Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Catharina of Forpus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Catharina of Forpus?

    Ik blijf twijfelen tussen de twee. De bedoeling is om het diertje 's avonds vrij te laten en alles samen met hem te doen.
    Een leuk, niet schichtig vogeltje, dat niet bijt (men zegt me soms dat Forpussen meer die neiging hebben....) en het leuk vindt van vrij in huis te mogen rondvliegen en dribbelen.
    Welk diertje komt hiervoor het best in aanmerking?
    Hartelijk dank voor jullie hulp bij deze moeilijke keuze, ik wil liever geen fout begaan en er dan spijt over hebben...
    Marie

  • #2
    welke je ook kiest,ik zou er 2 nemen..

    heb hier gezien dat catharina's echte groepsvogels zijn,die het liefst bij elkaar zitten..
    Groeten Petro

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Later een 2e vogel bij een tamme vogel is meestal niet zo makkelijk. Zeker bij de forpus niet. Een tamme vogel ziet een nieuwe vogel lang niet altijd als soortgenoot, maar als indringer. Forpussen kunnen elkaar aardig toetakelen

        Opmerking


        • #5
          Ok, interessant wat je daar zegt. Alvast bedankt!
          Twee handtamme ineens in huis halen, is dat dan een goed idee, of gaan ze gemakkelijk "verwilderen" omdat ze met twee zijn?
          Marie

          Opmerking


          • #6
            Hier heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat ze meer naar elkaar toe trekken dan naar de mens.

            Opmerking


            • #7
              Ja, dit vrees ik althans...
              Wie heeft hier ervaring mee aub?
              Marie

              Opmerking


              • #8
                Hallo Marie, hier ben ik dan. Als forpusliefhebber ga ik natuurlijk voor de forpus, haha. Nee hoor, het enige nadeel van de Catharina is de ietwat dunnere stinkende ontlasting. Maar ik heb ze prachtig tam gezien en het is een waar clowntje.
                De forpus is een klein papegaaitje en dat wil hij weten ook. Het is wanneer hij goed is opgevoed en met de hand is groot gebracht een prachtig huisdier en een kameraad voor vele jaren. Het bijten kan stevig zijn, maar wanneer hij jong is groot gebracht door mensen, zal het bijten zeker een reden hebben. Meestal is dat schrik van iets vreemds. Een tamme vogel welke je van alles wilt leren en die een kameraadje moet worden moet je alleen houden. Dat houdt gelijk een verplichting in van veel aandacht geven. Je gaat een relatie aan. Dit keer vrij eenzijdig omdat de forpus geen inbreng had, maar hij mag van jou wel wat verwachten. Dat is aandacht, geduld en veel lering.
                Er zijn genoeg filmpjes op youtube die laten zien hoe het kan. Selecteer op de Engelse naam Parrotlet en je vind er genoeg.
                Ik weet niet wat je precies wilt weten, maar vraag maar raak zou ik zeggen. Succes met het nemen van de beslissing.
                http://www.deforpusliefhebber.webs.com

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb zowel forpussen als catharina's (gehad), Ik vind het allebei heel leuke vogels. Ondanks dat mijn forpus niet meer tam is, denk ik dat het ontzettend leuke huiskamervogels kunnen zijn.
                  De ontlasting van de catharina's is trouwens vooral in het broedseizoen waterig en stinkerig.
                  Ik zou persoonlijk voor een catharina kiezen, deze zijn iets groter, en dat ligt mij wat meer. Maar dat is ook persoonlijk.
                  Ik zou eens kijken wat jij qua gedrag in een vogel zoekt, kijk eens op internet welke gedrag bij welke vogel hoort.

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik weet niet waarom mijn forpus niet meer tam is, hij is zowieso nooit een gezonde vogel geweest, was ook niet de bedoeling om m tam te maken. Maar toen hij is uitgevlogen hebben zn ouders m opgejaagd, ik kon m niet laten lijden en heb m in huis genomen.
                      Hij was elke dag meerdere uren uit z'n kooi, en stond altijd gewoon in de huiskamer waar iedereen was. Hij is langzaam aan valser geworden.
                      Maar wat ik al zei, forpussen kunnen naar mijn idee heel leuk zijn.
                      Ik kweek nu met catharina parkieten, ondanks dat het geen tamme vogels zijn, herkennen ze je wel, reageren ze als je roept, en ze eten nu fruit uit mijn handen, na ongeveer een half jaar.
                      Met op internet gedrag op zoeken bedoelde ik meer, wat het type gedrag is wat bij de vogel past. Als je naar de mening gaat vragen van mensen naar een tamme vogel, hebben ze vaak 1 of 2 keer zo'n vogeltje (net als ik met mijn forpus) in huis gehad, daarop kun je niet basseren wat je kunt verwachten. Natuurlijk kan elke vogel afwijken van het gemiddelde, maar door verder rond te kijken dan alleen hier kom je wel veel meer te weten.
                      Iemand als 'forpusliefhebber' heeft meerdere forpussen opgevoed etc, en zal je dus beter kunnen vertellen over het gedrag van deze beestjes.

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo Marie. Danielle heeft helemaal gelijk. Jij bent de persoon die een vogel in huis wilt halen, dus moet jij ook alle informatie zien te krijgen van het vogeltje dat je denkt leuk te vinden. Daarbij is het naar mijn idee belangrijk om te weten wat de nadelen zijn, want voordelen kennen we allemaal. Een vogel tam maken is een klusje maar een vogel tam houden is een levenstaak. Het is niet zo dat een tamme vogel welke een tijd geen aandacht krijgt daarna zo maar weer tam is of zich zo gedraagt. Je zult moeten blijven investeren in de relatie die je hebt met dit dier. Dag in dag uit, week in week uit etc etc.
                          Dus bezint eer ge begint. Iedere kromsnavel is bijna een goede kameraad te maken. Dus ook de forpus en dus ook de Catharina. Ze hebben echter ook hun eigenaardigheden en die zul je dan moeten gaan uitzoeken en uiteindelijk moet je gaan minnen en plussen en dan een beslissing nemen. Bedenk ook dat een forpus bijvoorbeeld een leeftijd kan bereiken van wel 15-20 jaar.
                          Ik was van de week nog bij iemand die een forpus heeft die nu een beetje begint te praten, maar je wilt niet weten hoeveel deze mevrouw daarvoor doet. Vogels zijn geen computers waarbij je op een tiptoets drukt en je krijgt wat je wilt hebben.
                          Heb je de wil en vooral ook de tijd om met een tamme vogel om te gaan dan is er geen fijnere hobby. Ik wens je heel veel succes bij je beslissing.
                          http://www.deforpusliefhebber.webs.com

                          Opmerking


                          • #14
                            En Marie. Heb je je keuze al gemaakt? Ik ben benieuwd wat het wordt en waarom

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X