Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eivoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eivoer

    Op de diverse forums over wildzang lees ik steeds dat er door de kwekers zelf eivoer wordt gemaakt. In de handel echter zijn verschillende soorten eivoer te verkrijgen, zelfs speciaal eivoer voor wildzangvogels. Mijn vraag is waarom maakt iedereen zijn eigen eivoer en in samenhang daarmee waarom voldoet het standaard verkrijgbare eivoer niet?

  • #2
    Standaard eivoer, is een gewoon droog eivoer.

    Als wij ons eivoer maken, zoals ik zelf ook doe. Is de bedoeling dat het wat rul, vochtig is, dit word dan alsook beter opgenomen door de vogels.

    Zelf eivoer maken, geeft ons ook het voordeel dat je zelf kan toevoegen aan het eivoer wat je wil. Je kan zelf vitaminen, kiemzaad en couscous of rusk toevoegen aan het eivoer naar eigen wil.
    En ik denk dat een vers eivoer, steeds beter is dan een voorverpakt dat machinaal gemaakt is

    Dan het voorverpakte in de winkel.
    http://dewittn17.skyrock.com/

    Opmerking


    • #3
      Dat zal altijd een voor en tegen blijven Treursijs.
      Ik gebruik een eivoer wat kant en klaar is via een handelaar uit oss en bevalt me goed,is al rullig van zichzelf en ik voeg daar niets aan toe,ja soms afhankelijk van de soort wat buffalo's maar verder niets.

      Ik heb nu de eerste wilde kanaries op stok,geelkruincini's in het nest en ook gewone raza's in het nest.
      Ook geelbuikcini's mee groot gekregen,verschillende soorten edelzangers en europese sijzen.

      Ieder doet het op zijn manier maar ik ben van mening dat als het bij jou goed werkt gewoon blijven doen en ik ben ook eerlijk het is wat makkelijker,niet dat ik me er met een jantje van leiden af wil maken,maar het is altijd van constante samenstelling en ik ga liever de polder in om onkruiden te zoeken dan een eivoer zelf maken terwijl ik er eentje heb wat eigenlijk al goed genoeg is van zichzelf.
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        ik heb gewoon cede en maak het wat rul met geraspte fruit werkt prima voor bepaalde soorten meng ik er nog universeel door en levend voer

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
          Dat zal altijd een voor en tegen blijven Treursijs.
          Ik gebruik een eivoer wat kant en klaar is via een handelaar uit oss en bevalt me goed,is al rullig van zichzelf en ik voeg daar niets aan toe,ja soms afhankelijk van de soort wat buffalo's maar verder niets.

          Ik heb nu de eerste wilde kanaries op stok,geelkruincini's in het nest en ook gewone raza's in het nest.
          Ook geelbuikcini's mee groot gekregen,verschillende soorten edelzangers en europese sijzen.

          Ieder doet het op zijn manier maar ik ben van mening dat als het bij jou goed werkt gewoon blijven doen en ik ben ook eerlijk het is wat makkelijker,niet dat ik me er met een jantje van leiden af wil maken,maar het is altijd van constante samenstelling en ik ga liever de polder in om onkruiden te zoeken dan een eivoer zelf maken terwijl ik er eentje heb wat eigenlijk al goed genoeg is van zichzelf.
          http://dewittn17.skyrock.com/

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Naar mijn mening voldoet commercieel eivoer prima, maar "wij vogelliefhebbers" vinden het leuk om lekker aan te klooien.

              Dat we vergeten dat we geen voedingsdeskundigen zijn, nemen we op de koop toe. Ik gooi ook regelmatig toevoegingen door het eivoer omdat ik DENK dat het daardoor beter of lekkerder wordt. Ik ben net zo eigenwijs.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                www.fretteren.eu

                Opmerking


                • #9
                  Naruch

                  Waarom dan juist de dooier niet? Ik dacht dat daar juist eiwitten inzitten?
                  Jo

                  Opmerking


                  • #10
                    Met het toevoegen van het eiwit verlaag je de eiwit gehalte.
                    Eiwit bevat ongeveer 11% eiwit en de dooier ongeveer 16%.

                    Zelf voer ik eivoer dat 17% eiwit bevat, dus zou ik het met toevoegen van een ei alleen maar verlagen.
                    Wel schijnt het eiwit uit ei beter opneembaar te zijn dan dat uit een eivoer.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                      Waarom dan juist de dooier niet? Ik dacht dat daar juist eiwitten inzitten?

                      in de dooier zitten meer vetten
                      www.fretteren.eu

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vonk
                        Met het toevoegen van het eiwit verlaag je de eiwit gehalte.
                        Eiwit bevat ongeveer 11% eiwit en de dooier ongeveer 16%.

                        Zelf voer ik eivoer dat 17% eiwit bevat, dus zou ik het met toevoegen van een ei alleen maar verlagen.
                        Wel schijnt het eiwit uit ei beter opneembaar te zijn dan dat uit een eivoer.
                        zonder het eiwit van een ei, door het eivoer, overleven de jonge putters en goudvinken het bij mij niet.

                        nu goed dit al jaren goed ook zonder pinkies/buffeloworpjes erdoor.

                        ik geef wel nog af en toe pinkies/buffeloworpjes maar zeer minimaal.
                        www.fretteren.eu

                        Opmerking


                        • #13
                          Jo

                          Opmerking

                          Working...
                          X