PDA

Bekijk Volledige Versie : Geelnek Amazone broeden

1000HrZ
27-02-2012, 13:36
Hallo allemaal,

Een kennis van mij heeft een koppel geelnek amazones. Nu hebben ze de afgelopen 2 jaar 2x 1 ei gelegd/gegooid :D

de 1e keer is het ei vanaf 2 meter hoog naar beneden gekomen en heeft de val niet overleefd. de 2e keer is het ei keurig in het broedblok gelegd en bebroed, helaas niet bevrucht.

Is er iets wat we kunnen doen om dat kans groter te maken dat de eventuele eieren bevrucht zijn ? beide papegaaien zaten tijden de broed periode wel in het nestblok en lijken goed met elkaar overweg te kunnen.

wessellouw
27-02-2012, 16:39
Hallo:

Geelnek amazones behoren tot de moeilijkere soorten om goede resultaten mee te behalen.
Mijn A. aureopalliata parvipes hadden weliswaar reeds in het eerste nest bevruchte eieren (die ik moest laten uitbroeden onder postduiven wegens sloopwerkzaamheden vlak bij), maar pas in het derde nest zijn ze er in geslaagd zelf twee jongen groot te brengen.

Let wel: het derde nest, de man was toen zeker 7 à 8 jaar oud.
Met veel moeite heb ik de levensgeschiedenis van deze bijtende ex-kooivogel kunnen traceren. Enkele jaren in een Brusselse huiskamer, daarna idem in Geraardsbergen en uiteindelijk kwam Lolita (de man) samen met zijn grote liefde Rico in een hangende buitenvolière van 2 x 1,2 x 1,2 m (l x b x h) met aansluitend nachthok terecht. Daar werd de vogel erg tam; alleen in de broedtijd (die overigens steeds eind juni, begin juli begon) werd hij uiterst agressief.

Ik geloof dat deze soort naast vanzelfsprekend stevige zitstokken, een zeer variabele voeding nodig heeft: niet alleen water en zaad of pellets, maar veel fruit en groenvoer, regelmatig een kippenbotje met een restje vlees, uit een vijg (vit K) werd zaadje voor zaadje geplukt en aan de partner aangeboden, wilgentakken per takkenbos en niet te vergeten vooral veel vochtigheid.

Door een verhuizing was ik genoodzaakt al mijn Amazones te verkopen.
De koper van deze vogels belt na enige op: "Het regent nu al drie maanden en ze willen niet naar binnen !"
Ik kon alleen antwoorden: "Wees daar gelukkig mee. Vorige zomer, toen het droog was begon er om 4 uur 's morgens een zeer luid concert
"Arriba, Arriba. La lala, la la laa" omdat er eindelijk wat regen viel."
Ik verkocht ze in november, op zijn beurt kweekte de koper er mee in juli van het daaropvolgende jaar.

Wessel van der Veen.

1000HrZ
28-02-2012, 10:02
Wessel dank voor je antwoord!

Ik herken inderdaad het luidruchtige geschreeuw buiten :-)
Qua voeding kunnen we denk ik nog het eea verbeteren. hier zal ik naar kijken.

De papagaaien hebben ze gekregen en zijn +/- 13 jaar oud. Hebben altijd in de zelfde ruimte gezeten bij mensen thuis maar wel in een aparte kooi.

Het blijft dus zoals je eigenlijk zegt veel geduld hebben