PDA

Bekijk Volledige Versie : Watten

loodje
30-01-2012, 08:33
vraagje:

Afgelopen zomer had ik mijn tijgervinkjes tijdens de broed wat witte watjes gegeven.
Ze hadden het graag. In een mum van tijd was alles weg.
Wat mij toen wel op viel was dat ze tijdens het verzamelen van de watjes constant met hun pootje in de veertje krabden. Ik had toen niet direct in de gaten dat het aan de watjes zou kunnen liggen.

Nu zitten mijn goudbuikjes te broeden en die heb ik ook wat watjes gegevens.
Ik zag tijdens het verzamelen hetzelfde gebeuren als bij de tijgervinkjes, constant krabben.

Ligt dit nu aan de watjes? Het zijn gewoon witte watten die geperst in een zakje zitten.
Ik tref ze uit elkaar tot hele kleine plukjes.

Heeft iemand hetzelfde gedrag gezien.
Wat is jullie ervaring met watten?

Ik geef het nu niet meer omdat ik twijfel.

casehulsebosch
30-01-2012, 10:03
Hallo Loodje.

Ik heb zelf nooit watten gebruikt maar weet wel dat kwekers met de barmsijzen , putters en de kapoetsen bijvoorbeeld wel watten gebruiken. Maar dan alleen katoenen watten van wat ik begrijp.

Groeten, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Henk Adelerhof
30-01-2012, 14:21
Hallo Loodje,

ik weet wel dat sommige watten behandeld zijn met talkpoeder.
Ik denk dat je beter van die watten kunt gebruiken die men ook voor het aquarium filter gebruikt, want daar zit echt niks in, anders gaan de dure vissen dood.

groeten Henk.

Antoni Hopmann
30-01-2012, 18:11
Hallo Loodje,

ik weet wel dat sommige watten behandeld zijn met talkpoeder.
Ik denk dat je beter van die watten kunt gebruiken die men ook voor het aquarium filter gebruikt, want daar zit echt niks in, anders gaan de dure vissen dood.

groeten Henk.

Zo ver ik weet,Henk,is de watten die in de aquariumfilters wordt toegepast
niet van katoen maar kunststof.

populier
30-01-2012, 18:43
Klopt zijn van kunstof, ik denk dat daar pootjes in kunnen blijven hangen.

Henk Adelerhof
30-01-2012, 20:29
oei
ja ok sorry, maar ging om het idee dat de normale getalkd zouden zijn. goed bedoeld dus :)

maar ach als die normale watten nat worden dan wordt het inderdaad een smurrie en dan gebruiken ze die idd niet voor een vissekom. lol.

grtn Henk

populier
30-01-2012, 20:51
Maakt niet uit Henk, vergissing is menselijk:)

Maar leg eens uit, als die katoene watten talkpoeder bevatten, is dat schadelijk dan voor de jongen of zo?

Henk Adelerhof
30-01-2012, 20:59
Maakt niet uit Henk, vergissing is menselijk:)

Maar leg eens uit, als die katoene watten talkpoeder bevatten, is dat schadelijk dan voor de jongen of zo?

Nou, het is een soort fijnstof en dat gaat ze in de veren zitten en in ogen, snavel etc. en die watten kunnen ook geparfumeerd zijn.

vandaar mijn reactie
grt Henk

Danielle1
30-01-2012, 22:16
Talkpoeder wordt nogal eens gebruikt tegen de jeuk..
Ik zou het zo niet weten wat er schadelijk aan zou kunnen zijn eerlijk gezegd... Watten worden overal voor gebruikt, ook in ziekenhuizen en bij dierenartsen.. Ik denk niet dat er dan iets in zit wat schadelijk is..

Josly
30-01-2012, 22:51
Hallo,

Talkpoeder bevat carcinogene elementen.

Wat carcinogene stoffen betekent, moet men maar eens opzoeken.

Het inademen van talkpoeder houdt zekere gevaren in, voornamelijk bij " jonge " kinderen.

www.q-box.be/node/166

Ton Koek
31-01-2012, 00:10
Ik vind watten te gevaarlijk, het kan erg makkelijk aan een nageltje blijven haken en dan liggen eitjes en of jongen op de grond.
Ik gaf de goudbuikjes altijd witte donsveertjes.

Henk Adelerhof
31-01-2012, 00:36
Hallo,

Talkpoeder bevat carcinogene elementen.

Wat carcinogene stoffen betekent, moet men maar eens opzoeken.

Het inademen van talkpoeder houdt zekere gevaren in, voornamelijk bij " jonge " kinderen.

www.q-box.be/node/166

Tja, ik heb het opgezocht enne ik gebruik het iig niet voor men vogels. (kanaries, mozambiquesijzen, zebravinken)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carcinogeen#Lijst_van_kankerverwekkende_stoffen

met sportgroet Henk

casehulsebosch
31-01-2012, 00:39
Henk : "Doe wat je graag wilt en je zult geen dag in je leven echt aan het werk zijn"

En wie det er dan de vaatwas?

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Henk Adelerhof
31-01-2012, 00:40
Henk : "

En wie det er dan de vaatwas?

haha tja was een spreuk die me wel aansprak, als je iets met liefde doet en met plezier, is het net of je je hobby bedrijft :)

casehulsebosch
31-01-2012, 00:46
Denk niet dat dat gezegde ook met de vaatwas of huishoudelijk werk van toepassing is;)

En bedenk me wel regelmatig dat je de ene dag de postduif bent en de volgende dag het standbeeld.

Henk Adelerhof
31-01-2012, 00:48
vandaar de handtekening veranderd

ik heb een afwas machine btw

grtn Henk

loodje
31-01-2012, 13:25
Ik vind watten te gevaarlijk, het kan erg makkelijk aan een nageltje blijven haken en dan liggen eitjes en of jongen op de grond.
Ik gaf de goudbuikjes altijd witte donsveertjes.

Oke Ton, dat is ook duidelijk, daar had ik nog niet aan gedacht dat watten aan de nageltjes kunnen blijven hangen. Ook een goede reden om er mee te stoppen.
Dank je.