben het over Chinese of Franse gierst

Leuk om zo die zaken over moederkoren te lezen,Henk.
Meer dan 50 jaar geleden werd er ook al eens in een vogelblad
op moederkoren gewezen.
Ik herken het wel maar heb het nog nooit op vogelvoer c.q. trosgierst
van waar dan ook gezien.

Henk Adelerhof
16-07-2012, 20:32
Gelukkig maar dan :)