Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zwartwang vs witborst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zwartwang vs witborst

    Beste mensen,

    Ik heb hier een paar leuke stammen zitten met zebravinken. 2 ervan zijn witborsten en zwartwangen.

    Mijn idee was om in de toekomst tog te gaan kijken of ik deze kon gaan koppelen samen. De uitkomst zou dan moeten gaan worden uit eindelijk, ja je raad het al zwartwang witborsten.

    Er is vrij weinig van te lezen op inet. wel wat oudere berichten maar nog niet dat het iemand gelukt is om het blijvend te houden. De meeste kwekers die het voor elkaar kregen kwamen met het bericht dat de wang verdween na de 1e rui.

    Zijn er mensen hier die weten hoe dit op te lossen is of sugestische hebben. of mensen die het ooit geprobeert hebben?

    Ik hoord t wel!

    Regards~~

  • #2
    IK heb ooit zwartwang witborsten gekweekt.
    Helaas verdwijnt de zwarte wang kompleet na de rui.
    Ik hield alleen vogels over die op poppen witborst leken en geloven of niet hier zaten mannen bij(aleen aan zingen te zien)

    Brengt dus niet iets bij aan een zebravink bedoel maar


    Groeten Frank4

    Opmerking


    • #3
      Hey frank,

      zou je mij kunnen vertellen hoe je het heb gedaan en hoelang je er mee bezig ben geweest.

      Ik bedoel mischien heb je meerdere malen de kruising er voor nodig voor het lukt...

      Opmerking


      • #4
        tja ze kwamen er gewoon uitrollen na jaren
        dus de ouders waren split witborst
        het waren de mooiste wangen als jong in het nest alleen raar dat ze vleeskleurige pootjes hadden.
        en na uitvliegen tja veranderde de boel.

        als je de werkingen van beide mutaties eens goed doorneemt zie je dat het met deze combie niet mogelijk gaat zijn ze te combineren

        Maar wie ben ik om te zeggen liever niet doen.
        Gewoon doen wat je leuk vind en wie weet kweek je een goudvogeltje

        Groetjes Frank4

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            gaat je niet lukken bas.
            de werking van de witborstmutatie is het verdringen van zwart pigment.
            blackface en zwartwang hebben zwart pigment dus word dat ook verdrongen.

            net zoals er bij de gewone witborst nog wel eens restjes borst tekeneing achter blijft zal er bij een zwartwang witborst ook wel eens iets van een wang achter blijfen.

            maar je houd gewoon een man over die er uit ziet als een pop hoe je het ook doet.
            met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

            Opmerking


            • #7
              nja als het wit het zwart verdringd is het zeer moeilijk wat je gaat doen

              in ieder geval veel succes je weet maar nooit

              Opmerking


              • #8
                Kijk dat de witborst de zwartfactor verdringt was ik al achter en vind je ook op meerdere sites.

                Maar als het eerst wel op de vogel zit betekent het dat het dus niet helemaal opgaat en er wel een manier zou moeten zijn. Als je het plaatje theoretische bekijkt dan he. want anders zou het bij het uitbroeden al direct fout gaan en houd je daar al een vogel over die eruit ziet als een witborst pop en niet na de rui.

                Het duurt zowiezo nog wel even voor ik ga kweken dit ivm de kou. Het is bij mij op zolder (waar ik ze houd) nu tog te koud voor de kweek. En in de tussentijd ga ik bekijken of ik een manier kan vinden die MISCHIEN werkt.

                Ik ga er ook niet vanuit dat dit een project is van een jaar ofzo. Als ik dit ga proberen dan zal dit een project zijn van een jaar of 5. Ik vraag me gewoon af over 5 jaar zit ik dan nog met het zelfde probleem dat na de 1e rui de zwartwang verdwijnt of ga ik daar verbetering in krijgen als ik goed blijf koppelen. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat als het er in 1e instantie opzit het na de 1e rui weg is en er geen manier is om het wel voor elkaar te krijgen. Mischien ben ik te koppig en wil ik het te graag maar ik denk tog dat er een manier moet zijn.

                En daarom vraag ik advies en hulp om te kijken of mensen er al ervaring in hebben die het meerdere generaties hebben doorgekweekt.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bas van Oorschot
                  Kijk dat de witborst de zwartfactor verdringt was ik al achter en vind je ook op meerdere sites.

                  Maar als het eerst wel op de vogel zit betekent het dat het dus niet helemaal opgaat en er wel een manier zou moeten zijn. Als je het plaatje theoretische bekijkt dan he. want anders zou het bij het uitbroeden al direct fout gaan en houd je daar al een vogel over die eruit ziet als een witborst pop en niet na de rui.

                  Het duurt zowiezo nog wel even voor ik ga kweken dit ivm de kou. Het is bij mij op zolder (waar ik ze houd) nu tog te koud voor de kweek. En in de tussentijd ga ik bekijken of ik een manier kan vinden die MISCHIEN werkt.

                  Ik ga er ook niet vanuit dat dit een project is van een jaar ofzo. Als ik dit ga proberen dan zal dit een project zijn van een jaar of 5. Ik vraag me gewoon af over 5 jaar zit ik dan nog met het zelfde probleem dat na de 1e rui de zwartwang verdwijnt of ga ik daar verbetering in krijgen als ik goed blijf koppelen. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat als het er in 1e instantie opzit het na de 1e rui weg is en er geen manier is om het wel voor elkaar te krijgen. Mischien ben ik te koppig en wil ik het te graag maar ik denk tog dat er een manier moet zijn.

                  En daarom vraag ik advies en hulp om te kijken of mensen er al ervaring in hebben die het meerdere generaties hebben doorgekweekt.
                  kijk bij een gewone witborst grijs waar je de rugdek kleur wang en flank geweldig intensief hebt gekweekt zie je weer restanden borst tekening.

                  als jij met zwarwang grijs de wangen er op weet te houden zal je ook borst tekening gaan zien omdat de werking van witborst niet een bepaald veerveld aan pakt maar een kleur namelijk zwart.
                  met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

                  Opmerking

                  Working...
                  X