Mededeling

Collapse
No announcement yet.

licht?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • licht?

    Hoi allemaal,
    Ik hoor hier vaak berichten van je moet je vogels op 16 uur licht zetten anders doen ze niks
    Nu is mijn vraag hoe kan het dat er in suriname en andere tropische landen vogels vliegen?
    Want daar is het max 12 uur licht per dag dus zouden ze daar niks moeten doen volgens de kenners
    Zal het aantal uren nu echt uitmaken dan? Ikzelf verlicht niks bij en heb het hele jaar door veel jongen
    Ik wil niemand tegen het zere been schoppen maar viel me gewoon op dat mensen zweren bij veel lichturen terwijl ze in hun natuurlijke omgeving dat niet hebben
    Groetjes van marco

  • #2
    Waarom gaat u ervan uit dat daar maar 12H licht is per dag?
    http://dewittn17.skyrock.com/

    Opmerking


    • #3
      evenaar

      Aan de evenaar; jaarrond 12 uur licht per dag. Tijden schommelen wel iets, zomers (bijvoorbeeld) van 06.00 uur tot 18.00 uur en 's winters van 07.00 uur tot 19.00 uur.

      Aan de noordpool zomers licht (21-juni) van 00.00 uur tot 24.00 uur en in de winter (21 december) donker van 00.00 uur tot 24.00 uur.

      Nederland langste dag ongeveer 18 uur licht, kortste dag 8 uur licht.

      Canarische eilanden langste dag ongeveer 16 uur licht en kortste dag ongeveer 10 uur licht. Aan de hand van waar je vogels van oorsprong vandaan komen zul je dus het best een lichtschema zoeken die het best past.

      Groet,

      Rob.

      Opmerking


      • #4
        Leuke vraag!
        Dat vogels meer licht nodig hebben om te broeden is op zich waar, alleen geldt het voor vogels die van nature op het noordelijk halfrond leven en niet te dicht bij de evenaar. Soorten van het zuidelijk halfrond zijn gewend aan kortere dagen en gaan dus anders met hun energie om.

        Daarnaast kan domesticatie het instinct doen afnemen, vogels die al 10 generaties in Nederland zijn bijvoorbeeld, broeden vaak onder de omstandigheden die ze hier treffen, ze passen zich dus aan.

        Heel algemeen kun je voor "onze vogels" stellen dat de dag lang genoeg moet zijn om jongen voldoende te voeren, minimaal zoveel dat ze de nacht doorkomen. Hoe langer het licht is, hoe langer ze kunnen voeren.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Treursijs
          Waarom gaat u ervan uit dat daar maar 12H licht is per dag?
          Omdat ik er op vakantie ben geweest en er schoonfamillie heb die ervandaan komen
          Dus vroeg het me gewoon af hoe sommige bij 16 uur licht komen
          Groetjes van marco

          Opmerking


          • #6
            Misschien dat door de hogere intensiteit van het licht de vogels er korter in hoeven te verblijven / sneller de benodigde hoeveelheid energie uit licht opnemen.

            mvg. Eelke

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Leuke vraag!
              Dat vogels meer licht nodig hebben om te broeden is op zich waar, alleen geldt het voor vogels die van nature op het noordelijk halfrond leven en niet te dicht bij de evenaar. Soorten van het zuidelijk halfrond zijn gewend aan kortere dagen en gaan dus anders met hun energie om.
              Oh?
              Leg eens uit? Volgens mij "wankelt" de zon om de evenaar(simpel gezegd) en hebben wij een zomer en winter en het zuidelijk halfrond idem

              Opmerking

              Working...
              X