Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over bevruchting eitjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vraagje over bevruchting eitjes?

    Hallo,

    Ik heb nu 15 broedkooitjes met daarin bijna allemaal een koppeltje, wel heb ik alles in verkeerde volgorde gedaan, eerst de poppen erin geplaats en pas later de mannen erbij gezet etc.
    Een tiental popjes is na een weekje samenzijn met de mannen nestjes aan het maken, en de eerste eitjes zijn gelegd.

    Toch mij ik mij wel zorgen of deze eitjes ook bevrucht zijn want, ik heb geen licht opgevoerd en ze zijn zeer vlot begonnen met leggen na introductie van de man, dan hebik nog een aantal poppen in de voliere die nog niet met de nestbouw zijn begonnen, terwijl er meer licht is daar.

    Heb wel eens gelezen dat ik bevruchting kan controleren met een zaklamp het ei beschijnen?, of misschien wel het eitje laten drijven danwel zinken in een bakje water, kan iemand hier wat meer informatie over geven hoe je dan te werk moet gaan.

    Want ik denk dat het zonde is van de energie van de vogel mochten de eieren niet bevrucht zijn.

    bvd,

    Te Hokioi

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Te Hokioi
    Hallo,

    Ik heb nu 15 broedkooitjes met daarin bijna allemaal een koppeltje, wel heb ik alles in verkeerde volgorde gedaan, eerst de poppen erin geplaats en pas later de mannen erbij gezet etc.
    Een tiental popjes is na een weekje samenzijn met de mannen nestjes aan het maken, en de eerste eitjes zijn gelegd.

    Toch mij ik mij wel zorgen of deze eitjes ook bevrucht zijn want, ik heb geen licht opgevoerd en ze zijn zeer vlot begonnen met leggen na introductie van de man, dan hebik nog een aantal poppen in de voliere die nog niet met de nestbouw zijn begonnen, terwijl er meer licht is daar.

    Heb wel eens gelezen dat ik bevruchting kan controleren met een zaklamp het ei beschijnen?, of misschien wel het eitje laten drijven danwel zinken in een bakje water, kan iemand hier wat meer informatie over geven hoe je dan te werk moet gaan.

    Want ik denk dat het zonde is van de energie van de vogel mochten de eieren niet bevrucht zijn.

    bvd,

    Te Hokioi
    Nee is helemaal niet zonde. Je moet toch de pop gewoon hun cyclus
    laten uitzitten.
    Zelf kijk ik nooit of de eitjes bevrucht zijn. Zie ik van zelf wel na ca.13 dagem.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      laat alles met rust, laat de natuur maar doen. en da gedoe. van da lampje. haha .
      ik kijk met spiegel in nestje , raak de eitjes nooit aan .
      zie ik wel na 13 dagen of ik jongen heb .
      dus: nooit rotzooien in een vogelnest.
      weet ik zeker .

      Opmerking


      • #4
        Oke das duidelijk, zal ongeveer 14 dagen wachten en zien wat er gebeurd bedankt.

        Opmerking


        • #5
          Vanaf het derde ei beginnen ze te broeden (normaal gezien toch)
          We laten ze vijf dagen broeden. Op dag vijf neem je een klein zaklampje en schijn je tegen de eitjes.





          Dit moet je te zien krijgen.
          Het heldere ei, is onbevrucht
          Het donkere ei is bevrucht.

          Succes!
          http://dewittn17.skyrock.com/

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Misschien niet onbelangrijk, ik raap de eieren en leg ze dan gelijk in de nest, vanaf dan begin ik de broeddagen te tellen. als je dit niet doet wacht je zoals eerder gezegt, tot er 3 eieren gelegt zijn en begin je dan met tellen.

              Groeten,
              Kristof

              Opmerking


              • #8
                Nee de broedcyclus onderbreek ik nooit.
                Ook het schouwen van eitjes is dan totaal overbodig.
                Daarbij komt het bij mij zelden voor,dat er onbevruchte eitjes zijn.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Vooral tijdens eerste ronde is het af laten maken van de cyclus erg belangrijk.

                  Beantwoord de volgende vraag zelf maar eens: Wanneer denk je bij onbevruchtte eitjes het meeste kans te hebben tijdens de 2e ronde.

                  1- Als je binnen enkele dagen ze het weer laat proberen
                  2- als je ze gewoon 2 weken laat broeden en ze daarna nog en week over nieuw nest doen ?

                  Dat is antwoord 2 dus. Doordat je de cyclus af laat maken zijn de poppen bij kans veel beter in conditie.

                  Ik had eerste ronde 2 poppen alles onbevrucht, cyclus uit laten zitten en toen opnieuw gestart, nu 4 uit 4 bevrucht en 4 uit 5 bevrucht.
                  http://wiggel.skyrock.com/

                  Opmerking


                  • #10
                    er zijn poppen die met het eerste ei beginnen tebroeden.mijn vrouw raap de eieren en bij het vierde ei word alles terug geplaats.na vier dagen broeden van de pop kun je zien of ze bevrucht zijn,er zijn schouwlampjes te koop.hoef je niet aan de eieren te zitten met je handen.

                    Opmerking

                    Working...
                    X