Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Shag schadelijk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Shag schadelijk

    Ik heb 2 jaar geleden last gehad van luizen tijdens de broed. Ik heb daarna de voliere al een paar keer helemaal gereinigd en de vogels behandeld. Nu wil ik echt niet dat ze dit jaar weer luizen krijgen. Nu kreeg ik een tip van iemand dat ik onderin de nestkastjes een klein beetje shag kon doen. Nu heb ik onderin het nestkastje een heel klein plukje shag gedaan. Is dit schadelijk voor de kanaries?

  • #2
    shag

    nou lijkt mij niet waarom gebruiken
    duivenmelkers ook tabakstelen in de
    broedschalen

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door vogelfan
      Ik heb 2 jaar geleden last gehad van luizen tijdens de broed. Ik heb daarna de voliere al een paar keer helemaal gereinigd en de vogels behandeld. Nu wil ik echt niet dat ze dit jaar weer luizen krijgen. Nu kreeg ik een tip van iemand dat ik onderin de nestkastjes een klein beetje shag kon doen. Nu heb ik onderin het nestkastje een heel klein plukje shag gedaan. Is dit schadelijk voor de kanaries?
      Je bent wel een lekkere eerst doen en dan vragen of het ook wel kan?
      In ieder geval weet ik dat duivenmelkers dit vroeger en ik denk ook nu nog doen namelijk tabaksstelen in de nestkom leggen. Deze zijn overigens ook nu nog te koop. Verder in het algemeen heb ik nergens gelezen dat dit schadelijk is voor de vogels. Immers over de tabak komt het nest materiaal.
      Jo

      Opmerking


      • #4
        Zolang je er geen vloeitjes en wiet bij legt moet het kunnen denk....
        http://wiggel.skyrock.com/

        Opmerking


        • #5
          Bij postduiven worden nog gewoon tabaksstelen gebruikt. Het helpt inderdaad tegen luizen. Ook worden er op sommige hokken bossen varens opgehangen. Dat schijnt ook te helpen, maar dat heb ikzelf nooit gedaan. Tabakstelen daarintegen gebruikte ik wel en toen idd geen last van luizen.

          Een ex-postduivenmelker
          http://bylden.wordpress.com/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
            Je bent wel een lekkere eerst doen en dan vragen of het ook wel kan?
            In ieder geval weet ik dat duivenmelkers dit vroeger en ik denk ook nu nog doen namelijk tabaksstelen in de nestkom leggen. Deze zijn overigens ook nu nog te koop. Verder in het algemeen heb ik nergens gelezen dat dit schadelijk is voor de vogels. Immers over de tabak komt het nest materiaal.
            Ik had ook tabakstelen op een show zien liggen, dus ik dacht dat het wel kan. Maar ik dacht ik vraag het nog even voor de zekerheid!!

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Wiggel
              Zolang je er geen vloeitjes en wiet bij legt moet het kunnen denk....
              En dan een vuurtje erbij :P

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door vogelfan
                Ik heb 2 jaar geleden last gehad van luizen tijdens de broed. Ik heb daarna de voliere al een paar keer helemaal gereinigd en de vogels behandeld. Nu wil ik echt niet dat ze dit jaar weer luizen krijgen. Nu kreeg ik een tip van iemand dat ik onderin de nestkastjes een klein beetje shag kon doen. Nu heb ik onderin het nestkastje een heel klein plukje shag gedaan. Is dit schadelijk voor de kanaries?
                Ik heb ook vaak shag in nesten gedaan en toch gewoon bloedluis gekregen.
                Ook ik heb postduiven maar die hebben nooiet last van bloedluis en als die tebakstelen echt zouden helpen waar een duif heel de dag op zit in broedperiode zouden ze toch ok geen luizen meer moeten hebben.
                http://maikel-19.skyrock.com/

                Opmerking


                • #9
                  Oke. Ik hoop eigenlijk dat ze luis vrij zijn en dat ik er heel niet mee te maken krijg, maar ik blijf het goed in de gaten houden.

                  Weet iemand anders nog iets wat echt goed helpt tegen luizen?

                  Opmerking


                  • #10
                    Goed dat je je al preventief bezig houd met bloedluis.

                    Ik leg ook altijd wat shaggruis onder in het nestje, maar dit houd alleen luis uit je nestje maar niet uit je kooi.

                    Hier is een link met genoeg leesmateriaal over dit euvel:http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...highlight=luis
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Een beetje home shield onder in het nestkastje doen.
                      Daar gaat het bloedluis ook van kapot.
                      Ik heb me ook laten vertellen door iemand die insecten en ongedierte bestrijd dat bloedluis ook te bestrijden is met poeder voor wespen en bijen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ardie
                        Een beetje home shield onder in het nestkastje doen.
                        Daar gaat het bloedluis ook van kapot.
                        Ik heb me ook laten vertellen door iemand die insecten en ongedierte bestrijd dat bloedluis ook te bestrijden is met poeder voor wespen en bijen.
                        Homeshield is prima, maar spul voor wespen lijkt me wat zwaar vergif.

                        Bijen natuurlijk laten leven
                        Groeten Michael

                        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door populier
                          Goed dat je je al preventief bezig houd met bloedluis.

                          Ik leg ook altijd wat shaggruis onder in het nestje, maar dit houd alleen luis uit je nestje maar niet uit je kooi.

                          Hier is een link met genoeg leesmateriaal over dit euvel:http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...highlight=luis
                          maar populier, als ik het goed begrijp Kwamen luizen veel binnen voor in Warme kweek ruimten en niet zo veel buiten in een vollier ( of in een schuur) waar ik kweek deze is gewoon buiten tempratuur.

                          ik hoop dat je het me even uit wilt leggen ben ook wel benieuwd.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik kan weer te snel gelezen hebben maar ik kan niet ontdekken of vogelfan in een binnen of buitenvoliere kweekt.

                            Ik kweek zelf binnen en buiten, in de binnen nestjes leg in wat shaggruis buiten niet omdat daar idd. bloedluis weinig voorkomt door de lage temperaturen.
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              kanarie/luis/shag

                              In de kanariefokkerij heb ik helaas ook wel eens last gehad van bloedluis. Met een kleine besmettingshaard van bloedluis denk je dan al snel met huis-, tuin- en keukenmiddeltjes aan de gang te kunnen. Zo ook heb ik het geprobeerd met zware shag onderin de nestkommetjes, maar daar lopen de bloedzuigertjes gewoon doorheen. In de shag hielden ze volgens mij ook vergaderingen in welke kooi ze nu eens de boel op stelten zouden gaan zetten.
                              Een stuk tweezijdig vloerbedekkingstape (redelijk geprijsd bij de Hema) helpt vele malen beter.
                              Of een klodder vaseline, of je nestkom insmeren met wat slaolie of wat homeshield enzovoort, enzovoort.

                              Groet,

                              Rob.

                              Opmerking

                              Working...
                              X