Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sojaschroot / eiwitgehalte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Sojaschroot / eiwitgehalte

    Naar aanleiding van een gesprekje met een collegaliefhebber over vogelvoeding heb ik een paar vragen:

    1. Zijn er mensen die sojaschroot (afhankelijk van de soort en herkomst ca. 40 - 45 % eiwit ) aan de voeding van hun vogels toevoegen om o.a. het eiwitgehalte iets omhoog te brengen of andere redenen?

    2. Zou je 14 procent eiwit als onderhoudend kunnen zien?

    3. Is er voor de kweek een percentage van 24 procent voldoende of ....?

    4. Is de eiwitbehoefte van vogels (grofweg) in te delen in een aantal groepen?


    mvg. Eelke

  • #2
    Ik denk dat je eerst een goed overzicht moet hebben van het percentage werkelijk opneembaar eiwit voor je hier iets zinnigs over kunt zeggen. Gewoon "eiwitgehalte" zegt erg weinig.

    Ook bij gebruik van plantaardig of dierlijk eiwit verschilt het nogal, zo lees ik bv:
    De opname van dierlijk eiwit ligt tussen 10 en 20 minuten. Ja, u leest het goed: minuten. Geen 24 tot 36 uur zoals bij plantaardige eiwitten of zelfs 72 uur zoals bij peulvruchten.

    Bron: http://www.xead.nl/duivenvoer-en-biergist
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek

      Ook bij gebruik van plantaardig of dierlijk eiwit verschilt het nogal, zo lees ik bv:
      De opname van dierlijk eiwit ligt tussen 10 en 20 minuten. Ja, u leest het goed: minuten. Geen 24 tot 36 uur zoals bij plantaardige eiwitten of zelfs 72 uur zoals bij peulvruchten.
      Dus uiteindelijk zijn we beter dat we dierlijke dan plantaardig gaan geven. Omwille van de veel snellere opname?
      http://dewittn17.skyrock.com/

      Opmerking


      • #4
        Dat zeg ik niet, daar heb ik geen verstand van. Er is kennelijk een groot verschil in opnametijd, of dat een voor- of een nadeel is weet ik niet.
        Zaadeters zullen anders reageren dan insecten- en vruchtenetende vogels en ook hun behoeften zijn anders.

        Ik wil alleen zeggen dat je "zoveel procent eiwit" op een verpakking niet zomaar als basisgegeven moet aannemen als je zaken wil gaan vergelijken.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Ik heb in een soja en lupine fabriek gewerkt,
          En heb wat expirimentjes gedaan
          De vogels eten uit de doppen de stukjes noot
          Je zou wel soja eiwitten aan je eivoer kunnen toevoegen dat is in poedervorm te krijgen maar wel prijzig maar waarom geen dierlijke eiwitten?
          Groetjes van marco

          Opmerking


          • #6
            1. Zijn er mensen die sojaschroot (afhankelijk van de soort en herkomst ca. 40 - 45 % eiwit ) aan de voeding van hun vogels toevoegen om o.a. het eiwitgehalte iets omhoog te brengen of andere redenen?
            Je zou dat kunnen gebruiken om het eiwitgehalte te verhogen.

            2. Zou je 14 procent eiwit als onderhoudend kunnen zien?
            Onderhoudend voor zaadeters in rusttoestand.

            3. Is er voor de kweek een percentage van 24 procent voldoende of ....?
            Voor dierlijke eiwitten is dit voldoende. Voor plantaardige eiwitten mag je dat verhogen naar 30%.

            4. Is de eiwitbehoefte van vogels (grofweg) in te delen in een aantal groepen?
            Zaadeters hebben een andere eiwitbehoefte dan fruit-, vruchten-, insecteneters... Je moet dat voor elke vogelsoort heel specifiek nagaan. Daar bestaan geen regeltjes voor.

            Ik denk dat je eerst een goed overzicht moet hebben van het percentage werkelijk opneembaar eiwit voor je hier iets zinnigs over kunt zeggen. Gewoon "eiwitgehalte" zegt erg weinig.
            Dat is perfect uitgedrukt. Ter aanvulling zou je ook het aminozuurpatroon moeten kennen.

            Dus uiteindelijk zijn we beter dat we dierlijke dan plantaardig gaan geven. Omwille van de veel snellere opname?
            Beiden. Ze hebben de plantaardige eiwitten ook nodig. De pas uitgekipte nestjongen moeten ook nog de nachtperiode kunnen overbruggen en dan komen deze plantaardige eiwitten goed van pas, omwille van de tragere vertering.

            Opmerking


            • #7
              Hartelijk dank voor uw antwoord, zeer verhelderend.

              Van welke vogels is er informatie over de eiwitbehoefte bekend?
              (eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik zelf niet goed heb gezocht, maar misschien dat er een site bestaat waar deze behoeftes, eventueel per seizoen / periode, reeds zijn beschreven van een flink aantal vogels?)
              Hoe komt een leek als mij aan de gegevens over de werkelijke opneembaarheid van bepaalde eiwitten en de aminozuurpatronen?

              mvg. Eelke

              Opmerking


              • #8
                Ik houd het maar bij de uitgebalanceerde eivoeders van de bekende
                merken.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                  Ik houd het maar bij de uitgebalanceerde eivoeders van de bekende
                  merken.
                  Een beetje achtergrondkennis is nooit weg Antoni.
                  Onderzoekt "alle" dingen en behoud het goede


                  mvg. Eelke

                  Opmerking


                  • #10
                    Ter aanvulling, het aminozuurpatroon van Soja komt overeen met dat van dierlijke eiwitten. Vandaar dat vegetariers ook vaak als vleesvervanger tofu eten(van soja gemaakt).

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                      Ter aanvulling, het aminozuurpatroon van Soja komt overeen met dat van dierlijke eiwitten. Vandaar dat vegetariers ook vaak als vleesvervanger tofu eten(van soja gemaakt).
                      Deze gegevens doen mij denken aan een tekort aan de natuurlijke vorm van vitamine B12
                      Kan dit een gevaar zijn bij het toedienen van de sojaschroot?

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ele
                        Deze gegevens doen mij denken aan een tekort aan de natuurlijke vorm van vitamine B12
                        Kan dit een gevaar zijn bij het toedienen van de sojaschroot?
                        We hadden het toch over eiwitten

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                          We hadden het toch over eiwitten
                          Van het 1 komt soms het ander

                          Opmerking


                          • #14
                            Van welke vogels is er informatie over de eiwitbehoefte bekend?
                            Dat ga je, uit het lezen van kweekverslagen, moeten halen, daar bestaan geen sites voor. Is zeker geen gemakkelijke opdracht.

                            Hoe komt een leek als mij aan de gegevens over de werkelijke opneembaarheid van bepaalde eiwitten en de aminozuurpatronen?
                            Aminozuurpatronen : uit Engelstalige wetenschappelijke studies, maar dit is wel technisch Engels.

                            Werkelijke opneembaarheid : moeilijk te achterhalen, doch zelfde als hiervoor.

                            Deze gegevens doen mij denken aan een tekort aan de natuurlijke vorm van vitamine B12. Kan dit een gevaar zijn bij het toedienen van de sojaschroot?

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo Alfons, mag ik je vragen wat je achtergrond is? Dit gezien je reacties op dit forum.

                              @Ele, het is inderdaad goed om de antwoorden steeds te zien van de soorten die we houden en tevens de info die vaak gehaald wordt uit onderzoek op/voor mensen

                              Opmerking

                              Working...
                              X