Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eieren weghalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eieren weghalen

    Ik heb een aantal onderwerpen gelezen maar ik weet nog niet helemaal hoe ik de eieren weg moet halen enz. hier een paar vragen.

    -Moet ik nepeitjes in de nestjes leggen als ik de echte eieren er uit haal?

    -Moet ik de eitjes op kamertemperatuur bewaren of anders?

    Ik heb al 3 jaar kanaries gekweekt maar het viel me op dat als ik de eieren niet weg haalde dat er veel verschil in grote was. Daarom wil ik het dit jaar zo gaan proberen

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door gijsie
    Ik heb een aantal onderwerpen gelezen maar ik weet nog niet helemaal hoe ik de eieren weg moet halen enz. hier een paar vragen.

    -Moet ik nepeitjes in de nestjes leggen als ik de echte eieren er uit haal?

    -Moet ik de eitjes op kamertemperatuur bewaren of anders?

    Ik heb al 3 jaar kanaries gekweekt maar het viel me op dat als ik de eieren niet weg haalde dat er veel verschil in grote was. Daarom wil ik het dit jaar zo gaan proberen
    Hallo Gijsie!
    Je hoeft alleen maar het eerste eitje te vervangen door een kunsteitje.
    Ik heb de eitjes altijd bewaard in de ruimte waar ik kweek.
    De temperatuur daarbij tussen de 10 en 25 gr.Celsius.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
      Hallo Gijsie!
      Je hoeft alleen maar het eerste eitje te vervangen door een kunsteitje.
      Ik heb de eitjes altijd bewaard in de ruimte waar ik kweek.
      De temperatuur daarbij tussen de 10 en 25 gr.Celsius.
      Hebben ze niet in de gaten dat het nestje zo klein blijft: ik bedoel, zouden ze door blijven leggen (tot wel 6 eieren of zo) om het verlies te compenseren? Leg je de eieren standaard terug op dag 4 of als er na dag 4 geen nieuw meer bij komt? Doet iedereen dit hetzelfde?

      Opmerking


      • #4
        Vogel 'telt' de eieren niet, 1 kunst eitjes terug leggen en steeds het nieuwe eitje rapen. De 5e dag de eitjes terug leggen.
        Je kunt vaak zien wanneer het laatste eitje aan de kleur.
        Een kanarie ei dat als laatse wordt gelegd is meestal iets blauwer van kleur dan de eerdere eitjes. Dit kan het 4e eitjes zijn of het 5e.
        (of zelfs soms het 6e) Dus 4 groene eitjes en dan 1 blauwe.
        Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

        Opmerking


        • #5
          Ahjah iedereen heeft zo zijn methode.
          Ik vervang ieder eitje tot een kunst eitje tot de vierde dag.
          Dan geef ik de nest trg.
          http://dewittn17.skyrock.com/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door florino
            Hebben ze niet in de gaten dat het nestje zo klein blijft: ik bedoel, zouden ze door blijven leggen (tot wel 6 eieren of zo) om het verlies te compenseren? Leg je de eieren standaard terug op dag 4 of als er na dag 4 geen nieuw meer bij komt? Doet iedereen dit hetzelfde?
            Nee hoor. De leg gaat gewoon door. Terugleggen van de eitjes kan
            zowel na het 4de als het 5de eitje. Het kunsteitje haal je dan natuurlijk weg.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door gijsie
              Ik heb een aantal onderwerpen gelezen maar ik weet nog niet helemaal hoe ik de eieren weg moet halen enz. hier een paar vragen.

              -Moet ik nepeitjes in de nestjes leggen als ik de echte eieren er uit haal?

              -Moet ik de eitjes op kamertemperatuur bewaren of anders?

              Ik heb al 3 jaar kanaries gekweekt maar het viel me op dat als ik de eieren niet weg haalde dat er veel verschil in grote was. Daarom wil ik het dit jaar zo gaan proberen
              Elke dag raap ik een ei en leg daar een kunstei voor in de plaats. dus als ze drie eieren heeft heeft ze drie kunsteieren. Ik leg ze terug op de dag dat het vierde ei is gelegd, ik haal dan de drie kunsteitjes er uit en leg de echte eieren terug.

              De echte eieren bewaar ik in een bakje met zand en ik zet ze op de punt. Elke dag draai ik ze naar de andere punt. Temperetuur zoals in het hok, 13 tot 25 graden.

              Ik heb nu mijn eerste nesten met jongen en dat zijn 7 nesten met elk vier jongen minimaal, een zelfs met zes. Bij zo'n groot nest wissel ik (na het ringen) soms jongen met een ander nest die dezelfde grootte hebben.

              succes.

              rob van der hulst

              Opmerking


              • #8
                maar wanneer weet ik noou dat het laatste eitje is gelegd?

                Opmerking


                • #9
                  Volgens Crest heeft het laatste ei een andere kleur. Prachtige observatie! Klopt ook met het 1ste nest wat ik heb.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik raap elke dag de eitjes, bij het eerste leg ik een nepeitje. Als ze hun 4de ei leggen geef ik ze hun 3 andere eitjes terug en haal ik het nepeitje weg
                    zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door florino
                      Volgens Crest heeft het laatste ei een andere kleur. Prachtige observatie! Klopt ook met het 1ste nest wat ik heb.
                      Toevallig lees ik vandaag in Vogeltaal van Jan van Gelderen (een KRO TV serie geweest in 1986, met uitgebreid hartstikke leuk boek; laten ze die serie nog eens herhalen, heeft iemand de opnames dan houd ik me warm aanbevolen) dat bij huismussen het laatste ei lichter gekleurd is dan de eerste 3. Komt vast ook bij veel andere vogels voor.

                      Opmerking


                      • #12
                        blauw

                        Bij kanaries is vrijwel altijd het laatste ei duidelijk als blauwer te onderscheiden. Zeker niet als lichter dus.

                        Groet,

                        Rob.

                        Opmerking


                        • #13
                          wat mij bij de putter en goudvink is opgevallen, is dat het laatste ei altijd een afwijkende kleur heeft dan de eerder gelegde eieren. bij de kanarie is dit ook.
                          www.fretteren.eu

                          Opmerking


                          • #14
                            Is bij de paashaas ook zo!!!

                            Opmerking


                            • #15
                              Dus als je eier hebt weg halen kun je ze wiselen voor een nep ei .
                              En de 4 dag nep eirer weg halen en de echte terug leggen.
                              Als ik de eieren wil bewaren kan dat in een baktj met zaad zodat ze niet beschadigen .
                              En moet ik ze ook om draaien als ze in het bakje zaat liggen.


                              ----------------------------------------------------------------------------------

                              Andere vraag als ik de eier niet weg haal wat gebeurt er dan met de nest met jongen.

                              hoor graag van de vogel vrienden
                              Vr.groeten Bennie

                              Opmerking

                              Working...
                              X