PDA

Bekijk Volledige Versie : Sojaschroot / eiwitgehalte

ele
18-03-2012, 00:58
Naar aanleiding van een gesprekje met een collegaliefhebber over vogelvoeding heb ik een paar vragen:

1. Zijn er mensen die sojaschroot (afhankelijk van de soort en herkomst ca. 40 - 45 % eiwit ) aan de voeding van hun vogels toevoegen om o.a. het eiwitgehalte iets omhoog te brengen of andere redenen?

2. Zou je 14 procent eiwit als onderhoudend kunnen zien?

3. Is er voor de kweek een percentage van 24 procent voldoende of ....?

4. Is de eiwitbehoefte van vogels (grofweg) in te delen in een aantal groepen?

mvg. Eelke

Ton Koek
18-03-2012, 14:54
Ik denk dat je eerst een goed overzicht moet hebben van het percentage werkelijk opneembaar eiwit voor je hier iets zinnigs over kunt zeggen. Gewoon "eiwitgehalte" zegt erg weinig.

Ook bij gebruik van plantaardig of dierlijk eiwit verschilt het nogal, zo lees ik bv:
De opname van dierlijk eiwit ligt tussen 10 en 20 minuten. Ja, u leest het goed: minuten. Geen 24 tot 36 uur zoals bij plantaardige eiwitten of zelfs 72 uur zoals bij peulvruchten.

Bron: http://www.xead.nl/duivenvoer-en-biergist

Treursijs
18-03-2012, 15:11
Ook bij gebruik van plantaardig of dierlijk eiwit verschilt het nogal, zo lees ik bv:
De opname van dierlijk eiwit ligt tussen 10 en 20 minuten. Ja, u leest het goed: minuten. Geen 24 tot 36 uur zoals bij plantaardige eiwitten of zelfs 72 uur zoals bij peulvruchten.

Dus uiteindelijk zijn we beter dat we dierlijke dan plantaardig gaan geven. Omwille van de veel snellere opname?

Ton Koek
18-03-2012, 15:44
Dat zeg ik niet, daar heb ik geen verstand van. Er is kennelijk een groot verschil in opnametijd, of dat een voor- of een nadeel is weet ik niet.
Zaadeters zullen anders reageren dan insecten- en vruchtenetende vogels en ook hun behoeften zijn anders.

Ik wil alleen zeggen dat je "zoveel procent eiwit" op een verpakking niet zomaar als basisgegeven moet aannemen als je zaken wil gaan vergelijken.

marcorotterdam
18-03-2012, 18:11
Ik heb in een soja en lupine fabriek gewerkt,
En heb wat expirimentjes gedaan
De vogels eten uit de doppen de stukjes noot
Je zou wel soja eiwitten aan je eivoer kunnen toevoegen dat is in poedervorm te krijgen maar wel prijzig maar waarom geen dierlijke eiwitten?

Van den Broeck Alfons
11-07-2012, 19:10
1. Zijn er mensen die sojaschroot (afhankelijk van de soort en herkomst ca. 40 - 45 % eiwit ) aan de voeding van hun vogels toevoegen om o.a. het eiwitgehalte iets omhoog te brengen of andere redenen?

Je zou dat kunnen gebruiken om het eiwitgehalte te verhogen.

2. Zou je 14 procent eiwit als onderhoudend kunnen zien?

Onderhoudend voor zaadeters in rusttoestand.

3. Is er voor de kweek een percentage van 24 procent voldoende of ....?

Voor dierlijke eiwitten is dit voldoende. Voor plantaardige eiwitten mag je dat verhogen naar 30%.

4. Is de eiwitbehoefte van vogels (grofweg) in te delen in een aantal groepen?

Zaadeters hebben een andere eiwitbehoefte dan fruit-, vruchten-, insecteneters... Je moet dat voor elke vogelsoort heel specifiek nagaan. Daar bestaan geen regeltjes voor.

Ik denk dat je eerst een goed overzicht moet hebben van het percentage werkelijk opneembaar eiwit voor je hier iets zinnigs over kunt zeggen. Gewoon "eiwitgehalte" zegt erg weinig.

Dat is perfect uitgedrukt. Ter aanvulling zou je ook het aminozuurpatroon moeten kennen.

Dus uiteindelijk zijn we beter dat we dierlijke dan plantaardig gaan geven. Omwille van de veel snellere opname?

Beiden. Ze hebben de plantaardige eiwitten ook nodig. De pas uitgekipte nestjongen moeten ook nog de nachtperiode kunnen overbruggen en dan komen deze plantaardige eiwitten goed van pas, omwille van de tragere vertering.

ele
11-07-2012, 21:18
Hartelijk dank voor uw antwoord, zeer verhelderend.

Van welke vogels is er informatie over de eiwitbehoefte bekend?
(eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik zelf niet goed heb gezocht, maar misschien dat er een site bestaat waar deze behoeftes, eventueel per seizoen / periode, reeds zijn beschreven van een flink aantal vogels?)
Hoe komt een leek als mij aan de gegevens over de werkelijke opneembaarheid van bepaalde eiwitten en de aminozuurpatronen?

mvg. Eelke

Antoni Hopmann
11-07-2012, 21:28
Ik houd het maar bij de uitgebalanceerde eivoeders van de bekende
merken.

ele
11-07-2012, 21:51
Ik houd het maar bij de uitgebalanceerde eivoeders van de bekende
merken.
Een beetje achtergrondkennis is nooit weg Antoni.
Onderzoekt "alle" dingen en behoud het goede :D

mvg. Eelke

Zwartkopje
11-07-2012, 22:08
Ter aanvulling, het aminozuurpatroon van Soja komt overeen met dat van dierlijke eiwitten. Vandaar dat vegetariers ook vaak als vleesvervanger tofu eten(van soja gemaakt).

ele
11-07-2012, 22:12
Ter aanvulling, het aminozuurpatroon van Soja komt overeen met dat van dierlijke eiwitten. Vandaar dat vegetariers ook vaak als vleesvervanger tofu eten(van soja gemaakt).

Deze gegevens doen mij denken aan een tekort aan de natuurlijke vorm van vitamine B12 :o
Kan dit een gevaar zijn bij het toedienen van de sojaschroot?

Zwartkopje
11-07-2012, 22:33
Deze gegevens doen mij denken aan een tekort aan de natuurlijke vorm van vitamine B12 :o
Kan dit een gevaar zijn bij het toedienen van de sojaschroot?

We hadden het toch over eiwitten :D

ele
11-07-2012, 23:00
We hadden het toch over eiwitten :D

Van het 1 komt soms het ander :D

Van den Broeck Alfons
12-07-2012, 06:27
Van welke vogels is er informatie over de eiwitbehoefte bekend?

Dat ga je, uit het lezen van kweekverslagen, moeten halen, daar bestaan geen sites voor. Is zeker geen gemakkelijke opdracht.

Hoe komt een leek als mij aan de gegevens over de werkelijke opneembaarheid van bepaalde eiwitten en de aminozuurpatronen?

Aminozuurpatronen : uit Engelstalige wetenschappelijke studies, maar dit is wel technisch Engels.

Werkelijke opneembaarheid : moeilijk te achterhalen, doch zelfde als hiervoor.

Deze gegevens doen mij denken aan een tekort aan de natuurlijke vorm van vitamine B12. Kan dit een gevaar zijn bij het toedienen van de sojaschroot?

Neen. Niet denken in de context van menselijke vegetariërs. Graaneters zijn overwegend omnivoren : overwegend plantaardig, maar tijdens bepaalde perioden kan er dierlijk worden genuttigd. Daarom hebben ze ook maar weinig vitamine B12 nodig.

Als je zelf eivoer of een zachtvoer maakt, dan dient vitamine B12 toegevoegd te worden via een voedingssupplement.

Zwartkopje
12-07-2012, 06:56
Hallo Alfons, mag ik je vragen wat je achtergrond is? Dit gezien je reacties op dit forum.

@Ele, het is inderdaad goed om de antwoorden steeds te zien van de soorten die we houden en tevens de info die vaak gehaald wordt uit onderzoek op/voor mensen

ele
12-07-2012, 17:48
@Zwartkopje: Het leggen van linken kan soms ook betekenen dat je er totaal naast zit, maar dat zal dan wel blijken -0- In het kader van mijn lichtinteresse kom ik soms hele verhelderende dingen tegen, maar elke oplossing / antwoord op een vraag zorgt weer voor nog meer nieuwe vragen:o

Er zijn veel overeenkomsten tussen mens en dier wat betreft de hormonenwerking, vitamine- en mineralenopname en werking, enz.
De benodigde hoeveelheden zullen natuurlijk sterk kunnen wisselen.

mvg. Eelke

Antoni Hopmann
14-07-2012, 20:27
Een beetje achtergrondkennis is nooit weg Antoni.
Onderzoekt "alle" dingen en behoud het goede :D

mvg. Eelke

Dat is allemaal al in diverse laboratoria onderzocht,Eelke.
Ik ga het wiel niet uitvinden.