PDA

Bekijk Volledige Versie : "Gewone" vogel met EC-ring

K@rin
12-02-2012, 20:49
Wat als een "gewone" vogel blijkt te zijn geringd met een ring voor EC ?

RobK
12-02-2012, 21:14
Dan is die "gewone" vogel wettelijk onjuist geringd.

Groet,

Rob.

K@rin
12-02-2012, 21:22
Zover was het me wel duidelijk Rob ;)
Maar heeft dat consequenties en zo ja, welke?

RobK
12-02-2012, 22:37
Of het consequenties heeft is afhankelijk van een aantal factoren ben ik bang. Om wat voor vogel gaat het? Wil je met de vogel deelnemen aan shows? Wil je de vogel verkopen, enzovoort.

Groet,

Rob.

K@rin
13-02-2012, 16:13
Rob, het betreft een kapoetsensijs die ik zelf evt. wil aanschaffen.
Of mag deze vogel volgens de regels eigenlijk niet verkocht worden met deze ring?
Dat hij niet aan shows mee kan doen lijkt me vanzelfsprekend ; niet correct geringd, is niet correct geringd.

populier
13-02-2012, 16:42
De kapoestensijzen moesten voor de wet een tijdje geleden allemaal geringd worden.

Nu schijnt het weer niet te hoeven, ik weet het zelf ook niet meer.:confused:

Waarschijnlijk de eigennaar van de kapoetsensijs ook niet en heeft hij ze met EC ringen geringd.

Hier was de discussie van destijds:http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=6511

RobK
13-02-2012, 16:55
De capuzensijs moest inderdaad wel geringd, niet geringd, wel geringd met EC ring, niet geringd, enzovoort. Michael (Populier) heeft daar in ernstige mate gelijk in :) .

Zo'n vogel aankopen voor "eigen gebruik" lijkt me behoorlijk probleemloos. In het ernstigste geval kan je de ring zelfs afknippen, denk ik.

Ik zeg; doen!

Groet,

Rob.

loodje
13-02-2012, 17:34
Een kapoetsensijs hoeft niet geringd te zijn.
Voor eigen gebruik gewoon doen Karin.

K@rin
13-02-2012, 18:53
Dank voor jullie reacties!
Onderstaand artikel vond ik op de WAS-site, gedateerd november 2011

De laatste tijd krijgen we als werkgroep weer veel vragen over het ringen van de jonge Kapoetsensijzen.
De vraag is dan vaak “ moeten de Kapoetsensijzen met speciale gecodeerde ringen worden geringd ”.
Het antwoord is kort gezegd “ nee “.

Uitleg: Jonge Kapoetsensijzen kunnen met vaste voetringen van 2,5 mm geringd worden.
Dus niet met gecodeerde ringen zoals de Europese Cultuurvogels.

Kapoetsensijzen hoeven niet geringd te worden.
Als men met Kapoetsensijzen naar een tentoonstelling wilt gaan moeten de vogels wel geringd zijn, dit is voorschrift.
Kapoetsensijzen moeten wel geringd zijn als men om wat voor reden dan ook naar het buitenland gaat met de vogels om ze te verkopen, ruilen of naar een tentoonstelling.

Dit is een definitief besluit van de overheidscommissie die hierover gaat.
In deze commissie zitten vertegenwoordigers van de Nederlandse vogelbonden.

populier
13-02-2012, 18:56
Weten we dat ook meteen weer, bedankt voor het uitzoeken:)

Ton Koek
13-02-2012, 22:24
Maar het is nog steeds geen antwoord op de oorspronkelijk vraag. Zou er iemand zijn die het antwoord weet?

K@rin
14-02-2012, 13:20
Weten we dat ook meteen weer, bedankt voor het uitzoeken:)

Gisteren ook nog kontakt gehad met de BEC, die geven aan dat het wél een beschermde vogel is en zodanig geringd moet worden!

Nou, schiet mij inmiddels maar lek :rolleyes:

naruch
14-02-2012, 13:32
Gisteren ook nog kontakt gehad met de BEC, die geven aan dat het wél een beschermde vogel is en zodanig geringd moet worden!

Nou, schiet mij inmiddels maar lek :rolleyes:

en ik kreeg voor de ringbestelling, het antwoordt, gewone ringen (zonder nl) van de B.E.C. en zodanig ook 2.5 mm zonder nl besteld bij de B.E.C. ( en ontvangen).

dus schiet mij ook maar lek.

populier
14-02-2012, 13:48
Lol, Typisch Nederland, regeltjes land. niemand ziet nog door de boem het bos.:)

Ik ben bang dat de handhavers van de wet het zelf niet eens weten als ze voor je voliere staan om de boel te inspecteren.;)

K@rin
14-02-2012, 14:29
Om de verwarring compleet te maken, onderstaande vond ik op de site van Aviornis :

Dieren die vallen onder CITES lijst X:
Vogelsoorten die zijn opgenomen in Bijlage X bij de Uitvoeringsverordening zijn vogelsoorten die zijn opgenomen in Bijlage A van de Basisverordening maar zóveel in gevangenschap worden gefokt dat er vrijwel geen wilde exemplaren meer worden verhandeld. .

De wetgeving is hierover op het moment niet eensluidend en derhalve kunnen wij u hierover geen advies geven.
Wij zijn in gesprek met de overheid om hier duidelijkheid in te krijgen. .

Ook hier geldt het advies: Ring altijd uw jonge vogels met een juiste pootring.
Koopt u vogels van deze soort zonder pootring vraag dan altijd een herkomst of afstandsverklaring aan de verkoper.

Onderstaande soorten vallen onder bijlage X:
•Anas laysanensis, Laysan-taling
•Anas querquedula, Zomertaling
•Aythya nyroca, Witoogeend
•Branta ruficollis, Roodhalsgans
•Branta sandvicensis, Hawaii-gans
•Oxyura leucocephala, Witkopeend
•Catreus wallichi, Wallichs fazant
•Colinus virginianus ridgwayi, Noordwest-Mexicaanse boomkwartel
•Crossoptilon crossoptilon, Witte oorfazant
•Crossoptilon mantchuricum, Bruine oorfazant
•Lophophurus impejanus, Himalaya-glansfazant
•Lophura edwardsi, Edwards’ fazant
•Lophura swinhoii, Swinhoe’s fazant
•Polyplectron napoleonis, Palawan-spiegelpauw of Palawan pauwfazant
(voorheen Polyplectron emphanum)
•Syrmaticus ellioti, Elliots fazant
•Syrmaticus humiae, Hume’s fazant
•Syrmaticus mikado, Mikadofazant
•Columba livia, Rotsduif
•Cyanoramphus novaezelandiae, Roodvoorhoofdkakariki
•Psephotus dissimilis, Kapparkiet
•Carduelis cucullata, Kapoetsensijs

Josly
14-02-2012, 16:56
Hallo,

Dan toch nog even reageren.

Wat staat er onder andere duidelijk vermeld in/bij Cites nieuwsbrief.

Als een vogelsoort op Bijlage X is opgenomen is men niet verplicht deze vogels te ringen.
Immers deze vogels die in deze bijlage zijn opgenomen moeten zijn voorzien van een ring voor beschermde vogels.

Dat betekent, wanneer men deze vogels ringt, dit moet gebeuren met ring voor beschermde vogels. Is dit niet het geval, dan moet men, binnen de EU, in het bezit zijn van bewijs van herkomst van zodra deze vogels hun geboorte plaats verlaten.

Eigenlijk geldt dit voor alle vogelsoorten vermeld op Cites/Bijlages.
Als er bij een EU aanbeveling ( Wetgeving ) sprake is van een naadloos gesloten pootring, dan heeft men het altijd over een vogelring voor beschermde vogels.

Aangezien Nederland nog geen definitief standpunt heeft ingenomen is sinds 01-01-2012 binnen Nederland de EU aanbeveling, Wetgeving van kracht, van toepassing.

naruch
14-02-2012, 17:41
.

Als een vogelsoort op Bijlage X is opgenomen is men niet verplicht deze vogels te ringen.

Immers deze vogels die in deze bijlage zijn opgenomen moeten zijn voorzien van een ring voor beschermde vogels.

.

dit begrijp ik niet, eerste regel, staat niet verplicht te ringen, en in de tweede regel staat wel verplicht te ringen, :confused:
schiet mij maar lek.

Josly
14-02-2012, 18:14
Hallo,

Daar heb je absoluut 100% gelijk in.
Men zou veel duidelijker moeten zijn bij bepaalde Wetgevingen.

Wat is vogelsoorten Bijlage X eigenlijk. Een term die enkel en alleen in Nederland wordt gebruikt.

Vogelsoorten Bijlage X is niks anders dan vogelsoorten Bijlage A die tijdelijk ( termijn van twee jaar ) verplaatst zijn naar Vogelsoorten Bijlage B.

Cites Bijlage B.

Deze vogelsoorten zijn aan mindere beschermingsmaatregelen onderworpen dan de vogelsoorten in Bijlage A. In de meeste gevallen wordt de handel in specimens van deze soorten toegestaan binnen de EU zonder EG-certificaat voor zover hun legale oorsprong kan worden aangetoond. Zoals geschreven verklaring van de vorige eigenaar. ( bewijs van herkomst )

Dit bewijs van herkomst kan men vervangen, is het zelfde als, door de vogel(s) te voorzien van een naadloos gesloten pootring. Vogelring bestemd voor beschermde vogels.

K@rin
14-02-2012, 19:43
Dit bewijs van herkomst kan men vervangen, is het zelfde als, door de vogel(s) te voorzien van een naadloos gesloten pootring. Vogelring bestemd voor beschermde vogels.

Fijn :confused: waarom staat er dan sinds november 2011 op de site van de WAS:

Uitleg: Jonge Kapoetsensijzen kunnen met vaste voetringen van 2,5 mm geringd worden.
Dus niet met gecodeerde ringen zoals de Europese Cultuurvogels.

Josly
14-02-2012, 19:58
Hallo,

Wat betreft informatie vogelsoorten Bijlage X van Bond(en), Speciaalclubs, Etc.

Vind men daar de termen terug, komen de volgende uitdrukkingen voor, zoals;
Het is verboden....
en of
Men is verplicht....

Dit zegt meer dan genoeg en gebruikt men termen, uitdrukkingen zoals; kunnen met... en of niet met...