Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Gewone" vogel met EC-ring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • "Gewone" vogel met EC-ring

    Wat als een "gewone" vogel blijkt te zijn geringd met een ring voor EC ?
    Groetjes Karin


  • #2
    ongewoon

    Dan is die "gewone" vogel wettelijk onjuist geringd.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Zover was het me wel duidelijk Rob
      Maar heeft dat consequenties en zo ja, welke?
      Groetjes Karin

      Opmerking


      • #4
        hangt er af

        Of het consequenties heeft is afhankelijk van een aantal factoren ben ik bang. Om wat voor vogel gaat het? Wil je met de vogel deelnemen aan shows? Wil je de vogel verkopen, enzovoort.

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          Rob, het betreft een kapoetsensijs die ik zelf evt. wil aanschaffen.
          Of mag deze vogel volgens de regels eigenlijk niet verkocht worden met deze ring?
          Dat hij niet aan shows mee kan doen lijkt me vanzelfsprekend ; niet correct geringd, is niet correct geringd.
          Groetjes Karin

          Opmerking


          • #6
            De kapoestensijzen moesten voor de wet een tijdje geleden allemaal geringd worden.

            Nu schijnt het weer niet te hoeven, ik weet het zelf ook niet meer.

            Waarschijnlijk de eigennaar van de kapoetsensijs ook niet en heeft hij ze met EC ringen geringd.

            Hier was de discussie van destijds:http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=6511
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              K. Poet

              De capuzensijs moest inderdaad wel geringd, niet geringd, wel geringd met EC ring, niet geringd, enzovoort. Michael (Populier) heeft daar in ernstige mate gelijk in .

              Zo'n vogel aankopen voor "eigen gebruik" lijkt me behoorlijk probleemloos. In het ernstigste geval kan je de ring zelfs afknippen, denk ik.

              Ik zeg; doen!

              Groet,

              Rob.

              Opmerking


              • #8
                Een kapoetsensijs hoeft niet geringd te zijn.
                Voor eigen gebruik gewoon doen Karin.
                groetjes
                Heidi

                Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Dank voor jullie reacties!
                  Onderstaand artikel vond ik op de WAS-site, gedateerd november 2011


                  neeniet met gecodeerde ringen zoals de Europese Cultuurvogels.

                  Kapoetsensijzen hoeven niet geringd te worden.
                  Als men met Kapoetsensijzen naar een tentoonstelling wilt gaan moeten de vogels wel geringd zijn, dit is voorschrift.
                  Kapoetsensijzen moeten wel geringd zijn als men om wat voor reden dan ook naar het buitenland gaat met de vogels om ze te verkopen, ruilen of naar een tentoonstelling.

                  Dit is een definitief besluit van de overheidscommissie die hierover gaat.
                  In deze commissie zitten vertegenwoordigers van de Nederlandse vogelbonden.
                  Groetjes Karin

                  Opmerking


                  • #10
                    Weten we dat ook meteen weer, bedankt voor het uitzoeken
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Maar het is nog steeds geen antwoord op de oorspronkelijk vraag. Zou er iemand zijn die het antwoord weet?
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door populier
                        Weten we dat ook meteen weer, bedankt voor het uitzoeken
                        Groetjes Karin

                        Opmerking


                        • #13
                          en ik kreeg voor de ringbestelling, het antwoordt, gewone ringen (zonder nl) van de B.E.C. en zodanig ook 2.5 mm zonder nl besteld bij de B.E.C. ( en ontvangen).

                          dus schiet mij ook maar lek.
                          www.fretteren.eu

                          Opmerking


                          • #14
                            Lol, Typisch Nederland, regeltjes land. niemand ziet nog door de boem het bos.

                            Ik ben bang dat de handhavers van de wet het zelf niet eens weten als ze voor je voliere staan om de boel te inspecteren.
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              Om de verwarring compleet te maken, onderstaande vond ik op de site van Aviornis :

                              De wetgeving is hierover op het moment niet eensluidend en derhalve kunnen wij u hierover geen advies geven.
                              Wij zijn in gesprek met de overheid om hier duidelijkheid in te krijgen.
                              .

                              Ook hier geldt het advies: Ring altijd uw jonge vogels met een juiste pootring.
                              Koopt u vogels van deze soort zonder pootring vraag dan altijd een herkomst of afstandsverklaring aan de verkoper.
                              Groetjes Karin

                              Opmerking

                              Working...
                              X